Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:25

Cayenne schreef:
Maar stel dat ze toch op deze wijze gedekt zou worden (ik mag hopen van niet := ), zou ik dan de reu-eigenaar aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten?
Gewoon een gedachtenspinsel hoor. Dit is de eerste keer dat ik een teef heb, en ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt :')

Dat gaat wel heel ver. Tenslotte is die reu door jouw teef uitgenodigd en is hij zo beleefd die uitnodiging aan te nemen. :o
Ik ben hier wel eens op een ochtend aan de voordeur over een reu gestruikeld die daar waarschijnlijk heel de nacht gezeten heeft.
Een boer in de buurt sloot zijn loopse teef op de hooizolder op, maar vergat de ladder weg te nemen. gevolg : een reu die langs de ladder probeerde op de zolder te klimmen.
Toen onze teef haar eerste loopsheid net voorbij was waren we in de ardennen gaan wandelen. Ze liep los vlakbij ons.Plots verscheen er een DH reu uit het niets die op onze teef sprong. Mijn man heeft hem eraf geplukt en toen kwam de eigenaar aangerend. Veel excuses, zijn hond luisterde normaal heel goed. We hebben dan maar verteld dat onze hond loops geweest was, dat we dachten dat het helemaal voorbij was maar dat zijn hond daar blijkbaar anders over dacht en op onze beurt excuses gemaakt. Hij keek eerst kwaad maar moest dan toch lachen.
Dus het moet toch echt van de 2 kanten komen. De meest perfect luisterende reu kan van heel ver de geur opppikken en dan alles vergeten behalve zijn hormonen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:33

Sclimpre schreef:
Cayenne schreef:
Maar stel dat ze toch op deze wijze gedekt zou worden (ik mag hopen van niet := ), zou ik dan de reu-eigenaar aansprakelijk kunnen stellen voor de kosten?
Gewoon een gedachtenspinsel hoor. Dit is de eerste keer dat ik een teef heb, en ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt :')

Dat gaat wel heel ver. Tenslotte is die reu door jouw teef uitgenodigd en is hij zo beleefd die uitnodiging aan te nemen. :o
Ik ben hier wel eens op een ochtend aan de voordeur over een reu gestruikeld die daar waarschijnlijk heel de nacht gezeten heeft.
Een boer in de buurt sloot zijn loopse teef op de hooizolder op, maar vergat de ladder weg te nemen. gevolg : een reu die langs de ladder probeerde op de zolder te klimmen.
Toen onze teef haar eerste loopsheid net voorbij was waren we in de ardennen gaan wandelen. Ze liep los vlakbij ons.Plots verscheen er een DH reu uit het niets die op onze teef sprong. Mijn man heeft hem eraf geplukt en toen kwam de eigenaar aangerend. Veel excuses, zijn hond luisterde normaal heel goed. We hebben dan maar verteld dat onze hond loops geweest was, dat we dachten dat het helemaal voorbij was maar dat zijn hond daar blijkbaar anders over dacht en op onze beurt excuses gemaakt. Hij keek eerst kwaad maar moest dan toch lachen.
Dus het moet toch echt van de 2 kanten komen. De meest perfect luisterende reu kan van heel ver de geur opppikken en dan alles vergeten behalve zijn hormonen.

Maar als de hond los loopt op een plek waar dat niet mag vind ik het niets meer dan normaal dat de eigenaar van de reu daar voor op draait. Als TS niet in losloop gebieden komt en haar hond aangelijnd heeft, heeft ze er alles aan gedaan om het te voorkomen. Een hond los laten lopen waar dat niet mag staan boetes op, en dan moet je de consequenties als eigenaar maar dragen. Je kiest er zelf voor om je hond los te laten lopen. Moet niet gekker worden. Wat kan je als eigenaar van een teef nog meer doen? Beest zal ook uitgelaten moeten worden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:34

TS...je kunt rekening houden met de reuen maar dat betekent niet dat je maar ergens anders
moet gaan wandelen vind ik. Eigenaren van ongecastreerde reuen moeten net zo goed rekening houden met teven. Ze weten dat reuen dit gedrag kunnen vertonen en kiezen bewust er voor hun reu ongecastreerd te laten. Dan weten ze ook de eventuele lasten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:35

Voor tussendoor kan je even een doekje met azijn erop langs haar achterkant halen, dat neutraliseert de geur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:35

IngeN86 schreef:
Mizora schreef:
Nee, reuen moeten onder controle zijn en ja, als ze dat niet zijn horen ze niet los. Het loslopen is daar toegestaan, maar altijd alleen onder voorbehoud dat je de hond onder controle hebt. Loslopen is geen recht en al helemaal geen plicht in een losloopgebied.

En in dit geval loopt ze voornamelijk in een aanlijngebied, niet in een losloopgebied (de polder tel ik niet mee als losloopgebied, dat daar geen aanlijnplicht geldt omdat het buiten de bebouwde kom is, maakt het nog geen losloopgebied namelijk).

Overigens ben ik het met je eens dat je bij voorkeur de losloopgebieden vermijd met een loopse teef, maar soms kan het niet anders (omdat je een klein stukje losloopgebied moet doorkruisen om naar een fijn aanlijngebied te lopen, of omdat je huis aan een losloopgebied grenst).

Onder controle als ze een loopse teef ruiken... :D

Mijn teef die overal los kan lopen en altijd bij mij blijft, is als ze loops is ook niet te vertrouwen. Ook al is een hond nog zo braaf, als die hormonen op hol slaan kan je roepen wat je wil, maar bij veel werkt dat dan niet meer.. Mijn reu is ook een geile harry met loopse teefjes... heb er hier thuis nu ook eentje -O-
In een losloopgebied moet je gewoon niet lopen met je loopse teef, los of vast..

Gebied waar honden niet los mogen lopen is wat anders, dan horen de reuen ook gewoon aan de lijn natuurlijk.

Ja, onder controle als ze een loopse teef ruiken. In de hondensport en in de showwereld heel normaal. Een loopse teef mag gewoon starten. Er zit een verschil tussen wat uitgebreider klappertanden en hem peren. De meeste honden luisteren inderdaad slecht, maar dat is geen excuus om de ander dan maar de schuld te geven. Een slecht luisterende hond hoort niet los, en bij een teef heb je het geluk dat de hormonen maar 1-1.5 maand per jaar in de weg zitten (een hoop teven gedragen zich de eerste week nog wel) maar zijn die periode dan wel extra heftig. Volle reuen hebben er het hele jaar door last van. Wil je daar geen rekening mee houden (dus trainen en zo nodig aan de lijn houden als de hormonen te sterk zijn), dan moet je ballen niet houden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:40

Je blijft als eigenaar van een reu aansprakelijk voor wat hij veroorzaakt. Dat geldt ook voor het maken van "kindjes". Zeker als de reu in een aanlijngebied losloopt. Het is ook een omgekeerde wereld waar hondeneigenaren steeds egoistischer worden. Ik merk het hier ook in een aanlijngebied (beschermd vogelgebied). Mensen laten hier bijna allemaal hun hond los omdat het gebied aan beide kanten is voorzien van een hek. En het zijn dus meestal de niet luisterende honden die hier worden "losgegooid". Als je mensen hierop aanspreekr krijg je een grote mond. Want ja.. iedereen laat zijn hond daar los. Ik begrijp dat dus echt niet. Aan beide kanten van het gebied staan die borden niet voor niks. Bij het plaatselijke asiel hier kan je tegen een kleine vergoeding je hond lekker losgooien in een omheind weiland. Ga daar dan lekker heen met een hond die niet luistert.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:41

Cayenne schreef:
Ik vermijd idd zoveel mogelijk de losloopgebieden! Maar honden zijn in aanlijngebieden verder amper te vermijden. We wonen in een buitenwijk van Den Bosch en het stikt hier van de honden.
Afgelopen week sprong er dus een border collie reu bovenop en de eigenaar werd woest omdat ik daar met mijn (aangelijnde) loopse teef liep. Maar zijn hond liep los waar het niet mocht. Moet ik haar dan stelselmatig in de tuin laten wanneer ze loops is? :? Ik vind dat echt de omgekeerde wereld.
Ik roep trouwens ook altijd dat ze loops is, maar vaak zijn die reuen zo snel dat de baasjes ze niet meer aangelijnd krijgen. Ik heb de border collie ook bijna met grof geweld van mijn hond af moeten trekken.

Het verhaal van de zakdoek kende ik niet! En idd is het een goed idee om haar straks nog eens grondig te wassen zodat de geur eruit is.

Die spray heet nu love en is van de beaphar en werkt prima vind ik https://www.googleadservices.com/pagead ... IHQ&adurl=

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:43

Een loopse teef mag zelfs bij evenementen het terrein niet op. Paar weken geleden waren er hier schapendrijfeedstrijden en daar was het streng verboden om loopse teven het terrein te laten betreden. Nature calls... dus laat de baas maar roepen :wave:

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:46

Je hebt een zeer beperkte invloed op wat al die andere hondeneigenaren doen dus ik zou zelf maatregelen nemen. Dan maar de wereld op zn kop.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:47

Zo heeft de reu van mijn ouders een keer een teef gedekt die los liep. Mevrouw vond het niet nodig om haar loopse teef aan te lijnen.
Die reu is zo vervelend als er loopse honden zijn... is de hele dag aan het janken dat hij naar buiten wilt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:50

damian23 schreef:
Een loopse teef mag zelfs bij evenementen het terrein niet op. Paar weken geleden waren er hier schapendrijfeedstrijden en daar was het streng verboden om loopse teven het terrein te laten betreden. Nature calls... dus laat de baas maar roepen :wave:

Gelukkig is dat bij paarden anders geregeld.
Zal wat zijn dat je niet met je hengstige merrie op wedstrijd kan omdat er eventueel ook hengsten op het terrein aanwezig (kunnen) zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 12:57

Bedankt voor jullie inzichten!

Ik merk nu dat we richting de derde week loopsheid gaan, dat mijn teef ook wat snibbig reageert op de reuen die op haar af denderen. Ergens kan ik haar dat niet kwalijk nemen (want ze zit vast en kan geen kant op), maar als ze wel ooit eens uithaalt, dan zal ik er op aangekeken worden terwijl het in principe niet de schuld is van mijn hond. Ze heeft sowieso sociaal een kleine achterstand, dus ik ben er al extra voorzichtig mee, maar dit gedoe met loslopende reuen helpt ook niet mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:02

Cayenne schreef:

Ik verwacht dat dat niet zo simpel is, tenzij de eigenaar van de reu hierin mee zal werken.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:06

Casca schreef:
Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.

Euhhh nee niet mee eens.
Ik heb een reu van net 9 maanden nu en het is heel simpel hij mag pas gaan spelen als ik het zeg. En ja sorry ik heb hem ook los lopen op plekken waar het niet mag. Reden daar is het rustig en kan ik met hem trainen. Als ik een hond aan de lijn tegen kom dan doe ik die van mij ook vast. Je kunt namelijk nooit weten waarom een hond vast zit. Loopt hij weg, kan hij niet met anderen honden. Is het om de reden dat het geen los loop gebied is of omdat de teef dus loops is. Het feit blijft het is mijn hond mijn verantwoording en en dus hoeft een ander er geen last van te hebben. En zelfs in een losloop gebied klik ik mijn hond vast als een ander ook aan de lijn loopt. Want nogmaals je weet nooit waarom de anderen hond vast loopt.

Het is zelfs zo als een los lopende hond gebeten wordt door een aangelijnde hond. Ongeacht losloop gebied of niet dan ben jij als eigenaar van de loslopende hond verantwoordelijk.

En ik snap TS haar gedachte gang op schade vergoeding volledig. Een nest krijgen is niet zonder risico's. Ald je pech hebt komt er veel dierenarts kosten bij en nee die haal je als je pecht hebt niet uit het nest verkopen.
Daar naast kan een hond ook in gedrag veranderen na het krijgen van een nest er gebeurt immers een hoop met haar en haar lichaam.
Ik ben van mening dat TS dan dus ook recht heeft op een schade vergoeding, hoe dit bij de wet geregeld is weet ik niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 13:11

Casca schreef:
Dus omdat de teven loops kunnen zijn moeten de reuen 24/7 aan de lijn? Misschien gooi ik nu wel een knuppel in het hoenderhok, maar een teveneigenaar kan toch wel die korte tijd van de loopsheid even NIET op het LOSloopgebied komen? Een loopse teef maakt een heel spoor, een reu heeft daar een paar dagen al last van.
Om een reueneigenaar vervolgens aansprakelijk te stellen vind ik al helemaal van de zotte.

Hou allemaal rekening met elkaar, dat hoeft niet alleen van de kant van de reu te komen.

Over deze reactie had ik heen gelezen, sorry.
Maar ik vermijd nu juist zoveel mogelijk de losloopgebieden. En als het zover zou komen dat ze toch per ongeluk gedekt raakt, dan zou ik het niet eens zover willen komen dat het nest geboren word, maar je zit dan wel met de kosten van afspuiten, nabegeleiding etc. Als iemand het risico neemt om zijn ongecastreerde reu los te laten lopen in een gebied dat hier niet voor is bedoeld, dan kan mijn teef toch geen kant meer op? En ze weegt bijna 30 kilo, dus even optillen lukt ook niet :+

Plus dat ik bang ben dat ze het straks een keer zat is en uithaalt naar een reu die er bovenop wil. Dan word mijn hond er op aan gekeken....

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:18

Mizora schreef:
IngeN86 schreef:

Onder controle als ze een loopse teef ruiken... :D

Mijn teef die overal los kan lopen en altijd bij mij blijft, is als ze loops is ook niet te vertrouwen. Ook al is een hond nog zo braaf, als die hormonen op hol slaan kan je roepen wat je wil, maar bij veel werkt dat dan niet meer.. Mijn reu is ook een geile harry met loopse teefjes... heb er hier thuis nu ook eentje -O-
In een losloopgebied moet je gewoon niet lopen met je loopse teef, los of vast..

Gebied waar honden niet los mogen lopen is wat anders, dan horen de reuen ook gewoon aan de lijn natuurlijk.

Ja, onder controle als ze een loopse teef ruiken. In de hondensport en in de showwereld heel normaal. Een loopse teef mag gewoon starten. Er zit een verschil tussen wat uitgebreider klappertanden en hem peren. De meeste honden luisteren inderdaad slecht, maar dat is geen excuus om de ander dan maar de schuld te geven. Een slecht luisterende hond hoort niet los, en bij een teef heb je het geluk dat de hormonen maar 1-1.5 maand per jaar in de weg zitten (een hoop teven gedragen zich de eerste week nog wel) maar zijn die periode dan wel extra heftig. Volle reuen hebben er het hele jaar door last van. Wil je daar geen rekening mee houden (dus trainen en zo nodig aan de lijn houden als de hormonen te sterk zijn), dan moet je ballen niet houden.

Ik zit in de show en jachthonden wereld dus weet er genoeg van ;) Maar dan weet die dat die bezig is met training, show enz.. Als die lekker aan het rondrennen is en er komt opeens een hoogloopse teef langs, dan komen de meeste, ook al staan ze normaal nog zo goed onder controle, toch echt niet. Dat heeft niks te maken met slecht luisteren.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:20

damian23 schreef:

Bij jachtproeven mag het ook niet.. logisch.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:26

Ik heb zelf een teef gehad en een ongeholpen reu. Mijn reu luistert eigenlijk perfect maar zodra er een loopse teef in de buurt was hield ik hem bijna niet. Dus alleen los in losloop gebied. De teef heb ik maar 9 maanden had. Ik kreeg haar doordat haar baasje plots overleed en zij was al 12 jaar en zat vol kanker. Maar toen zij loops werd beschermde mijn reu haar en had geen interesse maar wel in andere loopse dames.

De reu liet ik niet los waar het niet mocht maar ik kwam ook geregeld teefjes tegen die loops waren en toch los liepen. Nou dat was dan ook niet echt leuk voor mijn reu. Het kwam zo ver dat ik hier voor het huis ontsnapte teefjes had lopen en mijn reu die dan binnen zat en totaal flipte.

Ik heb hem maar laten castreren op 2.5 jarige leeftijd. Het was gewoon zielig. Overal werd hij uitgenodigd door loslopende loopse teven en dan was het baasje nergens te bekennen. En als hij er dan bovenop was gesprongen op mijn eigen terrein had ik het gedaan. Nee bedankt :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:32

Je zou haar een gareeltje met de tekst LOOPS! kunnen aandoen. Dan kunnen de mensen er rekening mee houden. Want jij weet dat je teef loops is, de reuen weten dat maar de baasjes van de reuen weten van niets en kunnen voor een verrassing staan. Vergeet ook niet dat je een geurspoor achterlaat overal waar je geweest bent. Het kan zijn dat een reu die een heel eind verder losgemaakt wordt opeens rechtsomkeert maakt en in volle vaart het geurspoor volgt.
Maar het zou me niet verwonderen dat je dan weer aangesproken wordt door mensen die het op hun beurt not-done vinden dat je met een loopse teef wandelt op een plek waar veel andere honden komen.

LadyMadonna

Re: Ongecastreerde loslopende reuen springen op mijn loopse teef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:33

Ik beperkte mijn wandelrondjes tijdens loopsheid tot een rondje dorp....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:01

Ik snap de frustratie heel goed. Je denkt het goed te doen met je teef aan de lijn.
Maar: direct schadevergoeding overwegen vind ik belachelijk. Ik heb persoonlijk heel erg de pest in eisen om iedere scheet.

Ik denk ook, TS, dat toch proberen normaal te communiceren met de andere homdeneigenaren gewoon de beste oplossing is. Je hebt je teef nog niet zo lang, je loopt er daar dus ook nog niet zo lang mee rond. Geef mensen wel de kans jou en je hond te leren kennen. Dat ze weten dat het een teef is. En dat ze met plezeier rekening met jullie houden. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:08

Palmera schreef:
Ik snap de frustratie heel goed. Je denkt het goed te doen met je teef aan de lijn.
Maar: direct schadevergoeding overwegen vind ik belachelijk. Ik heb persoonlijk heel erg de pest in eisen om iedere scheet.

Ik denk ook, TS, dat toch proberen normaal te communiceren met de andere homdeneigenaren gewoon de beste oplossing is. Je hebt je teef nog niet zo lang, je loopt er daar dus ook nog niet zo lang mee rond. Geef mensen wel de kans jou en je hond te leren kennen. Dat ze weten dat het een teef is. En dat ze met plezeier rekening met jullie houden. :)

Maar loops of niet, en normale manier of niet. Wat geeft hun het recht om een hond los te laten lopen op een plek waar dat gewoon niet mag. Dat is iets waar gewoon boetes op staan. Dus ja, als ik ergens loop met mijn loopse teef hier in de buurt en anderen laten hun honden los lopen waar dat niet mag en daar zit een intacte reu tussen die zich op mijn teef stort, reken maar van Yes dat ze daar niet zomaar mee weg komen.

Ik ben het wel met je eens dat normaal communiceren het beste is. Maar die honden hebben daar al niet los te lopen, dus ze staan gewoon al een punt achter.
Heb ts dan ook via PB geadviseerd contact op te nemen met een wijkagent, en aan te geven dat er bij hun veel honden los lopen op een plek waar dat niet mag.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:08

Dingen eisen voor iedere scheet? Het zijn wel 5 of meer puppies waar je voor moet zorgen. Werpbak kopen, voer voor de hondjes, je moet vrij nemen om ee voor te zorgen. Ik vind het nog al wat. Puppies zijn niet gratis. Het zijn geen kamerplanten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:09

Kabayo schreef:
Dingen eisen voor iedere scheet? Het zijn wel 5 of meer puppies waar je voor moet zorgen. Werpbak kopen, voer voor de hondjes, je moet vrij nemen om ee voor te zorgen. Ik vind het nog al wat. Puppies zijn niet gratis. Het zijn geen kamerplanten.

En alle risico's die het met zich mee brengt? Dierenarts kosten. En wat als je besluit de dracht af te breken?
Mensen moeten eens leren wat meer fatsoen te hebben en verantwoording te nemen joh.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:18

Kabayo schreef:

Ik hoop van harte dat niet heel nederland bedeeld is met zo'n onderste uit de kan mening.

Je liever vast bedenken hoeveel je aan de reu eigenaar kunt verdienen i.p.v gewoon een oplossing verzinnen. En ja, naar politie/wijkagent stappen is ook een oplossing hoor!

Alles beter dan gelijk eisen ;)