Kleurtest hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:16

Ff gekopieerd want das duidelijker dan ik t zelf probeer uit te leggen:

K (dominant zwart) locus

K LOCUS BEPAALT OF ER PHAEOMELANINE IN HET HAAR ZIT. GEN: CBD103
DE ALLELEN:
KB = onderdrukt alle A (agouti) allelen (nooit driekleur, sable of brindle)
kbr = brindle, zorgt voor een brindle driekleur of brindle witte hond (hangt af van het A allel)
ky = laat het A allel tot uiting komen (driekleur of sable)

En hond die dominant zwart is heeft dus geen tan/sable/agouti aftekeningen maar is in basis 1 kleur (in t geval van borders bijv zwart wit). In feite is dominant zwart misleidend want een blauwe/bruine/lilac zonder aftekeningen is ook dominant zwart, het gaat puur om het wel of niet uiten van tan enz.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:21

Wat is eigenlijk het gevaar van merle? :o?

Machie

Re: Kleurtest hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:35

Jullie vergeten de E locus ;)

Macchiato, dubbel merle geeft kans op dove en blinde honden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:38

De E locus heeft hier weinig mee te maken

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:47

Jawel, zie bv een beauceron, die zijn dominant zwart maar hebben wel tan.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:54

De E-locus gaat over australian red/ee-red/cream enz en is hier sowieso niet van toepassing. Ee-red verstopt elke kleur die eronder zit, ongeacht of een hond zwart/wit, lilac tri, red merle of wat dan ook is.

Wat ik eerder al zei is het K-locus dominant zwart noemen eigenlijk een beetje misleidend. Het gaat om het wel of niet uiten van aftekeningen, niet om of de hond zwart/bruin/blauw of lilac is. Daar zorgen het B locus (BB en Bb zwart, bb bruin), en het D-locus (DD en Dd niet dilute, dd wel) voor. Een zwarte hond met tan aftekening is genetisch kyky BB (of Bb) atat (of at-a). Een zwarte/witte border bijv zonder tan aftekening is KBKB of KBky en BB of Bb. Het ene allel is of de aftekening geuit kan worden, het andere allel de zwarte kleur.
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 18-08-17 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:55

Beaucerons zijn niet dominant zwart
En wat zou de E locus daar mee te maken hebben?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:00

TeSzZz schreef:
De E-locus gaat over australian red/ee-red/cream enz en is hier sowieso niet van toepassing. Ee-red verstopt elke kleur die eronder zit, ongeacht of een hond zwart/wit, lilac tri, red merle of wat dan ook is.

Wat ik eerder al zei is het K-locus dominant zwart noemen eigenlijk een beetje misleidend. Het gaat om het wel of niet uiten van aftekeningen, niet om of de hond zwart/bruin/blauw of lilac is. Daar zorgen het B locus (BB en Bb zwart, bb bruin), en het D-locus (DD en Dd niet dilute, dd wel) voor. Een zwarte hond met tan aftekening is genetisch kyky BB (of Bb) atat (of at-a). Een zwarte/witte border bijv zonder tan aftekening is KBKB of KBky en BB of Bb. Het ene allel is of de aftekening geuit kan worden, het andere allel de zwarte kleur.

Juist, daar ben ik het mee eens :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:04

KB(dominant zwart) zorgt er inderdaad voor dat de hond volledig egaal gekleurd is. Een hond met het KB gen kan dus geen tan points of ander patroon uiten. De enige uitzondering daarop is seal maar seal laat het onderliggende patroon alleen gedeeltelijk zien en zal nooit zulke duidelijke tan points geven.

Dominant zwart is nou eenmaal de naam voor KB..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:20

Seal kan inderdaad niet in combinatie met de Tan, en er zit met zekerheid geen dominant zwart in. Dan zou dan de verrassing van de eeuw worden. :Y)

Zoals ik al zei, zelf wel kennis van de verschillende merles, en als pup zijnde had ik met de fokker mee gezworen dat het een Maltese was. Maar naarmate de weken vorderen doemen steeds meer en meer merle vlekken en kenmerken op. De donkere vlekken op haar rechter schouder worden steeds duidelijker en donkerder, maar ik krijg het helaas niet op de foto anders had ik het kunnen laten zien.

Ik neig zelf steeds meer naar de Cryptic merle. Wat je bij een Aussie met EE red dus niet zou zien, maar bij de Schotten niet voorkomt.

Dan zou Dana een blauwe cryptic zijn.

Moge duidelijk zijn waarom ik haar wil testen. :+ _O-

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:25

Cryptic (Mc) zou helemaal niet te zien moeten zijn dan is maltese/atypical (Ma) logischer :)
Testen is de enige oplossing :Y)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:31

Van schreef:
Cryptic (Mc) zou helemaal niet te zien moeten zijn dan is maltese/atypical (Ma) logischer :)
Testen is de enige oplossing :Y)

Ja :')

Mc is volgens mij niet helemaal verborgen bij Collie achtigen. Maar dan moet ik een hulplijn inschakelen... Ik heb zelf pas één keer met een cryptic te maken gehad, die was helft rood helft merle, maar wel een Mc.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:37

getest Mc? Dat is wel apart :Y)
Maar als dat kan dan zou Ma met merle vlekken ook mogelijk moeten zijn

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 11:41

Van schreef:
getest Mc? Dat is wel apart :Y)
Maar als dat kan dan zou Ma met merle vlekken ook mogelijk moeten zijn

:') :')
Testen! *\o/*

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:48

Getest Mc zou er in principe uit moeten zien als niet-merle, ook bij collies. Nadeel is dat voor het te testen was, heel veel honden met minimale merle ook cryptic werden genoemd, dus het wordt zowel als beschrijving gebruikt voor honden met bijv maar 1 of 2 vlekken, en voor honden die daadwerkelijk zo getest zijn. Maakt t er niet overzichtelijker op :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 07:14

De fokker is het ermee eens dat hoe ouder ze wordt hoe moeilijker het is om haar onder een bepaalde kleur te duwen.

Het toeval treft dat er in een nest van een bevriende fokker ook zo'n kleurtje zat, dat hondje is iets jonger.

Er is een vrouw die onderzoek doet naar deze bijzondere kleuren bij de Schotten en de vererving ervan.

De fokker ging haar onze adresgegevens geven en dan kregen we van haar ook een swab. Op die manier kunnen we ook bijdragen aan dat onderzoek.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 07:27

Van schreef:
Biofocus en Labokin zijn volgens mij op het moment de enige die ook op Ma testen

Laboklin is hier om de hoek, ideaal, dan zou ik het monster kunnen afgegeven. :j

Alleen even contact met ze opnemen of ze deze test kunnen leveren.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 08:48

Labokin stuurt het naar biofocus :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-17 10:14

Van schreef:
Labokin stuurt het naar biofocus :P

Dat las ik ja, maar persoonlijk vind ik het makkelijker om het hier af te geven. :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:31

Interessant!
Ik verdenk de mijne op double cryptic merle, ziet eruit als black tri met oa aanzet haren wit. Valt idd te testen bij biofocus voor een eurootje of 60.

Nu las ik vanavond dat een double cryptic Mcmc dus niet het probleem zou geven van double merle ivm een lang en kort allel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 00:41

Terwijl ik dacht dat een McMc wel risico geeft en er vervolgens werd gezegd van niet lees ik hier toch dat het wel de bekende risico's geeft:
https://www.genomia.cz/en/merle

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 06:03

Alle merles, ongeacht welke variant geeft het risico. Maar als jij daadwerkelijk een dubbele Mc hebt, dan is het wel een onzorgvuldige fokker geweest. :n

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:27

Dat dacht ik dus ook.
Raar dat degene denkt van niet ivm de kortere staart van het gen.

En Double Cryptic Merle is niet af te zien aan de hond. Er moeten er veel meer zijn! Ouder paar was een red tri en blue merle.
ALS mijn hond idd Cryptic is, dus McMc dan is de red tri geen red tri in genen maar ook een double cryptical merle.

Erg interessant!

Edit:
Het zou dus zo zijn: ivm de kortere staart van het gen bij een cryptical zou de verdunning die normaal op merle zit niet mogelijk zijn. Vandaar dat de verdunning x verdunning die de verschrikkelijke hoeveelheid wit en ellende geeft niet mogelijk is.

Ergens moet dat ook weer kloppen. Want stel dat de red tri toch ook een cryptical zou zijn dan zou er in nestjes gekruist met merle toch echt eens een keer er een double merle in hadden moeten zitten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:36

KimD schreef:
Alle merles, ongeacht welke variant geeft het risico. Maar als jij daadwerkelijk een dubbele Mc hebt, dan is het wel een onzorgvuldige fokker geweest. :n

Dat denk ik niet.
McMc is nog niet zo lang te testen.
Merle was al goed te testen.
Cryptical niet. Atypicial ook niet.
Atypical en cryptical zijn vrij nieuwe gentests.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:18

Gezienhier mensen met veel kennis zitten. Sorry voor het even kapen van je topic. Maar dit zijn de resultaten van mijn border. Kan iemand helpen? Ik raak er niet helemaal uit.

Afbeelding