Kat over de rooie door vlooienpipet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:45

@rindin Seresto (het is Seresto ipv Saresto) is toch ook gewoon gif? Komt via de huid in je kat terecht.
Onderstaande een gekopieerd van een andere site:

De halsband geeft gedurende de werkingsduur continu een lage dosering van de werkzame stoffen (imidacloprid en flumethrine) af in een dermate lage dosis dat het veilig is voor de gezondheid van mens en dier. Deze stoffen verspreiden zich vervolgens via het huidvet over het hele lichaam van de kat. Hiermee weert het teken af nog voordat ze kunnen bijten.

Op de bijsluiter staat overigens ook dat je een kat met een Seresto band niet op je bed mag laten slapen. Geen fijn spul in mijn ogen.
Ik heb er zelf geen problemen mee, mijne lopen jaarrond met zo'n band. Vind het geweldig en de katten zijn ook blij want net als die van jou kwamen ze in de zomer wel met 10/15 teken op hun vacht binnen. En mijn katten vinden het echt niet grappig als ik die moet verwijderen.

Het is geweldig dat jouw katten nooit vlooien hebben, maar als je pas vlooienmiddel gaat geven op het moment dat je kat vlooien heeft ben je aan de late kant. Je hebt zomaar een plaag en huis en daar is zeer lastig vanaf te komen.

Voorheen gebruikte ik wel altijd pipetten tegen vlooien, maar de meeste werken niet zo goed tegen teken is mijn ervaring. Seresto doet dat wel :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:52

ik deed altijd pipet klaar maken kat eten geven en terwijl ie staat te eten pipet leegdrukken, de ene kat eet bovenop de hondenkennel waarop een werkblad is gemaakt dus precies op hoogte, een paar daqen van te voren dan "bemoei" ik me al met zijn eten, zodat ie het niet gek vind als ik er bij kom staan, dan blijf ik hem ook even kriebelen in zijn nek waar de pipet komt en zonder dat ie het doorheeft is de operatie gedaan.

bij jullie begint de stress al heel vroeg denk ik, jullie gedragen je van te voren al niet als anders omdat het moet gebeuren daar is een kat nog veel gevoeliger voor dan een hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:56

speurneusc schreef:
ik deed altijd pipet klaar maken kat eten geven en terwijl ie staat te eten pipet leegdrukken, de ene kat eet bovenop de hondenkennel waarop een werkblad is gemaakt dus precies op hoogte, een paar daqen van te voren dan "bemoei" ik me al met zijn eten, zodat ie het niet gek vind als ik er bij kom staan, dan blijf ik hem ook even kriebelen in zijn nek waar de pipet komt en zonder dat ie het doorheeft is de operatie gedaan.

bij jullie begint de stress al heel vroeg denk ik, jullie gedragen je van te voren al niet als anders omdat het moet gebeuren daar is een kat nog veel gevoeliger voor dan een hond.

Ik doe het ook zo. Heel onopvallend. Zet de geopende pipet al geruime tijd van te voren klaar en pak mijn moment als de kat niet oplet :D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:03

[***] schreef:
@rindin Seresto (het is Seresto ipv Saresto) is toch ook gewoon gif? Komt via de huid in je kat terecht.
Onderstaande een gekopieerd van een andere site:

De halsband geeft gedurende de werkingsduur continu een lage dosering van de werkzame stoffen (imidacloprid en flumethrine) af in een dermate lage dosis dat het veilig is voor de gezondheid van mens en dier. Deze stoffen verspreiden zich vervolgens via het huidvet over het hele lichaam van de kat. Hiermee weert het teken af nog voordat ze kunnen bijten.

Op de bijsluiter staat overigens ook dat je een kat met een Seresto band niet op je bed mag laten slapen. Geen fijn spul in mijn ogen.
Ik heb er zelf geen problemen mee, mijne lopen jaarrond met zo'n band. Vind het geweldig en de katten zijn ook blij want net als die van jou kwamen ze in de zomer wel met 10/15 teken op hun vacht binnen. En mijn katten vinden het echt niet grappig als ik die moet verwijderen.

Het is geweldig dat jouw katten nooit vlooien hebben, maar als je pas vlooienmiddel gaat geven op het moment dat je kat vlooien heeft ben je aan de late kant. Je hebt zomaar een plaag en huis en daar is zeer lastig vanaf te komen.

Voorheen gebruikte ik wel altijd pipetten tegen vlooien, maar de meeste werken niet zo goed tegen teken is mijn ervaring. Seresto doet dat wel :j

Natuurlijk is dat ook gif. Maar in dit geval was het kiezen tussen opgevreten worden door teken, of dan toch maar zo'n ding. Binnenkort gaat dat ding weer af en pas weer om als het tekenseizoen weer begint.

Laulitz

Re: Kat over de rooie door vlooienpipet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:14

Ik zweer bij de bandjes van Seresto! Wij gebruiken ze op 3 buitenkatten en ze blijven niet alleen goed zitten maar wij zien geen teken of vlooien meer. Ze kosten wel iets meer, maar wij laten ze een heel jaar aan. Geen gezeur met pipetjes of tangetjes om teken weg te halen. De katten hebben er zelf geen last van. Bij ons knagen ze soms aan de uiteindes en daar worden ze ook niet ziek van dus kwa gif zal het goed meevallen. Ik was eerst bang dat ze misschien ergens achter zouden blijven hangen (zijn katten die veel in het bos zitten) maar tot nu toe houden ze ze alle drie netjes aan. Ik kan ze alleen maar aanraden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:35

Mijn honden (die echt wel eens in bed liggen, en veel op de bank bij ons) hebben ze ook om. Alles kan kwaad, maar mijns inziens dit toch wel het minste :)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:47

Bij mij loopt ook alles met seresto bandjes, in 1 woord ideaal!
Mijn beesten liggen overigens ook in bed en op de bank..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:48

Bij mij liggen de katten ook op bed. Gezellig!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:23

Maar die bandjes breken dus wel als ze vast komen te zitten?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:26

WillemYntJee schreef:
Comfortis tabletten

Vind ik ook een goede oplossing. Ik heb 2 angsthaasjes uit het asiel en wil ze ook niet nog meer stress geven. De ene eet de tablet zo op en de ander in stukje rauw soepballetje.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:31

Ik ben van de tabletten over gegaan op de band...en dit was voor Koos (de kat in kwestie) een helaas..Werd kaal onder de band aan de voorkant, bij z'n keeltje zegmaar :( Was wel fijn tegen de teken en vlooien! Maar die van mij gaat weer terug naar de pillen denk ik :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:47

Bandjes breken idd als ze vast komen te zitten :))
Afbeelding

Die kleine stukjes in de band zeg maar aan de rechterzijde dat is de breekbeveiliging

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:14

Ik kan de verpakking pakken entourage ik het open maak verdwijnen beide katten. Een word een vals kreng. Ik controleer op vlooien en heb al twee jaar niet meer hoeven behandelen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 23:40

Loes1996 schreef:
Ik ben van de tabletten over gegaan op de band...en dit was voor Koos (de kat in kwestie) een helaas..Werd kaal onder de band aan de voorkant, bij z'n keeltje zegmaar :( Was wel fijn tegen de teken en vlooien! Maar die van mij gaat weer terug naar de pillen denk ik :)

Heb je de fabricage stukjes er wel afgehaald? Van de productie zitten er kleine stukjes aan de band vast. Deze moeten er af geknipt worden. Een hoop mensen lezen dit niet en laten het zitten. Dan wil dat wel eens irriteren. Zelfde idee als een scherp draadje in kraag.

Er zijn echter zeer weinig bijwerkingen tegen Seresto.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 00:29

ik overval die van mij als ze slaapt en vaak blijft ze liggen maar dan moet ze duf genoeg zijn. bij pillen gaat het beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 08:10

robert45 schreef:
Loes1996 schreef:

Heb je de fabricage stukjes er wel afgehaald? Van de productie zitten er kleine stukjes aan de band vast. Deze moeten er af geknipt worden. Een hoop mensen lezen dit niet en laten het zitten. Dan wil dat wel eens irriteren. Zelfde idee als een scherp draadje in kraag.

Er zijn echter zeer weinig bijwerkingen tegen Seresto.

Klopt! Ik heb het bij mijn kat ook gehad. Na het wegknippen van de puntjes, geen last meer!

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:16

Nou, wij zijn vanmorgen bij de dierenarts geweest. Het duurde hem allemaal wat te lang dus hij begon in m'n armen al weer te blazen en te grommen. Vervolgens heeft de dierenarts de vlooienband omgedaan, waarbij kat dus ook al plat op de tafel lag en flink aan het grommen was. Het duurde best wel lang voordat de dierenarts hem goed vond zitten, maar dat prutsmuts in z'n nek vind ie dus echt niet fijn. Daarna heeft ie snel z'n inentingen gegeven en toen was het weer klaar. Maar pfft, wat een gedoe. Gelukkig hoeven we maar 1x per jaar naar de dierenarts :')

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:50

Altijd zo'n gedoe he met een kat :+
Ik had de laatste keer ontwormingen in de vorm van pipetjes maar wat een gedoe zeg. Dat doe ik ook niet meer!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 14:59

Ik doe de pipetjes voortaan eerst een kwartier in mn broekzak!
Dan warmt het spul wat op ..geen idee of dat scheelt maar mijn verstand zegt van wel: ik reageer ook op koud spul in mn nek immers!
Druk ze dan open als katten aan het eten zijn en overval ze dan rustig.
Werkt hier voort goed!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:17

Tja... Pipetjes of tabletten, onze katten worden er niet vrolijk van. Ik zorg gewoon dat ik ze direct in een stevige houdgreep heb. Dan pipetteren of tablet geven en los. Is misschien niet leuk voor de kat en het moet gebeuren. Dan doe ik het liever direct in een veilige houdgreep, dan dat ik eindeloos bezig ben... Slechts 1 van de 5 katten weet mij op die manier nog een mep uit te delen.
Mijn "houdgreep" is als volgt: Ik ga op mijn knieeen zitten (voeten met de tenen naar achteren, plat op de grond), en met mijn kont zit ik op mijn voeten. Kat schuif ik tussen mijn benen, zo kan hij/zij niet naar achter of opzij. Mijn linker arm ligt op de rug, zodat ze niet omhoog kunnen komen en met die hand kantel ik het hoofd iets naar achter (dan gaat de kat ook niet naar voren) en met die vingers duw ik de bek open. Met m'n vrije rechterhand leg ik de pil ver achterin de bek. Bek dicht, even wachten en dan is de pil ingeslikt. En de pillen zijn lastiger dan pipetjes. Met pipetjes hou ik met mijn linker hand niet het hoofd vast maar de voorkant van hun borst.