Stoeien met de hond..wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:30

Stripe000 schreef:
Florenc schreef:
Vroeger was er de theorie dat je geen trekspelletjes mocht spelen, Bij ons op training wordt er zelfs op gehamerd: Hond wint het spel, ALTIJD. Dat houdt hem gemotiveerd, hij wil werken voor dat spel. Waarom? Omdat het spel leuk is, want hij kan winnen! Een spel is niet leuk als hij niet kan winnen...

Grappig, bij ons op de cursus wordt er juist op gehamerd dat de baas ALTIJD wint met trekspelletjes.
Kids <12 zouden zelfs geen trekspelletjes mogen doen omdat de hond dan makkelijker kan winnen.

Op de cursus houd ik me er netjes aan maar thuis mag de hond best ook eens winnen :j

In alle theorieën schuilt wel iets dat klopt denk ik.

Ik kijk naar de hond, is het een volgzaam type en mag hij juist wel wat zelfverzekerder zijn dan mag hij best wel eens een keer winnen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:33

eponine schreef:
Fijn om te horen dat ik gewoon met mijn hond mag stoeien.. de keren dat ze wil stoeien zijn al sporadisch, dus ik geniet ervan. En zij ook.
Ik werd er op fb op gevallen en direct bestookt met allerlei artikelen over hoe gevaarlijk het is, want ik heb toch een "char pei" ...als men al niet eens weet hoe je het schrijft...

Wederom bevestigd dat ik toch maar op mijn intuitie moet vertrouwen.

Gewoon doen wat goed voelt. :j Mensen die jouw hond nog nooit ontmoet hebben kunnen van alles zeggen...

c_alsemgeest

Re: Stoeien met de hond..wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 10:38

Ja hoor kan best, zo lang jij maar wel duidelijk bent in tot waar en niet verder... en dat jij ook de persoon bent die het beëindigd.
Met de vorige hond van mijn moeder hebben we ook altijd gestoeid, best ruw ook en dat was een mega bouvier met als puppy erge gedragsproblemen. Maar ook het stoeien en goed duidelijk zijn hierin maakte dat zij heel goed leerde waar de grenzen lagen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:19

Eske_B schreef:
Wat is de theorie erachter dat of de mens of de hond altijd moet winnen?

De theorie vroeger was dat jij als baas moest winnen, omdat het anders 'dominantie' in de hand zou werken bij de hond. Ik denk dat die theorie vooral nog leeft op hondenscholen die met de gemiddelde 'huis-tuin-en keukenhond' werkt. Maar in mijn ogen is die theorie al lang achterhaalt.

Theorie bij het laten winnen: Zelf ooit als kind geen trek- en stoeispelletjes gespeeld? Super leuk toch. En ben je daar ooit agressief van geworden? Nee toch? Het is voor honden ook een vorm van sociale interactie, het spel creëert een band. En zeg nu zelf, hoe leuk is het om bv een computerspelletje te spelen, als je niet kan winnen? Het trekspel kan een fantastische motivator zijn voor je hond, maar enkel als hij het leuk vind, en hij gaat het enkel leuk vinden als hij het idee heeft dat hij de winnaar is. Laat dat zelfvertrouwen maar wat winnen. Bij ons op training wordt zelfs afgeraden om in dat spel een 'los' aan te leren. Dat is omhoog halen met halsband, en wegpikken om het moment dat hij zijn bek wat opent.

En om de dominantietheorie erbij te halen: wij trainen met een Mechelaar, een reu uit werklijnen. De rest op training zijn mechelaars, Dobermannen en Schnauzers. Allemaal toch honden die vrij makkelijk neigen naar dominantie. Geen enkel probleem...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:27

en toch vind ik dat ook wel wat zwart-wit Florenc. Onze honden mogen ook best af en toe winnen, maar je kan het spel ook leuk houden zonder dat ze hoeven te winnen. Bij onze reu (die de neiging heeft wat dominant te zijn en waar ik dus wat meer op let in trekspelletjes) eindig ik het spel regelmatig met "los" en gooi het speeltje dan weg zodat we er nog even apporteren aan vast plakken. Dan is het spel nog steeds leuk geëindigd zonder dat het om winnen of verliezen gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 11:29

Ik stoei gerust liggend op een zitzak met 6 grote honden tegelijk. Buitenom wat blauwe plekken en schrammen heb ik niets te vrezen dan erg veel lol. Ook onderling wordt er dan flink geravot haha. Erg gezellig en kan in mijn roedel zonder problemen