Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:37

Ik heb geen ervaring met honden met een allergie, wel met katten.
Bij katten heb ik goede ervaringen met Hill’s Z/D voer, dit is ook voor honden verkrijgbaar. De klachten verdwenen (bij beide) als sneeuw voor de zon. Inmiddels is 1 van de 2 overleden, maar de ander doet het nu super op graanvrije brokken.

Nog even een aanvulling. De kat die nu goed gaat op graanvrij, bleef veel klachten houden tot aan de Z/D voeding. Heeft lang Prednison gekregen, pipetjes om de huid rustig te krijgen, regelmatig gewassen (erg fijn bij een kat), huid insmeren, regelmatig een antibiotica kuurtje en verschillende soorten voer (elimineren met vers).
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 02-10-17 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:39

Ik zou naar een dermatoloog gaan. Deze persoon heeft er voor gestudeerd en kan samen met jou en de hond kijken waar het probleem in zit. Blijft wel een lang traject. Onze hond heeft ook een allergie en met de juiste medicatie en therapie en voer gaat het nu heel goed met hem.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:42

Kies een kvv uit met premix, dan kan je gewoon zonder enig risico langdurig 1 diersoort voeren. Let wel op dat de Ca:P-verhouding maximaal 2.5:1 is en minimaal 1:1. Niet alle kvv's hebben dit op orde.

Ik heb zelf minder problemen om een diersoort te kiezen die hij al gehad heeft, maar zou geen kip doen omdat je daar relatief vaak problemen op ziet als het dier last heeft van een voedselallergie. Optimaal is inderdaad een diersoort die hij nog nooit gehad heeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:53

voorhuidontstekingen kan je tegen gaan door een boost te geven van extra vitamine c, een paar dagen lang, honden maken zelf vitamine c aan dus dit is dan echt een boost. Daardoor wordt de zuurgraad van de urine tijdelijk wat hoger die de bacterieen aan de voorzijde doden. Let wel dit kan je maar een paar dagen doen, door de hoge zuurgraad belast je nieren ook even. Gewone glutenvrije vitamine C voor mensen, voor kleine hond 2x daags 3 pilletjes voor grote hond 5.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:58

Als hij het op vers goed deed
Zou ik idd terug gaan op vers

6 weken 1 diersoort die hij nog niet (of als dat niet kan: weinig ) heeft gegeten
En geen kip of rund

Als hij die 6 weken klachten houd
Andere diersoort uitkiezen en weer overnieuw

Op het moment dat de klachten verminderen en weg zijn
Na die 6 weken een diersoort toevoegen
Als hij er op reageert weer terug naar die eerste diersoort waar hij niet op reageerde tot hij weer klachtenvrij is
En een andere diersoort proberen

Op die manier kun je gaan opbouwen naar meerdere diersoorten
Telkens als je er weer 1 hebt waar hij tegen kan , kun je die in het assortiment houden

Of idd een KVV met een premix

Hier wil het geval dat onze reu de eerste anderhalf jaar heel wisselvallig at
Of er nu carnis in ging of lotgering of alles daar tussen in
Tot we er achter kwamen dat hij op kip reageerde , dit door kip te schrappen en klaar was het wisselvallige eten , wisselvallige ontlasting en jeuk

Inmiddels staan ze hier op Darf KVV En darf brokken (de brok is beloning/train voertje). Waar daadwerkelijk kip in zit
Darf is biologische voeding , de eerste maanden heb ik kipvrije kvv gevoerd en een ander merk brok
Een twee maanden terug heb ik een doos KVV met kip er in gekocht
En de brokken(voerde een andere brok, maar mijn leverancier was op vakantie ... iets met slechte planning van mij zelf)
En de bio kip kan hij dis wel tegen inmiddels
Terwijl reguliere kip nog steeds reactie geeft :?

Ginger1991

Re: Onzindelijkheid en voedselallergie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 20:16

Wat hierboven aangedragen is door Mizora ben ik het mee eens.

Terug op kvv (zou (nog) niet gaan barfen) en kies een kvv met een premix of voeg deze zelf toe.
Dan kan je veilig 1 diersoort voeren.

Kies dan ook voor een planteneter(konijn,paard,geit,lam) en geen graaneter(eend,kalkoen oid)

Ook is het belangrijk om een goede kwaliteit merk uit te kiezen. Je hond heeft een hoop in moeten leveren met het zelfkook dieet.

Tevens een hele grote tip, geef een kuurtje probiotica! Je hond heeft een hoop antibiotica gehad en deze vernielen de darmflora.
Als je er graag een brok bij wilt voeren is het belangrijk om te kijken naar de ingrediënten.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:33

Ik zou eerst inderdaad terug gaan op het voer dat je gaf voordat de klachten begonnen. Echter is het ook heel goed mogelijk dat je te maken hebt met een andere allergie. Dit kunnen bijvoorbeeld grassen, bepaalde bomen, pollen etc zijn. Mocht je hond ondanks de overstap naar het voer dat je eerder had toch problemen houden dan zou ik een allergietest doen om te kijken in welke hoek je het moet zoeken. Is je hond allergisch voor huisstofmijt dan gaat verandering in het voer niet helpen.

Hypoallergeen heb je verschillende soorten in. De duurdere soorten bij de dierenarts zijn speciaal behandelt. Dit betekend dat de eiwitstructeren (daar is de hond allergisch voor) in stukjes worden geknipt zodat de allergie niet meer voor kan komen (duur). Je hebt hypoallergeen van de dierenwinkel waar minder stoffen in zitten waar de hond allergisch voor kan zijn (goedkoper). Zelf erg fan geweest van optimanova. Als je de ingredienten leest kom je niet de bekende: En dierlijke vetten/bijproducten tegen. Dit betekend dat de samenstelling nooit gelijk is en de ene keer wel en de andere keer geen allergische reactie kan oproepen. Daarnaast bevat het geen kleurstoffen, granen etc etc.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:52

Ik geef mijn hond met voedselallergie Acana Wild Prarie brokken. Bij haar werd eerst ook gedacht aan omgevings allergie. Uiteindelijk na van alles geprobeert te hebben met medicijnen, alle dekens in de kookwas, gras ontwijken enz. van voer gewisseld en ze ging met de dag vooruit. Binnen 4 weken waren de rode huid en jeuk verdwenen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 03:08

Vergeet ook niet dat je hond juist allergisch/intolerant kan reageren op aardappel en soja en dat de eiwitbron niet eens een rol speelt bij hem. Wellicht zat aardappel en/of wortel en/of soja ook ik je brok?

Hup, terug op de kvv, terug naar waar het goed op ging!

Je weet namelijk 1 ding zeker: langer doorgaan op het zelfkook dieet waar hij nu slecht op gaat is geen optie.

Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Succes!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 10:18

Dat is het idd ook nog
Momenteel krijg hij geen dierlijk eiwit maar is noet klachtenvrij
Dus de kans dat de kern van het probleem geen dierlijk eiwit is maar graan, soja of ?
Is gewoon aanwezig

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:11

Een dierenarts is een arts geen voedingsdeskunige en moeten ze ook niet willen spelen. Mijn dierenarts was tegen vers vlees omdat hij daar tegen was. Heeft in opleiding misschien 10 uur iets over voeding gehad.
De gemiddelde dierenarts kan dus ook maar beter niets doen qua voeding adviezen.

Heb overigens dit voor mijn inmiddels overleden hond ook moeten gaan doen van een dierenarts. Heb er erg vriendelijk voor bedankt! Echt verre van goed dit langere tijd te voeren. Ik ben toen gegaan voor vers voeren en maar 1 diersoort. Uiteindelijk bleek hij last te hebben van granen, rund en jawel aardappelen..... en nog wat dingen. Uiteindelijk gewoon brok kunnen eten maar lange tijd vlees gevoerd

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 16:51

Pfoe ik voel me wel schuldig tegenover mijn hond, als ik jullie berichten lees. Als onervaren hondeneigenaar verwacht dat je dierenarts je wel kundig advies kan geven. Ik overweeg optie dermatoloog ook nog. Is het niet een hele aanslag om van dit vega dieet meteen weer op kvv te gaan? Lastig maakt het ook, kvv past echt niet in ons leven. Natuurlijk wil ik er alles aan doen om hem weer beter te krijgen. Maar ik merkte de vorige keer dat we het gaven dat het simpelweg gewoon niet werkt. Overweeg dus ook nog een hypoallergene brok, maar waar dan te beginnen met zoektocht? Graag geen negatieve reacties over het kvv, ik ben niet voor niets toendertijds overgestapt. Als het niet anders kan, tuurlijk zal ik het doen maar als er een ander alternatief is dan heb ik dat liever....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:00

Wat heb je tot nu toe aan brokken gevoerd?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:46

Een aanslag op het lijf pleeg je toch al. Met tussenstanden pleeg je enkel nig meer aanslagen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:01

Gewoon goede natuurlijke brok gaan voeren. Graan vrij en zeker geen rund er in. Verder niet te gek doen hoor. Aardappel,rund en graan uit brok laten lost meestal alles al op is mijn ervaring. Ik zou voor acana gaan. Voer dat zelf niet meer wel goede brok. Ik voer dog lovers gold die heeft ook erg goede en betaalbare brok. Eventueel kun je de brok eerst in vriezen om nog eventuele gisten te doden maar zou zover niet gaan ;)

Zou ook gerust karnemelk, yoghurt of yakult gaan geven dagelijks. Eventueel ook probiotica voor extra weerstand ;)

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 20:23

Mizora schreef:
Wat heb je tot nu toe aan brokken gevoerd?

Healthy dog. Toen al vrij snel met dat dieet begonnen..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:27

De basis daarvan is rund, dus dat zou ik dan nu niet gebruiken. Verder is de ingrediëntenlijst vrij vaag en zitten er melkproducten in (bij puppy en regular).

Ik zou gaan voor dit voer: https://www.eko4petz.nl/a-47547088/acan ... c-pilchard

Geen aardappel, geen rund, geen kip, geen granen, geen soja, geen wortel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:47

Zo snel mogelijk over op kvv. Liever een zónder premix want daarvan weet je de ingredienten nog niet. Eentje zonder rund of kip; kies liever voor geit, konijn, paard of gans of iets dergelijks. Pas als je hond een week helemaal vrij is van klachten, kun je een van die bijzondere diersoorten bij gaan geven en langzaam opbouwen qua afwisseling.

Je carnivoor heeft wekenlang geleefd op konijnenvoer, van een poosje beperkt het juiste voer voeren wordt hij echt niet minder!

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 21:44

Ik heb net een consult aangevraagd bij voerwijzer, heb daar even mijn hele verhaal gedaan. Dus ik ben benieuwd wat ik voor advies terug zal horen. Die hypoallergene brok van Acana ziet er goed uit, ik heb mijn hond nog nooit iets met vis gegeven dus de kans is wel groot dat dit beter gaat.

Ik vraag me alleen af, waarom zou ik nu om zijn klachten te verminderen KVV boven hypoallergene brok kiezen? (Als dit een domme vraag is, excuus, ben nieuw in het hondenwereldje ;) )

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:48

Unbeatable schreef:
Ik heb net een consult aangevraagd bij voerwijzer, heb daar even mijn hele verhaal gedaan. Dus ik ben benieuwd wat ik voor advies terug zal horen. Die hypoallergene brok van Acana ziet er goed uit, ik heb mijn hond nog nooit iets met vis gegeven dus de kans is wel groot dat dit beter gaat.

Ik vraag me alleen af, waarom zou ik nu om zijn klachten te verminderen KVV boven hypoallergene brok kiezen? (Als dit een domme vraag is, excuus, ben nieuw in het hondenwereldje ;) )

He wat lastig zo zeg met je hond.
Voerwijzer zou ik persoonlijk niet te serieus nemen. Ik heb over een aantal soorten/merken voer berichten gestuurd naar voerwijzer omdat het niet klopte met info die ik van o.a. fabrikant kreeg. Maar helaas past ze niets aan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:01

Hypo-allergeen betekent eiwitten waaraan geknutseld is zodat ze niet meer herkend worden als het oorspronkelijke eiwit - waar allergisch op gereageerd werd.

KVV zijn hoogwaardige eiwitten in hun oorspronkelijke vorm. Daarom kies je voor eiwitten die je dier eerder niet kreeg en waar over het algemeen geen allergische reactie op komt.

Bij onszelf weten we al lang dat onbewerkt vers voedsel (groenten, fruit, etc) gezonder is dan fabrieksmatig bewerkt voedsel. Voor dierenvoeding geldt mi hetzelfde

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:22

Hoe langer ik hier over na denk hoe absurder ik jullie verhaal vind. Een hond van zijn formaat is met een jaar nog niet klaar met groeien. Welke dierenarts durft überhaupt zo'n hond op zo'n onvolledig dieet te zetten? Wat kan dit doen qua groei/botwerk? Nu gelukkig "maar 3 weken " maar 3 weken in groei periode zijn ook zeer belangrijk! Ben eigenlijk wel benieuwd hoe zijn poepen momenteel is qua kleur/stevigheid/hoeveelheid?

Voerwijzer kan erg nuttig zijn maar is behoorlijk beperkt qua merken. Echter zit vrij goede informatie bij is mijn ervaring.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 06:16

Ik snap het zelfkook dieet ook echt totaal niet.. ten eerste mist het ook maar enige vorm van dierlijke voedingsstoffen en verder bestaat het juist uit producten waar honden vaak helemaal niet lekker reageren, en dan is het ook nog eens een ontzettend jonge hond..

Waarom past KVV niet in jullie leven? Want het is eigenlijk gewoon net zo makkelijk als brokken. Ik pak savonds twee rollen uit de vriezer, haal het plastic er af doe ze in een dichte bak en laat ze ontdooien in de koelkast. Voila 's ochtends lekker eten, 's avonds ook en dan pak ik het voer er weer uit.

Ik heb erg veel brokken geprobeerd en mijn honden zijn niet een allergisch oa ook Acana en Orijen op zich prima maar nu weer op KVV merk ik dat ze het zoveel beter doen. Het begint al met het voeren zelf, ze zijn zo happy als ze hun eten krijgen, met brok was het altijd met lange tandjes en regelmatig deels laten staan.
Maar ook de poep, mijn reu had regelmatig dat zijn ontlasting toch vrij dun was. Dat is nu totaal niet meer, elke drol is hetzelfde. De hoeveelheid is zoveel minder, je ziet gewoon dat er minder troep in zit waar ze niets mee kunnen. Mijn kat zijn ontlasting (met voer wat de dierenarts me heeft aangeraden) stonk echt zó ontzettend ook poepte hij wel 2a 3x op een dag. Nu poept hij 1x in de 1 a 2 dagen en de stank is helemaal weg.

Ik zou ook echt terug gaan naar de KVV die je eerst gebruikte, dan zou je imo niet eens meteen met een eliminatie dieet hoeven te beginnen want daar deed hij het toch goed op? Mocht hij nou toch een reactie geven zou je daar wel mee kunnen starten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:15

Unbeatable schreef:

Mijn hond reageerde ook op hypoallergene brok. Daar kreeg hij alsnog allergische reacties van. Vers kan je echt een voor een dingen uitsluiten, ik heb dan ook kvv zonder premix genomen na BARF.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:44

Unbeatable schreef:

Ik zit met mijn hond ook nog in de beginfase van het hele voedselallergie gebeuren. Ik heb die van mij eerst 6 weken Royal Canin Hypoallergenic gegeven. Eerst even de rust in het lijf voordat ik ging uitzoeken waar ze wel of niet tegen kan. Bij mijn hond was binnen een dag de ontlasting goed en na een paar dagen de jeuk weg. Als tussenstap naar KVV krijgt ze nu van Renske oceaanvis vers. Dat gaat gelukkig ook goed. Gister KVV van Dogmeat gehaald. Ik heb gekozen om als eerste geit te gaan proberen.

Ik snap het zelfkookdieet ook niet zo. Ik was vanwege een ander probleem bij een internist van UKG (Utrecht) en die raadde juist aan om meteen met vlees van 1 diersoort te beginnen. Ik heb dan zelf in overleg eerst voor hypoallergene brokken gekozen, voornamelijk omdat ik ook geen KVV wilde voeren. Ik vind het namelijk ook niet altijd even praktisch. Ondertussen ga ik het toch proberen omdat het met KVV makkelijker uit te sluiten is welke diersoorten wel en niet goed gaan.