Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 08:58

Ylana schreef:
MoppieFilou schreef:
Edit: Wat voor mensen kunnen zoiets? Konijntjes met de hand grootbrengen bedoel ik.

Ik wilde zeggen fokkers, maar dacht direct daarna misschien ook juist niet...
Maar ik heb meerdere nesten met de hand grootgebracht, de laatste afgelopen juni, een nest van 11...

Er zit wel een konijnenopvang op een kwartier hiervandaan. Zou dat een mogelijkheid zijn?

MoppieFilou

Re: Tips gevraagd. Konijn onverwacht zwanger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 09:56

Waar kan je elektrolyten vinden die je aan jonge konijntjes kan geven moest de moeder ze verstoten?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:04

Ts, waarom ga je er al vanuit dat het niet goed zal gaan met de moeder?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:09

Ik ga er niet persé vanuit, maar omdat de moeder nog zo jong is bestaat de kans zeker wel.

Edit: Ik ga ook nog niet alles kopen, maar moest het nodig zijn weet ik wel graag meteen waar ik het kan vinden.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:23

Vooral van tevoren niet teveel problemen zoeken. Over het algemeen gaat het gewoon goed, en als het niet goed gaat zie je dat vanzelf en kun je de dierenarts of de konijnenopvang echt wel bellen voor advies. Ik heb een keer een verrassingsnestje gehad. Er was ons verzekerd dat het een voedster was, bleek het een rammetje. Mijn ouders net een week op vakantie, dus volslagen paniek bij mij. Het advies wat ik toen kreeg was eigenlijk zo min mogelijk mee bemoeien. Op een gegeven moment het nestje wel controleren op dode jongen, het schijnt toch regelmatig te gebeuren dat eentje zo zwak is dat hij het niet zal redden, bij ons was dat er een die niet aan kwam. Tsja, er uit halen als hij dood is zodat de rest er niet onder lijdt. Het belangrijkste om in de gaten te houden is dat de moeder niet aan de diarree gaat werd mij toen verteld. Als dat wel zo is gedroogd brood geven, dat zou het moeten verhelpen. Ons konijn was zich ook al een aantal dagen kaal aan het plukken voor het nestje. Maar zij zat in de ren die wij voor de zomer hadden (een mooi houten plateau'tje waar ze geworpen had), en had dus geen stro, waardoor ze meer haren nodig had.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 10:27

Bedankt voor je tips!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:48

Ons konijn gooide dode jongen al zelf uit het nest. De natuur is wat dat betreft echt prima geregeld. Zeker bij konijnen.

Overigens is er ook nog een goede kans dat de voedster de jongen gereabsorbeerd heeft omdat ze een dracht en jongen zelf nog niet aan kan.

Eerst maar eens afwachten dus of er überhaupt jongen komen en dan vooral met rust laten. Hoe meer jij je er mee bemoeid hoe groter de kans dat het mis gaat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 11:09

Ik zou de voedster laten castreren. Minste gedoe.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 11:22

Lizy29: Oké :) .

Eoweyn: Dat is ook wat ik het liefste wou/wil, maar daar was ze eerst te klein voor, en nu is het al te laat.