Ervaringen nestje pups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elsa1234

Re: Ervaringen nestje pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 21:43

Oke bedankt voor de reacties ik zal er nu even over nadenken en nog vragen aan de eigenarese van de hondenschool

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 22:53

Ik ben absoluut tegen stamboomloze fokken bij borders. Er komen zoveel afwijkingen voor in stamboomloze lijnen die niet te testen zijn zoals epilepsie (die kan ook op latere leeftijd pas optreden of een generatie overslaan). Met stamboomloze teef en stamboomloze reu verhoog je dat risico. Met een stamboom reu zit je al aan dekgeld van 1000 euro ongeveer. Dan moet je nog de gek vinden die zijn hond op een stamboomloze teef zet. Mijn geteste border reu gaat over enkele maanden open staan te dekken. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt hem op een stamboomloze teef te laten. Heeft 0,0 toegevoegde waarde. Mijn stamboomloze teef is dan ook onmiddelijk gesteriliseerd toen mijn reu in huis kwam.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 05:43

Kuggur schreef:
Kleur zou zo ongeveer de laatste (dus in principe géén) prioriteit moeten zijn in de keuze van je fokdieren.
Maar goed, gezien de informatie die je in de OP geeft zou jij in mijn opinie helemaal geen bordercollies moeten fokken.

Wel als mams merle is of zou zijn. Dan geen merle pa er op ivm grote kans op afwijkingen ;)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:34

Ik snap nooit dat alleen mensen met stamboom honden mogen fokken. Alsof die zo gezond zijn. Ik koop liever een pup bij TS dan bij een broodfokker. Zat mensen die geen stamboom hond hoeven of ze te duur vinden. Natuurlijk zijn er zat mensen die aanrommelen met fokken en dat is jammer. Maar TS is die pups vast snel kwijt, dat is haar minste zorg denk ik. Weloverwogen een reu kiezen is lastiger.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:38

Een broodfokker fokt niet met stamboom. Kijk voor de gein is hoeveel jonge honden en pups van werklijnen ter herplaats worden aangeboden omdat het niet gaat in een gezin.
Ik fok niet met mijn honden omdat het zeker geen ras is voor iedereen .

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 07:43

Yipee schreef:
Ik snap nooit dat alleen mensen met stamboom honden mogen fokken. Alsof die zo gezond zijn. Ik koop liever een pup bij TS dan bij een broodfokker. Zat mensen die geen stamboom hond hoeven of ze te duur vinden. Natuurlijk zijn er zat mensen die aanrommelen met fokken en dat is jammer. Maar TS is die pups vast snel kwijt, dat is haar minste zorg denk ik. Weloverwogen een reu kiezen is lastiger.

In de borders komt zoveel epilepsie voor in stamboomloze lijnen, dat de keuze daarmee te fokken onverantwoord is. Dit is nog niet in dna op te sporen.
Daarbij haal je broodfok en stamboomdieren door elkaar. Broodfok heeft net geen stamboom. Borders hebben zo'n reeks verplichte testen en onderzoeken (in België toch) dat je als fokker per hond snel aan 1000 euro voor enkel de testen zit. Dan moet de hond nog een fokcertificaat behalen dus mee op show. Dat is ook geen goedkoop dagje.
Ik kan me niet voorstellen hoe t's deze testen allemaal zal kunnen doen en de dierenartskosten van de teef erbij. Dan steekt ze er zoveel geld in. Een stamboomloze border vindt je giddeld aan 600 euro. Neem 4 pups (border nesten hebben vaak 4/5 pups). Dan heb je 2400 verdiend. Maar trek daar de dekking, de testen en de dierenartsrekeningen vanaf, zit je zwaar in het rood.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 10:12

Oke bedankt voor alle reacties

dierenfan schreef:
Kuggur schreef:
Kleur zou zo ongeveer de laatste (dus in principe géén) prioriteit moeten zijn in de keuze van je fokdieren.
Maar goed, gezien de informatie die je in de OP geeft zou jij in mijn opinie helemaal geen bordercollies moeten fokken.

Wel als mams merle is of zou zijn. Dan geen merle pa er op ivm grote kans op afwijkingen ;)

Dat was ook mijn vraag ik wil wel gezonde pups op de wereld zetten omdat haar vader merle is
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:18

Oh, mijn mening over het merle gen is nog extremer.... ;)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:35

Border Collie honden hebben een lange lijst waarvan ze moeten voldoen om geschikt te zijn voor de fok.
Zeker als je nog een wilt fokken met merle.
De leeftijd is geen probleem, hier ook een hond gehad vorig jaar die 4 jaar was en de eerste keer pups.
Betreft het dekgeld en alles wat er rond komt kijken, je draait sowieso verlies.

Wat met een bevalling dat fout gaat, de DA een keizersnede moet uitvoeren, wat als de moederhond nadien problemen krijgt of een van de pups,...?

Mijn mening, niet doen.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 10:42

Ja ik weet het ga vandaag wel even contact opnemen met de eigenarese van de hondenschool en overleggen

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:06

Heel eerlijk? Niet vragen aan de eigenaar van een Hondenschool. Vraag het aan fokkers, aan meerdere dierenartsen, keurmeesters etc.

Vraag of je aanwezig mag zijn bij de geboorte van nestjes of om mee te lopen met een dierenarts.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 11:22

Ja oke bedankt voor deze informatie. Zou informeren bij fokkerers en misschien kan ik bij de dierenarts ook wel meelopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:30

Fokken is niet iets wat je zo maar doet. Je hebt een enorme verantwoording. Kan alleen voor mezelf spreken maar heb jaren lang me ingelezen, meegekeken bij fokkers, op mijn werk als dierenartsassistente, cursussen gevolgd, me inlezen in genetica, bloedlijnen uitpluizen, honden bekijken.

Daarnaast lidmaatschap rasvereniging, kennelnaamaanvragen en de bijbehorende papierkraam met kennis, gezondheidseisen en aan allerlei andere eisen voldoen qua honden maar ook thuis, kraamkamer en dergelijke ook daar heb je eisen waar je aan moet voldoen.

Fokken leuk... ja en nee. Fokken is geweldig maar kent ook heel veel verdrierige kanten. Keizersnedes, overleden puppen waar je nachten om gevochten hebt, niet dragend worden teven of pups compleet verliezen. Ben er enorm veel mee bezig en ook daar sta je af en toe met je handen in het haar en dan denk ik hoe kan je gaan fokken zomaar omdat het leuk lijkt....

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:40

Eens met Wilawander! Ik heb echt ook goede herinneringen aan nestjes maar ook erg veel verdriet,machteloosheid en ellende gehad,zelf,maar ook gezien bij collega fokkers.

Hier mijn ervaring ook nog even: Ik heb zelf meerdere nestjes gehad en nog meer nestjes mee gemaakt bij collega fokkers. Ik heb nestjes gezien die zonder problemen groot geworden zijn maar ook nestjes gezien waarvan door de teef van alle pups de koppen afgebeten werden na een dag of 3. Pups gezien die in hun eigen vruchtwater gestikt zijn omdat de eigenaar niet wist hoe ze het water uit de longetjes kreeg. Pups gezien die een hongerdood stierven omdat ze een open gehemelte bleken te hebben die over het hoofd gezien is. Pups gezien die in de steek gelaten werden door de onervaren moederhond.Een heel nest gezien waarvan er na een week of 5 bijna elke morgen ééntje dood lag omdat er kijkers waren geweest die de pups besmet hadden met een besmettelijke ziekte. Pup gezien die door een afwijking aan de tong niet kon zuigen bij de teef en met de fles groot gebracht moest worden.
En dit zijn nog maar een paar voorbeelden wat er allemaal kan gebeuren bij nestjes en er kan veel fout gaan als de eigenaar geen ervaring heeft of weet hoe zelf te handelen.
Helaas is het nestjes fokken niet alleen maar leuk en lief. Kost veel tijd,energie,geduld,slapeloze nachten en kost een nest ook behoorlijk wat. Ik zou niemand aanraden een nestje te nemen zonder enig kennis van zaken.

Maar nogmaals,wil je zelf ook een pup aanhouden of zijn ze allemaal,mits ze gezond groot worden,allemaal voor de verkoop?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:49

Ja precies wat Faruba zegt en met dat soort dingen moet je wel weten wat je te doen staat. Heb dit jaar twee nestjes gehad en dat is gewoon 3 maanden (x 2) erg hard werken. Ben de hele dag thuis anders zou het niet eens kunnen. Had het niet willen missen, voor geen goud. Maar ook blij dat nu de rust weer keerd ondanks nog een pup die tot 15 weken blijft. Het is gewoon 24 uur per dag opletten en veel energie. En inderdaad de kosten. Hebben stamboompups met alles erop en eraan die iets duurder in aanschaf zijn en daarvan blijft nagenoeg niks over. Kan wel maar dan moet ik alles goedkoper doen en minder extras en dat wil ik niet. Dus daarvoor moet je het ook doen. Sommige kunnen ervan leven maar op die manier zou ik niet willen fokken.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 15:49

Precies WW,en TS,vergeet ook niet dat je veel onkosten moet maken voor het nest er uberhaupt is. Denk bv.allerlei gezondsheidstesten voor de teef en reu. Werpkist,warmtelamp,ren om evt.aan de werpkist te maken zodra de pups gaan lopen,extra voeding die de teef nodig heeft tijdens de dracht,vloerbedekking oid.voor in de werpkist en je moet wat medische dingen in huis hebben zodat je kunt ingrijpen/helpen mocht er iets niet goed zijn met een pup enz,enz,enz....,ik ben ongetwijfeld nog heel veel dingen vergeten. Voor een éénmalig nest moet je m.i.best veel onkosten maken en blijf je met dingen zitten die je daarna niet meer nodig hebt of kunt gebruiken.

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 16:24

Faruba en Wilawander bedankt voor jullie reacties ik ga veel vragen aan fokkers en misschien kan ik ook bij sommigen kijken bij een geboorte ik heb rekening gehouden met de kosten en ik weet dat het meer kost dan je verdient + wat er allemaal fout kan gaan

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:39

Het ergste lijkt mij je teef verliezen dankzij een probleem door de dracht of tijdens de bevalling. Dit is ook de reden dat ik zelf nooit zal fokken.

Overigens vind ik pups leuk tm 4 weken leeftijd. Daarna vind ik ze letterlijk en figuurlijk stront irritant in alles tm dat ze een maand of 3 a 4 zijn. Vooral bij grotere nesten die allemaal graag hun tanden gebruiken en springerig zijn. Zou er niet aan moeten denken om dat in mijn huis te hebben.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:47

Hier wel geen border collies, maar wel al een aantal nesten gefokt.
Eerlijk zonder stamboom zou ik nooit fokken, maar even daar gelaten bedenk wat er allemaal kan gebeuren in de ergste gevallen.
Je kan je teef verliezen tijdens de geboorte, pups kunnen allemaal dood gaan.
Fokken gaat echt niet alleen maar over rozen, helaas hier ook wat tegenslagen gehad.
Pup die overlijd tijdens geboorte tot een pup met 6 weken in moeten laten slapen.
Waarna je de mensen die al weken naar de pup uit kijken moet gaan bellen om te vertellen dat de pup overleden is.
Al met al denk er goed over na.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:32

Ik quote mezelf even;
Faruba schreef:
Maar nogmaals,wil je zelf ook een pup aanhouden of zijn ze allemaal,mits ze gezond groot worden,allemaal voor de verkoop?

En begrijp ik nu dat je de beslissing om toch een nestje te fokken al genomen hebt?

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 18:28

Faruba schreef:
Ik quote mezelf even;
Faruba schreef:

En begrijp ik nu dat je de beslissing om toch een nestje te fokken al genomen hebt?

Nee maar want ik ga eerst meer informeren bij fokkers en de dierenarts. wij zijn niet van plan om ereen te houden

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:05

Waarom zou je dan een nestje doen?
Wij hebben een australian shepherd en willen er volgend jaar graag een pup bij.
Het liefst van haar zelf maar er komt nogal wat bij kijken.
We hebben al heup en ellenboog foto's laten maken, perfecte uitslag.
Ze heeft papier , eigenlijk geen reden om het niet te doen maar ik heb zelf 0,0 ervaring en de enige reden zou zijn om zelf een pup aan te kunnen houden.
Dus wij twijfelen nog even verder.

Als ik jou was niet doen.
Het gaat je geld kosten en ik zie er geen toegevoegde waarde in als je er zelf sowieso geen wil houden.

Waarom zou je het doen als je er niks aan verdient en je zelf geen pup wil, daar ben ik oprecht benieuwd naar.
Niet vervelend bedoeld :)

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:32

We weten het nog niet zeker maar ik zou het wel graag willen hoor ook omdat de moeder dan niet zo im de sport is ik ga eerst kijken of ik een nesje wil en dan kijk ik wel of ik er een hou

Elsa1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:35

Ik zou graag een willen houden maar ik weet niet of ik dat voor mekaar krijg met mn ouders maar ik denk dat als je pups in huis hebt dat ze het wel oke vinden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:37

Je bent 30 en je moet je ouders vragen/overhalen of je een pup van je eigen hond mag houden? :o