goed kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: goed kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:08

Hier gaat het natvoer in een beker lauw water voor ze het krijgen, krijgen ze wat extra water binnen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:24

Ik doe ook natvoer met water mengen. Geen vaste merken. Voornamelijk de iets duurdere merken afgewisseld met wat goedkopere.
Min brok bevat een hoog vleespercentage maar dor dit topic overweeg ik toch wat anders.. Ik geef nu optimanova vis.. Ik schrok een beetje van de visuitleg eerder hier.

Mizora, ben jij bekend met optimanova?
Mijn katten doen het er tot dusver goed op. Ik wil dan over op optimanova rund oid.
IK geef nu dit

Afbeelding

Afbeelding

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:00

Ik snap niet dat mensen zoveel natvoer geven aan hun kat (of hond)...
Het is zo ontzettend slecht voor het gebit. :(
Brokken is echt vele malen beter.
Onze hond die we op latere leeftijd kregen had zijn hele leven natvoer gehad. Ik heb nog nooit zo'n slecht gebit gezien.
De dierenarts raad het daarom ook ten strengste af om regelmatig natvoer te geven.
Pas als ze niet goed meer kunnen kauwen van ouderdom krijgen ze bij mij natvoer.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:14

dat is wel wat achterhaald..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:16

Ik voer momenteel Acana en ben daar wel tevreden over. De poezen ook denk ik :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:29

Problemen met het gebit krijgen ze door voeding met veel koolhydraten, niet per se door natvoer. Het probleem is wel dat veel natvoer van lage kwaliteit is, honden die natvoer krijgen zijn vaak honden die supermarktvoer krijgen, en verrassend: dat natvoer is over het algemeen niet zo goed voor de tanden. Geperste brok geeft ook meer risico op tandsteen, het heeft niet zo'n schrapend effect als krokante brok en om een brok goed te kunnen persen moet er veel zetmeel in zitten, dat plakt de brok namelijk aan elkaar.

Wij hebben een rotweiler overgenomen met bijna egaal donkerbruine tanden. Ik kan je verzekeren dat die hond eigenlijk nooit natvoer heeft gehad zijn hele leven (6 jaar). Wij zijn overgestapt naar een goede brok en zijn tanden zijn nu lichtgeel met af en toe een vlekje.

Verder hebben wij een kruising schnauzer x maltezer, vanwege voedselallergieën en -intoleranties krijgt hij enkel renske vers = natvoer. Veel van dit soort kleine kruisingen hebben vrij veel last van tandsteen. Hij is afgelopen jaar voor het eerst voor gebitsreiniging geweest met 9 jaar. Niet omdat ze gebit zo vies was, maar omdat hij last had van een loszittend tandje en het gebit wel iets van een poetsbeurt kon gebruiken, daarnaast wordt hij toch steeds ouder dus al was het nu nog niet nodig, hebben we het hopelijk nu wel voor de rest van zijn leven gehad.

Mijn poedels hebben ook een keurig gebit, ondanks dat ze een hele tijd alleen natvoer hebben gekregen en daarna nog een periode 's ochtends brok en 's avonds natvoer. Er ligt zelden iets te kluiven omdat dit de sfeer negatief beïnvloed.

En zelfs bij onze kat, die we dik een jaar hebben gehad en uiteindelijk op 16-jarige leeftijd overleden is, zagen we het gebit schoner worden toen ze van onbeperkt goedkope brok naar natvoer met een beetje goede brok (RC 33) ging. Dat was geen kat om zonder handschoenen aan te pakken, dus naar de dierenarts gaan voor een gebitsreiniging of zelfs maar controle was eigenlijk geen optie. Haar enige rit naar de dierenarts is haar laatste geweest (twijfel tussen hoogdrachtig of vol tumoren, in ieder geval niet drachtig, verwachting was tumoren, hartprobleem of buikvliesontsteking).

Natvoer slijt inderdaad vrijwel geen tandplak van de tanden af, maar doordat het een laag zetmeelgehalte kan hebben (let op! Kan, is niet per se zo) op droge stof basis, is de opbouw van plak en daardoor tandsteen minimaal tot nul. Krokante brokken slijt inderdaad wel wat tandplak van de tanden af, zeker als de vorm van de brokken daar naar ontworpen is, maar levert door het zetmeel wel extra tandplak op. Ook graanloze brokken bevatten zetmeel namelijk, alleen dan komt het niet uit granen. Zelfs Orijen bevat nog 19% zetmeel (21% op droge stof basis).

Simpel gezegd, traditioneel supermarktvoer is over het algemeen lage kwaliteit en zorgt dus voor plak. Dat geldt voor droogvoer, dat geldt voor natvoer. Maar natvoer is er niet alleen maar in supermarktkwaliteit, er is ook gewoon hoogwaardig natvoer, je moet er alleen wat beter naar zoeken en het kost meer.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:23

Heldere uitleg Mizora!
Ik heb het over een jaar of 10 geleden, dus ik kan me voorstellen dat er nu ook beter kwalitatief natvoer op de markt is.
Ik heb er persoonlijk nog steeds geen fijn gevoel bij.
Honden en katten hebben hun sterke tanden immers gekregen om mee te kauwen. Dus waarom zou je ze die niet laten gebruiken?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 03:12

Zou t graag op droogvoer willen houden. Gezien mijn vraag daar over ging.

Natvoer is de discussie niet.

Alvast bedankt.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:14

Onze kat staat op royal canin. Doet die het super op. En dan de dental brokken die zijn lekker groot zodat hij goed moet kauwen. Deze variant geven we op advies van dierenarts.

Ouders wilde hem eerst op whiskas hebben maar heb dat tegen gehouden. In whiskas zit veel zout maar naast zout ook kleurstoffen. Wat wel netjes op de verpakking wordt vermeld. Zelfde geldt voor Felix zit ook veel zout en kleurstoffen in.

Naast royal canin krijgt onze kat alleen zacht voer in het weekend.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 06:59

Ik Voer IAMS

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:04

Heb zelf ooit brok gevoerd. Nu inderdaad vers vlees. Qua brok vond ik goed

- orijen
- applaws
- taste of the wild
- acana

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:11

Simoonzel schreef:
Dan kom je al snel op de duurdere merken uit, Lidl voer zal bijv. behoorlijk veel zout in zitten. Dus dan kom je uit op Royal Canin / Hill's / Eukanuba / Renske en dat soort merken.
Je kan idd ook vers vlees gaan voeren zoals BarbaravdW voorstelt. Dan krijgen ze sowieso weinig zout binnen en veel vocht, wat wel gunstig is want veel katten drinken te weinig bij hun brokken.

Hier noem je wel een paar duurdere merken maar die echt niet goed zijn. Weinig percentage vlees en erg zout.

Wii voeren catloversgold hoog percentage dierlijke producten, glutenvrij maar er is ook een geheel graanvrije variant, en een stuk minder zout

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 07:20

Goed voer is natuurlijk relatief, wat wij goed voer vinden, vinden onze huisprinsen misschien niet te eten. Het is dus altijd zoeken waar ze zelf ook blij mee zijn. Zo ben ik voor mijn 2 Maine Coon katers uitgekomen op een mix van Concept for life en Feringa. Dit zijn simpel weg de grootste brokken en dat vinden ze een stuk fijn zodat ze ook moeten kauwen.
Ik heb verder de volgende merken geprobeerd:
Oorijen: gingen ze van stinken
Applaws: geen probleem
Nutrivet: lieten ze links liggen in een mengsel
Taste of wild: Waren ze niet kapot van.
Sanabelle en Purizon: zitten van het ‘graan vrije’ voer als een van de laagste in het eiwit gehalte.

Ik maak eigenlijk altijd een mengsel van 2 of meer voersoorten. Mijn visie daarachter is dat ze minder snel hun neus ophalen als ik ze wat anders voorzet.

Oh, ze krijgen ook 1x per week een rolletje vers vlees samen. Ze zijn gek op eend, stelletje verwende nesten :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:13

Ik geef carocroc, en dan die met lam
https://carocroc.nl/carocroc-with-lamb.html

Katten zijn blij, zitten mooi in de vacht,verharen niet overmatig.
geen stinkende kattenbak.
Voordeel vind ik dat het vrij grote brokken zinj,dus moeten ze goed kauwen :j

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:35

Royal Canin is echt geen goede brok :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 08:58

Misschien ook even de andere posts lezen?

Het is vooral belangrijk dat je geeft waar je kat het goed op doet.
Mijn katten zijn nog jong. Maakt dat ik het toch ook lastig vind. Ze zien er top uit! Straks als ze 8 zijn mankeren ze mogelijk het eea, dan zal ik mogelijk zeggen: dit of dat was wrs tocch noet het juiste voer. Maar wie kan zeggen dat dat zo is? Dat ze anders wel gezond waren gebleven?

Ik blijf het lastig vinden hoor..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:42

Nessa schreef:

- orijen
- applaws
- taste of the wild
- acana

Volgens mij soms je hier idd de betere brok op!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 13:50

Lukasje schreef:
Nessa schreef:

- orijen
- applaws
- taste of the wild
- acana

Inmiddels zijn er veel meer in deze range :j

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:03

Mijn kat deed het jaren goed op Applaws maar uiteindelijk, na 7 jaar, at het hij niet meer zo graag, Ben nu overgestapt op Purizon en dat gaat er goed in
Ik voer bewust graanarm.

Overigens krijgt hij af en toe wel paté uit die vierkante bakjes van de Lidl, Ahdul basic of Kruidvat. Die zijn betaalbaar en bevatten geen granen, misschien ook niet het allerbeste stuk vlees maar voor de extra is dat niet zo belangrijk.
Toen ik alleen natvoer gaf kreeg hij trouwens Bozita, ook voer met zeer weinig koolhydraten en het werd goed gegeten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:18

Orijen, Acana en Purizon.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:37

Mijn kat krijgt Orijen. en sinds ze dat krijgt is ze enorm opgeknapt. was altijd lastig met eten, en nu gaat alles er weer met smaak in, vacht is mooi etc.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 16:57

renee je schrijft alleen rc is niet goed....

misschien fijn als je dit zou onderbouwen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:19

Poes (Ragdoll) krijgt een combinatie van Applaws, Purizon en Hill's AntiHairball. Ik voer graag graanvrij, en de meeste standaardbrokken (waaronder RC etc) zitten vol graan. Ze doet het hier ontzettend goed op. De Hills is puur omdat ze heul veel haar heeft, en ze last krijgt van haarballen als ik dit niet voer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:26

IMJ schreef:
Lukasje schreef:
quote="Nessa"]

- orijen
- applaws
- taste of the wild
- acana

Inmiddels zijn er veel meer in deze range :j[/quote]

dat geloof ik direct. Voor mij inmiddels alweer 6 jaar geleden dat ik ernaar heb gezocht :+

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 17:42

Hier voeren we ook Applaws. Fijn voer, goed te betalen, graanvrij en kleine, niet erg stinkende ontlasting in de kattenbak.