Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:00

Cardy schreef:
Over Silica lees ik ook goeie verhalen, misschien toch eens over op ander soort materiaal.
Houtkorrel wilde ik eerst doen, maar schijn je vaker helemaal te moeten halen waardoor elke dag uitscheppen niet of moeilijk gaat.

Huis is niet vochtig. :)

Ja houtkorrel in een gewone bak vind ik net zo'n drama als alle andere kattengrind. Kost gewoon relatief veel werk.
De peewee is gewoon waanzinnig zuinig. De korrels vallen uit elkaar door plassen. Dat graven ze zelf door het rooster heen, waardoor het in de onderste bak komt. Je schept de drollen iedere dag uit de bak. Schud iedere dag of om de dag de onderste bak leeg in de kliko en je gooit er een schep korrels in. Niet meer moeilijk doen met scheppen of schoon grit weg gooien.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:00

Ik gebruik zelf houtkorrels en ik vind het heel fijn. Je kunt inderdaad natte plekken er niet makkelijk uit halen aangezien het uit elkaar valt, maar het droogt wel snel en mijn kat vindt het dan juist leuker om in te graven. Ik zou er alleen de poep uit scheppen (maar mijn kat doet dat altijd buiten) en ik haal hem leeg als het een bak met voornamelijk zaagsel begint te worden.

Marg

Re: Stank kattenbak.. Goeie tips nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:09

Bij de Peewee valt het dus in een aparte bak dus hoef je niks eruit te scheppen! Echt, er is geen woord over gelogen qua gebruikers gemak en stank. Bij ons staat de bak beneden in de badkamer. Natuurlijk als er net een kat gepoept heeft stinkt het, maar na het wegscheppen ervan is het ook meteen weg.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:11

Omdat ik hetzelfde probleem had ( 2 katten en de kattenbakken kunnen alleen in het woongedeelte staan) heb ik zo ongeveer alle soorten geprobeerd. Ik ben uitgekomen op Cats best Eco plus van zooplus. Dit is klontvormende houtkorrel, gaat lang mee, ruikt alleen naar hout en de katten gaan er graag op. Enige nadeel is dat het erg uitloopt... Maar ik vind het zoooooo fijn dat mijn huis niet meer stinkt, dat ik graag een keertje extra stofzuig!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:18

Om de hoeveel weken haal je de kattenbakken helemaal leeg en maak je ze schoon? Misschien moet je dat iets vaker doen.

Andere tips zijn al veel genoemd, ander grit, ander voer etc.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:23

Amandavd, ik dacht eerst ook dat dat bij mij het probleem was, maar dat maakte niks uit. Met gewoon grit stonk het binnen drie dagen alweer, echt zo'n typisch kattenbakluchtje. Met klontvormende houtkorrel heb ik dat totaal niet. Ik schep 2x daags de klontjes en de poep eruit en 1x in de 4 a 5 weken gaan ze helemaal leeg.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:27

Maar ruikt het dan steeds? Of wordt het na het soppen geleidelijk erger?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:32

Aan de hand van dit topic heb ik gisteren de peewee kattenbak met houtkorrels gekocht.. Die komen morgen binnen. Wij hebben/(hadden) klontvormige kattenkorrels van Linda, maar nu het zomer is en de kattenbak boven in de slaapkamer met schuine daken (erg warm) staat stinkt de bak erg snel naar ammonia.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 13:43

Ik heb zelf nog even onderzoek gedaan en kwam zelf op deze 4 soorten:

- Silica: Leek mij in eerste instantie interessant, maar schijnt hard voor de pootjes te zijn, slecht voor het milieu (zeer slecht afbreekbaar) en scheep liever de plasplekken eruit ipv schudden.
- houtkorrels: Valt uit elkaar door de plas, daardoor slecht uitschepbaar. Ook schijnen veel katten dit niet altijd prettig te vinden als ondergrond.
- niet klontvormend: al eens geprobeerd, maar was geen succes
- klontvormend: Gebruik ik nu en qua schoonscheppen ideaal.

Heb op dit moment ook contact met Welkoop en Zooplus, eens zien wat hun adviseren.

De kattenbak verschonen we volledig als het schoonscheppen niet meer voldoende is. Laatste keer was na, ik denk 3 weken? Kon echt wel langer mee, maar was om te proberen tegen de geur.

@Anna: Welke klontvormende houtkorrel heb je? Dacht dat die niet in klontvormend bestond.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:46

Ik zweer ook bij ökoplus van Cats best. Kan in het toilet afgevoerd worden, klontvormend en stinkt niet. enige nadeel is dat het flink uitloopt.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:54

Ik zweer zelf bij Tigerino Crystals. Ik heb een appartement van 70m2 met 2 kattenbakken en 1 kat en ik ruik die van mij echt alleen als hij net naar de bak is geweest, verder nooit. Voor mij ideaal :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:55

Heb je misschien een ongecastreerde kater? Wij hadden jaren geleden ook veel last van een hele sterke kattengeur en dat stopte na zijn castratie.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:34

xxVon schreef:
Aan de hand van dit topic heb ik gisteren de peewee kattenbak met houtkorrels gekocht.. Die komen morgen binnen. Wij hebben/(hadden) klontvormige kattenkorrels van Linda, maar nu het zomer is en de kattenbak boven in de slaapkamer met schuine daken (erg warm) staat stinkt de bak erg snel naar ammonia.

Mijn katten wilden eerst niet erop. Als tip gekregen om een laag houtkorrels erin te doen en dan een paar handen van het oude grid. Zodra ze de bak accepteren alles weggegooid en alleen de peewee korrels erin gedaan.

Super blij dit systeem gevonden te hebben. Hopelijk ervaar jij het ook zo.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:15

Marg schreef:
xxVon schreef:

Mijn katten wilden eerst niet erop. Als tip gekregen om een laag houtkorrels erin te doen en dan een paar handen van het oude grid. Zodra ze de bak accepteren alles weggegooid en alleen de peewee korrels erin gedaan.

Super blij dit systeem gevonden te hebben. Hopelijk ervaar jij het ook zo.
of gewoon drolletjes erin doen, en pies onderin de bak legen. Vergeet ook niet om in de onderste bak een laagje korrels te leggen. Anders kan het zijn dat je de bak ook ruikt

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:08

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenb ... rdig/21337

Zie link. Ruikt prima, gaat lang mee, katten vinden het fijn, kan evt door het toilet, anders in de GFT. Enige nadeel is dat het enorm uitloopt, wij hebben om die reden er een matje voor liggen, dat scheelt wel. Succes!

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:24

Ook hier silica en er komt niets anders meer. Ik kan met 1 zak 1 maand doen (1kat) en het is dus ook nog heel betaalbaar.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:49

Na lang zoeken en heel veel proberen zijn wij helemaal happy met deze:

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenb ... ing/192749

Gooien 1x per 2 weken de bak helemaal leeg. Halen iedere dag de stront eruit en de stank is echt minimaal. Hebben helaas 1 kat die niet snapt dat die z'n stront moet begraven en dan ruik je het wel. Even zelf jet met een schepje dichtgooien en klaar.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:01

Het grootste probleem komt door de warmte, onze kattenbak staat ook in een ruimte waar de zon op staat en als het warm is met veel zon ruik ik het ook in de woonkamer. Is het niet warm of geen zon ruik ik niks en ik verander niks aan het soort grit of schoonmaak beleid.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:17

naast alle tips die al gegeven zijn,
is het misschien mogelijk dat een van de katten (wellicht de senior) een schildklierprobleem heeft?

mijn oude dametje, inmiddels 16, heeft hier sinds ongeveer een halfjaar last van;
viel wat af (ivm verhuizing niet gelijk naar DA gegaan, stress.) maar ging een maand later opeens ook gelijk na het eten naar de kattenbak, en wat er uit kwam.. 8)7 wat een geur!! de ene keer gewoon normale, stevige drollen, maar later werd het echt diarree, inclusief nóg ergere geur.
inclusief met een open kattenbak rook ons (kleine) huis dan ook binnen de kortste keer enorm muf/vies/kattig

klinkt niet helemaal zoals jij het omschrijft, maar wilde het toch even opperen :o
iniedergeval veel succes..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:25

Je huis is niet vochtig maar je kruipruimte dan, wanneer daar water staat krijg je ook een heerlijk muffe geur.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:27

Inderdaad Silica kattenbakvulling eens proberen. Het ziet er raar uit, maar de kat vind het prima en je ruikt helemaal niets. Hoeft echt veel minder ververst te worden ook.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:30

Bij ons thuis ruiken wij nooit wat, ook niet als het warm is in huis.
Wij scheppen ook dagelijks de drollen eruit en op tijd de hele kattenbak gaan verschonen.

Het heeft ook met voeding te maken, dat bij de 1 wat meer ruikt en de andere niet.

Bij ons heeft het echt nooit geroken, het maakt bij ons niet uit wat wij aan kattenbakvulling gebruiken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:39

Voeding is idd het eerste punt. Ze krijgen bij mij alleen brok. Toen ik een keer vergeten was te halen heb ik een zakje Purina gehaald bij de AH. De volgende ochtend was de lucht van de bak niet te harden :x die zak is dus niet op gegaan. ;)
Natvoer gaan ze ook sterk van ruiken merk ik, ongeacht het merk.

Dan de ventilatie en temperatuur, beide spelen ook een grote rol. Wij zijn juist een open bak gaan gebruiken zodat het minder stinkt. Goede dikke laag grit er in en twee keer per dag scheppen. Onze zolder waar de bakken staan is goed geventileerd (dakramen staan altijd open, goede doortrek door de open trap naar beneden) maar door het schuine dak ruik je ze bij warmte toch eerder. Mijn vriend heeft nu een ventilatiebuis van de mechanische ventilatie doorgetrokken naar de bak (netjes achter de knieschotten weggewerkt en ventilatiedop aan de buitenkant). Werkt perfect, ook bij warm weer nauwelijks stank.
De afgesloten kast is dus ben ik bang ook deels boosdoener. Daar blijft de warmte ook meer in hangen en de lucht dus ook. Kan ik me voorstellen.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:48

Wij hebben 4 katten thuis en 3 kattenbakken,
1 mega kattenbak (
Ferplast Kattenbak Maxi Bella Cabrio) boven met houtkorrel en andere keer de grid van sanicat extra.
En 1 op zolder en benede met beide houtkorrel.

We verschonen ze 1x per week ongeveer en maken ze dan goed schoon met afwasmiddel en spuiten de bakken na het vullen in met fretten deo:
https://dierencompleet.nl/wp-content/up ... 1-shop.jpg

Werkelijk onze katten ruik je niet en de katten ruiken ook zelfs lekker.
wel eten die van ons alleen brokjes van royal canin (urinary ivm 1 probleemkat gemixt met indoor 7+)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 13:18

Ik zou de bakken eens een tijdje uit de kasten halen en evalueren hoe het dan ruikt. Ik denk namelijk net als sommige anderen hier dat het aan die kasten ligt.