En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:25

_Reneee schreef:
Ja en wie zegt dat hij dit altijd doet? Kan ook de eerste keer zijn? Dat de eigenaar het niet weet? Er worden maar meteen conclusies getrokken, maar misschien is het niet zo zwart-wit.

Als je niet 900% zeker weet dat hij nooit iets doet laat je je hond niet zonder toezicht op zo'n openbare plek!

En eerlijk hoe vaak is het de eerste keer voor een hond die echt in je been hangt? Vuil dreigen is 1 ding, maar echt in broek hangen en uithalen een tweede.

liedje89

Re: En dan word je bijna gegrepen door een hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:28

Ik zet onze hond ook een heel enkele keer vast voor een winkel hoor (alleen voor het type winkel met een glazen gevel zodat ik haar nog kan zien) maar als die ook maar een onvriendelijke haar op haar hoofd had zou ik dat echt niet doen. Je ziet toch vaak dat mensen dan wel aandacht besteden aan de hond en er soms zelfs aan gaan zitten dus onvriendelijke honden moet je niet op een dergelijke plek alleen laten. Ik zie trouwens ook wel regelmatig dat mensen hun honden echt een beetje in de doorloop vastzetten, dan ga ik er vanuit dat ik gewoon normaal langs zo'n hond af kan lopen hoor?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:46

Gianti schreef:
_Reneee schreef:
Ja en wie zegt dat hij dit altijd doet? Kan ook de eerste keer zijn? Dat de eigenaar het niet weet? Er worden maar meteen conclusies getrokken, maar misschien is het niet zo zwart-wit.

Als je niet 900% zeker weet dat hij nooit iets doet laat je je hond niet zonder toezicht op zo'n openbare plek!

En eerlijk hoe vaak is het de eerste keer voor een hond die echt in je been hangt? Vuil dreigen is 1 ding, maar echt in broek hangen en uithalen een tweede.

Kun je dat ooit 900% zeker weten?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:49

purny schreef:
Anoniem schreef:
Of je blijft gewoon bij andermans dieren uit de buurt als er geen eigenaar bij is om te vragen of je de dieren kunt benaderen?
Kindjes wordt toch ook geleerd dat ze eerst het baasje moeten vragen of ze het dier kunnen benaderen? Dat geldt gewoon nog steeds voor volwassenen.

Ik heb dat dier alleen maar gedag gezegd ben er langs gelopen meer niet

Ik heb er ook eentje dat zolang je niks zegt het prima gaat, maar zodra mensen tegen haar praten ze zonder pardon uitvliegt.

Ze zullen nooit bij een winkel vastzitten , maar mensen gaan ook te pas en te onpas op een terras tegen ze kletsen en aaien.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:40

Non probleem. Laat onbekende aangebonden honden gewoon met rust. In een nabijliggend dorp is kortgeleden een prima hond ingeslapen door de gevolgen van zo'n ondoordachte actie.
"Ik wilde alleen maar even gedag zeggen"... 8)7

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:43

Kuggur schreef:
Non probleem. Laat onbekende aangebonden honden gewoon met rust. In een nabijliggend dorp is kortgeleden een prima hond ingeslapen door de gevolgen van zo'n ondoordachte actie.
"Ik wilde alleen maar even gedag zeggen"... 8)7

Moet je dan in een straal van 200m om zo'n hond gaan lopen? Ze heeft hem niet aangeraakt, als een hond al bijt omdat hij geluid hoort.. Dan scheelt er toch iets. Ik praat zo vaak tegen mezelf, het zou nogal iets zijn als ik daarom door een hond gebeten wordt :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:45

Goh, dát is een lange riem zeg....
TS heeft de hond aangekeken, aangesproken én benaderd. Dat is heel iets anders dan er het dier negerend langs lopen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:50

Kuggur schreef:
Goh, dát is een lange riem zeg....
TS heeft de hond aangekeken, aangesproken én benaderd. Dat is heel iets anders dan er het dier negerend langs lopen.

Aangesproken en aangekeken, maar benaderd haal ik er niet uit. Ze moest er langslopen. Soms is een voetpad niet echt heel breed. En persoonlijk ga ik ook niet over de straat wandelen als er honden vastgebonden zitten.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:52

Even los van dat er nergens staat dat ze de hond benaderd heeft, vind ik het ook wel een beetje bizar dat sommige mensen blijkbaar vinden dat ieder mens precies moet weten hoe je met iedere hond om moet gaan, omdat die bijtende hond (of de baas) nooit de schuldige kan zijn in het verhaal :?

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:52

Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld als je rekening moet gaan houden met andermans honden als je ergens langs loopt. Je bent altijd verantwoordelijk voor de schade die een hond aanricht, dus is een hond nerveus of agressief laat hem dan niet alleen achte.
Ik snap echt niet waarom hier mensen de kant van de hond kiezen. Laatst ook al in het topic waar een hond een kitten had aangevallen: want dan had die kat daar maar niet moeten zijn. Het is heel simpel. Is je hond agressief, zorg dan dat hij geen schade kan aanrichten. Dus niet loslopen, niet alleen laten.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:54

Laura82 schreef:
Even los van dat er nergens staat dat ze de hond benaderd heeft, vind ik het ook wel een beetje bizar dat sommige mensen blijkbaar vinden dat ieder mens precies moet weten hoe je met iedere hond om moet gaan, omdat die bijtende hond (of de baas) nooit de schuldige kan zijn in het verhaal :?

Precies!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 13:54

Als ik een hond vastgebonden zie zitten ga ik er van uit dat de hond sociaal genoeg is om aangesproken te worden. Anders moet er maar een systeem komen net zoals bij paarden, een rood strikje in de staart.
Kan je hond uitvallen omdat er een nietswetende persoon langs komt en die de hond gedag zegt en daarom niet te vertrouwen is dan moet je hem lekker thuis laten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:55

zoals ik het lees zei de TS alleen even "hoi" en liep er verder langs... geen aaien of benaderen etc
Als je zo'n hond(je) hebt moet je hem imo niet op straat ergens vastbinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 14:00

c_alsemgeest schreef:
zoals ik het lees zei de TS alleen even "hoi" en liep er verder langs... geen aaien of benaderen etc

Zo is het gebeurd. Geen dreiging en geen doordringende blik in z'n ogen gebracht

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:07

purny schreef:
c_alsemgeest schreef:

Zo is het gebeurd. Geen dreiging en geen doordringende blik in z'n ogen gebracht

Dat zeg jij. Misschien voelde die hond zich wel degelijk bedreigt.
Of: wellicht wilde hij alleen maar spelen :+

purny schreef:
Als ik een hond vastgebonden zie zitten ga ik er van uit dat de hond sociaal genoeg is om aangesproken te worden. Anders moet er maar een systeem komen net zoals bij paarden, een rood strikje in de staart.
Kan je hond uitvallen omdat er een nietswetende persoon langs komt en die de hond gedag zegt en daarom niet te vertrouwen is dan moet je hem lekker thuis laten

Gaan we dan ook eindelijk al die niet sociale en vaak agressieve mensen van de straat halen? Is er eindelijk tenminste ruimte voor al die leuke honden. :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:09

Buiten dat, als zo'n hond bij een winkel ligt, waar veel mensen langs komen, hoe denk je dan dat onervaren wat angstige mensen reageren? Of ze zien de hond ruim van tevoren en nemen een bocht er ruim omheen of ze worden zenuwachtig, gaan kijken naar de hond (wat doet ie, wat doet ie) en misschien zelfs wel zenuwachtig braaf hondje stamelen... een hond die op stemgeluid al uitvalt hoort niet voor een winkel zonder dat ee iemand bij staat.

Er zal maar een peuter aan het handje van zijn of haar ouder langslopen die al stuiterend hondje roept, terwijl hij/zij er niet naar toe mag (logischerwijs)...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:09

Waarom zou je onbekende honden aanspreken?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:10

lieveli schreef:

Dit dus.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:21

Goed, laten we vanaf nu ook een verbod doen over praten tegen dieren op de openbare weg, want je weet maar nooit :+

Ik praat soms ook tegen dieren die ik niet ken, als het zo een aangelijnde hond is aan de winkel en ik moet er naast en het voetpad is breed als bij ons zal ik vaak 'pas op he' of iets dergelijks zeggen. Als een hond mij daarvoor zou bijten, dat vind ik er over. Als je probeert de hond te aaien zou ik je gelijk geven, maar voor gewoon maar een stemgeluid..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:29

Het is en blijft een dier. De braafste hond kan van schrik een snauw geven als jij je (voor zijn gevoel) uit het niets over hem heen buigt, en hij zit ook nog vast, dus kan niet bij je weg. Het is dus sowieso nooit verstandig om aandacht te schenken aan een hond die zomaar ergens vast zit. Het is natuurlijk ook niet verstandig om je hond zomaar ergens vast te zetten als je boodschappen gaat doet. De hele situatie klinkt gewoon een beetje onhandig. Vervelend dat je zo geschrokken bent TS.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:33

lieveli schreef:

Omdat een van de eerste reactie van mensen is om kleine pluizige dieren leuk en schattig te vinden.
Als een klein meiske langs zou lopen en die ziet die hond dan is toch ook de eerste reactie: "Ahhh, lief hondje! mag ik aaien?" met een hoog stemmetje en waarschijnlijk terwijl ze er al dichtbij is en hem aankijkt. Deze hond zou dan hebben aangevallen blijkbaar.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat ligt aan de persoon die er langskomt.
Ikzelf zeg ook vaak nog even 'hallo hondje' als ik langs een vastgebonde hond loop. Of als hij aan het janken is omdat hij niet achter wil blijven 'stil maar hondje'. En nee ik raak ze niet aan of kom te dichtbij, maar alleen iets zeggen zou echt geen trigger moeten zijn voor een aanval. :(
Ik ziet niet hoe jij dat kan goedpraten.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:34

geef de eigenaar de schuld en niet de honden, waarschijnlijk zijn ze niet sociaal opgevoed. Iets wat je helaas steeds meer ziet tegenwoordig.

Ik snap je punt, het is zeer onverstandig van de eigenaar om zijn honden daar vast te binden maar misschien weet hij niet eens dat ze dat doen aangezien hij er niet bij is/was.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:37

Martinedd schreef:
geef de eigenaar de schuld en niet de honden, waarschijnlijk zijn ze niet sociaal opgevoed. Iets wat je helaas steeds meer ziet tegenwoordig.

Ik snap je punt, het is zeer onverstandig van de eigenaar om zijn honden daar vast te binden maar misschien weet hij niet eens dat ze dat doen aangezien hij er niet bij is/was.

Ik neem aan dat je zoiets test voordat je hem alleen achter laat? Je wilt een eventuele aanval toch niet op je geweten hebben?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:41

lissisanne schreef:
lieveli schreef:

Omdat een van de eerste reactie van mensen is om kleine pluizige dieren leuk en schattig te vinden.
Als een klein meiske langs zou lopen en die ziet die hond dan is toch ook de eerste reactie: "Ahhh, lief hondje! mag ik aaien?" met een hoog stemmetje en waarschijnlijk terwijl ze er al dichtbij is en hem aankijkt. Deze hond zou dan hebben aangevallen blijkbaar.
Ik snap niet waarom je denkt dat dat ligt aan de persoon die er langskomt.
Ikzelf zeg ook vaak nog even 'hallo hondje' als ik langs een vastgebonde hond loop. Of als hij aan het janken is omdat hij niet achter wil blijven 'stil maar hondje'. En nee ik raak ze niet aan of kom te dichtbij, maar alleen iets zeggen zou echt geen trigger moeten zijn voor een aanval. :(
Ik ziet niet hoe jij dat kan goedpraten.

Dan is dit een harde les dat je gewoon bij onbekende honden aan de kant moet blijven. Ik zelf dacht als kind ook dat elke hond zomaar aandacht wilde, tot er eentje uithaalde. Meteen afgeleerd. Kinderen krijgen van het van mij flink te horen als ze mijn hond zomaar willen aanhalen. Mijn hond heeft een gruwelijke hekel aan kinderen en het gebeurt toch vaak genoeg dat kinderen zichzelf opdringen en haar persé willen aaien. We waarschuwen dan, maar als mijn hond uithaalt is het altijd de hond die fout zit. Krom is dat. Het beest had gewoon geen zin in TS, die heb je erbij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:41

The_Cat schreef:
Goed, laten we vanaf nu ook een verbod doen over praten tegen dieren op de openbare weg, want je weet maar nooit :+

Ik praat soms ook tegen dieren die ik niet ken, als het zo een aangelijnde hond is aan de winkel en ik moet er naast en het voetpad is breed als bij ons zal ik vaak 'pas op he' of iets dergelijks zeggen. Als een hond mij daarvoor zou bijten, dat vind ik er over. Als je probeert de hond te aaien zou ik je gelijk geven, maar voor gewoon maar een stemgeluid..

En meteen ook maar een verbod op praten tegen mensen. :(
We zullen met z'n allen oogkleppen opzetten, zwijgen en onze blik op de grond houden, 1 m voor onze voeten. Gezellig !

Het alternatief is dat mensen de verantwoordelijkheid nemen voor hun hond. Ergens vastbinden en alleen laten kan idd alleen met die '900%-hond'. Maar het lijkt wel of minder en minder mensen hun hond naar die 900% willen brengen. Soms krijg ik zelfs de indruk dat sommige mensen het net fijn vinden dat hun hond vriendelijk is naar henzelf en zo onvriendelijk mogelijk naar anderen.
Gelukkig was dit maar een klein hondje en TS is er met de schik vanaf gekomen. Maar leuk is anders.