hondje flink gepakt door andere hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:48

Cer schreef:
Ja het is een openbaar veld, waar TS ook mag komen... ik kan me echter wel voorstellen dat de mevrouw met dit soort honden juist een rustig tijdstip had gekozen. Wellicht was zij bekend in de buurt en is ze daar een periode alleen ofzo, geen idee?

maar, die hond rende weg met jouw hondje, terwijl je hondje aangelijnd was.. dat is echt wel naar zeg, als je hondje zo uit je handen getrokken wordt :\

dit kan natuurlijk ook. Dat mensen uit de buurt weten dat haar honden zo zijn en haar alone-time op dat veldje gunnen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:48

Ik vind het heel erg voor jou en je hondje, maar ik ga wel mee met de reactie dat ik nooit s'avonds in het donker voor het eerst mijn honden zou laten kennismaken met een nieuwe uitlaat plek in een land waar ik de regels niet ken.
Ik zou bijvoorbeeld zelf ook willen zien of de omheining deugdelijk is, of er geen glas of andere rotzooi ligt enz.
En ik zou zeker eerst willen weten wat de gebruikelijke omgangsvormen zijn.
Neemt niet weg dat het een hele vervelende ervaring is.
Hopelijk knapt je hondje goed op en blijven ze niet angstig.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 10:57

Nikass schreef:
Ik vind het heel erg voor jou en je hondje, maar ik ga wel mee met de reactie dat ik nooit s'avonds in het donker voor het eerst mijn honden zou laten kennismaken met een nieuwe uitlaat plek in een land waar ik de regels niet ken.
Ik zou bijvoorbeeld zelf ook willen zien of de omheining deugdelijk is, of er geen glas of andere rotzooi ligt enz.
En ik zou zeker eerst willen weten wat de gebruikelijke omgangsvormen zijn.
Neemt niet weg dat het een hele vervelende ervaring is.
Hopelijk knapt je hondje goed op en blijven ze niet angstig.

ja dat ga ik ook niet meer doen.

Ik had het veldje overigens al wel gezien en gecheckt een paar weken geleden. En ik ken de omgeving en de stad ook erg goed. Alleen voor de honden was het nieuw.
En aangezien ze de hele dag in de auto hadden gezeten leek het me fijn voor ze om even te kunnen rennen, vandaar dat ik naar dat veldje liep.

Maar nogmaals, volgende keer bewaar ik dat voor de volgende dag :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:00

Koia schreef:
Ik vind het vrij apart dat mensen verwachten dat je op een openbaar uitlaatveld toestemming moet vragen om je hond los te laten. Als je hond niet sociaal genoeg is om andere honden niet meteen bij de strot te grijpen hebben ze (iig zonder muilkorf om) niks op zo'n uitlaatplek te zoeken. Hou ze dan aan de riem tenminste. Maar zoals gewoonlijk moeten de goeden zich weer aanpassen aan de aso's.

Jou hond kan zeker overal bij? Helaas!!!!! Hier 1 vd 6 niet. Dit geeft hem en ons veel beperkingen. Niet leuk maar zie het maar eens te veranderen. Soms moet je er mee dealen zoals met zoveel dingen in het leven. Ik ontneem hem veel en ik pas veel.aan maar ook mijn asociale hond heeft rechten!!! Ja daar moeten mensen met sociale honden rekening mee houden. Ik hou ook met hun rekening namelijk door hem zelfs aangelijnd gemuilkorfd te houden in onoverzichtelijk bos zodat niet luisterende loslopende sociale honden niet alsnog gegrepen worden.
Als ik dan op leeg omheind gebied hem de kans geef met bal te ravotten en de rest vd roedel zonder korf fan is het fijn als men andere honden er niet zomaar klakkeloos tussen moet gooien omdat het maar moet kunnen ;)

meggiemeg

Re: hondje flink gepakt door andere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:08

Als je haar weer wilt spreken is het wellicht een idee om er nog een keer samen met je vriend en zonder honden naar dat veld te gaan op die tijd, dan kan je haar wellicht weer treffen en er over spreken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:12

ik vindt inderdaad ook dat je toestemming had moeten vragen, ik woon in belgie en hier in de omgeving op de veldjes waar in kom staan allemaal borden met de fatsoenregels. ookstaat er "betreden zonder toestemming van wie al op het veld is op eigen risico"

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:13

dierenfan schreef:
Koia schreef:
Ik vind het vrij apart dat mensen verwachten dat je op een openbaar uitlaatveld toestemming moet vragen om je hond los te laten. Als je hond niet sociaal genoeg is om andere honden niet meteen bij de strot te grijpen hebben ze (iig zonder muilkorf om) niks op zo'n uitlaatplek te zoeken. Hou ze dan aan de riem tenminste. Maar zoals gewoonlijk moeten de goeden zich weer aanpassen aan de aso's.

Jou hond kan zeker overal bij? Helaas!!!!! Hier 1 vd 6 niet. Dit geeft hem en ons veel beperkingen. Niet leuk maar zie het maar eens te veranderen. Soms moet je er mee dealen zoals met zoveel dingen in het leven. Ik ontneem hem veel en ik pas veel.aan maar ook mijn asociale hond heeft rechten!!! Ja daar moeten mensen met sociale honden rekening mee houden. Ik hou ook met hun rekening namelijk door hem zelfs aangelijnd gemuilkorfd te houden in onoverzichtelijk bos zodat niet luisterende loslopende sociale honden niet alsnog gegrepen worden.
Als ik dan op leeg omheind gebied hem de kans geef met bal te ravotten en de rest vd roedel zonder korf fan is het fijn als men andere honden er niet zomaar klakkeloos tussen moet gooien omdat het maar moet kunnen ;)

ja dat snap ik ook zeker! Zou het voor mijn hond ook niet tof vinden als hij nooit de kans zou kunnen hebben om lekker te spelen.
Maar dan zou ik in ieder geval in zo'n veldje wel nog de omgeving in de gaten houden, zodat ik andere mensen met honden zou kunnen waarschuwen. Tenminste, dat deed ik met mijn eerste hond die ook niet zo sociaal was.

Aan de andere kant, misschien is deze vrouw wel gewend dat mensen weten dat haar honden niet sociaal zijn en had ze dus niet verwacht dat er een nieuw iemand binnen zou komen. Dus dat snap ik ook wel weer.

@meggiemeg, ik denk dat ik dat inderdaad ga doen. Even normaal en rustig praten. Denk dat dat wel heel fijn zou zijn :)

@zoe_97, Dat staat hier niet op de bordjes..Stond alleen dat het rustig moest zijn van 22.00-06.00

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:14

Als er honden los lopen bij zo'n veld check ik ook van te voren even of mijn 5tal er bij kan.
Het is harstikke rot dat je dit gebeurt is maar juist jouw stille gedoe,goed bedoeld ,heeft gezord dat ze daar niet op heeft kunnen reageren.
Ik zou je hondje niet te veel betuttelen daar word hij alleen maar angstig van.Als er hier 1 een knauw krijgt check ik even snel en gaan we weer verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:19

Zoe_97 schreef:
ik vindt inderdaad ook dat je toestemming had moeten vragen, ik woon in belgie en hier in de omgeving op de veldjes waar in kom staan allemaal borden met de fatsoenregels. ookstaat er "betreden zonder toestemming van wie al op het veld is op eigen risico"

Dat gaat mij te ver, diegene met de hond die agressief is om wat voor reden ook hoort zich aan te passen om juist dit soort dingen te voorkomen. Als je denkt alleen te zijn op bepaalde tijdstippen prima, maar dan moet je heel erg goed je omgeving in de gaten houden om te zien of er niemand bij komt, is dat wel het geval dan even aangeven of ze willen wachten met het veld betreden zodat de hond aangelijnd kan worden.

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:19

Ik vind persoonlijk dat de vrouw met de valse hond meer haar verantwoordelijkheid had moeten nemen. Ze had de hond kunnen muilkorven, dichterbij de opening van het hek kunnen laten rennen, dat zij van te voren kan zien dat er iemand binnenkomt en ook kan anticiperen. Hoeveel openingen waar je naar binnen kan zijn daar?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:24

meggiemeg schreef:
Zoe_97 schreef:

Dat gaat mij te ver, diegene met de hond die agressief is om wat voor reden ook hoort zich aan te passen om juist dit soort dingen te voorkomen. Als je denkt alleen te zijn op bepaalde tijdstippen prima, maar dan moet je heel erg goed je omgeving in de gaten houden om te zien of er niemand bij komt, is dat wel het geval dan even aangeven of ze willen wachten met het veld betreden zodat de hond aangelijnd kan worden.

lees even verder dan het onderlijnde, hier staat dat dus op de bordjes in de buurt dat het anders op eigen risico is, dat vind ik persoonlijk een goede zaak. Zo heeft iedereen de kans zijn hond eens los te laten. Gaat eht niet samen prima, maar dat heeft mvrouw A tijd haar hondne aan te lijnen of moet persoon B gewoon 5 minuutjes wachten tot het veld weer leeg is.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:26

xDaPhNex schreef:
Ik vind persoonlijk dat de vrouw met de valse hond meer haar verantwoordelijkheid had moeten nemen. Ze had de hond kunnen muilkorven, dichterbij de opening van het hek kunnen laten rennen, dat zij van te voren kan zien dat er iemand binnenkomt en ook kan anticiperen. Hoeveel openingen waar je naar binnen kan zijn daar?

Er zijn er twee, en zij stond precies in het midden :P

@beatje, ik ben daarnet met ze naar het veldje gegaan en ze leken zich er gelukkig weer prima bij te voelen :) Ik doe wel gewoon rustig aan nu, maar helemaal betuttelen gaat me ook te ver ;) Alhoewel dit niet zomaar even een knauw was. Hij werd een paar minuten meegesleurd, door elkaar geschud en gebeten....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:33

Dat is afschuwlijk om te zien,maar gauw checken en dan weer gewoon doen.Moet eerlijk zeggen als het echt zo gruwlijk was had ik zelf even een da gecontacteerd.Hondje van mijn vriendin is gegrepen door een jachthond en overleden aan interne bloedingen.Hondje was een kleine jack=russel.
Gewoon geen risico meer nemen voortaan,beter een keer te veel gevraagd als te weinig

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:35

maar trok de andere hond jouw hond van de riem dan? Of ging ie met riem en al ervandoor?
Was t een grote hond?

:\

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:39

Zoe_97 schreef:
meggiemeg schreef:

lees even verder dan het onderlijnde, hier staat dat dus op de bordjes in de buurt dat het anders op eigen risico is, dat vind ik persoonlijk een goede zaak. Zo heeft iedereen de kans zijn hond eens los te laten. Gaat eht niet samen prima, maar dat heeft mvrouw A tijd haar hondne aan te lijnen of moet persoon B gewoon 5 minuutjes wachten tot het veld weer leeg is.

Heb ik gelezen, ik gaf puur mijn mening op datgene wat ik uit je tekst haalde.
Eigen risico zal waarschijnlijk er puur staan om te voorkomen dat mensen de gemeente proberen aansprakelijk te stellen.
Ik ben van mening dat als je hond niet met andere samen kan je deze zeker niet op dat soort plekken los mag laten, je hebt nu eenmaal geen ogen en oren overal dat je alles kunt zien aankomen. Ik heb het geluk 2 honden te hebben die met elke hond overweg kunnen, wil de hond niet spelen prima dan niet, wel spelen super leuk. Komen ze een hond tegen die normaal wel wil spelen en een keer zijn dag niet heeft en even een snauw geeft snappen ze die taal en gaan ze hun eigen weg.
Als mijn honden niet met een ander kunnen zal ik zeker dat soort plekken niet opzoeken. Er zijn genoeg mensen die de ongeschreven beleefdheidsregels niet snappen of willen toepassen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-17 11:46

Cer schreef:
maar trok de andere hond jouw hond van de riem dan? Of ging ie met riem en al ervandoor?
Was t een grote hond?

:\

met riem en al. Was niet een enorm grote hond (denk maatje cocker spaniel), maar wel groter dan de mijne (heb een kruising jack russel/teckel).

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:43

Cayenne schreef:
Maar de honden van de andere mevrouw niet, dus als die op haar afrennen kan de hond van TS geen kant op.
Daarom is het handig om vooruit te denken en te anticiperen.

Dat dus inderdaad :j een aangelijnde hond op het losloop veld hier is ook vragen om problemen. Nu bedoel ik daar niet mee te zeggen dat de ts dat deed, maar over het algemeen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 14:52

Jennanne schreef:
Cer schreef:
Ligt er misschien ook aan hoe groot dat veldje is... Als je het gewoon met een stemverheffing af kan, prima. Maar als je 700 meter roepend moet overbruggen is het ook weer zo wat, s avonds laat...

dat was het ook, ze stond zelf behoorlijk ver weg dus ik had letterlijk moeten schreeuwen.

Bovendien stond ik daar al een paar minuten en ze zag mij gewoon niet. Dus liep ik een stukje haar richting op om contact met haar te kunnen maken. En toen kwam haar hond dus keihard op de mijne afgerend..

dus @_Micha_, zou even niet weten hoe ik het anders had moeten aanpakken? Heb mijn honden dus absoluut niet los gelaten, dat heb je even verkeerd begrepen ;)

EDIT: Ik had ook gewoon nooit verwacht dat honden zo kunnen zijn. Heb al bijna 10 jaar honden en zoiets is nog nooit voorgekomen. Dus ja, dan bedenk je dit gewoon niet

Nee maar je was ze wel van plan om los te gaan laten toch? Ik dacht wat verder vooruit.
Hoe je het anders zou kunnen doen? Niet met je honden op het veld gaan zonder je de persoon gesproken hebt. Je zou dus buiten het hek hebben kunnen proberen het aan haar te vragen, en anders zou ik eiren voor m'n geld hebben genomen en dan maar aangelijnd even wat met ze rennen.

Ik denk vooral voor volgende keren extra voorzichtig zijn. Ben je nog naar de dierenarts geweest?

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:12

meggiemeg schreef:
Eigen risico zal waarschijnlijk er puur staan om te voorkomen dat mensen de gemeente proberen aansprakelijk te stellen.
Ik ben van mening dat als je hond niet met andere samen kan je deze zeker niet op dat soort plekken los mag laten, je hebt nu eenmaal geen ogen en oren overal dat je alles kunt zien aankomen. Ik heb het geluk 2 honden te hebben die met elke hond overweg kunnen, wil de hond niet spelen prima dan niet, wel spelen super leuk. Komen ze een hond tegen die normaal wel wil spelen en een keer zijn dag niet heeft en even een snauw geeft snappen ze die taal en gaan ze hun eigen weg.
Als mijn honden niet met een ander kunnen zal ik zeker dat soort plekken niet opzoeken. Er zijn genoeg mensen die de ongeschreven beleefdheidsregels niet snappen of willen toepassen.

Juist om die reden zijn dat soort plekken (omheinde veldjes) de enige locatie waar agressieve honden wél verantwoord losgelaten kunnen worden. Bossen, parken en natuurgebieden zijn immers geen optie, zoals je zelf zegt hebben we niet genoeg ogen en oren om alles te zien aankomen. Een andere hond/fietser/wandelaar is dan zo in het gezichtsveld verschenen en als de hond die eerder ziet dan jij, heb je gewoon een probleem. Tenzij hij helemaal onder appel staat natuurlijk.
Bij een omheind veldje hoef je eigenlijk alleen de ingang(en) in de gaten te houden. Je hond kan dan ook nergens heen en is niemand tot last.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 15:39

Als de mogelijkheid bestaat dat een ander een afgesloten uitlaatveld betreedt zonder dat men als reeds aanwezige hondeneigenaar snel genoeg kunt handelen, vind ik het nooit verantwoord om een agressieve hond los te laten :n Al is er maar een klein risico dat iemand de eigenaar en/of diens hond om wat voor reden dan ook niet ziet, dan is het risico al te groot. Als je hond zich niet weet te gedragen of je hem niet onder controle hebt: muilkorf en/of lijn, simpel.

Vreselijk wat er gebeurd is ts, ik snap dat je geschrokken bent.. Ben je inmiddels naar de dierenarts geweest?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:02

Ushanka schreef:
meggiemeg schreef:

Juist om die reden zijn dat soort plekken (omheinde veldjes) de enige locatie waar agressieve honden wél verantwoord losgelaten kunnen worden. Bossen, parken en natuurgebieden zijn immers geen optie, zoals je zelf zegt hebben we niet genoeg ogen en oren om alles te zien aankomen. Een andere hond/fietser/wandelaar is dan zo in het gezichtsveld verschenen en als de hond die eerder ziet dan jij, heb je gewoon een probleem. Tenzij hij helemaal onder appel staat natuurlijk.
Bij een omheind veldje hoef je eigenlijk alleen de ingang(en) in de gaten te houden. Je hond kan dan ook nergens heen en is niemand tot last.

In het geval van TS was die dan toch wel een klein beetje tot last...
En het loslaten van een bijtgrage hond vind ik nooit verrantwoord.
Als zo'n veldje openbare ruimte is, dan kan het niet om een onbetrouwbare hond daar los te laten, tenzij met muilband.
Met een hond die niet te vertouwen is moet je ofwel heel hard gaan trainen, ofwel een muilkorf gebruiken. Wil je hem wel loslaten zonder muilband moet je een privéterrein regelen.
Het gaat stilaan klinken alsof het normaal is dat honden zomaar bijten.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:09

Natuurlijk is het níet normaal dat honden bijten, dat impliceert hier ook niemand. :roll:

Maar voor het zelfde geld loopt er een loopse teef, geblesseerde hond of net wat voor reden waarom een hond (tijdelijk) niet met anderen kan, en juist omdat je dat niet weet is het ook hier in de omgeving meer dan logisch om even te checken of je er zonder problemen bij kunt.

Sneeuwneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:58

Sclimpre schreef:
Ushanka schreef:

In het geval van TS was die dan toch wel een klein beetje tot last...
En het loslaten van een bijtgrage hond vind ik nooit verrantwoord.
Als zo'n veldje openbare ruimte is, dan kan het niet om een onbetrouwbare hond daar los te laten, tenzij met muilband.
Met een hond die niet te vertouwen is moet je ofwel heel hard gaan trainen, ofwel een muilkorf gebruiken. Wil je hem wel loslaten zonder muilband moet je een privéterrein regelen.
Het gaat stilaan klinken alsof het normaal is dat honden zomaar bijten.

Wel goed lezen aub. Indien de eigenares de ingangen in de gaten had gehouden, kon ze het incident voor zijn en was er niks aan de hand.

Het is vergelijkbaar met een (agressieve) hond die aan een lange lijn of flexi uit wordt gelaten. De hond wordt beperkt in zijn ruimte en kan niemand tot last zijn, tenzij derden zijn ruimte zelf betreden. En dát is iets wat men eens zou moeten verleren, ervan uitgaan dat elke hond die buiten loopt zeker wel sociaal zal zijn.

Sterker nog, een normale (uiteraard aangelijnde) wandeling maken is in zekere zin nog risicovoller dan zo'n dier de poten laten strekken op een goed omheind veldje. Tijdens het wandelen bestaat de kans altijd dat er een ongeleid projectiel op je af komt rennen van de "oh, hij doet niks hoor"-baasjes.

Als er een hek tussen staat kan er veel eerder ingegrepen en gecommuniceerd worden door beide eigenaren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 17:39

Dan blijft het nog niet netjes van de vrouw dat ze zomaar weg loopt na dit incident. Het is jouw hond die aan een andere hond schade toebrengt, hetzij ernstig hetzij oppervlakkig, dat moet niet uitmaken. Ook al is er geen schade heb je het fatsoen op te brengen om navraag te doen of alles oké is en eventueel je nummer geven mocht achteraf thuis toch blijken dat er wel een reden was om naar de dierenarts te gaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 18:09

Frummels schreef:
Als de mogelijkheid bestaat dat een ander een afgesloten uitlaatveld betreedt zonder dat men als reeds aanwezige hondeneigenaar snel genoeg kunt handelen, vind ik het nooit verantwoord om een agressieve hond los te laten :n Al is er maar een klein risico dat iemand de eigenaar en/of diens hond om wat voor reden dan ook niet ziet, dan is het risico al te groot. Als je hond zich niet weet te gedragen of je hem niet onder controle hebt: muilkorf en/of lijn, simpel.

Vreselijk wat er gebeurd is ts, ik snap dat je geschrokken bent.. Ben je inmiddels naar de dierenarts geweest?

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind ook dat een losloopveld impliceert dat je daar dus gewoon naar binnen kunt stappen met een loslopende hond. Ondanks dat ik dat inderdaad niet in het donker zou doen, maar dat is wat anders. Ik vind ook dat als een hond dan wat fel is of een snauw geeft, nou ja, dat kan nog onvoorzien gebeuren, maar een hond de echt schade aanricht, die moet je niet zonder korf los laten op openbaar terrein. Als je dat toch wil, zou ik op zijn minst de poortjes dicht knopen, zodat een ander gewaarschuwd is en je de tijd hebt om je hond aan te lijnen voordat er iemand binnen komt.

Daarnaast ben ik het volledig eens met Meggiemeg: als je hond de fout in gaat, dan stel je je als eigenaar altijd sociaal op, je biedt je excuses aan, vraagt of de hond ok is en geeft je naam en telefoon nummer voor het geval blijkt dat na een da bezoek er toch schade is.