Nado schreef:Concrete vragen die ik heb zijn:
- hoe kan ik het beste de voergift verdelen over de dag zodat hij 's nachts niet hoeft te poepen in zijn bench?
Bij 5 maand moet hij nog minimaal 4X per dag eten. Zou hem zelf rond 21.00 uur de laatste maaltijd geven en rond 22.30 voor het laatst uitlaten. ' snachts zou ik "contact" met hem willen houden zodat ik hem eruit kan laten als hij zich meldt.
- hoe kan ik hem leren om de tuin in te lopen als hij moet plassen?
Door hem steeds te belonen als hij plast/poept op de plek die je wilt
- hoe kan ik hem leren om te poepen en te plassen met wandelen?
nu nog niet, wandelen is de wereld ontdekken. Plassen/poepen is nog even een ander ding wat je specifiek doet na wakker worden, eten, spelen, etc. En waarna je als pup fors beloond wordt
- hoe leert een hond om iets op te houden tot hij buiten is?
Dat leert ie als hij er fysiek klaar voor is. Dat kan hij nu nog niet, zijn blaas is nog niet getraind, dat komt vanzelf
- hoe kan ik het beste reageren als hij wel binnen plast? Ik til hem nu al plassend op en zet hem buiten.
gewoon rustig buiten zetten, en de plas opruimen terwijl hij buiten is, verder gewoon negeren.
- is er een wandelschema dat ik het beste kan aanhouden?
Nee, als hij wakker en energiek is ga je lekker met hem op pad. De ouderwetse 5 minuten per maand regel is allang achterhaald. Als hij moe is ga je lekker even met hem zitten
- is er drinkschema en voerschema dat ik het beste kan aanhouden?
Een drinkschema sowieso niet een hond moet altijd kunnen beschikken over vers drinkwater. Qua eten zou ik de maaltijd nu nog even over 4 maaltijden verdelen met ongeveer evenredig veeltijd tussen de maaltijden
Heel heel heel erg bedankt alvast!!
En voor de rest, calm down en relax, je hebt je pup pas sinds afgelopen weekend, en ook al is hij wat ouder, alles is nieuw voor hem en ik zou hem vooralsnog behandelen als een pupje van 8 weken die er net is.
Echt dit komt gewoon helemaal goed als je het geduld op kunt brengen om hem nog ff als een ietwat grote pup te beschouwen, die er niet op uit is om jou het leven zuur te maken maar het gewoon nog niet geleerd heeft.
Succes!!