Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JesdaJinn schreef:Inmiddels is mijn DH van bijna 9 al 4x geopereerd.
3x ivm ongeluk 5 jaar terug en een week of 5? geleden voor een talgbultje.
Ook zat er toen een heeeeeeeeeeel klein bultje bij haar laatste tepel. Kans is groot dat het een melkkliertumor is. Heb dit niet laten onderzoeken maar te gelijk weg laten halen met dat talgbultje.
Ben bij alle 4 de keten niet bij geweest.
Hond weggebracht en weer weg.
Heel grof gezegd omdat ik gewoon ging werken om afleiding maar ook voor de hond.
Ik ben dan ook zo gestresst en daar wordt het allemaal niet beter van.
Mocht er iets gebeuren dan doen de Da's echt wel hun best en dan als nog zou jij niks kunnen doen.
Nu moet ik ook bekennen dat mijn DH heel nuchter is en het gewoon laat gebeuren. Die wordt niet zenuwachtig of iets. Die gaat gewoon liggen wachten tot ik haar weer op heb gehaald.
Al snap ik je gevoel zeker Wel!
Sterkte en succes vrijdag.
petitparis schreef:TS kent haar hond het best en moet haar gevoel volgen.
Mijn jongste laat ik ook veel makkelijker achter bij de DA, die maakt er ook niet zoveel uit. Die keek bv na haar nacht observatie gewoon happy "ben je daar weer? Leuk, gaan we wandelen..." waarentegen de andere ondanks dat ze nog versuft zijn half in paniek proberen te ontsnappen met vallen en veel herrie als gevolg. Maar ik heb zelf geen angst/stress en kap hun angstgedrag ook zoveel mogelijk af. Ik ben er namelijk bij, dus "er kan niks gebeuren".
Nynke1 schreef:Ik vind het ook raar dat je er niet bij mag zijn. Heb dan geen ervaring met operaties maar 1 keer hond onder narcose gehad ivm röntgenfoto’s en daar “moest” ik zelfs bij blijven, dat deden ze altijd zo. Samen hond op de tafel getild en toen ben ik weg gegaan. Ik vond het trouwens wel erg naar, mijn hond wilde er niet aan toe geven dus ik was al bijna aan t janken :’). Heel veel sterkte met je hondje!
petitparis schreef:ow en ivm de kanker. Vorige hondje had ook kanker: mama-tumoren. Mijn moeder heeft dan beslist om nog een rij tepels en gezwellen te laten verwijderen om verdere uitzaaiingen te beperken. Maar hond heeft daar zo van af gezien (vel tekort) dat ze de 2de rij maar gelaten heeft voor wat het was. Hond heeft er nog 2 jaar mee geleefd en is op +/- 17-jarige leeftijd ingeslapen toen 1 van de tumoren open gebarsten is.
Jills schreef:Ik wil er zeker bij zijn als mijn hond onder zeil gaat.
Laatste keer met spoed wilde een da dat niet, hond zou volgens hem 99 pct niet halen.
Heb ander gebeld omdat mijn gevoel niet klopte. We konden erbij zijn en hond doet het nog steeds prima. Heel anders dus.
De eerste keek alsof hij een voorwerp zag. De andere da zag mijn hond steeds steun bij mij halen. En vond het belangrijk dat we erbij waren en bij het ontwaken.
Volg je gevoel. Jij gaat het meest met je dier om.
RedPassion schreef:Je hebt groot gelijk hoor. Veel dierenartsen onderschatten zo enorm de emotionele kant van medische ingrepen, zowel voor het dier als voor de eigenaar. Ik heb me 1 keer laten wegsturen door een dierenarts, dat was eens en nooit weer. Bij alles wat mijn dieren bewust meemaken blijf ik sindsdien. Ze hebben een vertrouwde factor en steun nodig. Zodra ze slapen wil ik gerust (even) de praktijk verlaten, maar zodra ze wakker zijn sta ik er weer. Ik merk altijd dat de dieren daar veel steun aan hebben. Stress is niet bevorderlijk voor een rustige narcose en ook niet voor een goede genezing dus gewoon op je strepen staan. En anders maar een andere dierenarts.Sterkte met je hondje!
Diablo schreef:Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn hond(en) alleen te laten op zo'n moment. Nee hoor, ik blijf erbij tot ze slapen.
Deni11 schreef:Onze hond had een kwaadaardige tumor in de buik, en die hebben we ook laten opereren (hond was 12? jaar).
De kans op slagen was 5% ongeveer, in ieder geval heel laag, maar ze heeft het overleeft. Er is een tumor van 5 kg, ja echtwaar 5kg het was wel een grote hond van ca 25-30 kg maar toch, uitgehaalden en zo is ze nog een jaar pijnvrij en blij (!!) bij ons geweest. Daarna waren er helaas uitzaaiingen etc en was het niet eerlijk meer naar haar toe om te blijven leven en hebben we haar helaas moeten laten gaan. Deze operatie heeft ons genoeg gekost, maar was het zeker waard. S morgens hebben we haar gewoon weggebracht, en in de middag het verlossende telefoontje gekregen en toen is ze daar nog onder toezicht gebleven waarna ze na een nachtje in de kliniek naar huis mocht.
Syb_sem schreef:Vervelende uitslag en alvast sterkte met de operatie voor beide![]()
Op mijn werk doen we eigenlijk voornamelijk standaard operaties. Denk aan gebitten, steriliseren en castreren. Vaak zijn de eigenaren hier niet bij. Dieren worden gebracht om 9 uur en tussen 3 en 4 weer opgehaald. Nu moet ik er wel bij vertellen dat bijna alle dieren ontzettend op hun gemak zijn bij ons dus is er eigenlijk bijna nooit enorme stress. Gebitten zijn vaak oudere dieren en dan vinden mensen het fijn erbij te zijn. Vaak geen probleem.
Indien de eigenaar erbij wil zijn is dat bijna altijd mogelijk ( in overleg ivm planning). Wij merken alleen écht dat dieren veel minder stress ervaren zonder eigenaar. Dan zoeken ze steun aan de gene die het dier toch al vast heeft tijdens het toedienen van de middelen. Katten staan vaak lekker in de vensterbank terwijl de dierenarts ze los prikt. Geen enkel probleem.
Narcose/roesje geven voor de operatie ken ik niet. Doen wij ook niet en de klinieken waar ik stages heb gelopen ook niet. Lijkt me risicovol? Onze nazorg is ontzettend strak en antagoneren de narcose altijd direct zodra de operatie klaar is.
Geef gewoon je eisen/wensen aan. Meld wel optijd je OK af. Het is niet tof om als kliniek ineens een lege ochtend te hebben. Over het doorzenden van je gegevens: het zijn jouw gegevens. Sta op je punten.
Lay_D schreef:Onze hond is een aantal jaar geleden aan een kwaardaardig bottumor in zijn bek geopereerd. De dierenarts stelde toen ook voor om een kaak reconstructie te doen (dan zou zijn halve onderkaak verwijderd worden), daar hebben wij uiteindelijk niet voor gekozen omdat wij dat niet eerlijk en dierwaardig vonden naar hem toe.
De dag dat hij werd geopereerd mocht ik overigens gewoon bij hem blijven toen hij onder narcose ging, ik moet je eerlijk zeggen dat ik het heel naar vond om te zien.
ElineS schreef:Ze gaat bij het dierenziekenhuis worden geopereerd. Dan word er een afspraak gemaakt, dan kom ik, dan word ze meteen geholpen (dus niks uren wachten onder een roesje), onder narcose gebracht en dan kan ik naar huis. Met wakker worden hebben ze liever niet dat ik er ben, omdat dit in fases gaat en daardoor heel lang kan duren en ook stress oplevert voor de andere dieren die er zijn. Ze willen een prikkelvrije omgeving zo vele mogelijk behouden. Dat snap ik, dus dat vind ik geen probleem.
Nu naar mijn DA bellen en het dossier door laten sturen naar het dierenziekenhuis en dan als ze die door gelezen hebben maken we daar een afspraak voor de operatie.
EDIT: Ze klonk niet heeeeeul blij met me aan de telefoon. Maar ze stuurt het door.