Problemen met kat en cavia's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Re: Problemen met kat en cavia's

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:01

Ik snap wel dat je de vrede wil bewaren met je ex als er kinderen in het spel zijn en ook de scheiding nog niet rond is TS.. Wat een rotsituatie! Je zolder kat-proof maken lijkt me op dit moment de beste oplossing :(:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:31

TinkerTreas schreef:
Tazzey schreef:
Dat beest was bij mij het asiel ingegaan. Ik snap niet dat er eerst tig beestjes dood moeten voor er actie ondernomen wordt.

Dat is wel makkelijk gezegd. Zoals je kunt lezen is de kat van mijn ex, en hij wil hem echt niet weg doen.
En er is wel degelijk actie ondernomen zodat de kat niet meer bij de cavia's kan. Maar mijn ex is hier helaas erg makkelijk in. En hij is hier ieder weekend in huis voor de kinderen.

Makkelijk gezegd? Nee, je moet dat beest nog meer cavia's laten slopen. En blijkbaar is de ondernomen actie niet voldoende aangezien dat mormel nog steeds bij die cavia's kan komen. Het was bij mij heel simpel, kat in een reismand bij de ex op zijn schoot en anders naar het asiel. Je houdt toch geen kat in huis terwijl je weet dat er zeer waarschijnlijk nog meer cavia's gaan sneuvelen.

x__danii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 11:44

Wat een lastige situatie, arme caafjes! Is het een optie om de kat tijdelijk (totdat je ex hem ophaald / er een ander adres is gevonden) in een bench te zetten wanneer er niemand thuis is? Zodra er iemand thuis is, kan hij loslopen onder toezicht? Het is niet ideaal; maar voor deze (nood)situatie zou ik hier zeker voor kiezen. Er zijn daarnaast vrij grote benches; daar kunnen ook een kattenbak en 'n krabpaaltje enz in. Je kan er ook twee aan elkaar vastmaken, dan heeft de kat nog wat meer ruimte.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 14:23

Ik let er goed op dat ik alles goed afsluit als ik weg ga. Maar mijn ex is daar makkelijk in en hij is erg chaotisch. Dus ik zoek een oplossing die ook werkt als mijn ex hier in huis is en ik niet. Nu durf ik de cavia's bijna niet thuis te laten als mijn ex hier is. Maar ik kan ze ook niet allemaal mee slepen naar mijn ouders ieder weekend.

Roodvos schreef:
Cavia's in jouw slaapkamer met deur op slot. En kan jij dan niet tijdelijk op de zolder gaan slapen?
En stel je ex een ultimatum. Hij maakt nou gewoon misbruik van de situatie dat jij de boel niet op de spits wil drijven.

Als ik op zolder ga slapen ligt er een kat bij me in bed, dus dan kan ik net zo goed in mn slaapkamer slapen. Er is sowieso een datum vastgelegd wanneer hij al zijn spullen hier weg gehaald moet hebben (inclusief kat), en dan moet hij hier ook uitgeschreven staan.

Suzzy_3 schreef:
Ik snap niet hoe een kat gaas kapot krijgt. Als je gewoon kippengaas neemt, daar kan geen poot en geen cavia door, en dat met een deel krammen vast slaat, kan de kat er toch nooit aan.

Ik kan het gaas niet vastmaken aan het hok, want dan kan het hok niet meer open. Dus ik heb het gaas ervoor gehangen, maar dat krijgt hij dus los als hij de kans krijgt.

Dit is het hok (toevallig met de dader als kitten slapend in het hok).

Afbeelding

damian23 schreef:
Wat een rot reactie van je ex. Het is toch zijn kat? Waarom haalt hij die kat niet op? Zeker nu de kat de cavia's vermoord lijkt het mij dat hij die kat gewoon asp ophaalt.

Ik zou hem zelf een ultimatum stellen. Kat binnen een week ophalen en anders naar het asiel. Dat is misschien wel hard, maar ik zou geen cavia's meer willen verliezen aan de kat.

Hij zit nu bij zijn moeder in huis. En zij heeft 2 katten, dus de kat kan helaas echt niet mee.
Hij heeft een psychische aandoening, hierdoor kan hij zich niet inleven in iemand anders. En hij is erg star in zijn gedrag, waardoor er soms vrijwel niet te praten valt.
En ik kan niet inschatten of hij echt de cavia's het huis uit zet (los laten buiten?) Of dat het een loos dreigement is.

Tazzey schreef:
Dat is wel makkelijk gezegd. Zoals je kunt lezen is de kat van mijn ex, en hij wil hem echt niet weg doen.
En er is wel degelijk actie ondernomen zodat de kat niet meer bij de cavia's kan. Maar mijn ex is hier helaas erg makkelijk in. En hij is hier ieder weekend in huis voor de kinderen.

Makkelijk gezegd? Nee, je moet dat beest nog meer cavia's laten slopen. En blijkbaar is de ondernomen actie niet voldoende aangezien dat mormel nog steeds bij die cavia's kan komen. Het was bij mij heel simpel, kat in een reismand bij de ex op zijn schoot en anders naar het asiel. Je houdt toch geen kat in huis terwijl je weet dat er zeer waarschijnlijk nog meer cavia's gaan sneuvelen.[/quote]

Zoals ik boven schreef, heeft hij gezegd dat hij dan de cavia's de deur uit zet. Verder wil ik hier geen enorme ruzie over maken, omdat we 3 kinderen hebben. En de scheiding is nog niet rond, dus het huis is nog van ons samen.

Voor nu heb ik ze naar boven verhuist. En mijn dochter let er ook op dat de deur op slot gaat, als ze verzorgt zijn.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:27

maximuss schreef:
@ nabster: heb jij een andere oplossing? Of vind je dit een normale situatie?

Er zijn diverse oplossingen, maar een kat constant in een bench is daar niet 1 van.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:41

@ nabster: verlicht onze geesten dan met jouw verschillende oplossingen...
Kat in bench zet ts haar ex er mess toe aan om sneller een definitieve oplossing te vinden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:42

En een ronde deurknop? Krijgt de kat die deur ook open? Of je laat een slotje op de deur zetten zodat het mormel njet bij de caafjes kan komen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:47

Misschien draaiknoppen op de deur?
Die krijgen katten volgens mij niet open.
En een mooie reis box voor de kat kopen, zodat je bij het volgende bezoek van je ex de kat alvast in zijn auto kan zetten... :j

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:49

Het plexiglas vervangen door traliewerk.. ik heb dat zo gedaan met mijn zelfgemaakt hok. Ik heb drie katten en een jachthond, dus ik wou me geen open hok riskeren.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:51

TinkerTreas schreef:
melody7 schreef:
Kan de kat niet bij iemand anders of desnoods tijdelijk in pension? Als je daardoor ruzie zou krijgen met je ex zou ik de cavia's tijdelijk wegbrengen, nu hij het doorgeeft kan het niet anders dan nog eens fout gaan. Vreselijk dat hij al zoveel cavia's te pakken heeft gekregen :(:)

Ik heb ook al gezegd dat hij anders een logeeradres moet zoeken voor de kat, maar dat wil hij niet.

Renee_S schreef:
Ach gut wat enorm sneu :( kan je niet (al dan dreigen met) hem een termijn van bv. een week gevem om iets te regelen voor de kat, dat je anders als er dan nog niks geregeld is zelf gaat kijken voor een plekje om de kat te herplaatsen?

Wat een l*l de behanger ook zeg, beetje begrip tonen voor het feit dat je al zo veel beestjes hebt verloren door zijn kat mag ook wel...

Dit heb ik ook al gezegd, dat hij een oplossing moet zoeken of dat ik anders een plekje voor hem zoek. Maar hij zegt dat hij dan de cavia's de deur uit zet. En hij zit hier nog ieder weekend in huis voor de kinderen, tot hij zelf een woning heeft.

TrIjNiE__ schreef:
De kat bijvoorbeeld natspuiten met een plantenspuit telkens als hij in de buurt komt? Of heeft dat geen effect?

Hij doet het als we er niet bij zijn. En het probleem is dat hij nogal vindingrijk is en bijna alles open krijgt.

De cavia's tijdelijk ergens anders heen is ook nog niet zo makkelijk met 7 cavia's. Maar ik denk dat ik ze anders toch maar naar mijn slaapkamer verhuis. Ook al heb ik ze liever beneden.
Mijn slaapkamer kan op slot, dus dat is de meest veilige optie denk ik.

Ik bedoel dit niet zo rot als het overkomt misschien? Maar doe het alsjeblieft nu. Wie laat er nou vijf cavia's dood bijten voordat er actie wordt ondernomen? Echt heel sneu...

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:59

Kan je de kat niet ergens onderbrengen? In een opvang/asiel of kennel voor vakantieoppas ofzo. Op kosten van je ex natuurlijk. Een oppas zoeken voor 1 kat is makkelijker dan voor 7 cavia's. Dan heb jij geen last meer van zijn kat, heeft de kat een prima plekje en kan je ex de kat weer ophalen als hij daar aan toe is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 14:59

Laureas schreef:
Het plexiglas vervangen door traliewerk.. ik heb dat zo gedaan met mijn zelfgemaakt hok. Ik heb drie katten en een jachthond, dus ik wou me geen open hok riskeren.

Dit inderdaad. Zorg voor een degelijk hok wat goed af te sluiten is. Ik heb hier kooien van aluminium en trespa, dat is hartstikke sterk. Goede slotjes er op de cavia's zijn veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:01

Idd een kat proef hok ,heb een boerenkat die zou hetzelfde doen vermoed ik zo . Die kan enorm fixeren en blijven wachten tot hij zijn prooi heeft (zit gerust de hele dag op een muis te wachten )

Heb zelf hamsters maar die heb ik zeer goed opgehokt zeg maar , andere 2 katten hebben het lang niet zo ermee

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:07

Zelf zou ik de cavia's en de kat scheiden van ruimte.... dus voor zolang het duurt dan maar in je slaapkamer....
Het is toch wel heel erg sneu om als prooidier in een ruimte te moeten zitten met zo'n jager. De diertjes kunnen daar de hele dag stress van hebben.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-17 15:16

Zoals ik al schreef hierboven, zijn ze inmiddels naar mijn slaapkamer verhuist.
Volgende week heb ik meer tijd om te kijken of ik de zolder goed af kan sluiten.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 15:24

TinkerTreas schreef:
Zoals ik al schreef hierboven, zijn ze inmiddels naar mijn slaapkamer verhuist.
Volgende week heb ik meer tijd om te kijken of ik de zolder goed af kan sluiten.

Jeeehh!! Goede oplossing. Hopelijk lukt het ook met slapen *\o/*

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 18:36

Steviger gaas halen. Dus geen kippengaas, maar volièregaas. Kippengaas is dat zeshoekige en volièregaas vierkant. Dat is een heel stuk steviger en komt een kat echt niet zomaar doorheen. Je kan het ook online per vierkante meter bestellen, zoals hier: https://www.kuiper-gaas.nl/volieregaas/ ... iteit.html

Maar er zijn ook andere maten. Dat krijgt een kat echt niet zomaar kapot.

Sterkte iig, wat een vervelende situatie!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:48

Tazzey schreef:
Dat beest was bij mij het asiel ingegaan. Ik snap niet dat er eerst tig beestjes dood moeten voor er actie ondernomen wordt.

Nou bij mij ook....maarja ik vind katten ook niks....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:04

De cavias gaan verplaatsen naar een ruimte waarvan de deur op slot kan en de kat er dus niet meer bij kan.

Sneu maar het is en blijft een kat, een jonge kleine cavia en nu die het eenmaal gedaan en geproeft heeft, blijft ie het doen natuurlijk, dat is gewoon de natuur.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:15

Die hokken zijn ook helemaal niet katproof. Desnoods neem je voorlopig die klassieke plastic kooien met tralies bovenop (ideaal: helemaal van plexiglas en enkel een traliedeurtje in het dak), krijgen katten niet open.
En dan idd in een aparte ruimte zetten, enkel al om de cavia's minder stress te geven.
Ik snap dat het een ingewikkelde situatie is en dat kat ook maar gewoon z'n instinct volgt maar ik had toch geen 5 cavia's laten verorberen vooraleer stevigere hokken te kopen.
Vroeger altijd alles door mekaar gehad. Katten, honden, cavia's, konijnen, vissen en vogels. Nooit werd er iets verscheurd. Enkel de vogels moesten echt in een andere ruimte, rest zat in stevige hokken of liep onder toezicht zelfs los door mekaar, vooral de konijnen waren hondsbrutaal, katten hadden er diep ontzag voor :') .

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 19:42

Thioro schreef:
Die hokken zijn ook helemaal niet katproof. Desnoods neem je voorlopig die klassieke plastic kooien met tralies bovenop (ideaal: helemaal van plexiglas en enkel een traliedeurtje in het dak), krijgen katten niet open.
En dan idd in een aparte ruimte zetten, enkel al om de cavia's minder stress te geven.
Ik snap dat het een ingewikkelde situatie is en dat kat ook maar gewoon z'n instinct volgt maar ik had toch geen 5 cavia's laten verorberen vooraleer stevigere hokken te kopen.
Vroeger altijd alles door mekaar gehad. Katten, honden, cavia's, konijnen, vissen en vogels. Nooit werd er iets verscheurd. Enkel de vogels moesten echt in een andere ruimte, rest zat in stevige hokken of liep onder toezicht zelfs los door mekaar, vooral de konijnen waren hondsbrutaal, katten hadden er diep ontzag voor :') .

Ik heb al jaren cavia's en katten, ook regelmatig nestjes cavia's gehad en er is nog nooit wat gebeurt. Met geen van de katten.
Ik had ook niet verwacht dat de kat het gaas van het hok zou slopen en door de tralies heen een cavia zou pakken.
Zoals ik al schreef gaat het nu bij mij goed, omdat ik er erg alert op ben. Maar ik ben gedeeltelijk gewoon afhankelijk van mijn ex. En die is veel makkelijker met de dieren.

Maar goed, voor nu staan ze achter slot en grendel. En ik blijf op mijn ex inpraten, want ik word er niet echt gelukkig van om zijn katten nog een half jaar in huis te hebben. Want ik moet meestal ook voer enzo voor ze halen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 19:45

Als ik het goed begrijp ben jij in het weekend ergens anders en is jouw bijna exman in het huis bij de kinderen. Hij zorgt dan voor de kinderen,de kat en de cavia's.En omdat hij in het huis zit en schijnbaar nogal makkelijk en waarschijnlijk ook geen affectie voor de cavia's heeft word de deur goed afsluiten vergeten? Klopt het zo ongeveer?

Mooi een vervelende situatie zeg en ook vreselijk sneu voor jou,je houd ongetwijfeld veel van je caafjes. Voorlopig bij je ouders is geen optie zeker? Ik zou in de nacht je kamer dmv.ramen goed open zetten,goed luchten. Dan heb je hopelijk minder last van je astma. Ook een verdamper helpt je misschien,goed voor jouw luchtwegen en het helpt misschien het stof sneller neer dalen. Hopelijk gaat deze situatie niet al te lang duren,ik zou steeds weer met angst en beven in het hok kijken en cavia's tellen,bahh.Ís voorlopig de cavia's bij een kennis of vriendin onder brengen een idee?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 20:04

Faruba schreef:
Als ik het goed begrijp ben jij in het weekend ergens anders en is jouw bijna exman in het huis bij de kinderen. Hij zorgt dan voor de kinderen,de kat en de cavia's.En omdat hij in het huis zit en schijnbaar nogal makkelijk en waarschijnlijk ook geen affectie voor de cavia's heeft word de deur goed afsluiten vergeten? Klopt het zo ongeveer?

Mooi een vervelende situatie zeg en ook vreselijk sneu voor jou,je houd ongetwijfeld veel van je caafjes. Voorlopig bij je ouders is geen optie zeker? Ik zou in de nacht je kamer dmv.ramen goed open zetten,goed luchten. Dan heb je hopelijk minder last van je astma. Ook een verdamper helpt je misschien,goed voor jouw luchtwegen en het helpt misschien het stof sneller neer dalen. Hopelijk gaat deze situatie niet al te lang duren,ik zou steeds weer met angst en beven in het hok kijken en cavia's tellen,bahh.Ís voorlopig de cavia's bij een kennis of vriendin onder brengen een idee?

Dit klopt inderdaad. In het weekend ben ik bij mijn ouders, van vrijdag avond tot zondag avond.
Dit is tot mijn ex een eigen woning heeft, dan gaan de kinderen in het weekend naar hem toe (en de katten gaan dan bij hem wonen).
Mijn ouders willen de cavia's liever niet in huis, alleen als het echt niet anders kan.
Maar voor mijn dochter wil ik de cavia's ook liever niet ergens anders heen brengen, want als het aan haar ligt zit ze er de hele dag mee.

Ik heb zo'n elektrische lucht filter gehaald voor op mijn slaapkamer, die haalt de stof uit de lucht. En verder heb ik sowieso mijn raam dag en nacht open, of het moet heel slecht weer zijn.

En verder is het wennen aan het gescharrel en geknabbel 's nachts, hahaha.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 21:59

Dan hoop ik echt dat exman ook een beetje zijn verantwoording neemt en beter op zijn kat let. Hij zou toch ook moeten begrijpen dat het ook vooral zijn dochter erg verdrietig is dat haar caafjes gedood worden. Ik zou hem de volgende keer,al hoop ik dat katlief het bij kattenbrokjes houd,het zelf laten vertellen aan zijn dochter dat zijn kat weer een cavia opgegeten heeft.
Hopelijk heeft hij snel iets voor zichzelf gevonden en keert de rust weer snel terug. Je hebt waarschijnlijk al genoeg gedoe omtrent de scheiding en dan komt het verdriet om de caafjes er ook nog eens bij.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 22:18

Faruba schreef:
Dan hoop ik echt dat exman ook een beetje zijn verantwoording neemt en beter op zijn kat let. Hij zou toch ook moeten begrijpen dat het ook vooral zijn dochter erg verdrietig is dat haar caafjes gedood worden. Ik zou hem de volgende keer,al hoop ik dat katlief het bij kattenbrokjes houd,het zelf laten vertellen aan zijn dochter dat zijn kat weer een cavia opgegeten heeft.
Hopelijk heeft hij snel iets voor zichzelf gevonden en keert de rust weer snel terug. Je hebt waarschijnlijk al genoeg gedoe omtrent de scheiding en dan komt het verdriet om de caafjes er ook nog eens bij.

Ja dank je. Het is inderdaad allemaal al rot genoeg helaas.
Afgelopen weekend heeft hij het zelf aan onze dochter moeten vertellen, want het was bij hem gebeurt. Dochter moest zelfs kijken welke er weg was, want ex kan ze niet uit elkaar houden. En het was precies de lieveling uit het nest die we zouden houden.
Maar hij kan zich niet inleven in anderen, dus hij zegt tegen mn dochter dat ze wel een andere krijgt.

Het jammere is dat ik gewoon een hekel aan de kat krijg, terwijl hij er natuurlijk ook niets aan kan doen.
Mn dochter heeft ook niet zoveel met de katten, dus die ziet ze liever gaan dan komen. Maar mn zoontje is wel helemaal gek van de katten. En deze kat is zo ontzettend lief voor de kinderen, als hij de kans krijgt slaapt hij bij mn zoontje in bed. Dat maakt het allemaal erg dubbel.