Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 22:04

Daar ben ik zelf eigenlijk ook bang voor, daarom zou ik daar graag ook een ander alternatief voor vinden dan de zakjes etc waar van alles aan toe is gevoegd. Maar gewoon wat natuurlijker, moet toch te vinden zijn lijkt me.

Ik ben net nog even naar de dierenwinkel geweest, helaas hebben ze daar überhaupt weinig graanvrij maar ze hadden een gratis test verpakking van Renske zonder graan. Ik moet nog eens even kijken wat er dan allemaal wel in zit. Ook vond ik thuis nog een zakje Carnilove into the wild en tot nog wat Fish4Cats wat ik toch nog maar ga proberen.
Alleen nu nog natuurlijk natvoer.

Ik vond dit op de site van voerwijzer (top site trouwens) met gegevens over natvoer van katten. Ik denk dat ik catloversgold binnenkort maar eens ga proberen. Of wat verschillende dingen op zooplus bestel.
https://www.voerwijzer.com/het-beste-na ... or-de-kat/

Misschien ook iets voor andere die natvoer zonder rotzooi zoeken.

Keet

Re: Poep kater stinkt ONT-ZE-TEND

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:10

Cosma is ook fijn en niet zo duur on die bundel pakketten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:16

Zou het aan het ras liggen? Hier nog zo'n stinkerd namelijk :+ terwijl we er nog eentje hebben die minder stinkt als hij op de bak geweest is.
Bij die eerste kat weten we ook gewoon al als hij gepoept heeft, want als hij dan klaar is sprint die gluiperd als een malle naar boven zodat hij het zelf niet meer hoeft te ruiken :')

Na een paar minuten is bij hem de stank wel weg trouwens. Die tip van de stofzuiger bolletjes ga ik ook proberen!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:18

Ik geef Prins. Nooit last van luchtjes? Misschien een ander brok merk uitproberen?

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:25

Wat met natvoer al enorm scheelt vaak is als je in elk geval oplet dat er geen suiker en geen granen of andere plantaardige bijproducten in zitten. En dan zijn er nog best veel soorten natvoer die je kan geven hoor. Zelfs bijvoorbeeld de zakjes van de Lidl (de soort in gelei) of die van Aldi, ik geloof ook die in gelei. Zo ook blikjes en kuipjes, gewoon even goed kijken wat er in zit. En de ene kat doet het beter op het een en de ander weer op ander voer dus het is ook een kwestie van zoeken naar de juiste voeding voor jouw eigen kat.
Voor mijn katten heb ik goede ervaringen met brokjes van Taste of the Wild, Leonardo (te koop via Zooplus) en bij de dierenwinkel bijvoorbeeld Canagan, dat is echt super goed voer maar ook wel vrij duur. En van Catlovers gold, is er nu een vis variant, die net iets hoger in eiwit percentage zit als de al langer bestaande gevogelte variant. En er zit geen rijst in. Mijn katten vinden beide soorten lekker maar op de gevogelte werden voornamelijk de vachten toch net wat minder en dat is tot nu toe met de vis niet zo.
Qua natvoer dus de zakjes van Coshida (lidl) en de blikjes van Almo nature, maar ook de AH Excellent en de ronde folie kuipjes van sheba vinden ze wel ok. Blik van Catlovers gold vonden ze hier trouwens jakkes. Maar zag er wel goed uit, ik heb gewoon kieskeurige weiger muppets in huis wat blikvoer betreft. Ik haal dan ook nog wel eens wat soepvlees, of lamshart in stukjes, dat is goed voor de gebitjes en dat vinden ze ook wel lekker. Dat geef ik rauw, dat is het beste voor de tanden en bij mij lusten ze gekookt vlees ook niet.

En nat voer is nu eenmaal wel erg gezond, ook voor de vochtopname dus helemaal afschaffen zou ik niet doen, er is vast iets te vinden waarbij de stank te beperken is. Een betere droge brok zal ook al best veel gaan schelen.

probeer alleen niet te veel tegelijk anders weet je niet wat nu wel en niet werkt :P

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 00:34

nat voer is niet gezond, vaak blaasgruis hierdoor vanwege het vele zout wat aan de gelei of sausjes wordt toegevoegd evenals stinkende adem en slechte tanden.

Katten lekker alleen brok geven!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 06:49

connie64 schreef:
nat voer is niet gezond, vaak blaasgruis hierdoor vanwege het vele zout wat aan de gelei of sausjes wordt toegevoegd evenals stinkende adem en slechte tanden.

Alleen brok eten kan juist blaasgruis veroorzaken omdat ze zo geen vocht binnenkrijgen met hun voer. Katten zijn van nature slechte drinkers.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 08:35

1 van mijn katten braakt steeds vaker van brok. Nu met natvoer gaat het beter maar stinkt de bak meer. Ik bestel tegenwoordig ook graanvrij maar nog weinig verschil.

Op de bak heb ik siliconen korrels van Tigerino.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:14

Ik wilde je ook al catloversgold aanraden, zie dat je daar zelf op bent gekomen. Ons 11 weken oud kkitten krijgt nu nog de mix met de catloversbrok en zn oude kittenbrokjes van royal canin, de kleine vlegel vond de royal canin brokjes heel lekker.... maar de catloversgold vind hii nog lekkerder die pikt hij er tussenuit! :+ de poep (van onze andere kat/onze vorige kat) stinkt helemaal niet. (De kleine man nog wel maatr hij krijgt dus nog ern combi met RC). Catlovers kan ons kleintje dus ook al prima eten.

Catlovers heeft ook blikvoer als je ook natvoer geven wilt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:36

Ontlasting hoeft niet perse dun te zijn bij een giardia besmetting.

Ik gebruik ook cat's best eco plus, en heb geen erge stank na een kattenbak bezoek. En voer Acana en kvv.

connie64 schreef:

Is je kat een slechte drinker dan zou ik zeker wel natvoer bij voeren. daar heb je ook prima merken in. Of Kvv.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 12:13

Ik voer mijn kat puur vlees, want het is nou eenmaal een pure vleeseter, anders dan een hond. Hij krijgt Carnibest. Dat koop je diepgevroren en verdeel je thuis in porties. Toen ik overging op Carnibest stond ik versteld hoe dat scheelde in ontlasting. Het is nl. veel minder, omdat er minder zooi in zit zoals granen, waar zijn spijsvertering niks mee kan. Dus te hopen valt dat het bij jouw kater ook minder zal stinken.

Mijn moeder voerde haar katten trouwens bieflap, daar zijn ze heel oud op geworden (21 jaar). Dus als je zo snel geen Carnibest kan vinden, kun je dit eens proberen om te zien of het helpt.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-17 16:38

Cosma ga ik ook even naar kijken :j

Aranel ze zijn gewoon zo lief en schattig dat er gewoon iets duivels in moet zitten := :))

Thanks voor de tip Billy, had nooit verwacht dat er in die van de Lidl geen meuk zou zitten, daar is mijn portemonnee blij mee! Ga daar ook zeker naar kijken. Ik denk dat ik als eerst het natvoer ga vervangen want van de brok hebben we nog niet zo lang geleden nog een nieuwe verpakking besteld. En niet gebruiken is ook zonde. Zo kan hij misschien ook al aan zijn nieuwe natvoer wennen zodat niet alles meteen anders is. De autist :+

Ja maar connie als je natvoer zoek waar dat dus niet inzit is het prima.

Jis wat is dan nog meer iets wat Giardia zou kunnen aantonen? Anyway vandaag met de kuur gestart, hondjes lekker plakje vlees om de pil, no problem. Meneer James, no way dat ik überhaupt dat plakje vlees wil, ik lik er maar een beetje aan. Uiteindelijk met een worstel wedstrijd en een kwaaie kat zijn halve pilletje er toch in gekregen. Denk alleen dat ik het morgen oplos en gewoon met een pipetje in zijn bek doe.

Hij drinkt niet slecht, het is net een hondje maar vind het wel heel lekker dus blijf wel ook natvoer geven.

Jacquel KVV heb ik geprobeerd is namelijk ook wat ik het fijnste vind in eerste instantie. Maar hij eet het niet. Ons poppenmeisje krijgt nu wel KVV dus kan natuurlijk wel even kijken of hij het misschien nu wel lust.

Vind trouwens bij een aantal zooplus merken de samenstelling nog steeds niet super, als tweede bestanddeel aardappel. Tja daar kan hij nog niets mee.

Edit: ik zit nu naar de samenstelling van CatloversGold te kijken maar er zit 36.2% kippenmeel in en 34.2% rijst. Kippenmeel is al niet je van het toch? En rijst, wat moet hij daar mee?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 17:04

_Micha_ schreef:
Edit: ik zit nu naar de samenstelling van CatloversGold te kijken maar er zit 36.2% kippenmeel in en 34.2% rijst. Kippenmeel is al niet je van het toch? En rijst, wat moet hij daar mee?

Kippenmeel is niet alleen meel voor kippenvoer;
Maar dat is ook kippenvlees wat gedroogd is en dan vermalen wordt tot meel (dus gewoon vlees).

Citaat:
Kip
Kip is een zeer geschikte bron van hoogwaardige eiwitten. De productietechniek van een droge brok leent er zich echter niet voor om hele stukken kip te verwerken. Daarom wordt het kippenvlees eerst ontdaan van het vocht. Wat overblijft heet vleesmeel, in dit geval kippenmeel. Wist u dat voor 1 kilo kippenmeel, maar liefst 2,5 kg verse kip nodig is?

https://www.smolke.nl/kenniscentrum/ing ... eiwitten-2

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 20:51

Brainless schreef:
_Micha_ schreef:

Kippenmeel is niet alleen meel voor kippenvoer;
Maar dat is ook kippenvlees wat gedroogd is en dan vermalen wordt tot meel (dus gewoon vlees).

Citaat:
Kip
Kip is een zeer geschikte bron van hoogwaardige eiwitten. De productietechniek van een droge brok leent er zich echter niet voor om hele stukken kip te verwerken. Daarom wordt het kippenvlees eerst ontdaan van het vocht. Wat overblijft heet vleesmeel, in dit geval kippenmeel. Wist u dat voor 1 kilo kippenmeel, maar liefst 2,5 kg verse kip nodig is?

https://www.smolke.nl/kenniscentrum/ing ... eiwitten-2

Dat dus. Mensen vallen altijd over de naam vleesmeel, maar in geen enkele brok zitten mooie stukken vlees. Om een brok te persen moet het water er uit.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 21:03

Ik raad toch een snaptestje aan voor giardia :o of een echte kuur tegen giardia (dus van 5 dagen)

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:28

Om van die brok ook echt een brok te maken is er altijd wel in enige mate een bindmiddel nodig dus zit er altijd iets als aardappel, erwt, zoete aardappel of rijst in als er geen granen in zitten. En natuurlijk is kippenmeel wel iets minder van kwaliteit dan bijvoorbeeld kippenvlees wat ook echt in sommige brok wel wordt gebruikt. vandaar dat er ook wel onderlinge prijsverschillen in zitten. Om maar een voorbeeld te noemen, de Canagan, wordt voor het grootste deel met vers vlees gemaakt en niet met gedroogd en gemalen vlees. Een zak van 8 kilo was dan ook iets van 76 euro. Terwijl hier de catlovers gold 25,95 per 5 kilo is. Dat is de helft minder per kilo bijna!

Overigens is de Catlovers Gold vis dus wel weer iets hoger in kwaliteit en die is dan ook weer iets duurder, ik dacht 34,95 voor 5 kilo.

Daarom ben ik uiteindelijk op Leonardo uit gekomen, dat kreeg een van mijn katten als kitten bij de fokker en het is ook best goed voer voor nog een redelijke prijs. Van beter voer eten de katten trouwens ook minder, dus dat moet je ook nog meenemen in je beslissing...

En dat natvoer van Aldi en Lidl (alleen die ene variant dan) zal qua vlees kwaliteit vast niet het beste van het beste zijn hoor, maar granen en suikers zitten er in elk geval niet in, en dierlijk eiwit is beter als plantaardig. Plus dat mijn katten het willen eten terwijl ze van bijvoorbeeld Applaws blikjes aan de race gaan en ze lusten het ook niet allemaal. Het is soms enorm zoeken hoor, wat ze lusten en waar ze het goed op doen. Ik houd het zelf in elk geval wel bij graanvrij maar dat komt ook omdat ik eerder een kat had die overgevoelig was voor granen en daardoor aan de diarree. Na overstap op graanvrij heeft ie nooit meer last gehad.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 23:39

Hier goede kwaliteit brok en 0,0 natvoer, en de katten doen het super en stinken niet.

Toch kijken of zonder natvoer hij voldoende drinkt, en de stank afneemt?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 10:05

No_No schreef:
Ik raad toch een snaptestje aan voor giardia :o of een echte kuur tegen giardia (dus van 5 dagen)

Mee eens, als de ontlasting echt vreselijk stinkt zou ik ook een paar dagen ontlasting opvangen en laten testen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:12

katten slechte drinkers?

ik heb echt geen idee hoe jullie daar nou bij komen maar een kat is gewoon net als andere dieren, als ze dorst hebben drinken ze! ;)

bij natvoer blijft het voer zacht en wordt er niet gekauwd dus dan is het sowieso slecht voor spijsvertering en de tanden van een kat.

Ik lees dat een hoop katten of kittens natvoer lekker vinden, tja, ruik eraan en dan snap je t! Ruik een brokje ......

Als je GOED voer wilt geven en goede ontlasting geef dan geen natvoer.
Jarenlang dierenvoeding verkocht en altijd kwamen hier klachten over.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 20:22

Mocht je wat carocroc willen testen, ik voer de 3-mix en wil je best wat opsturen. Ik kan hier de samenstelling nu niet bekijken en het zal vast niet graanvrij zijn maar mijn katten doen het er al jaren prima op.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 00:27

Jis_ schreef:
No_No schreef:

Mee eens, als de ontlasting echt vreselijk stinkt zou ik ook een paar dagen ontlasting opvangen en laten testen.

Dan nogmaals de vraag wat zijn symptomen van giardia buiten stinken van de ontlasting, en blijkbaar diarree niet noodzakelijk is. (Ik dacht dat dat symptoom nummer 1 van giardia was).

Trouwens zoals ik aangegeven heb ben ik al mijn dieren ook een kuur panacur aan het geven van 5 dagen dus testen is niet nodig.

Hoera! Meneer vind het KVV wat we nu hebben liggen (maar wat hij sowieso niet blijft krijgen want 5 euro voor 400 gram := ) lekker! Veel weg geweest dus de bak nog niet gecheckt op poep. Ook zitten de nieuwe korrels er in. Ik ga morge even op inspectie in de kattenbak :))

Connie maar als je gewoon barbier hebt van hoogwaardige kwaliteit net zoals je een brok van hoogwaardige kwaliteit is er toch niks mis met natvoer? Bovendien zou hij nooit alleen natvoer krijgen dus kauwen moet ie toch.

Maarrrr dan even een andere insteek, er wordt gezegd dat natvoer niet goed is want daar hoeven ze niet op te kauwen -sowieso kauwt mijn kat daar wel op maar vast niet zo hard als op een brokje- maar KVV is qua 'kauwinspanning' toch precies hetzelfde?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 14:52

in kvv zit altijd nog wel wat hard qua bot etc zei t dat dit gemalen is.Verder blijft blikvoer-natvoer heel erg aan de tanden plakken.
Vraag je dierenarts eens naar tandplak, dieren die zacht voer krijgen hebben t meest last van tandsteen-tandplak en daardoor stinkende adem en stinkende ontlasting.

Maargoed, het zijn maar tips, doe er mee wat je wilt, daarin is jouw keuze jouw beleid!
Wordt je er blij van omdat je katten het zo lekker vinden (wat ook logisch is omdat het zo sterk ruikt) moet je het gewoon blijven geven.

Niks moet alles mag, jij bent de baas over je eigen katten ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 18:10

Het lijkt wel redelijk gemalen maar ja daar heb je een punt.

Oh bij mijn da hoef ik niet aan te komen met KVV, toen hij zo ziek was toen hij jonger was raadde ze me aan om toch echt niet met KVV te starten voor hij een jaar was. Top dierenarts verder hoor, maar qua voer denken we niet hetzelfde.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 19:31

Van brokjes krijgen katten overigens ook tandplak....
Het gebit van een kat is niet gemaakt om brokjes of hapklaar vlees te eten dus alle soorten voer uit een pakje, zakje, of blikje blijft aan de tanden plakken. En er zijn wel brokjes waarvan de fabrikant zegt dat ze tandsteen voorkomen maar dan wordt er weer een of ander extra stofje aan toegevoegd.

De beste manier om het gebit schoon te houden, is nog altijd scheuren en kluiven, dus vlees, kuikens, reepjes gedroogd vlees, dat soort voedsel.

Droge brokjes bevatten toch vaak zetmeel en/of suikers en zijn dus eigenlijk juist slechter voor het gebit als veel soorten nat voer trouwens. Veel mensen denken dat katten kauwen op de brokjes en dat dit goed is voor de tanden, maar dat is echt niet zo.

Overigens zijn er nog veel te veel dierenartsen die weinig verstand hebben van voeding, dat was nu eenmaal nooit een groot onderdeel van de opleiding. En vaak hebben ze ook een schapje voer staan waarvoor ze commissie van de fabrikant krijgen, dus wordt dat aanbevolen uiteraard.
Er zijn trouwens ook dierenartsen die het wel anders doen en die bijvoorbeeld een vriezer met vers voer hebben staan....

Ik weet ook niet of er in de huidige opleiding meer aandacht aan voeding wordt besteed hoor, maar jarenlang is dat in elk geval slechts een klein hoofdstuk geweest.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:23

billy ik ben het echt niet met je eens...
er is heel veel onderzoek gedaan naar natvoer versus droog voer....

In GOED droogvoer zit weinig tot geen suikers, lees goed de verpakking voor je wat koopt.

Ik zal de onderzoeken eens opzoeken zodat je ziet dat uit onderzoek blijkt dat natvoer slechter is.

Heb jij onderzoeken waarin staat dat brok juist slechter is dan natvoer of is dat je eigen ervaring?

Nogmaals wil ik benadrukken dat een ieder vrij is om zn dieren te voeren waar hij of zij zich het fijnst bij voelt!