Moet je consult betalen voor een inloop spreekuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 09:22

karuna schreef:
Dierenarts rekent op hun praktijk alleen eerste consult een keer. Ook als je met meer dieren komt. Vervolg consulten zijn gratis. Alleen medicatie betaal je.

Is hier zeker niet zo 1e dier vol consult volgende goedkoper kleiner consult.
Bij 1 dier en terug komen 1e x vol consult, 2e x vervolg consult ("goedkoper) en als je 3 x per dag op de stoep staat nog iets goedkoper consult maar er moet wel degelijk afgetikt worden voor de gebruikte tijd. En uiteraard alle materialen en medicijnen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 11:17

Brainless schreef:
melody2 schreef:
Je kan ook even rondkijken of een dieren speciaal zaak ( Pets Place ) bij je in de buurt een speciale enting actie heeft. Bij mij in de omgeving doen ze dat regelmatig. Dan komt er een dierenarts naar de dierenwinkel en kun je je hond, kat of konijn laten enten voor 25 euro ( konijn 20 euro ). Het enten wordt gewoon door een erkende dierenarts gedaan en genoteerd in het paspoort.

De Welkoop is ook begonnen met dat systeem; ze doen nog niet allemaal mee; maar je kan op de website van de boerenbond zien waar er een paraveterinair in zit (en wanneer).

Je betaald dan 25,- consult en 35,- enten. Komt op het zelfde neer als bij een dierenarts, 39,- consult en 19,- enten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:57

pateeke schreef:
Ik betaal ook gewoon een consult en de entingkosten, ook bij inloopspreekuur. Lijkt me logisch.

xxCYNNxx schreef:
Zo dat is wel heel erg extreem van jouw da mona2008.
Voor telefonisch contact/overleg betaal ik alleen mn belkosten, meer niet. Receptkosten wordt gelukkig ook niet door mijn da berekent.

Goh, is dat zo extreem? Ik weet dat veel dierenartsen het niet aanrekenen, maar anderzijds, ze zijn dan ook aan het werk hé.

Ik vind kosten rekenen voor telefonisch overleg wel erg extreem ja. Dat zijn tenslotte vaak simpele korte vragen en is 9 van de 10 keer met degene die achter de balie zit ipv de da zelf. Om daar dan een rekening voor te krijgen is wel erg over the top imo.
Receptkosten rekenen voor medicijnen die gewoon 3 meter verderop liggen vind ik ook absurd. Moest er nu speciaal medicijnen besteld worden, omdat je dier toevallig iets zeldzaams heeft, waardoor da de medicijnen daarvoor niet standaard in huis heeft, dan vind ik het nog wat anders; dan moet er wel extra tijd gespendeerd worden.
Maar voor medicijnen die standaard op de praktijk liggen (en dat zijn heel veel soorten) en die dus binnen een minuut zo uit een medicijnkast kan worden getrokken? Dat is gewoon je klanten op kosten jagen om voor die bovenop de prijs voor de medicijnen zelf, ook nog receptkosten te rekenen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:19

Citaat:
Ik vind kosten rekenen voor telefonisch overleg wel erg extreem ja. Dat zijn tenslotte vaak simpele korte vragen en is 9 van de 10 keer met degene die achter de balie zit ipv de da zelf. Om daar dan een rekening voor te krijgen is wel erg over the top imo.
Receptkosten rekenen voor medicijnen die gewoon 3 meter verderop liggen vind ik ook absurd. Moest er nu speciaal medicijnen besteld worden, omdat je dier toevallig iets zeldzaams heeft, waardoor da de medicijnen daarvoor niet standaard in huis heeft, dan vind ik het nog wat anders; dan moet er wel extra tijd gespendeerd worden.
Maar voor medicijnen die standaard op de praktijk liggen (en dat zijn heel veel soorten) en die dus binnen een minuut zo uit een medicijnkast kan worden getrokken? Dat is gewoon je klanten op kosten jagen om voor die bovenop de prijs voor de medicijnen zelf, ook nog receptkosten te rekenen.

Dat zie ik weer anders.. de medicijnen moeten altijd een keer besteld worden en dan netjes opgeruimd worden in de kast, al liggen ze nu 3 meter verderop als jij toevallig langs komt. . Vervolgens is het wel handig dat net als bij de mensen apotheek de dosering kloppend wordt voorgeschreven voor dat bepaalde dier en zijn gewicht en dat iemand signaleerd dat het wel of niet kan met de al bestaande medicatie die het dier wel of niet krijgt... Kortom iemand moet nadenken over het schrijven van dat recept dus het voorschrijven van dat medicijn, dat kost tijd, dus geld.

Sannert

Re: Moet je consult betalen voor een inloop spreekuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:26

Ik ben gisteren met spoed naar de da geweest met een konijn.
Aan de telefoon gaf hij aan dat er wel weekendconsult kosten bij kwamen. Da heeft konijn onderzocht en kwam al snel tot de conclusie dat er niks meer aan te doen was. Dus laten inslapen. (Wist ik al toen ik konijn vond.)
Ik heb alleen het inslapen hoeven betalen. Verder niks.
Mij lijkt dat je bij enten wel consultkosten moet betalen.

Is het bij alle da's zo dat je bij inloopspreekuur geen of minder consult kosten betaald ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:43

Een inloopspreekuur of afspraken spreekuur is gewoon een spreekuur, daar betaal je gewoon consultkosten voor.
Kom je buiten de reguliere spreekuurtijden of met spoed moet je vaak extra betalen en bij sommige praktijken bv een tot 23.00 uur tarief en een van 23.00 tot 07.00 uur tarief, ligt er maar net aan hoe ze het hebben ingericht. Hier in de region hebben ze nu een spoedkliniek, kan je vertellen is niet goedkoop, maar er zit wel iemand en ze kunnen ook op achtelijke tijdstippen je dier binnenstebuiten keren indien nodig. (gelukkig laatst niet voor mezelf er heen geweest, maar met iemand mee met hond).

Verder lijkt het me dat een eigenaar van een praktijk makkelijker iemand kan matsen dan een loondienster (Vergelijk cassiere in supermarket, baas zou ontploffen als die bij de kasse spontaan karting ging geven op de kaas, omdat er ook melk en eieren zijn gekocht).

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:46

ik ben dinsdag met mijn hond op inenting geweest.
Het was 49,95 voor inenting van de ziekte van weil + lichamelijk check.
Op de bon stond alleen de inenting. Consult zit daar misschien al in verrekend geen idee..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:47

Booooo schreef:
ik ben dinsdag met mijn hond op inenting geweest.
Het was 49,95 voor inenting van de ziekte van weil + lichamelijk check.
Op de bon stond alleen de inenting. Consult zit daar misschien al in verrekend geen idee..

Zit er vaak in verrekend. Is reden dat als je tegelijk dan ook bv rabies laat enten die vaak goedkoper is terwijl als je die maand later los komt halen hij duurder is.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:08

Ik betaal 53 euro voor een inenting. Is incl consult. Inenting doe ik gewoon bij de dierenarts,omdat ze directworden nagekeken.
Rabiës enting heb ik bij het tuincentrum laten doen. 50 euro voor 2 honden ipv 90...

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:14

Volgens mij is het enige bijzondere aan een inloopspreekuur dat je dus geen afspraak hoeft te maken. De consult kosten en eventuele kosten van medicijnen/ enting betaal je gewoon. Bij mijn d.a krijg je korting als je met meerdere huisdieren tegelijkertijd komt. Ik was eens met 2 katten en 3 honden en dat scheelde aanzienlijk op de individuele prijs. Al stond ik vorige zomer in mn pyjama bij de d.a omdat 1 hondje wat verkeerds gegeten had en voor die 10 minuten + braakmiddel moest ik toen 100 euro betalen, t was wel half 1 's nachts :+

Voor het enten van mn pony hoef ik alleen de straat over te steken en dan kost me dat maar 23,95. Die assistente loopt dan even naar buiten, ent in 5 seconden, stickert het paspoort en eigenlijk ben ik met 2 minuten weer van het terrein af.

Als je voor goedkoop een enting wilt gaan kun je het beste de websites van de welkoop/ jumper/ pets place in de gaten houden want die hebben vaak aanbiedingen op speciale middagen waarop een d.a aanwezig is en dan betaal je ook alleen maar de enting.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:18

har166 schreef:
Volgens mij is het enige bijzondere aan een inloopspreekuur dat je dus geen afspraak hoeft te maken. De consult kosten en eventuele kosten van medicijnen/ enting betaal je gewoon. Bij mijn d.a krijg je korting als je met meerdere huisdieren tegelijkertijd komt. Ik was eens met 2 katten en 3 honden en dat scheelde aanzienlijk op de individuele prijs. Al stond ik vorige zomer in mn pyjama bij de d.a omdat 1 hondje wat verkeerds gegeten had en voor die 10 minuten + braakmiddel moest ik toen 100 euro betalen, t was wel half 1 's nachts :+

Voor het enten van mn pony hoef ik alleen de straat over te steken en dan kost me dat maar 23,95. Die assistente loopt dan even naar buiten, ent in 5 seconden, stickert het paspoort en eigenlijk ben ik met 2 minuten weer van het terrein af.

Als je voor goedkoop een enting wilt gaan kun je het beste de websites van de welkoop/ jumper/ pets place in de gaten houden want die hebben vaak aanbiedingen op speciale middagen waarop een d.a aanwezig is en dan betaal je ook alleen maar de enting.

Dat dus, inloop is tijdens inloop tijden gewoon binnen wandelen rest is op afspraak.

Wat dat honje betreft ik had de mijne nog geen week, ongeveer het zelfde verhaal, kosten 93 euro.. was overdag.. effe prikje halen en buiten zelf in het braaksel roeren om te kijken of het eruit was. :Y)
Maar ik was allang blij dat het eruit was, als iets vastloopt zit je met doodzieke hond en operatie en dan wordt het pas duur!!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:19

licht aan je dierenarts, wij hebben 2 weken terug weer laten enten en bij ons zit het consult er bij in

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 16:36

Het punt is een beetje... Onze kat is nog nooit geënt en ze zal dus een basis enting moeten hebben met 3-4 weken tussen tijd. De ene dierenarts zegt 10 dagen, de ander 3 weken. Hoe dan ook, je bent dus in totaal gewoon meer dan 100,- kwijt voor 2 prikjes. := Ik denk dat ik maar even de vee-arts ga vragen....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:43

Voor de 2e in die serie krijg je doorgaans karting (net zoals bij kittens als ze serie van 3 krijgen). Moet je navragen bij je DA.
En normaal is week of 3, dier moet met zijn immuunsysteem kunnen reageren en herstellen dat kost even tijd. Overigens staat in de bijsluiter van de enting (afhankelijk van het merk en de enstof) keurig wanneer de enting herhaald moet worden. (alleen weet jij niet welke enting de DA gaat geven, dus is het lastig na te lezen (al die bijsluiters staan op internet zo ongeveer).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:50

xxCYNNxx schreef:

Dat is doorgaans anders ook gewoon een dierenarts-assistente of paraveterinair die ervoor geleerd heeft om zulke vragen te stellen en te beoordelen.

Die medicijnen liggen ook niet automatisch in die kast. Die moeten op tijd worden besteld, geleverd, uitgepakt en op de goede locatie worden opgeslagen, zodat jij ze op elk willekeurig moment kunt ophalen als je ze nodig hebt.

Kijk voor de grap eens wat je huisarts voor jou in rekening brengt bij je zorgverzekering, zelfs als je het hele jaar niet op consult komt, krijgt je huisarts geld omdat jij ingeschreven staat in hun praktijk.

Consult wordt berekend, schrijven van een recept wordt berekend, doorverwijzing wordt berekend, beoordeling (bloed) uitslagen wordt berekend, telefonisch consult wordt berekend, etc etc.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 16:52

Giolli schreef:
Het punt is een beetje... Onze kat is nog nooit geënt en ze zal dus een basis enting moeten hebben met 3-4 weken tussen tijd. De ene dierenarts zegt 10 dagen, de ander 3 weken. Hoe dan ook, je bent dus in totaal gewoon meer dan 100,- kwijt voor 2 prikjes. := Ik denk dat ik maar even de vee-arts ga vragen....

Dan moet je niet aan een huisdier beginnen als je geen geld over hebt voor het 'onderhoud'. Je weet dat zulke kosten komen.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:10

Hond laat ik altijd bij ranzijn enten. Daar heb je geen consult kosten.

Paard loop ik altijd even mee langs de dierenarts.
Ik sta dan op dd straat. Zij zetten snel de enting. En ik loop weer naar huis. Ook daar betaal ik geen consult kosten.

Dat is geluk hebben. Want bij de meeste dierenartsen betaal je idd gewoon consult kosten

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:22

Ik laat mijn kat altijd inenten bij de Ranzijn. Kost iets van 20 euro en daar zit ook een gezondheidscheck bij. Het zijn vaak jonge dierenartsen, maar wel kundig en aardig. Mijn kat is doodsbang bij de DA en daar gaan ze prima mee om. Laatste keer enting kreeg ik te horen dat haar gebit niet meer heel goed is en dat er een kans is dat het behandeld moet worden. Voor nu was het nog prima. Ik ben blij dat ze dat zien, maar als die behandeling er daadwerkelijk moet komen, ga ik daarmee wel naar een andere DA. Daar wil ik toch een meer ervaren dierenarts bij hebben. :) Maar voor entingen vind ik het echt een dikke prima.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:34

xxCYNNxx schreef:

Waarom is het raar als mensen graag betaald willen worden voor het werk dat ze leveren? :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 17:36

Wat word er dan gerekend voor telefonisch overleg? :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 18:08

Supervixen schreef:
Giolli schreef:

Dan moet je niet aan een huisdier beginnen als je geen geld over hebt voor het 'onderhoud'. Je weet dat zulke kosten komen.

Joh doe eens even een beetje dimmen. Wie denk je dat je bent? Ik bepaal zelf wel of ik aan een huisdier begint en jij kunt niet in mijn portemonnee kijken. Misschien ben ik wel stinkend rijk maar wil ik gewoon niet de eerste beste dure kliniek binnen lopen. Doe even chill met je oordelen.

Mag niemand die een goedkopere oplossing vraagt dan een huisdier?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 18:09

Cinderella schreef:
Ik laat mijn kat altijd inenten bij de Ranzijn. Kost iets van 20 euro en daar zit ook een gezondheidscheck bij. Het zijn vaak jonge dierenartsen, maar wel kundig en aardig. Mijn kat is doodsbang bij de DA en daar gaan ze prima mee om. Laatste keer enting kreeg ik te horen dat haar gebit niet meer heel goed is en dat er een kans is dat het behandeld moet worden. Voor nu was het nog prima. Ik ben blij dat ze dat zien, maar als die behandeling er daadwerkelijk moet komen, ga ik daarmee wel naar een andere DA. Daar wil ik toch een meer ervaren dierenarts bij hebben. :) Maar voor entingen vind ik het echt een dikke prima.

Dit klinkt inderdaad heel prettig. :j

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:23

verootjoo schreef:
xxCYNNxx schreef:

Waarom is het raar als mensen graag betaald willen worden voor het werk dat ze leveren? :)

Want een da is gratis? Je betaalt alles verder toch gewoon? Of krijgen jullie bv ook een rekening van jullie ha als je die even belt met een vraag? En vindt je dat dan ook normaal?
Maar ineens bij een da is het dan wel ok?

Die receptkosten is dan meer gerechtvaardigd dan een rekening sturen omdat je ff naar de praktijk belde voor overleg of een vraag.

Alle andere dingen betaal je gewoon voor. Je doet nu bijna net alsof een da voor nop staat te werken en gratis medicijnen uitgeeft. En het daarom wel een beetje vreemd is dat ik een rekening voor telefonisch overleg too much vind.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:25

Mijn dierenarts rekent bij enten een half consult i.p.v een volledig consult + enten. Half consult kost €17,50 dus daar bespaar ik heel wat geld op :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 18:28

xxCYNNxx schreef:
verootjoo schreef:

Want een da is gratis? Je betaalt alles verder toch gewoon? Of krijgen jullie bv ook een rekening van jullie ha als je die even belt met een vraag? En vindt je dat dan ook normaal?
Maar ineens bij een da is het dan wel ok?

Die receptkosten is dan meer gerechtvaardigd dan een rekening sturen omdat je ff naar de praktijk belde voor overleg of een vraag.

Alle andere dingen betaal je gewoon voor. Je doet nu bijna net alsof een da voor nop staat te werken en gratis medicijnen uitgeeft. En het daarom wel een beetje vreemd is dat ik een rekening voor telefonisch overleg too much vind.

Jij krijgt geen rekening van de HA, je zorgverzekeraar wel. Ook al heb je niet eens gebeld met een vraag. Gewoon voor het feit dat je ingeschreven staat betaal je per kwartaal.

Telefonisch consult kan je zorgverlener in veel gevallen ook declareren bij je verzekeraar. Dus zou je niet verzekerd zijn, betaal je dat gewoon zelf. Het kost je namelijk wel tijd, en werktijd is nu eenmaal niet gratis.