Honden taal/gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Re: Honden taal/gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:43

Dit is een onderwerp dat je juist niet op bokt zou moeten vragen.

Iedere hondeneigenaar heeft hierin zijn mening en eigen ervaring waardoor je helemaal door de bomen het bos niet ziet. Wil je hier echt antwoord op ga dan naar een gediplomeerde instructeur. Over het algemeen zijn degene die opgeleid zijn door Martin Gaus academie of DogVision/O&O op de hoogte van de laatste feiten.

Of doe zelf een leuke cursus! Bijvoorbeeld O&O module A, leer je zelf de hondentaal en heb je 2 leuke dagen met hondenmensen!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 17:02

Ach ik heb 2 cursussen gedaan en er word overal anders gepraat. En ik hoef verder niks te weten van gedragstherapeuten, juist omdat ieder anders praat.

Ik wil liefst feiten. Verschillende situaties die juist zijn aangetoond wat honden wel en niet fijn vinden.
Hoe moet ik honden taal leren als er overal anders word aangegeven?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:09

Wellicht is dat misschien ook omdat het per hond, situatie etc verschilt wat wel en niet kan? Ik denk dat er op jouw vragen vaak geen eenduidig antwoord gegeven kan worden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:13

Mijn hond vind alle vormen van aandacht fijn van mij, kan haar bij wijze van spreken nog een oog uit steken. :+

De basis aan lichaamstaal is hetzelfde, maar uitdrukkingen zullen best verschillen van hond tot hond zoals ze van mens tot mens ook kunnen variëren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:40

IrishCold schreef:
Ik wil liefst feiten. Verschillende situaties die juist zijn aangetoond wat honden wel en niet fijn vinden.
Hoe moet ik honden taal leren als er overal anders word aangegeven?

Dat is onmogelijk, omdat elke hond weer anders is.
Zo vind mijn reu het heerlijk als ik onder zijn kin krabbelt. Terwijl mijn teef dat niet wilt hebben. Mijn teef vind het fijn om in het zonnetje te gaan liggen, mijn reu niet. Beide houden niet van zwemmen. Terwijl al mijn vorige honden (zelfde ras) waterratten waren.

Zou hetzelfde zijn als je voor alle mensen gaat zeggen wat ze wel en niet fijn vinden. Dat kan niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:58

HorseTopShop schreef:
Heb je uiteindelijk het baasje nog wel gezien/gevonden? Ik vind dat wel een kwalijke zaak hoor!

Is het ook! :j Na een bezoek aan de DA heb ik mijn honden thuisgebracht en ben daar nog heen gegaan. Ik heb die hond niet meer gezien. Ik heb bij de weinige huizen in de omgeving gevraagd en een man vertelde dat hij die hond vroeg die ochtend had gezien, maar hij herkende hem zeker niet als buurhond. Ik kan er dus, helaas, niets mee, hoewel ik graag de eigenaar zou spreken. :)
Paulina schreef:
Dit is een onderwerp dat je juist niet op bokt zou moeten vragen.

Juist wel! :) Juist omdat iedereen andere honden heeft vind ik de reacties tot dusverre interessant. Ik lees nu dingen die mijn honden ook prettig vinden en dingen die ik niet in mijn hoofd hoef te halen. :+
Op zijn minst leren we wat. :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:45

Je ziet/voelt toch of de hond spierspanning opbouwt? En je merkt toch wanneer ie weg wil lopen?

De andere kant op zie je toch wanneer een hond gaat fixeren, laag op de poten gaat staan, vacht op zet als is ie klaar is om ergens op af te vliegen?

Zo leer je de dingen herkennen die de hond leuk vind en de dingen die ie niet leuk vind. De fijne signalen en de nog kleinere voorstapjes leer je vanzelf herkennen en als je het mij vraagt onbewust. Dat is echt iets dat je in contact met de hond leert. En ik ben ervan overtuigd dat een slimme hond zijn communicatie ook op de baas aanpast.

En heel soms is t nou eenmaal zo dat de hond iets moet doen dat ie niet zo leuk vind, dat is dan even pech hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:41

Ik ben ook tussen de honden geboren. Nooit anders geweten dan dat er honden waren :)

Al die theorieën... zijn gewoon ontwikkeld door hondentrainers en gedragstherapeuten die proberen hun (vernieuwende?) inzichten te delen.

Mijn mening is dat ervaring nog steeds de beste sleutel is om met honden om te gaan. Door ervaring kan je elke hond op elk moment 'lezen'.
Als ik in de auto zit en ik zie in een flits een hond voorbij komen, dan heb ik al heel veel opgevangen over hoe die hond is en hoe de relatie met het baasje is.

Dat is iets wat je niet leert uit boekjes of op de hondenschool.

Het enige wat ik echt waardevolle informatie vind, zijn de inzichten van Cesar Milan. Maar goed ik weet dat de meningen ook daarover verdeeld zijn :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:00

Je gaat nooit een algemene honden taal kunnen leren. Gewoon simpelweg omdat die er niet is ;)

En ook zijn er niet voor niets 100den meningen over bepaalde gedragingen omdat die bepaalde gedragingen bij de ene hond iets totaal anders betekenen als bij de andere hond.

Oftewel vaak moet je vertrouwen op de eigenaar van een betreffende hond wat het gedrag van die hond op dat moment betekent.

Echter vele eigenaren hebben er geen kaas van gegeten en hebben dus een totaal verkeerd beeld bij wat bepaald gedrag betekent. Daarom gaat het zo vaak fout.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:03

Overigens idd door veel heel.ceel ervaring kun je wel op een gegeven moment vele honden goed "lezen" qua gedrag maar dan let je echt wel op totaal plaatje en niet op enkel staart of oren enz.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:50

Als je echt honden gedrag wil leren, ga naar een plek waar veel honden worden uitgelaten bestudeer dat gedrag voorspel de uitkomst van de eens z'n reactie ea.
Ik heb zelf gedrag gestudeerd maar de praktijk heeft me 1000x meer geleerd dan de boekjes want hoe een boek iets beschrijft is zonder aangeleerd gedrag en alle honden met eigenaren leren andere methodes van reageren door hoe hun baas er hen reageert.
Zo heb je honden die heel klein waarschuwen en bij geen reactie sneller een knauw geven of honden die eerst een mega reactie geven en dan maar weg kruipen bij ongewenste interactie Etc etc.
Ik heb hier vier lopen die alles anders reageren een eigen individu zijn en daardoor ook anders reageren. Ik geloof dus ook niet in de zo moet je honden trainen theorie, dat zou betekenen als bij alle dieren en ook mensen moeten worden afgestemd op dat individu.
Voorbeeld onze dobermann haat baby taal want die weet dat vreemden dan knuffelen en aaien en dat wil hij niet hij heeft dus zelf die koppeling gemaakt van mensen gedrag naar voor hem ongewenste uitkomsten. Nu heb ik hem gekeerd dat hij niets mag doen en ik mensen tegen houd dus als mensen goetsie goetsie doen kijkt hij naar mij ik geef aan dat hij niet geaaid wil worden en de mensen gaan weg. Het is een interactie tussen mens en dier. Zou deze hond bijv bij iemand zijn die hem niet goed leest hij valt uit krijgt straf... Zal dit een type hond zijn welke een gevaar kan zijn in een mensen omgeving puur omdat hij niet is gehoord.

Ander voorbeeld onze pincher, mishandeld als pup was 15 weken toen hij bij ons kwam, doodsbang beet zonder enige reden tenminste voor iemand die een hond niet goed leest. Hij is klein en vind mensen die boven hem staan en over hem geen buigen doodeng. Mensen denken wat is hij lief hij kwispeld hij last zijn buik zien hij wil geaaid worden en hoe dichter mensen bij hem komen hoe harder hij kwispeld. Aangeleerd gedrag als pup als je he overgeeft en kwispeld laten mensen he met rust doen ze dat niet valt hij zonder blikken of blozen aan. Nu hebben we dat gedrag om gezet naar als jij iets eng vind mag je grommen als je moet blijven of weglopen en negeren. Voor velen is het grommen ongewenst maar voor dit hondje een teken dat hij weer mag aangeven wanneer het gem te veel word en hij dus niet hoeft te bijten. Hij bromt ik zeg klaar mensen blijven op afstand wanneer ik zeg dat hij niet geaaid wil worden en hij ontspant. Nu naar jaren bromt hij ook vrijwel niet meer want hij vertrouwt erop dat wij hem helpen en wanneer jij los is loopt hij weg.

Zo zijn er tal van voorbeelden can honden gedrag welke he nooit in de boeken zal vinden omdat die uitgaan van blanco honden die enkel natuur gedrag vertonen.

Ik wil ook nog even terug komen op de aanvallende hond zonder reden, veelal zijn aanvallen zonder rede honden dieren die hun frustratie botvieren op een ander die frustratie hoeft niet door die hond te komen die is veelal gewoon bet op het verkeerde moment te dichtbij.
Voorbeeld een Aussie due ik ter hertraining kreeg aangeboden, vreselijk lieve hond heel mens gericht maar greep haar baasje tijdens het lopen steeds zonder reden. Naar 5 min achter hun te hebben gelopen tijdens zo'n wandeling was het wel duidelijk waarom, deze zeer actieve hond was zo gefocust op elk bewegend iets tijdens de wandeling dat ze door de verkeerde correcties van baasje met de pas gefrustreerder raakte naar drie van deze correcties was het mis en veer ze in d'r baasje d'r mouw. Naar het uitgelegd te hebben had ik gelukkig aan haar een fijne eigenaar want ze pakte de schuld op en probeerde er iets van te maken. We zijn gaan trainen met de hond los te doen want dat durfse vrouw niet door het gefocus maar door de strakke riem ging de hond juist op de verkeerde dingen letten. Ze is toen in een maand zo positief veranderd dat ze mee kon haar losloopgebieden, zwemmen en zelfs bij de schapen kon ze weer werken. Klassiek voorbeeld van een hond die zijn taak wil uitvoeren en daar rust on vind en ern bange baas die de touwtjes niet uit handen kan geven.

Zo lang verhaal maar ik vind gedrag en actie/reactie bij dieren altijd zo ontzettend leuk kan d'r uren over hebben

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:57

Seven schreef:
Zo lang verhaal maar ik vind gedrag en actie/reactie bij dieren altijd zo ontzettend leuk kan d'r uren over hebben

Sorry, 3 keer geprobeerd je tekst te lezen, maar het lukt me niet. Er missen teveel leestekens en enters.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:33

Lees het net terug tis inderdaad beetje aan elkaar geplakt naar het overzetten op mobiel. Kan er helaas nu niets aan veranderen

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 13:42

Bedankt voor reacties tot nu toe. Ik had zelf wel gedacht dat er bepaalde handelingen enz. Wel gewoon feiten konden zijn. Dat het per ras en karakter verschil in zit begrijp ik.

Wat zijn dan de meningen van jullie betreft straffen of negeren of afleiden?

Doe je dat anders als bij een pup? Zelf geen ervaringen met pups.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:23

Ik heb twee honden, eentje met een heel duidelijke lichaamstaal en ik kan aan de stand van zijn oren zien hoe hij zich voelt. Hij is ook snel aan het brommen of grommen, niet omdat hij dan richting agressie gaat maar omdat hij daarin nooit geremd is door mij. Als hij gromt wil hij iets niet en hij geeft dat keurig aan.
Na het grommen toont hij nog zo'n twee of drie signalen en dan gaat hij weg. Kan hij niet weg, dan denk ik dat hij wel durft te bijten maar dat is gelukkig nog nooit nodig geweest.

Mijn andere hond is opgegroeid bij een Spaanse jager en daarna in een Spaans asiel. Zij is erg bang van mensen en vertrouwd met ons. Toch toont zij veel minder lichaamstaal naar ons. Zij is altijd wat gesloten en zij is dan ook veel sneller met een uitval. Nu is ze gelukkig net een luie, dikke kat en ze maakt zich niet snel druk. Maar een andere hond die heel druk speelt kan ze vrijwel niets tonen en ineens valt ze enorm uit. Ik vind dat veel lastiger te lezen bij haar.

Mijn reu trekt bijvoorbeeld wenkbrauwen op, beweegt zijn lippen, toont verschil in de ogen, draait met zijn oren, beweegt zijn staart, borstelt, wordt strak in de rug, krult staart of laat het juist hangen etc. Mijn teef doet geen van dat allen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:36

Ik lees mee, heel interessant topic! :D

Hoe zouden jullie de voorste hond "lezen" in haar lichaamstaal? :D

Afbeelding

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:42

Als 'laat me met rust'. Ze is iig niet blij met de aandacht op dat moment. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 14:44

Je ze is die zwarte pup van mijn zusje haar vriend die vaak op viste is strontzat en die slaapt ook graag in HAAR mand. Ze doet helaas niks tegen de pup en durft niet eens te liggen als hij rondloopt. :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:14

Elke hond is anders, gelukkig.

Mijn hulphondteef vindt aandacht geweldig, liefst 24 uur per dag.
Oren kriebelen is een genot.
Onze oude reu vindt oren kriebelen niet leuk, onder zijn kin wel. Strak tegen hem aanzitten vindt hij ook niks.
Cockerspanielpup kruipt het liefste in je. Als hij iets eng vindt rent hij naar mij toe. Of gaat bij de oude reu staan.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:23

Iedere hond is anders en heeft een andere aanpak nodig. Zolang jij weet wat je hond wel en niet fijn vind, asjeblieft.

Ik las hier dat over de kop aaien not done is (achterhaald of niet) hier een Cane Corso die niet zonder haar dagelijkse headscratch kan :D. Vindt ze heerlijk.
En idd, bijten doen ze niet zomaar. Vaak missen we een hoop signalen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:43

IrishCold schreef:
Bedankt voor reacties tot nu toe. Ik had zelf wel gedacht dat er bepaalde handelingen enz. Wel gewoon feiten konden zijn. Dat het per ras en karakter verschil in zit begrijp ik.

Wat zijn dan de meningen van jullie betreft straffen of negeren of afleiden?

Doe je dat anders als bij een pup? Zelf geen ervaringen met pups.

Dat bekijk ik per hond en per situatie of ik wel of niet in grijp en hoe. Ja ik straf gerust en ja afleiden doe ik ook veel en negeren komt zeker ook voor ;)

Enkel werken met beloning en negeren doe ik zeker niet. Wil ik veilig over straat blijven lopen met de complete roedel (nu maar 5 meer het waren er 7) dan betekent luisteren gewoon luisteren. Ik beloon dat ook altijd want voor wat hoort wat. Soms een asi of een goed zo en soms koekjes of bal ligt ook weer aan de situatie. Niet luisteren wordt gestraft. Dat kan ik niet gebruiken punt! Geen discussie over mogelijk zeg maar ;)

Straf is voor de ene hond aangelijnd worden voor een andere weer een draai om zijn oren en een volgende dat hij zijn bal niet meer krijgt o.i.d.

Verder ben ik niet bezig met bepaalde rangorde. Zo lang ze luisteren en we met zijn allen lol kunnen beleven mag er heel veel. Heb nooit onderling gevechten o.i.d. alles gaat in goede harmonie hier. Wel zijn wij erg veel met ze bezig en krijgen ze flink beweging elke dag weer ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:58

HorseTopShop schreef:
anjali schreef:
Een hond die je echt wil pakken waarschuwt niet. Een hond is een roofdier en die gaat zijn beoogde prooi natuurlijk niet vantevoren waarschuwen waardoor die dan kans zou krijgen om te ontsnappen.Een hond die je waarschuwt wil alleen dat je stopt met bepaald gedrag.

Het gaat ook niet om waarschuwen. Het gaat om de signalen die ze met het lichaam afgeven. Dus heel de lichaamshouding. Een hond die in de aanval gaat, heeft een hele andere houding dan een hond die je lief vind.
En dat zijn de signalen waar we het over hebben.

Maar dan nog: stel een hond geeft signalen dat ie aan wil vallen... dan moet je maar net de kans hebben er op te kunnen reageren... als het een beetje sterke en snelle hond is, ben je alsnog de sjaak.

Mijn hond werd ooit eens aangevallen terwijl hij zat te poepen, mijn hond had de aanvaller niet eens gezien. Die aanvaller zal best signalen hebben gegeven, maar so what? Hij viel gewoon aan, zonder mijn hond eerst te waarschuwen. Dat doen sommige honden, vind je bij elk ras wel een paar van.

Wat gemiste signalen betreft: ik heb al een paar interessante filmpjes gezien van honden van een bepaald type, waarbij het alleen maar goed bleef gaan doordat de andere honden uit puur lijfsbehoud die andere (agressief dominante) hond maar zijn gang lieten gaan... De eigenaar van de hond van het "bepaalde type" dacht dat zijn hond zo goed met andere honden overweg kon.... Nee dus, de andere honden deden alles om een aanval te voorkomen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:21

Zoolgangster schreef:
Maar dan nog: stel een hond geeft signalen dat ie aan wil vallen... dan moet je maar net de kans hebben er op te kunnen reageren... als het een beetje sterke en snelle hond is, ben je alsnog de sjaak.

Natuurlijk niet. Als een kind om een hond zijn nek hangt en deze gaat grommen, weet je dat je het kind daar weg moet halen.
Of als de hond gaat tongelen, of het wit van de ogen laat zien, of de oren naar achteren houd.

Dat zijn tekenen vooraf. Als je hier niks aan doet, zal de hond uiteindelijk gaan bijten.

Het is altijd de fout van de mens als een hond bijt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:17

Er zijn altijd tekenen, maar sommige honden verstarren alleen en gaan dan over op corrigeren van het kind.
Als het je eigen hond niet is, niet knuffelen. Er zijn maar heel weinig honden die het echte omhelzen fijn vinden zeker van een vreemde. Ik zal onze zoon daarom altijd leren dat gewoon niet te doen bij honden. Met hoge uitzondering van onze boxer of andere honden die het duidelijk wel waarderen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:38

In het boekje 'Kalmerende Signalen' van Turid Rugaas staan heel simpel een hele hoop leuke handvatten over honden lichaamstaal. Je koopt het voor nog geen 2 tientjes en het is een boek met veel foto's en plaatjes.

Afbeelding

Verder zou ik wegblijven van alles wat Cecar Millan ooit heeft gezegd of geroepen. Dat is allemaal gebaseerd op de dominantie theorie en die theorie is al een hele tijd achterhaald. Ik dacht hier ook een boekje van te hebben maar die kan ik zo snel niet vinden.