Hond niet meer zindelijk te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:57

Is een speciale honde luier dan misschien wat voor je? Ik vind het bewonderingswaardig hoe veel geduld je al hebt gehad met al die sh*t. Ik ben dol op mijn dieren maar poep en kots ruimen ben ik snel zat. En dan heb ik nog niet eens kinderen over de vloer lopen.

SuperZodiaX

Re: Hond niet meer zindelijk te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:09

Je geeft aan dat als ze haar behoefte doet snachts ze wel eerst naar beneden gaat daar pas gaat zitten. Dat betekent dus wel dat ze niet haar slaapplaats wil bevuilen. Wat ik dan zou doen is de slaapkamerdeur dicht doen ipv alles open laten. Je hebt dan kans dat als ze moet ze ineens wel gaat piepen, en dan kan je haar snel mee naar buiten nemen ipv dat ze zelf beneden haar behoefte gaat doen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:32

Kan ze voor de rest iets leren? Ik bedoel dan commando's zoals zit, lig...?
Ik heb hier ook zo'n hondje, tot haar vijfde broodfokteefje geweest en die blijft ook zindelijk. Gelukkig is ze heel klein en heb ik beneden zo goed als overal stenen vloeren.
Zelfs als de achterdeur open staat, plast ze nog in huis, vaak zelfs in de deuropening -O-

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:01

TS je loopt dus met de gedachten om een hond te laten inslapen, die je eerst gered hebt, en door je eigen daden ( klinkt hard ) door "te goed" te zijn voor deze hond....daarmee bedoel ik, dat de hond bepaald, omdat jij geen duidelijke leiding geeft.

Waarom ga je niet naar een gedrachts deskundige?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:10

Het lijkt alsof de hond veel te afhankelijk is geworden.
Nooit anders geleerd, het is zelfs alleen maar versterkt in de loop van de tijd, al was het goed bedoeld.

Om de hond nu in te laten slapen, dat is wel heel drastisch.
Voor jouw gevoel zou de hond nooit ergens anders kunnen leven, omdat hij zo afhankelijk is van jou.
Maar dat zou best mee kunnen vallen, het kan wel beter voor de hond zijn.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:23

Ik denk inderdaad dat er een stressfactor meespeelt. Zou het niet kunnen dat de hond het gevoel heeft dat er te veel van haar wordt verwacht? 's Nachts alle deuren open laten betekent voor haar misschien dat ze over alles en iedereen moet waken, neemt ze haar taak heel serieus maar is het eigenlijk te veel...
Een gedragsdeskundige (Anniek Winters bijvoorbeeld) zou je echt kunnen helpen hiermee. Succes!

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:25

Ik stuur je een PB

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:34

Ik denk dat het idee van Palmera nog helemaal zo slecht niet is.
De hond is nu op een hele ongezonde manier afhankelijk van je geworden en grote kans dat dit ook in verband staat met de zindelijkheidsproblemen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:48

Palmera schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Als ik het gevoel zou hebben dat ze klaar zou zijn voor herplaatsing dan had ik dat direct gedaan, maar een hond als deze heeft gewoon geen enkele kans van slagen zolang de vicieuze cirkel niet doorbroken kan worden.

.

En soms doet het doorbreken van die vicieuze cirkel wonderen. Op vakantie met die hond naar iemand die:

* stabiel is en zeer veel hondenervaring heeft
* Bereidt is een volwassen hond als een pup te gaan opvoeden vanaf 0, inclusief zindelijkheid en alleen zijn
* De hond leert ontstressen op de goede manier (rustig naar de eigen mand sturen doet wonderen als ze dat eenmaal kunnen en accepteren)

Kortom: iemand die de hond in een andere omgeving met veel geduld die hond op een hele andere wijze benadert. :)

Dit lijkt mij een goede oplossing.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:59

Ik zou hem idd ook herplaatsen. Inslapen lijkt me in dit geval niet nodig.
Ik heb ook een sterk vermoeden bij welke fokker hij vandaan komt. En zolang mensen daar de zielige honden weghalen, zal ze door blijven gaan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:11

Ik heb ook zo'n hond gehad, het is altijd lastig gebleven. Ze vond het "normaal" om het ook binnen te doen. Wat het nu ook lastiger maakt voor jullie is dat het al aangeleerd gedrag is nu, het is zo vaak misgegaan dat het voor de hond ook niet duidelijk is. En de hond ruikt dat ie daar eerder gepoept en geplast heeft. Daarom gebeurt het vaker. In het begin was je vloer schoon en toen was hij dus ook helemaal zindelijk in huis. Ik denk dus niet dat het met zwangerschap oid te maken heeft.
Wil je het gedrag doorbreken, dan moeten jullie eigenlijk nadenken hoe je zorgt dat het onmogelijk wordt voor de hond om het binnen te doen. Dus niet alleen naar beneden laten gaan. En eigenlijk een nieuwe vloer plaatsen. Maar ik denk dat je niet op deze tip zit te wachten :\. Want het is nogal wat. Wij hadden eerst vloerbedekking en later plavuizen. Op de plavuizen gebeurde het minder, maar ik heb het er nooit helemaal uitgekregen helaas.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:15

Ik zou haar wel beperken in haar obsessieve gedrag, dus niet 's nachts de slaapkamerdeur openlaten zodat ze alles en iedereen telkens kan inspecteren. Dan ben je ook gelijk van de onzindelijkheid 's nachts af.

Verder vraag ik me af of ze wel genoeg uitdaging krijgt en aan het werk gezet wordt. De hele dag buiten en 3 ommetjes klinkt leuk en zal voor sommige honden heerlijk en genoeg zijn, maar ik denk dat deze hond meer leiding nodig heeft. Een taak die haar gegeven wordt en niet de taak die zij voor zichzelf bedacht heeft (alles en iedereen tot het ziekelijke in de gaten houden).

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:17

Alles en iedereen in de gaten houden is een raseigenschap van de CC. Het zijn waak- en verdedigings honden die de roedel beschermen. Hier kan je niks aan doen. Dat zit er gewoon in.

Hier doen ze ook altijd hun "rondje". Even iedereen af om te kijken of alles in orde is. Aan de voorkant door de lamellen naar buiten kijken. Naar achteren om daar te checken of alles oke is. En na een tijdje weer van voor af aan.
Dat doen ze nou eenmaal. Dat moet je ook niet af willen leren.

De Cane Corso heeft inderdaad ook uitdaging nodig. En dat mis ik ook in dit verhaal. Daarom is herplaatsen naar mijn idee een beter idee.
Iemand die ervaring heeft met het ras. En uiteraard ervaring heeft met herplaatsers van dit ras.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:20

HorseTopShop schreef:
Alles en iedereen in de gaten houden is een raseigenschap van de CC. Het zijn waak- en verdedigings honden die de roedel beschermen. Hier kan je niks aan doen. Dat zit er gewoon in.

Hier doen ze ook altijd hun "rondje". Even iedereen af om te kijken of alles in orde is. Aan de voorkant door de lamellen naar buiten kijken. Naar achteren om daar te checken of alles oke is. En na een tijdje weer van voor af aan.

De Cane Corso heeft inderdaad ook uitdaging nodig. En dat mis ik ook in dit verhaal.

Ja dat past op zich wel bij de CC, maar deze hond is daar volgens mij in doorgeslagen en kan haar rust helemaal niet meer vinden, mogelijk mede door gebrek aan andere taken/uitdaging en een zeer slechte start.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:25

Ik denk inderdaad ook dat het door "verveling" komt. Ikzelf heb altijd 4 CC's waarvan 1 altijd een herplaatser is met gedrags problemen. Op dit moment heb ik Angie. Ze is inmiddels 6 en bij ons gekomen toen ze 1,5 was. Bij haar zie je ook een heel ander patroon dan bij de rest.
Zij is ook onrustiger en nerveuzer dan de rest. In alles.

Voor mij is dat geen probleem. Ik weet hoe ik erop in moet spelen. Maar in het begin was het echt drama en heb ik ook momenten gehad dat ik met mijn handen in het haar zat. Dat ik me steeds afvroeg of dit nog goed kon komen. Maar in de loop van de tijd kom je erachter wat voor deze hond wel en niet werkt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:27

Neemt niet weg dat de rest altijd makkelijk is hoor. Integendeel. Cane Corso's zijn toch wel 1 van de moeilijkere rassen.
Juist die uitdaging is wat ze nodig hebben. En dan bedoel ik niet vrij rond lopen en veel wandelen. Maar de échte uitdaging voor ze

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:28

Is er anders hier niemand dat iemand kent met de juiste ervaring? En natuurlijk haar zou willen opvangen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:29

Ja het zit in hun natuur maar ook dat moet gestuurd worden. Een jachthond laat je ook niet achter elk konijn en vogel aangaan omdat dat hun natuur is en een Mechelaar laat je ook niet iedereen aanvallen omdat verdediging van de meester er in zit.

Probeer eens om de slaapkamerdeur dicht te houden snachts en haar zo te beperken. Of, maar dit is wel iets heel anders, in een kennel buiten en enkel naar binnen op momenten dat jullie er bewust zijn en dus niet slapen. Als dat lukt zit je ook rustiger met de kids. Als zij zo gefocused is op jou is het ook maar afwachten hoe zij gaat veranderen als 90% van je aandacht naar de nieuwe baby gaat.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:31

Sorry Schuur_ maar dat lijkt me zeker geen goede oplossing. Je werkt het natuurlijke gedrag tegen wat de hond alleen maar nerveuzer zal maken.
Ook dat naar buiten zetten is zeker geen goed idee. Iedereen die de CC kent zal dat beamen. Dan kan je straks niet eens meer in de buurt van de hond komen. Zeker gezien de achtergrond van deze hond.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:40

Is het ook niet mogelijk om haar 24/7 buiten te laten lopen? Dat ze in de schuur/stal een mand heeft om in te slapen en verder op het erf rond kan struinen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:31

HorseTopShop schreef:

De Cane Corso heeft inderdaad ook uitdaging nodig. En dat mis ik ook in dit verhaal. Daarom is herplaatsen naar mijn idee een beter idee.
Iemand die ervaring heeft met het ras. En uiteraard ervaring heeft met herplaatsers van dit ras.

Het zijn wakers, maar daarom hoeven ze nog niet de hele nacht op sjouw. Wij hebben 4 Cane Corso's en geen één gaat aan de wandel, liggen de hele nacht te maffen. Één ligt bij ons op bed, die komt er hele nacht niet af.

Ik denk inderdaad dat deze hond te afhankelijk is geworden. Herplaatsen, of een tijdje bij een ander zou geen slecht idee zijn.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:43

HorseTopShop schreef:
Sorry Schuur_ maar dat lijkt me zeker geen goede oplossing. Je werkt het natuurlijke gedrag tegen wat de hond alleen maar nerveuzer zal maken.
Ook dat naar buiten zetten is zeker geen goed idee. Iedereen die de CC kent zal dat beamen. Dan kan je straks niet eens meer in de buurt van de hond komen. Zeker gezien de achtergrond van deze hond.

Bedankt voor je antwoord. Ik ben totaal onbekend met CC's en soortgelijken dus vandaar deze oplossing.
WB het 'waken', dat moet toch wel in goede banen te leiden zijn? Kan me niet voorstellen dat je ook bij dit ras het maar gewoon moet laten gebeuren omdat die anders nerveus wordt. Mijn jachthond heeft ook elke duif op het dak of in het veld gezien maar dan nog is het niet gewenst dat hij er op reageert, er achter rent tenzij op een door mij gecontroleerd moment.
Is het wel een mogelijkheid om met dit soort honden te werken? Gehoorzaamheid of speuren? Zo kan je het zelfvertrouwen van een hond ook opkrikken waardoor hij misschien iets zelfstandiger kan leven?
Laatst bijgewerkt door Schuur_ op 24-07-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:46

Schuur_ schreef:
HorseTopShop schreef:

Bedankt voor je antwoord. Ik ben totaal onbekend met CC's en soortgelijken dus vandaar deze oplossing.
Is het wel een mogelijkheid om met dit soort honden te werken? Gehoorzaamheid of speuren? Zo kan je het zelfvertrouwen van een hond ook opkrikken waardoor hij misschien iets zelfstandiger kan leven?

Jazeker! De meeste vinden dat geweldig!
Ik doe altijd veel trainingen met mijn honden. Hoopers, Agility, Speuren, Jacht.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 15:47

We hebben hier ruime ervaring met Cane Corso's, inmiddels 9 jaar. Daarnaast al 25 jaar Golden retrievers, boxers, cockers en opvang van een spaanse probleemhond. Van inslapen is geen sprake, dat had ik anders gevonden als het een senior van 12 was geweest. Het is het merendeel van de tijd een hele plezierige hond maar ze moet echt zindelijk worden of in ieder geval leren om op de krant/plavuizen te gaan zitten daar zouden we beiden nog wel mee kunnen leven.

Ik kan haar tegenwoordig ook gewoon makkelijk naar haar mand wijzen en 'blijf' zeggen. Soms komt ze dan wel even kijken maar ze accepteert dat wel gewoon. Vanmorgen heeft ze bijv gedurende 2 uur en een kwartier rustig in haar mand gelegen terwijl ik in een andere ruimte zat buiten haar zicht, dat was toen we haar kregen wel anders.
We hebben haar ook wel eens beneden gehouden (dan jankt ze dus als een wolf en gaat krabben aan de deuren) Ga ik bijvoorbeeld boodschappen doen dan is ze wel stil maar blijft wel voor de deur liggen totdat ik weer thuis ben, eet dan ook niet als mijn man haar tussentijds iets geeft.

De CC is geen makkelijk hondenras en ik geloof absoluut niet dat het haar goed zal doen om haar aandrang om haar gezin te beschermen en controleren in te perken, dat zit veel te diep geworteld in het karakter en juist iets dat wij enorm waarderen.
Als er iets is met één van de dieren of onze jongste zoon ineens een gevaarlijke duikeling dreigt te maken is ze er altijd als de kippen bij om te alarmeren. Ze weet heel exact te bepalen wanneer er gevaar dreigt, en is in die zin 24/7 'aan het werk'. Een schoolvriendje dat hier al jaren komt spelen en die ze altijd zonder problemen accepteerde binnen ons gezin werd ineens door haar tegengehouden bij de deur, waarna we ontdekte dat het knulletje in kwestie stiekem een paar legopoppetjes van onze kinderen in zijn broekzak had gestopt. Ze weet dat dat niet de bedoeling is en laat iemand op zo'n moment ook echt niet passeren. Ze onthoud precies wat 'goed volk' is en wie geweerd moet worden, haar hele houding en manier van aanslaan is dan anders.

Het is een hond die heel graag werkt, ze is leergierig en kent veel commando's. Over werken heb ik het in dit topic niet gehad omdat het voor ons gewoon een dagelijkse routine is: Tijdens voedermomenten vragen om te wachten met eten totdat ik zeg dat het mag, iemand wel op het erf laten maar voor de poort gaan liggen bij aanstalte tot vertrek en dan wachten op mijn commando dat ze iemand mag laten gaan, stoeien, apporteren, met de kinderen verstoppertje spelen, iets lekkers/speeltje verstoppen en haar dat laten zoeken, mee op boswandeling, haar laten springen over wat hindernisjes in de rijbak, vragen zich te focussen op het beschermen van één specifiek voorwerp (ik kan haar gerust vragen bijv mijn handtas te bewaken zodat ik rustig de wandelwagen uit de auto kan halen oid)... En ze vind het geweldig als we zeggen 'Let op de kindjes' (als ze bijv gaan buitenspelen) en gaat ze dan observeren en helpen indien nodig.
Ze kan keurig los meelopen en daarbij andere honden/prikkels met het commando 'negeer' volledig negeren, trekt ook niet aan de riem, loopt probleemloos mee naast de fiets en kan zonder problemen mee naar drukke evenementen zoals carnaval oid. Zit, blijf, af, plat, op, ronddraaien, dood, poot, pak op, laat los... Ze doet het allemaal. Wel staat ze minder goed onder appél bij mijn man, die is altijd al minder consequent geweest.

Ze helpt met de paarden buiten zetten en drijft ze op als ze bijv uitbreken of achter in het weiland staan, of gaat onze poes zoeken als ze weer eens te ver of te lang van huis is 'Zoek....' of 'Ga ... halen' en ze gaat. Als iemand anders nog concrete ideeën heeft om méér met haar te doen staan we daar absoluut voor open.

Hondengedragstherapeute is zeker een overwegingspunt. :j

Edit: En tips rond een specifiek voer zijn ook welkom, het maakt ons niet uit wat het kost als het op termijn een effectieve bijdrage zou kunnen leveren. Alle beesten krijgen hier wat op dat moment het beste bij hen past, dus als dat een zak voer van bijwijze van €90,- per maand is lig ik daar niet direct van wakker.
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 24-07-17 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:53

Ik denk ook dat de hond te weinig uitdagingen heeft.Je bent er wel maar doet er niks mee.Ik zou of een kinderhekje tussen mijn slaapkamer deur zetten,kan je deur open maar hond er niet uit.Of de hond in een grote bench op je slaapkamer houden.Normaal gezien vervuilt een hond zijn slaapruimte niet.Als je opstaat,gelijk de hond naar buiten of samen met de hond buiten tot ze haar behoefte doet.Behandel haar idd weer als pup.Prijs haar buiten overdreven negeer de ontlasting binnen.
En ga wat met haar doen,fietsen ,speuren of iets dergelijk.

Ik lees net je voorgaande post,je doet wel dingen maar niet echte dingen het zijn meer dingen die je tussen door doet.Ik zou meer echt de hond pakken en speciaal met haar wat gaan doen.Zelf vind ik mantrailing bv heel leuk.Denk dat jou hond dat ook leuk vind.Als je de basis kent kan je het zelf huis doen.