Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:21

blondies schreef:
Ik zou er ook niet blij mee zijn als de hond ineens bijna in mijn been hing. Tuurlijk mag een hond schrikken maar als hij de ruimte heeft om tot bij de fietser te komen en de hond blijkbaar al vaker zulk gedrag vertoont zou ik hem als baas toch korter houden. Nog beter: ik zou eraan werken om het probleem op te lossen maar dat is een andere discussie... Mijn hond mag schrikken maar ik zou nooit tolereren dat hij uitvalt.

Mee eens.

Daarbij even dit voor de mensen die beweren dat de hond misschien alleen maar dreigt: bij een hond met een bijtkracht zoals van een Rottweiler (toch al snel zo'n 90 kg per vierkante centimeter) lijkt het me beter niet erop te vertrouwen dat de hond "alleen maar" dreigt.
Ik heb honden met minder waarschuwingssignalen toch zien doorbijten.
En ja, rottweilers kunnen sulletjes zijn, maar deze rottie had de baas bij zich en dan willen ze die wel degelijk verdedigen als ze denken dat dat nodig is, bijvoorbeeld als ze schrikken van iets... wat dus het geval is. :')

Dorus

Re: Bijna aanval op de fiets door rottweiler wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:39

TS weet dat de hond agressief is (of ze heeft iig die mening), TS heeft gezien dat zowel eigenaar als hond haar niet opgemerkt hebben, TS kiest ervoor om toch kort langs de hond te fietsen. Sorry, maar dan is TS naar mijn mening ook niet echt slim bezig.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:49

Oohoh niet zomaar conclusies trekken als je niet alles weet.

Ten eerste de man met de rottweiler liep aan de rechterkant van de straat. En ik fietste omdat ik weet dat het dier vals is aan de meest linker kant van de weg.

De hond is niet geschrokken. Hij keek gewoon heel rustig naar mij en besloot toen aan te vallen.

De hond valt mij ook aan als ik hun van de voorkant nader en hij mij dus duidelijk kan zien.

Ik kan helaas niet om fietsen.

Hij is ook een keer uitgevallen tegen een auto.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:57

TS maak alsjeblieft een melding bij de gemeente, als je ZEKER weet dat de rottweiler vals is..

Mijn hond is 2 maanden geleden aangevallen door een andere hond. Meteen politie gebeld, die gaf aan dat ik alleen aangifte kon doen als de eigenaar van de andere hond de dierenartsrekening niet kon betalen. Na een hele discussie voor haar deur heeft ze die uiteindelijk wel betaald. Politie kon dus niks meer doen, die heeft mij wel geadviseerd een melding te maken bij de gemeente. Ik heb dus de gemeente gebeld, en die heeft de hond geregistreerd als gevaarlijke hond. De wijkagent heeft mijn verhaal aangehoord, en zou gaan overleggen met collega's. Na 2 weken had ik nog niks gehoord, dus zelf weer gebeld. Ik vond echt dat ze er te makkelijk mee af kwam, dierenartsrekening betalen en klaar.. :roll: Gemeente en wijkagent gaven aan dat ze een onderzoek zouden instellen als er meer meldingen waren. Met 1 melding konden ze niks doen.. Godzijdank is mevrouw verhuisd incl. hond naar een ander land met aardig wat straathonden. Zal niet lang duren voordat die hond daar het loodje legt :+ Ik weet zeker dat hij daar ook andere honden gaat aanvallen, alleen vrees ik dat hij de straathonden niet overleefd. :+

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:06

Bambi1995 schreef:

Ten eerste de man met de rottweiler liep aan de rechterkant van de straat. En ik fietste omdat ik weet dat het dier vals is aan de meest linker kant van de weg.

De hond is niet geschrokken. Hij keek gewoon heel rustig naar mij en besloot toen aan te vallen.

De hond valt mij ook aan als ik hun van de voorkant nader en hij mij dus duidelijk kan zien.

We kunnen enkel conclusies trekken op de info die je geeft ;)

Als je denkt dat de hond echt gevaarlijk is kun je zeker melding maken of de man zelf eens aanspreken (zonder hond)

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:31

Dorus schreef:
TS weet dat de hond agressief is (of ze heeft iig die mening), TS heeft gezien dat zowel eigenaar als hond haar niet opgemerkt hebben, TS kiest ervoor om toch kort langs de hond te fietsen. Sorry, maar dan is TS naar mijn mening ook niet echt slim bezig.

Schijnbaar weet de man zelf ook dat de hond agressief is dus als je ermee de straat op wil, doe hem dan een muilkorf om. Het is geen excuus dat TS de hond kent. Deze situaties zijn onaanvaardbaar en dan heb ik het niet over de gevallen van gevaarlijke honden die WEL onder controle staan. Er zal maar een kind langslopen...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:41

Geryon schreef:
Wat wil je dat er gebeurd? Als die hond je echt wilt aanvallen had hij dat allang gedaan.

Dat slaat nergens op. Het kan best zo zijn dat de eigenaar het heeft kunnen voorkomen. Wil niet zeggen dat dat de volgende keer ook gaat gebeuren.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:43

Een hond met angstagressie zou voor ieders veiligheid in openbare ruimten een muilkorf moeten dragen.
Daar doen helaas veel eigenaren nog moeilijk over.
Ik zou gewoon eens aanbellen en vragen of het mogelijk is dat hij muilkorft. Puur uit veiligheid voor de buurt, dat als de hond schrikt er niemand gebeten kan worden. Dit zou veel problemen kunnen voorkomen. (oa afmaken van de hond).
Probeer het positief te draaien, en dat het veel voordeel voor hem maar ook voor de buurt kan hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:59

Je bent "bijna" aangevallen door een hond TS, en vraagt je nu af wat te doen?
Wel, je zou de eigenaar van de hond bijna kunnen aanklagen, om bijna een schadevergoeding te eisen voor de schade die je bijna bent opgelopen. Als de aanval bijna ernstig was zou de hond misschien wel bijna moeten worden ingeslapen!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:13

Kuggur schreef:
Wel, je zou de eigenaar van de hond bijna kunnen aanklagen, om bijna een schadevergoeding te eisen voor de schade die je bijna bent opgelopen. Als de aanval bijna ernstig was zou de hond misschien wel bijna moeten worden ingeslapen!

Jeetje, daar doelt ze toch helemaal niet op? Volgens mij voel jij je nog meer aangevallen door haar dan zij door de hond.
Ik zou in haar situatie ook graag zien dat voor mijn en andermans veiligheid een oplossing gevonden wordt.
Ik vind het ook jammer dat mensen niet de juiste maatregelen nemen uit schaamte. Nogmaals, ik heb niks tegen bijters, agressieve honden of whatever zolang ze maar onder controle van de baas staan. Zo heeft iemand anders in dit topic ook een hond die kan uitvallen uit angst maar zoals ik het lees zorgt zij er wel voor dat anderen er geen hinder van hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:18

Mijn punt was, en dat leek me duidelijk, dat er feitelijk niets gebeurt is. Een bijna-aanval is geen aanval, dus er is niets gebeurt waar je wat aan zou moeten doen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:19

blondies schreef:
Kuggur schreef:

Jeetje, daar doelt ze toch helemaal niet op? Volgens mij voel jij je nog meer aangevallen door haar dan zij door de hond.
Ik zou in haar situatie ook graag zien dat voor mijn en andermans veiligheid een oplossing gevonden wordt.
Ik vind het ook jammer dat mensen niet de juiste maatregelen nemen uit schaamte. Nogmaals, ik heb niks tegen bijters, agressieve honden of whatever zolang ze maar onder controle van de baas staan. Zo heeft iemand anders in dit topic ook een hond die kan uitvallen uit angst maar zoals ik het lees zorgt zij er wel voor dat anderen er geen hinder van hebben.

Ook al staan ze onder controle zouden deze honden wat mij betreft nog steeds gemuilkorfd moeten worden. Ongeluk zit in een klein hoekje... (lees riem per ongeluk loslaten/kapot etc.)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:27

Ik vind dat er behoorlijk overdreven word gereageerd, er is niet eens wat gebeurd. Daarbij is het geen rare reactie als de hond schrok, elke hond gaat anders met een schrikreactie om, net als mensen. Tuurlijk hoor je als baas zijnde voor veiligheid te zorgen, maar zag die ts onverwachts net als de hond. Om nou gelijk te concluderen dat de hond vals is.. tegenwoordig word er al snel een drama van gemaakt als een hond wat 'natuurlijks doet en is het vals, vroeger liepen zoveel honden los op straat en als je werd gebeten dan ging je naar de huisarts voor een prik en was het klaar, tegenwoordig word alles zo opgeblazen, worden er schadevergoedingen geëist en beland het met pech op social media( ik keur uitvallen of bijten uiteraard niet goed)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:36

Ware het niet dat ie niet schrok maar haar aankeek en bewust koos voor uitvallen

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:47

Hè geen fijne situatie TS.
Begrijp heel goed dat je de hond en de onvoorspelbaarheid niet leuk vind. Zou het zelf ook echt niet prettig vinden.

Is langsgaan bij de eigenaar een idee? Desnoods met iemand erbij.
Ik zou het gesprek aan gaan, uitleggen dat je het eng vindt en op deze manier niet meer op je gemak langs ze fietst. Wellicht heeft de eigenaar ook wel een uitleg aan jou over het hoe en waarom van het gedrag van de hond? Misschien is de hond wel prettig in de omgang en is het idd een hoop theater wat hij doet?
Of, als je niet langs durft, een briefje in de bus doen met je verhaal en je contact gegevens, dat jullie eens kunnen bellen of de eigenaar bij jou langs kan voor een gesprek. (zonder hond).

Mocht dat niks uithalen of eigenaar er niet voor open staan, dan zou ik melding maken bij de gemeente.
Ongeacht wat de reden voor het gedrag is, je moet je prettig voelen in je wijk toch en dan heeft de eigenaar maar maatregelen te treffen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:04

Ja hoe dom van TS om zomaar langs iemand met een hond te fietsen..belachelijk..elke normale hond zou dan gewoon aanvallen... (ja sarcasme)
Ik zou die hond persoonlijk zo veel mogelijk uit de weg gaan TS en hopen dat het baasje er een muilkorf om knoopt als hij werkelijk steeds uitvalt met intentie tot echt bijten. Meer kan je helaas niet doen tot hij je echt een keer te pakken heeft.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:07

Jeetje wat een stomme reacties staan hier tussen zeg! Ik vind echt dat veel mensen het gedrag van de hond maar goed praten.

Ik snap heel goed dat je dit niet fijn vind en zeker omdat de hond dit gedrag vaker vertoont hoort de man de hond gewoon bij zich te houden zeker als je er met een flinke boog omheen gaat lijkt dit me makkelijk haalbaar voor de eigenaar.

Omdat er niks gebeurt is kan je er denk ik weinig mee maar misschien zou je is bij de man langs kunnen gaan.

Zelf heb ik ook een hele angstige hond die flink gaat blaffen als hij iets eng vind,hij probeert het echt weg te blaffen. Ik vind dit zelf ook heel vervelend maar in sommige situaties is er helaas weinig tegen te doen, ik hou hem bij me en ga vooral wandelen in gebieden waar bijna niemand komt.
En toch gaat het soms mis, vorige week kwam er bijvoorbeeld iemand van achter aangefietst op de stoep wat resulteerde in een blaffende hond en een boze fietser maarja dan moet ie lekker op het fietspad gaan fietsen.
Of bijv in gebieden waar honden aangelijnd moeten zijn heb ik hem netjes aan de lijn komt er een hond op hem afgestormd dus hij begint flink te blaffen resultaat een boze eigenaar en dat ik daar niet mag komen met mijn rot hond en weet ik het wat allemaal als de persoon in kwestie haar hond gewoon bij zich had gehouden en de hond had rustig aan komen lopen had er niks aan de hand geweest.
Ook krijg je nogal is naar je hoofd dat het de eigenaar is die fout is en niet de hond en dat het aan de opvoeding ligt en weet ik het wat allemaal, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, mijn hond komt bijv uit het asiel en heeft een grote rugzak wat kan ik dan aan dit gedrag doen behalve het zoveel mogelijk proberen te trainen.
Goed dit heeft niks met de rotweiler te maken natuurlijk maar hiermee wil ik alleen aangeven dat de eigenaar er niet altijd iets aan kan doen dat een hond uitvalt. En ja natuurlijk ben ik bezig met dit gedrag maar dit gaat nou eenmaal niet van de ene op de andere dag..

Misschien is de eigenaar ook bezig om de hond dit gedrag af te leren?
Hoewel ik dat eerlijk gezegt niet vermoed als ik je verhaal zo lees, zeker omdat je de hond op ruime afstand hebt gepasseerd dan hoort hij niet Nog bij je in de buurt te kunnen komen.
Weet je toevallig of hij de hond al vanaf pup af aan heeft of het een asiel hond is?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:14

Een dazer aanschaffen? Maakt een piepend geluid op een hoge frequentie wat honden weg kan houden. Kwam er laatst toevallig eentje tegen over tips voor het fietsen op het platteland in Europa.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:23

Melden bij gemeente.
Die kunnen de eigenaren er op aan spreken

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:39

Artikel 425 Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft: 1°. hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt; 2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:33

Orthos schreef:
Artikel 425 Met hechtenis van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft: 1°. hij die een dier op een mens aanhitst of een onder zijn hoede staand dier, wanneer het een mens aanvalt, niet terughoudt; 2°. hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden van een onder zijn hoede staand gevaarlijk dier.

Helaas, of gelukkig, heeft de hond TS niet echt gebeten, en werd blijkbaar toch voldoende tegengehouden... alleen het "hij die geen voldoende zorg draagt voor het onschadelijk houden...."kan misschien iets betekenen.

TS, is het misschien een idee om het geval met een wijkagent te bespreken? Dan weet er in ieder geval al iemand van de politie iets van, en juist een wijkagent is heel geschikt voor zulke zaken, waarbij er nog niets is gebeurd, maar er wel duidelijk een risico is op een incident.

Als er dan later weer zoiets gebeurd, of er wordt werkelijk iemand door die hond gebeten, is de eigenaar al bekend. En is de kans groter dat de eigenaar maatregelen moet nemen, of hij wil of niet.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:50

Bambi1995 schreef:

Dit is een kwestie van opvoeding!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 19:01

Nog even voor de duidelijkheid voor sommige mensen hier. De hond schrok niet.
Hij heeft de hond al sinds puppy.
Ik wil wel eens gaan praten met de man of hij de hond niet een muilkorf om kan doen.
Hij is trouwens ook vals tegen mijn hond.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:02

TS: je woont in een land waar je juridisch pas iets kunt doen als er écht iets gebeurd is.
Dat is hier gewoon niet aan de orde: bijna is niet helemaal.

Dus kun je nu twee dingen:
1) eens met de eigenaar praten, desnoods met een wijkagent, je van tevoren kenbaar maken door bv te bellen, ruim eromheen fietsen, etc
2) niets doen en wachten tot je gebeten word en dan kun je naar de politie stappen. Maar heb je zelf ook al schade opgelopen.

Nee, dit hoort niet te gebeuren op straat, daar ben ik het mee eens. Maar je kunt altijd proberen zelf iets te veranderen, bijvoorbeeld door een gesprek aan te gaan. :)

Edit: ik lees nu dat je dat van plan bent :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:13

luffwinny schreef:
Ik vind dat er behoorlijk overdreven word gereageerd, er is niet eens wat gebeurd. Daarbij is het geen rare reactie als de hond schrok, elke hond gaat anders met een schrikreactie om, net als mensen. Tuurlijk hoor je als baas zijnde voor veiligheid te zorgen, maar zag die ts onverwachts net als de hond. Om nou gelijk te concluderen dat de hond vals is.. tegenwoordig word er al snel een drama van gemaakt als een hond wat 'natuurlijks doet en is het vals, vroeger liepen zoveel honden los op straat en als je werd gebeten dan ging je naar de huisarts voor een prik en was het klaar, tegenwoordig word alles zo opgeblazen, worden er schadevergoedingen geëist en beland het met pech op social media( ik keur uitvallen of bijten uiteraard niet goed)

Ohnee er moeten eerst weer gewonden of doden vallen voordat er iets gedaan wordt..