Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kabayo schreef:Jammer dat bokt direct zo reageerd... volgens mij stel ik gewoon wat vragen om mij in te lezen. Ik zeg toch nergens dat dit mijn fokhond word of zoiets.
Trouwens. Op marktplaats staan genoeg stamboomloze rotties die binnen 2 weken weg zijn.
Ik wil het juist goed doen en daarom dit topic. Je mag mij uiteraard nu al onverantwoordelijk noemen, maar als ik dat was had ik haar gewoon laten dekken zonder iets te vragen over hoe en wat. Ik vind het jammer dat het direct hard gebracht moet worden.
Dat gezegt hebbende. Nee . Kruizen doe ik niet. Daar is nog minder vraag na. Ik scrolde langs alle rottweiler kruizingen want die wou ik niet. Denk dat dat voor meer geld. Ik ben gewoon niet overtuigd.
Over dat inteelt .. Dat weet ik niet. Ik weet ook niet in hoever dat getest is in de familie.
Dat plekje zoeken voor de pups komt wel goed . De fokker van mijn stamboomloze pup had ze ook allemaal binnen 1 week verkocht. En ze hebben allemaal een super plek
mvermeulen1 schreef:Zo te lezen ben je niet enkel aan het inlezen maar heb je al beslotenje vraagt idd wat op bokt en je dan kan je verwachten dat men er een mening over heeft. Tja... dat het niet is wat je wil horen is een andere zaak.
Al geef je nog steeds geen antwoord op de vraag waarom je het zo graag wil?
MariekeTV schreef:Hey ts.
Fijn dat je je zo goed wil voorbereiden!
Wij hebben een stamboomloze rottweiler, echt een schat van een hond.
En toch zou ik bij mijn eventuele volgende rottweiler er toch voor kiezen om 1 met stamboom te kopen.
Zeker met alle ontwikkelingen die er op honden gebied zijn.
Wij zouden misschien ook ooit nog wel eens een nestje willen fokken, maar dan absoluut alleen met teefje met stamboom.
Je kan daarmee gewoon veel verder terug vwb HD, ED en gedrag en dergelijke.
Daarnaast is voor ons ook nog een reden dat we de hond mee willen hebben op vakantie.
Zonder stamboom is het in veel landen gewoon moeilijker om hem mee te kunnen nemen.
Onze reu is opzich een knappe verschijning met vooral een knappe kop, en we hebben daardoor meermaals de vraag gekregen of hij niet mocht dekken.
We hebben dat niet gedaan, inmiddels is hij ook gecastreerd.
Ik snap echt je overwegingen wel, en ik wil je ook absoluut niet "afbranden", maar ik zou het niet doen.
damian23 schreef:Bij een stamboomhond zijn die testen verplicht. Net als een gedragstest.
Ts wil het goed doen en heeft alle goede bedoelingen. Alleen ik vind persoonlijk dat je ook naar de toekomst moet kijken en niet moet fokken met stamboomloze hoog risicohonden. Die mogen, als de nieuwe wet er is, alleen aan de riem en met een muilkorf naar buiten. Dat moet je toch gewoon niet willen?
Kabayo schreef:Jammer dat bokt direct zo reageerd... volgens mij stel ik gewoon wat vragen om mij in te lezen. Ik zeg toch nergens dat dit mijn fokhond word of zoiets.
Trouwens. Op marktplaats staan genoeg stamboomloze rotties die binnen 2 weken weg zijn.
Ik wil het juist goed doen en daarom dit topic. Je mag mij uiteraard nu al onverantwoordelijk noemen, maar als ik dat was had ik haar gewoon laten dekken zonder iets te vragen over hoe en wat. Ik vind het jammer dat het direct hard gebracht moet worden.
Dat gezegt hebbende. Nee . Kruizen doe ik niet. Daar is nog minder vraag na. Ik scrolde langs alle rottweiler kruizingen want die wou ik niet. Denk dat dat voor meer geld. Ik ben gewoon niet overtuigd.
Over dat inteelt .. Dat weet ik niet. Ik weet ook niet in hoever dat getest is in de familie.
Dat plekje zoeken voor de pups komt wel goed . De fokker van mijn stamboomloze pup had ze ook allemaal binnen 1 week verkocht. En ze hebben allemaal een super plek
Delphi schreef:Het is vervelend dat je haar bloedlijnen niet kent i.v.m. inteelt. Maar wat je hoort te doen is zowel haar als de reu uitgebreid laten testen (o.a. HD, ED, ogen, JLPP en event. MAG test->gedrag).
Ongeacht of er een stamboom bij zit, vind ik dat als je wilt fokken dat je dan beide ouders moet laten testen. Dat vind ik dan onder je verantwoordelijkheid vallen, ook al is het maar een eenmalig nestje.
Ga er dus wel van uit dat een nestje naast veel tijd ook veel geld zal kosten. Pups kun je niet verkopen voor hetzelfde geld als een stamboompup. Maar de testen zullen wel even duur zijn.
Nu moet geld natuurlijk nooit de reden zijn van een nestje fokken.
Persoonlijk zou ik nooit fokken met een hond zonder stamboom. Wij staan nu op de wachtlijst voor een pup met stamboom. Die stamboom op zich interesseert mij helemaal niets.
Maar ik wil wel dat er uitgezocht is dat het geen inteelt is en dat beide ouders gezond zijn.
Natuurlijk nog geen 100% garantie, maar er is wel alles aan gedaan om zo gezond mogelijke pups te fokken.
Daar vind ik jouw verantwoording dan ook liggen, ook al heeft je hond geen stamboom.
Ik zou dus eerst eens gaan informeren wat die testen kosten. De reu zal waarschijnlijk ook nooit getest zijn en dat moet je dan ook laten doen. Ik denk namelijk niet dat iemand zijn/haar stamboomreu jouw teefje zonder stamboom laat dekken, niets ten nadelen van jouw lieve teef.
Er komt best veel bij kijken, dus ik zou me eerst eens goed inlezen over de testen en de medische kant.