Kat laat kittens in de steek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: Kat laat kittens in de steek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:26

Ik zou een ongelukkige poes dan maar op de koop toe nemen...
Wij hebben ook katten die dolgraag buitenlopen, maar als er een reden is waarom dat niet gaat, dan blijven ze mooi binnen hoor!
En mogelijkheid tot (opnieuw) zwanger raken, ik zou dat echt niet riskeren! Dan maar anderhalve week "pech" voor de kat.. Als het fout gaat is het probleem veel groter

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 15:30

Okee dan gaan we dr binnen houden. Wel raar dat de da dat dan niet zegt.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:32

je kan je eigen gezonde verstand toch wel gebruiken? wat een DA zegt is echt niet altijd het beste hoor. En ja ik vind je dom bezig, dat zoiets 1x gebeurt kan ik nog begrijpen maar je bent hard bezig om het een derde keer te laten gebeuren.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:34

Emoe schreef:
Misschien dan beter idd. Maar als ze krols wordt, zou ik dat dan niet op tijd merken?

Ik zou het wel fijn vinden als er gewoon op een vriendelijke manier gepost kan worden. Niet dat het nu al heel erg onvriendelijk werd, maar ik weet dat dit soort dingen nogal gevoelig liggen op bokt, en terecht.. Maar het voelt nu namelijk een beetje als 'jeetje, hoe kun je zo dom zijn'. Terwijl ik denk dat ik dat zou merken als ze krols wordt.. ben verder gewoon thuis en ze blijft nooit lang weg.

Met alle respect en zeker niet onaardig bedoelt!
Maar je poes heeft in amper 4 maanden tijd 2 nesten gehad zonder dat je gemerkt had dat ze krols was en nu wil je haar weer over een paar dagen naar buiten laten |o
poezen kunnen ook stil krols zijn en katers hebben dit veel eerder in de gaten als wij met alle gevolgen van dien.
Je poes is net bevallen en herstellende hiervan hou ze binnen totdat ze geholpen is!
Trouwens je hebt een erg ouderwetse en niet nadenkende dierenarts die zegt dat ze wel naar buiten kan 8)7

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 15:36

Tsja dan heeft ze toch pech? Mijn kat is ook ontzettend boos op me als hij niet naar buiten mag, maar vorig jaar had hij op gezette tijden medicatie nodig dus dan bleef hij toch écht binnen. Lekker even binnen houden hoor, daar krijgt ze niks van. Je hoeft het maar 1 dag te laat te merken als ze krols wordt en dan is het weer te laat.

Dat de DA daar niets over zei vind ik ook wel vreemd, maar dierenartsen raden vaak nog altijd aan om een poes eerst krols te laten worden voordat ze willen steriliseren. Dit is ook nergens voor nodig, steriliseren kan inmiddels veilig op jongere leeftijd gedaan worden. Niet al het advies is altijd zinnig.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 15:40

Achja je punt is iig duidelijk. Ik denk alleen dat je dat wel op een andere manier kan zeggen. In real life praat je toch ook niet zo? Probeer het gewoon op een vriendelijke manier uit te leggen. Dan sta ik net zo open voor jullie adviezen, alleen komt het wat aardiger over waardoor ik me niet vervelend hoef te voelen :) Vorige keer was ze krols geworden u op vakantie waardoor we het niet gemerkt hadden.

Maar voor de rest iedereen bedankt, ik hou d'r binnen tot ze geholpen is!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:04

Ik zou haar ook binnen houden hoor. Je doet het voor haar eigen bestwil. Dat ze het verveldn vindt, begrijp ik, maar als ze weer zwanger wordt, is het ook niet goed, dus jij moet voor haar beslissen.

Hoe gaat het met de kittens? Houden ze dan wel contact met je of heb je ze afgestaan? Hebben ze een pleegmoeder ofzo?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 16:08

Ik heb ze afgestaan aan een stichting. In principe houden we geen contact, maar denk dat ik toch even bel volgende week. Ben wel benieuwd. Ik had wel graag een pleegmoeder gehad, maar die hadden ze op dit moment iig niet.. dus ze worden echt grootgebracht met flesjes.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:30

Wellicht dat je DA zegt, ze kan wel naar buiten, omdat hij/zij denkt dat ie eventuele embryo's toch zal verwijderen bij de castratie (technisch gezien wordt een poes ook gecastreerd, niet gesteriliseerd). Desondanks zou ik haar ook even binnen houden tot het leed geleden is. Wat rot dat het zo mis ging met het tweede nestje, als de kittens het gewoon goed blijven doen neem ik ook aan dat dat gewoonweg teveel was voor haar (fysiek en mentaal).

Sterkte met de poes! Hopelijk houdt ze er niks aan over en leeft ze nog lang, gelukkig en kittenloos :)

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 16:48

Dat zou kunnen idd Ryder. Maargoed we houden dr nu toch binnen.
Laatst bijgewerkt door Emoe op 13-10-17 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:53

Ryder schreef:
Wellicht dat je DA zegt, ze kan wel naar buiten, omdat hij/zij denkt dat ie eventuele embryo's toch zal verwijderen bij de castratie (technisch gezien wordt een poes ook gecastreerd, niet gesteriliseerd). Desondanks zou ik haar ook even binnen houden tot het leed geleden is. Wat rot dat het zo mis ging met het tweede nestje, als de kittens het gewoon goed blijven doen neem ik ook aan dat dat gewoonweg teveel was voor haar (fysiek en mentaal).

Sterkte met de poes! Hopelijk houdt ze er niks aan over en leeft ze nog lang, gelukkig en kittenloos :)

De baarmoeder word niet standaard verwijderd maar alleen de eierstokken :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:59

indien de poes drachtig is wordt de baarmoeder ook verwijderd natuurlijk en niet enkel de eierstokken.....
nu,die ingreep is wat drastischer voor de poes,dus waarom dat risico nemen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:40

Emoe schreef:
Misschien dan beter idd. Maar als ze krols wordt, zou ik dat dan niet op tijd merken?

Ik zou het wel fijn vinden als er gewoon op een vriendelijke manier gepost kan worden. Niet dat het nu al heel erg onvriendelijk werd, maar ik weet dat dit soort dingen nogal gevoelig liggen op bokt, en terecht.. Maar het voelt nu namelijk een beetje als 'jeetje, hoe kun je zo dom zijn'. Terwijl ik denk dat ik dat zou merken als ze krols wordt.. ben verder gewoon thuis en ze blijft nooit lang weg.

Nou sorry, ik heb me heel erg ingehouden maar ik kan er gewoon écht niet bij dat je een intacte poes gewoon naar buiten laat gaan (nu én tijdens je vakantie). Dan kun je wel vriendelijkheid willen, maar je hebt deze poes op jonge leeftijd al twéé keer een nest laten krijgen met flinke gevolgen voor de poes én haar kittens. Het is nogal niet wat als je er even bij stilstaat (waarbij je de intensieve zorg voor de kittens nu door een ander laat opknappen). Dus ja, ik vind het inderdaad nogal dom om deze poes weer naar buiten te doen op de gok dat jij wel op tijd merkt dat ze krols is. Dat risico ga je toch serieus niet nog een keer nemen?!

Emoe schreef:
Achja je punt is iig duidelijk. Ik denk alleen dat je dat wel op een andere manier kan zeggen. In real life praat je toch ook niet zo? Probeer het gewoon op een vriendelijke manier uit te leggen. Dan sta ik net zo open voor jullie adviezen, alleen komt het wat aardiger over waardoor ik me niet vervelend hoef te voelen :) Vorige keer was ze krols geworden u op vakantie waardoor we het niet gemerkt hadden.

Maar waarom neem je in vredesnaam dat risico? Je wéét toch dat ze intact is en ieder moment krols kan worden? Het klinkt alsof je het allemaal niet zo belangrijk vond, anders laat je je kat toch niet zo'n risico lopen?
Laatst bijgewerkt door GDG op 13-10-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:43

Emoe schreef:
Okee dan gaan we dr binnen houden. Wel raar dat de da dat dan niet zegt.

Voor de dierenarts maakt het weinig uit, zoals de mensen boven mij al schreven, die zal dan gewoon alles eruit halen, ipv alleen de eierstokken.
Maar voor de poes is het ook fijner als ze niet alweer hormonen krijgt van een nieuwe zwangerschap :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:25

Een dekking gebeurd ook niet erg vriendelijk. Dus is het daarom ook beter voor de poes om haar binnen te houden. Katers zijn niet zo lief en teder voor dates. En ze kan ook nog door meerdere katers gedekt worden.

En net na de bevalling zijn de poezen vaak nog vruchtbaarder.

Goed dat je de afspraak hebt staan om haar te laten helpen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:37

Je maakt je zelf drukker om de reacties van de mensen hier, dan om hetgeen waar het daadwerkelijk omdraait: de poes.

En dit zou ik ook in real life zeggen: je bent niet slim bezig (geweest). En dat weet jij zelf ook.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 12:48

eens met GDG, daarnaast, met elke dekking loop je het risico dat ze (en de kittens) FIV (kattenaids) oploopt.

Dat de opvang de kittens hebben overgenomen, petje af, ik weet hoe intensief het is om kittens groot te brengen, ik hoop dat je ze een grote donatie hebt gegeven voor alle kosten en moeite.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 05:15

Eens met bovenstaande reacties. Je poes heeft veel te kort op elkaar al 2 nesten gehad en nu overweeg je haar weer naar buiten te doen en vraag je of je de krolsheid dan aan zou zien komen.. Ze is net zwanger geweest. Hoe duidelijk wil je je antwoord hebben? :+ Dat is wel echt heel naief gedacht..
Ik hoop dat jullie haar snel laten steriliseren. Dan kan ze ook weer fijn naar buiten en komen er geen 'oeps' nesten meer.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 12:32

Het is me inmiddels duidelijk hoor. :) Ze blijft tot nu toe netjes binnen, al wil ze wel graag naar buiten.