Nieuwe vis..voel me zo stom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:16

Ik weet niet waar je woont maar hier in de vijver mag vis er wel bij hoor.

Sclimpre

Re: Nieuwe vis..voel me zo stom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:25

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 19:46

Ik woon in Rotterdam, hier mag hij ook wel in de vijver?
Goed dat je een beter leven wil voor de vis!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 19:49

Ik woon in Barendrecht. Heb geen auto. Waar in Rotterdam woon je Jolmer? Dat zou fijn zijn dan is goudvis ook weer blij en nemen wij iets dat wel geschikt is voor een aquarium

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:01

Ik stuur je even een pbtje Urion!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:04

Wel opletten dat je visje geen schimmel of andere parasiet heeft voor je hem bij andere vissen uitzet, want helaas is dit vaak het geval in dierenwinkels. Had ooit een goudvis van jaren oud. Nadien op de kermis een nieuwe goudvis gewonnen. Deze werd al snel erg ziek en stierf, natuurlijk volgde kort nadien ook mijn oudje ;( was er als kind serieus kapot van :o
Laatst bijgewerkt door Kabouter123 op 09-08-17 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:05

Er zijn veel makkelijke visjes die niet groot worden en niet veeleisend zijn :) dat is leuker voor je dochter denk ik. Kegelvlekbarbeeltjes bijvoorbeeld, paar garnaaltjes, paar poetsertjes. Garnalen vooral zijn onwijs leuk om naar te kijken <3 je kunt ze bijvoorbeeld komkommer geven en dat eten ze dan met zijn allen op. Erg bijzonder :D

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 20:22

Bedankt voor de tip! Heb net zitten lezen over garnaaltjes en ik denk dat we voor zoiets gaan. Dochter is nog maar twee en ze vindt het leuk om ernaar te kijken. Dus komkommer vretertjes zal ze wel leuk vinden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:25

dan doen andere vissen ook. maar garnalen zijn inderdaad erg leuk. Kijk wel dat je voor een makkelijke soort gaat, ze zijn erg gevoelig
Ik had mijne vrij snel vermoord ( nogmaals sorry garnaaltjes)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 20:37

Vis mag bij jolmer gaan wonen en ze komt hem voor me halen. Superlief!!

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:41

Zal een foto plaatsen als ie hier in de vijver zit hihi!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:44

Magrathea schreef:
Er zijn veel makkelijke visjes die niet groot worden en niet veeleisend zijn :) dat is leuker voor je dochter denk ik. Kegelvlekbarbeeltjes bijvoorbeeld, paar garnaaltjes, paar poetsertjes. Garnalen vooral zijn onwijs leuk om naar te kijken <3 je kunt ze bijvoorbeeld komkommer geven en dat eten ze dan met zijn allen op. Erg bijzonder :D

Maar die zijn niet zo gemakkelijk. Dan moet je direct naar hele andere apparatuur gaan kijken. Dan heb je gewoon direct een serieus aquarium nodig. Verlichting, verwarming, 60 cm bakje op zijn minst.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:47

Edit, lees dat de vis al een plaatsje heeft mooi :)! Was anders hier ook welkom geweest ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 20:52

Wat leuk dat Bokt zulke dingen zo kan oplossen :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:07

Urion schreef:
Bedankt voor de tip! Heb net zitten lezen over garnaaltjes en ik denk dat we voor zoiets gaan. Dochter is nog maar twee en ze vindt het leuk om ernaar te kijken. Dus komkommer vretertjes zal ze wel leuk vinden.

Hoe groot is het bakje dat je nu hebt? Met een verwarmingselement en een intern filterpompje (zijn beide niet heel duur, zeker niet als je ze 2e hands op marktplaats/facebook zoekt) is een klein bakje al gauw leuk voor bijvoorbeeld vuurgarnaaltjes en één of twee appelslakken. Dat zijn helder rode garnaaltjes van een centimeter of vijf lang die erg sterk zijn qua verzorging. Appelslakken zijn in heel veel kleuren te krijgen en worden zo groot als een walnoot, ontzettend grappige beesten om naar te kijken.
Even in een aquariumwinkel je water laten testen (dat doen ze eigenlijk altijd gratis) dan weet je wat je waterwaarden (PH, KH, enz., voor waterdieren heel belangrijk) zijn en dan kan je daar je diertjes op uitzoeken. Op facebook zijn een aantal hele grote aquariumgroepen, waar vaak goed betaalbare nakweekdiertjes te krijgen zijn en waar zeer kundige en behulpzame mensen rondhangen. :)

Enne, fantastisch dat je beseft dat je een fout gemaakt hebt en die meteen rechtzet! Zo moest iedereen dat doen!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:12

Woeps :)

Zo wil ik ook al een tijdje een aquarium en zijn wij bewust nu al verschillende winkels ingeweest voor informatie. Veel google etc etc. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 21:21

Pluimpje voor TS en Jolmer +:)+

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:32

Dit is nou zo'n topic waar ik blij van word. Iemand die oprecht haar fout probeert op te lossen, hulp krijgt van bokkers, en zo komt alles weer goed! Super leuk om te lezen!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 22:41

Nabster schreef:
Magrathea schreef:

Maar die zijn niet zo gemakkelijk. Dan moet je direct naar hele andere apparatuur gaan kijken. Dan heb je gewoon direct een serieus aquarium nodig. Verlichting, verwarming, 60 cm bakje op zijn minst.

Hier sluit ik me bij aan, garnalen zou ik nog even mee wachten tot je wat meer ervaring hebt. De tip van de kempvis vind ik persoonlijk nog de beste. Prachtige vis om naar te kijken, zeker voor een tweejarige!

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 23:41

Dit kreeg ik als antwoord van de zoon van de eigenaar van de dieren winkel , overigens niet de persoon die mij heeft geholpen met de vis maar wel hetzelfde verhaal geeft. Heeft hij gelijk of heeft google gelijk.. Ik zou graag wat info willen om hem te geven als ik de bak ga inruilen. Al zou ik liever de bak helemaal retouren en een betere aanschaffen nu we toch nog kunnen oriënteren op welke vis/ander dier er komt..

Re: Ontevreden over info bij aankoop

Wat vervelend dat u niet tevreden bent met u aankoop. Maar fijn dat u dit te kennen geeft dan kunnen we samen tot een oplossing komen.

Er is een stelregel wat het aantal liter water tegenover het aantal vissen bepaalt. "Iedere cm heeft een liter water nodig om te leven".
Onze vissen zijn gemiddeld zo'n 4-6 cm en hebben dus minimaal 4-6 liter water nodig. Naar mate de vis groeit is het zeker nodig de bak aan te passen.

De grootte van de bak bepaald ook hoe snel een vis groeit . Zet u de goudvis die u vandaag gekocht heeft uit in een grote vijver dan zal hij volgend jaar 2 a 3 keer zijn formaat zijn gegroeid.

Een aquarium kan nooit groot genoeg zijn in mijn ogen maar dat wilt niet zeggen dat de bak die u vandaag gekocht heeft dieronterend is. Uiteraard mag u hem inruilen en een groter exemplaar aanschaffen en verreken we het door u betaalde bedrag met de nieuwe.

Wat betreft het leven in gezelschap kan ik niet ontkrachten maar ook niet bevestigen. Wij hebben in de praktijk vaak zat meegemaakt dat een goudvis prima alleen in een verblijf kan verblijven maar hoe meer gezelschap des te beter maar dat wil niet zeggen dat alleen zielig is. Of dat een goudvis veel gelukkiger is als hij met meer is.
Voor het formaat bak is 1 plant voldoende gaat u groter zou ik er een tweede bij zetten. (Die krijgt u van ons.)

Vrijdag komen er glazen bakken zonder deksel in verschillende formaten tot 60cm groot binnen. Ook staat er nog een maat groter van dezelfde bak als u vanmiddag heeft aangeschaft in de winkel mocht u dat liever willen.

CenturyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:00

Goudvissen worden 20-30cm, die horen sowieso niet in een aquarium maar in een vijver :) Dus dat zou ik sowieso niet doen. Er zijn een boel leuke visjes die in kleinere bakken prima kunnen!
Dat het bakformaat bepaalt hoe snel de vis groeit... Ze vergroeien gemakkelijk in te kleine bakken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:03

Zelfs in een bak van 60cm zou een goudvis nog te klein zitten.
Goudvissen zijn ontzettende vervuilers en hebben ruimte nodig om vaart te kunnen maken.
Een sluierstaart zou hierdoor minimaal 120cm nodig hebben en een gewone goudvis zelfs 200cm.
Hou je ze kleiner dan vergroeien ze inwendig.
Overigens horen goudvissen in gezelschap te zijn van minimaal 1 andere goudvis, bij voorkeur 1 van hetzelfde type omdat verschillende types nog wel eens kan zorgen dat de een alles opeet omdat die veel sneller is, waardoor de slomere verhongert.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 00:06

Ik vind het triest dat dierenwinkels niet meer weten over de dieren die ze verkopen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:13

Wat fijn om te zien dat iemand zich om een goudvis wil bekommeren! Goed bezig TS en Jolmer!

Betta fan hier :D Ze zijn kleurrijk en ze komen graag naar het raam gezwommen om je vinger te volgen. Vaak kijk jij niet alleen naar de betta maar de betta kijkt ook terug naar jou. Zeer interactief visje :) Lijkt me leuk voor een kindje van twee.

Kleine kanttekening omtrent betta's ze hebben namelijk geen enorm aquarium nodig maar sommige vinden dat een betta gemakkelijk in een 30 liter bakje kan. Hier verschillen de meningen ook erg over maar ik persoonlijk hou ze het liefst op een liter of 60 tot 80. Zo hebben ze de ruimte om natuurlijk gedrag te vertonen. Stenen, hout en veel planten zorgen voor een interessante omgeving voor de vis zodat hij zich niet gaat vervelen.

Je kunt er vrouwelijke betta's bij houden maar dan heb je een ruime bak nodig ivm het 'jagen' op elkaar.

En last but not least: Liefst geen open aquarium voor een betta. Zij halen soms adem aan het wateroppervlak, als het temperatuur verschil tussen het water en de omgeving te groot is kunnen ze ziek worden.

Veel succes en plezier met het uitzoeken van jullie nieuwe huisdieren!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 00:32

Wij hebben guppies en appelslakken in een aquarium. Erg leuk. Kan je meerdere van in en leuker als goudvis.