Smuldier ipv van brokken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:33

Zeeuwtje68 schreef:
ok dus beter geen kip nemen
Ik zal eens kijken ik heb geen idee wat de plus hier heeft aan vers hondenvoer..

Gewoon uitproberen. Dat de 1 aan de schijt gaat betekend niet dat die van jouw er ook niet tegen kunnen.
Maar ik zou wel voor de complete versies gaan. Dacht dat een rode en groene verpakking was. Vlees compleet en iets van pens compleet. Niet elke hond houd van de pens versie en deze stinkt ook een uur in de wind. Mijn honden EN katten doen er een moord voor maar ze hebben er wel aan moeten wennen. Verder hebben ze van smuldier nog enkelvoudige soorten. Dat is dus de kip, hart en nog een pensversie. Deze 3 gaf ik alleen een enkele keer als afwisseling. Niet een paar dagen achter elkaar omdat deze niet compleet zijn. Ik doe het bevroren vlees altijd in de koelkast in een afgesloten bak. Dan blijft het langer goed dan wanneer je het buiten de koelkast ontdooid en weer terug doet.

Anouk91

Re: Smuldier ipv van brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:07

Mijn Oud duitse herder eet 1,5 pak smuldier per dag, daarnaast nog rond de 350 gram cavom brokjes :)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 01:56

Wij hebben inmiddels al 5 honden op smuldier gehad en allemaal doen/deden ze het er super op. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 07:57

Ik geef ook Smuldier, Rodi en Duck. Heel tevreden van.

Alleen zou ik Smuldier niet aanraden voor kleine hondjes, gewoon omdat me dat niet praktisch lijkt. Het is een hele homp vlees zo'n pak en er komt best veel sap uit etc. Ik persoonlijk ben blij dat ik het in 1x kan geven en niet hoef te versnijden. Vind Rodi veel gebruiksvriendelijker.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 08:50

Mijns inziens is vers vlees altijd beter dan brokken. Je kunt Smuldier (compleet) prima voeren, voor de afwisseling kun je ook andere merken geven. Net waar je zo eens tegenaan loopt: Rodi, Tinlo (Boerenbond), keer kipnekjes of orgaantjes (poelier), kalkoenfilet of runderlapje (supermarkt), etc.

Als wij vergeten vlees te ontdooien, hebben we altijd wel een blikje tonijn oid in huis.

Onthou vooral dat je geen varkensvlees voert en geen dragende botten van zware dieren.

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:10

Mizora schreef:
Ik heb zelfs al eens een bakje gehad dat met 12 uur rot was. Ik heb geen koelkast of vriezer ter beschikking op het moment dus kvv is verre van ideaal, maar smuldier heeft nu eenmaal vaak vlees met een tik, dat krijg je nu eenmaal als je de goedkoopste partijen inkoopt en dat kan weer niet anders voor die prijs. Tegelijkertijd is smuldier de enige kvv wat ik kan betalen en dat iedere dag te halen valt. Ik hoop dus ook weer snel volledig op brok over te kunnen stappen (daar heb ik nog een ton van staan namelijk).

Welke brok voer jij? Want ik denk dat die zo te lezen dan niet te duur is maar wel goed is qua kwaliteit gezien je kennis :o

De Chihuahua's krijgen nu Blafburgers, dat zijn handige burgers van 50 gram, of Duck dat zijn porties van 25 gram. Plus Canagan brokjes. Maar er komt waarschijnlijk een opvang hond bij, dus moet even kijken hoe of wat :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 09:36

Gewoon royal canin medium junior. Ik heb van alles gevoerd en deze bevalt samen met nutro lam en rijst het beste. Ze vinden rc alleen smakelijker en bij slechte eters is dat een ding. Daarnaast zitten er wat meer kcal in per kg.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 11:15

De Chihuahua's krijgen nu Blafburgers, dat zijn handige burgers van 50 gram, of Duck dat zijn porties van 25 gram. Plus Canagan brokjes. Maar er komt waarschijnlijk een opvang hond bij, dus moet even kijken hoe of wat :)[/quote]

Die burgers lijken me idd ook wel wat waar haal je die?
Kijk ik ben afhankelijk van de plus en anders moet ik online.
Ik woon in een heel klein dorpje en heb helaas geen auto dus verder kom ik niet..
en ovv is hier een ramp..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 11:18

Tieme schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
ok dus beter geen kip nemen
Ik zal eens kijken ik heb geen idee wat de plus hier heeft aan vers hondenvoer..

Gewoon uitproberen. Dat de 1 aan de schijt gaat betekend niet dat die van jouw er ook niet tegen kunnen.
Maar ik zou wel voor de complete versies gaan. Dacht dat een rode en groene verpakking was. Vlees compleet en iets van pens compleet. Niet elke hond houd van de pens versie en deze stinkt ook een uur in de wind. Mijn honden EN katten doen er een moord voor maar ze hebben er wel aan moeten wennen. Verder hebben ze van smuldier nog enkelvoudige soorten. Dat is dus de kip, hart en nog een pensversie. Deze 3 gaf ik alleen een enkele keer als afwisseling. Niet een paar dagen achter elkaar omdat deze niet compleet zijn. Ik doe het bevroren vlees altijd in de koelkast in een afgesloten bak. Dan blijft het langer goed dan wanneer je het buiten de koelkast ontdooid en weer terug doet.

ik wou idd de compleet versie gaan voeren 2x per week maar zie nu dat 2 dagen achter mekaar beter is dan bv woensdag en dan weer zondag ivm bewaren in de koelkast.. en dan 5 dagen krijgen ze carocroc mini... tot de zak op is..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 13:51

ik zie nu duck online zal dat beter zijn als smuldier ook met verdeling? want ja ze moeten maar 100 gram per dag per chitje en is 4.95 verzenden. dacht koop er van elke soort 2 :)
http://www.vitadier.nl/Duck

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 13:59

Onze (25 kg) hond krijgt 's ochtends 80 gram brok en 's avonds een pakje smuldier. Juist de kip doet ze het erg goed op. Altijd (ongeveer twee x per dag) mooie stevige ontlasting. Als we de hart variant hebben, krijgt ze 1/2 pakje met rijst erdoorheen. We merken wel direct aan haar als ze iets tussendoor gegeten heeft, dan is ze van slag. Ik haal het s'ochtends uit de vriezer. Eventueel bewaren we de tweede helft in de koelkast. Gaat prima!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 14:16

Duck Excellent Compleet
€ 3,75

Duck-Pens-Compleet
€ 3,75

FarmFood-Fresh-Rundvlees-Compleet-9x-110-gr
€ 5,75

FarmFood-Fresh-Pens-Hart-Compleet-9x-110-gr
Euro 5,75

Ik denk dat ik hier maar mee begin en evt smuldier tussendoor :)

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 16:29

Zeeuwtje68 schreef:
De Chihuahua's krijgen nu Blafburgers, dat zijn handige burgers van 50 gram, of Duck dat zijn porties van 25 gram. Plus Canagan brokjes. Maar er komt waarschijnlijk een opvang hond bij, dus moet even kijken hoe of wat :)

Ik woon in een heel klein dorpje en heb helaas geen auto dus verder kom ik niet..
en ovv is hier een ramp..[/quote]

www.hondjekoek.nl :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 17:13

Foster schreef:
Zeeuwtje68 schreef:

en ovv is hier een ramp..

http://www.hondjekoek.nl :)[/quote]

ok maar deze winkel verzend het niet
Blafburgers zijn fijngemalen hamburgers met vers vlees en rijst. De hamburgers wegen ieder 50 gram wat het zeer makkelijk maakt om te portioneren. Let op: wij verzenden geen diepvries per Postnl

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:05

Ik heb 3 dwergpinschers van 3.3, 4.3 en 4.8 kg.
Ik voer ze al een hele tijd smuldier, ze eten met zn 3en 1 pakje per dag.
Ik leg het er s'avond uit en voer de helft s'morgens en de andere helft gaat in een plastic broodtrommeltje (past precies) in de koelkast voor s'avonds.

Ik had altijd goede brok met heel weinig graan maar hier doen ze het echt beter op.
Tussen de middag krijgen ze een stukje gedroogde kipfilet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:45

Duck verdeelt heel makkelijk! Plakjes van 100g.

Rodi (burgerachtig) haal ik in de emte, vroeger ook in AH maar nu jammer genoeg uit het gamma.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:53

ik heb ook smuldier gevoerd aan mijn 2 chi's, maar omdat het zulke grote pakken waren en ik ze 2 dagen in de koelkast moest houden, begon het wat te stinken. voor mij en mijn verwende chi's niet echt smakelijk...

ik ben zelf overgestapt op Renske en smolke. aangezien die een wild variant hebben en mijn ene chi wat gevoelig is.

duck, rodi, energique ook geprobeerd. Beviel goed, maar vanwege de gevoeligheid van de ene chi, toch niet doorgezet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:03

Onze Kooiker staat al jaren op Smuldier (compleet). Begon te spugen van brokken, DA vond dat ze maar hypoallergeen moest :roll: Op Smuldier gezet, 2x per dag een portie en ze heeft nooit meer over gegeven. Doet het er ontzettend goed op. Goed op gewicht, mooie vacht, geen typische hondenlucht (zelfs nat stinkt ze niet) en ze poept maar 1x per dag. Ben alleen wel blij dat ik het haar zelf niet hoef te geven, echt smakelijk is het niet :=

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:08

Als je met KVV wilt werken en je wilt daarnaast brokken voeren lijkt het mij verstandig om naar een brok te kijken met minder graan en meer vlees. Dat scheelt al een hoop voor het buikje van je honden.

Carocroc Small Breed
Citaat:
dierlijk eiwitextract (25%), vleesmix (24%), tarwe, maïs, gevogelte (8%), dierlijk vet (gevogelte, rund), rijstzemelen, rijst, bietenpulp, tarwegries, gehydrolyseerde kippenlever, hemoglobine, lijnzaad, gist, mineralen

Heel stom voorbeeld
Acana small breed:
Citaat:
Verse gefileerde kip (12%), gedroogd kippenvlees (12%), gedroogd kalkoenvlees (12%), rode linzen, hele groene erwten, field beans, kippen vet (5%), vers kippen orgaanvlees (lever, hart en nier) (4%), gedroogde haring (4%), verse hele eieren (4%), verse gefileerde platvis (4%), haring olie (2%), zongedroogde alfalfa, groene linzen, hele gele erwten, erwtenvezels, vers kippen kraakbeen (1%), gedroogd bruin zeewier, verse hele pompoen, verse hele muskaat pompoen, verse hele pastinaak, verse boerenkool, verse spinazie, verse mosterdplant blad, verse raapstelen, verse hele wortelen, verse red delicious apples, verse barlett peren, gevriesdroogde kippen lever, gevriesdroogde kalkoen lever, verse hele veenbessen, verse hele blauwe bessen, cichoreiwortel, kurkuma, mariadistel, kliswortel, lavendel, heemstwortel, rozenbottels.

Ik was tevreden over Naturis(kvv). Nu voer ik Carnilove(brok), sinds kort dus kan er niet heel veel over vertellen. Ze vinden het lekker en doen het er tot nu toe prima op.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 14:21

Ze gaan helemaal over op kvv als me brokken op zijn..
Ik denk dat als Duck en de worstjes van FF fresh gaan bevallen ik daar bij blijf..
Ik hou zelf toch meer van handige plakken of worsten..
Ik weet alleen niet hoe ze dat bevroren op gaan sturen..
Iemand een idee hoe ze dat doen?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:30

Bij versvoer.nl versturen ze het in tempex (piepschuim) boxen meen ik eens gelezen te hebben op de site, maar volgens mij zijn er ook leveranciers die het in kratten/dozen in een gekoelde wagen verzenden.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:41

De man van de dierspeciaalzaak bij mij in de buurt raadde me het voeren van Smuldier af aangezien het niet erg kwalitatief goed vlees is. Hij vertelde dat bij smuldier minder kwalitatief goed vlees gebruikt wordt om de prijs laag te houden. Er staat dan wel op het pakje dat er rund in zit, maar dit kan heel goed alleen maar huid, gemalen botten of whatever zijn en daar hebben honden qua voedingswaarden niet heel erg veel aan.

Je mag je best afvragen in hoeverre het verhaal 100% waar is of misschien vooral een verkooppraatje (hij verkoopt zelf andere merken dan Smuldier), maar op zich zette het me wel aan het denken "goh hoe kunnen ze in godsnaam zo goedkoop een halve kilo vlees verkopen". Hij raadde me wel Farm Food aan (woefel gaat daar nu ook een paar maanden goed op) en om het vlees af te wisselen met geperste brokken. Dit omdat blijkbaar een hond brokken niet zo goed meer kan hebben als die eenmaal 100% vlees gewend is.

Het drukt de kosten ook wel wat om ook brokken te geven (let op dat het geperste brokken zijn) en ik vind het prettiger om 's ochtends niet met dat vlees in de weer te hoeven zijn. Plus, mocht ik een keer vlees vergeten uit de vriezer te halen, dan hebben we sowieso al brokken in huis die niet al 3 jaar in de kast staan =P.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:47

Ik ga brok voeren en vul dat aan met af en toe KVV.
Normaal zou ik dan voor smuldier gaan (makkelijk) maar Farmfood Fresh of blafburgers lijken mij ook handig.
Daar binnenkort dus maar eens voor kijken. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:52

Geperste brok of geëxpandeerde (krokante) brokken maken niets uit. Ik weet de achtergrond van de gedachte, maar er is zowel vanuit een wetenschappelijk oogpunt als vanuit de praktijk geen enkele aanleiding voor om dat voor waar aan te nemen.

Brok kunnen ze op zich prima hebben als ze 100% vlees gewend zijn. Ik heb al allerlei honden gehad of gezien die een langere periode (minimaal 3 maanden) op (enkel) rauw vlees hebben gestaan en daarna zonder noemenswaardige problemen weer terug zijn gegaan op brok, waaronder honden die gespeend zijn op vers vlees en uiteindelijk toch om wat voor reden dan ook terug zijn gewisseld. Afhankelijk of die overgang abrupt is gebeurd (dus 100% rauw naar 100% brok) of geleidelijk (mengen van brok en rauw en gedurende een week over te schakelen) is er meer of minder kans op een paar dagen dunne poep. Maar dat is ook zo tussen verschillende soorten brok en als er altijd dezelfde kvv gevoerd wordt loop je zelfs het risico bij echt andere kvv.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 15:32

Is het dan beter om ze in de ochtend brokken te geven en avond kvv?
In mijn geval dan Duck en fff..
Want dan neem ik hierna wel een betere brok als deze op is maar ja heb nog iets van 13 kilo
Dat ga je toch ook weer niet weggooien... Is Cavom goed lees daar goede dingen over?
Wooof en Farmfood hebben we al gehad.. was geen succes met de ontlasting..
Maar zou misschien weer wel goed zijn in combi met Kvv eventueel..
Wat denken jullie wat wijs is?