Cavia of andere kleine grazers in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:38

Ook met ruimte kunnen konijnen het in hun bol krijgen om te graven.
Wij begonnen thuis ooit met een mooi aangelegde tuin met gazon en konijnen netjes in een afgesloten ren. Dat eindigde in konijnen in vrijheid en verwoeste tuin ondergraven door een tunnelsysteem waar de Londense Tube jaloers op kon zijn.
1 van onze katten ging ook doodleuk het gangenstelsel in om jongen te roven.

Later nog een huiskonijntje gehad dat alleen bij mooi weer in de tuin ging en verder veel binnenshuis los was. Katten hadden er heilig ontzag voor maar meneer nijn was ook echt badass. Graven heeft hij nooit gedaan.

Katten met cavia's kan goed gaan in sommige gevallen. Katten weten dondersgoed het verschil tussen huisdieren en rondlopend wild maar als ze echt een sterk jagersinstinct hebben, gaan ze er toch achter. Cavia's zijn vrij stressgevoelig en verdedigen zich niet dus zelfs als kat ze niet opeet maar er wel achter zit kan dit heel nadelig zijn voor cavia's.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:50

Ik ben net overgestapt van konijntjes op cavia's omdat ik die sterker vond. Toen ik nog bij mijn ouders woonde had ik heel veel cavia's en die liepen winter en zomer gewoon los in een hele grote tuin. Van de volwassen exemplaren bleven onze katten netjes af.
Mijn kudde vrouwtjes heeft ook een tijdje in een hele grote ren gezeten (de mannen nog los in de tuin). Die ren was 12 bij 6m met een lage omheining er rond. Daar zijn de katten nooit aan de kleintjes geweest.

Tinkermuts

Re: Cavia of andere kleine grazers in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 14:59

Ik heb een aantal cavia's vd opvang en wat een dabkbare dieren zijn dat. Dus echt een aanrader

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:11

Ik heb hier ook 5 cavia's buiten in de kippenren rondlopen. Kat ligt er ook vaak bij te kijken, of loopt er achter. Maar doet er helemaal niks aan. Lopen ook in de winter buiten. Gaat perfect.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 17:36

Ik vind het sneu om voor prooidieren als cavia's te kiezen als je weet dat kat graag jaagt. Mijn cavia's zijn tam, maar een ongewenste buurkat op de loer bezorgt hen echt wel enige stress.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:04

Ik heb mijn cavia's enkel in de ren zitten als ik erbij ben. Als ik er niet ben heb ik ze in een kleinere overdekte ren zitten.
Je moet ook denken aan roofvogels die ze kunnen pakken. Ik woon zelf ook tussen de huizen en hier zit regelmatig een roofvogel in de tuin te azen op de cavia's en de vogels in de voliere.

Ook hebben we enorm veel last van maters, die kruipen zo langs de muren omhoog en zitten bij ons op de daken, marters zijn echt wel acrobatische dieren.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:17

Cavia's zijn ontzettend leuke diertjes dus als je het geregeld krijg zou ik sowieso zeggen doen!

Wij hadden de cavia's alleen 's zomers buiten (in een ren) dus niet helemaal vergelijkbaar met wat jij wil, maar wij deden ze 's nachts dan altijd in hun "buitenhok" met het deurtje dicht. De ren was overdekt met een net, maar kleine roofdieren (marterachtigen enzo) kunnen bijna overal een weg doorheen vinden. Daarom zou ik voor hun veiligheid aanraden om ze 's nachts wel in een hok te doen...

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:25

Zijn heel leuk! Bij mij zitten ze het hele jaar buiten. S avonds in een groot hok. Afsluiten. En ze liggen bij elkaar/ stro/ hooi en dan een kruikje erin. Met warm water. Thee muts of iets waar ze evt in kunnen kruipen. En uit de tocht. Werkt perfect! Bij mij rende ze zelfs met de sneeuw buiten. Vonden ze heel leuk xd. Ze kunnen als ze willen droog zitten. Dus als je beide opties geef zou ik me niet druk maken!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 12:31

Ik heb ook cavia's buiten gehad. Binnehokje van de grond af, en lekker veel stro in de winter. Dat ging prima :)) Ik had wel een afgesloten hok. Er is wel eens per ongeluk een kat bij ingekomen, maar nooit wat geks gebeurt.