Wandelen met pup. Hoelang??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Wandelen met pup. Hoelang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:00

Ik houd me altijd aan de minuut per week regel met mijn Labradors. En dan wel een paar keer per dag. Mijn honden zitten ook nooit in een bench dus hebben sowieso altijd vrije beweging en mogen ook los op het erf gedurende de dag.

Pas na dik een half jaar worden de wandelingen wat langer. Deze adviezen heb ik altijd van de fokkers en mijn dierenarts gekregen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:17

Als ik me met de jongste 2 aan de 1 minuut per week had gehouden, waren we allemaal knettergek geworden. De jongste is nu een week of 30 en zou nu pas een half uur mogen? Ze loopt al weken rustig een uurtje mee. Daarin loopt ze los. In het begin speelt ze met mn 2e jongste hond (4.5 jaar) en daarna gaan ze hun eigen gang. Snuffelen, rennen, rollen...
met die van 4.5 heb ik het net zo gedaan en daarmee gaat het prima. Maar ik heb wel werkers en hondjes die behoorlijk hoog in hun energie staan ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 00:45

Ik heb ook een werkhond (husky) vanaf puppy aan. Met haar heb ik gekeken naar hoe zij zich voelde, vanaf begin al vrij actief geweest, omdat ik wil fokken is ze onlangs ook op de foto geweest en alles was prima in orde op de heupen en elleboog :j

Blijf kijken naar je hond en ga op je gevoel af :) Mijn honden heb ik trouwens geleerd binnen is rust en kalmte en buiten ga maar lekker gek doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 03:58

Mijn x duitse herder liep met 7 weken al 20 minuten mee 2x per dag in bos. Thuis deed hij verder weinig dus tijd zat om te slapen en groeien. Met 3 maanden was 2x half uur bos al normaal. Daarna gehouden op 30 a 45 minuten 2x per dag. Verder deed hij weinig dan knagen en slapen. Soms wat ravotten met de rest van de roedel.

Nu 7 maanden en loopt 2x uur met gemak mee. Doet zoekspelletjes en apporteerd soms wat.

Een hond die normaal gebouwd is en geen extreem formaat wordt moet dat gewoon kunnen. Ik ben ook voor beter langer lekker wandelen los in het bos dan druk thuis doen of vervelende energieke pup of puber te hebben die zijn ei niet kwijt kan.

Of hijnu uur thuis vervelend rond loopt te kwallen of hij scharreld lekker half uur a uur in het bos met ee roedel en ligt thuis te slapen dan kies ik voor het buiten bezig zijn. Veel beter en veel relaxter.

Volgens een aantal mensen zal mijn puber vast en zeker binnenkort uit elkaar vallen dankzij teveel beweging. Nou ik kan zeggen dat hij echt super soepel en vrij is in zijn bewegingen. Iets wat mijn oude hond nooit geweest is ondanks dat ik toen mij wel aan de 5 minuten regel hield. Hij heeft alsnog LPC operatie ondergaan aan beide voorpoten.

HD en ED krijgen ze echt niet van normale bewegingen. Ze kunnen het wel erfelijk hebben en ook krijgen dmv trauma's tijdens de groei. Echter zie maar eens een hond op te laten groeien zonder dat deze uit glijdt, vol ergens op knalt, uit de bocht vliegt, onder je schoenen beland, uit je armen springt enz enz enz
Er blijft een portie geluk bij kijken ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 04:25

Ik heb naar de behoefte van de hond zelf gekeken, als ik per week een minuut erbij had gedaan dan waren hond en ik nu knettergek geweest, hij heeft als puppy echt wel flinke stukken met mij door de duinen gehuppeld met vakantie, en thuis hebben we dat gewoon vol gehouden alleen dan gewoon op straat haha. Toen hij terug moest voor zijn enting was het enige wat de DA zei dat hij zo mooi gespierd was voor zijn leeftijd, en op 1 jarige leeftijd is hij op de foto geweest voor zijn onderrug ( verkeerde draai met springen) en alles was perfect.

En bij de 2 rottweilers van mijn ouders ook gewoon echt naar de behoefte van de hond gekeken

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:11

Ik houd altijd aan om met 8 weken max 10minuutjes te lopen en dan elke maand 10minuutjes erbij.. Vind 1 minuut per week wel erg weinig.

Ik heb overigens een australian shepherd reu, 57cm en 24,4kg. Hij is gerontgend en had HD A met norbergwaarde 40. Beter kan niet.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:21

Je doet het heel goed Kabayo laat je niet gek maken. 1x een uur activiteit (bij mij is bijv de les/training een uur, wij hebben nu ook een pup) maar ook een deel 'scharrelen ' is nu meer dan genoeg. Naast uiteraard de gewone rondes. Die kan je bijv nu langzaam uitbreiden naar 15 a 20 min.

Houd vooral je pup in de gaten en zijn behoefte maar niet overvragen. Ene dag wat meer doen is de andere dag wat minder doen. En dan bijv oefeningen leren of denkspelletjes doen.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 07-07-17 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:23

Kabayo schreef:
Azmay schreef:
Energie kan je beter kwijt maken met denkspelletjes, zo lang wandelen is nog niet gezond.

Die minuut per week regel is voor mij ook de maatstaaf.

Waar denk je aan bij denkspelletjes ? :)

Snuffelmat :D

Zijn ze even zoet mee en daarna doodop, zonder spieren en botten te belastwn

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:44

Lichamelijk is de regel: het aantal weken dat je pup oud is + 5 minuten.

Maar meestal zijn de hele jonge honden na 5 minuten al moe van de mentale uitdaging.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:07

Wachten tot de pup moe is vind ik geen goede methode, simpelweg omdat zon jong ding beschermd moet worden tegen zichzelf. Die kennen echt geen grenzen en sommige lopen door tot ze omvallen.

Puzzelspelletjes zijn brokjes zoeken op verschillende manieren of iets dergelijks, via google vind ik waarschijnlijk 1001 manieren om je hond bezig te houden zonder te overbelasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:45

Ik heb mij nooit aan die regels gehouden.

Ze gingen gewoon rondje mee en langzaam werd deze uitgebreid.

En zijn allemaal gezonde honden waarvan 2 het goed doen in de sport.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:53

Ik heb me ook nooit aan die regel gehouden.
Als je ook al volwassen honden hebt is dat haast niet te doen, ik wou de pup ook niet alleen thuislaten dus hij moest gewoon mee. Ik ging dan meestal gewoon naar een veld of strand en bleef daar stilstaan met de volwassen honden apporteren zodat ze der beweging kregen.
Ik ging met de volwassen honden wel vaak savonds nog een rondje zonder pup als mijn man uit zn werk was. Dit ging altijd prima.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:02

Tot een half jaar ben ik strikt in de minuten. Dan gaan ze mee naar het bod enz

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 10:42

Niet te voorzichtig zijn, je moet het echt heel bont maken wil je hond HD krijgen van teveel beweging. Wat er niet in zit, erfelijk, komt er ook niet uit, als het in de genen zit krijgen ze het toch wel met of zonder veel beweging. Honden moeten ook leren met hun lijf omgaan, dat kan alleen door bewegen, rustig en rechtlijnig, beetje scharrelen, beetje dingen ontdekken. Niet met een balletje gooien en noodstops laten maken. En het belangrijkste, kijk naar je hond!

'We' klagen over onze kinderen dat ze niet meer buiten spelen, je ziet het ook in hun handigheid van bewegen. Honden moet je dan juist rustig houden? Hoe kweek je gedragsproblemen..

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:48

De fokker en hondenschool hebben bij mij ook 1 min per week aangegeven.

Ik combineer het daarnaast met spelletjes en puppycursus.
Heb leuke spelletjes bij de dierenwinkel vandaan, die lopen van level 1 tot level ?
Meerder mensen op de club hebben ze en zo ruilen we ze eens, kunnen ze koekjes in zoeken..
Ook kan je zelf dingen maken..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:58

Wel apart toch als je nadenkt dat puppen zo lang ze bij de fokker in het nest leven onbeperkt kunnen ravotten met mams en nestgenoten. Iedereen vind het een mooi zicht en vind dat horen. Echter zodra ze het nest uit zijn ( ivm import regels tegenwoordig vask met 12 a 16 weken) kunnen ze maar 5 minuten per maand langer lopen beginnend met op 8 weken maar 10 minuten.....

Het is wel bewezen dat honden die te beperkt worden in bewegen een grotere kans hebben op HD en ED bijvoorbeeld dankzij trauma's omdat ze bij vallen en uitglijden enz onvoldoende bespiering hebben om dit op te vangen en dus sneller botwerk beschadigen. Daar zit ook zeker wat in.
Ik heb op 6 maanden leeftijd mijn puber laten checken door fysio. Die vond mijn oudje in top conditie maar vond dat mijn puber maar erg weinig bespiering had. Hij liep toen al gerust 2x uur los mee door bos. Moet je na gaan hoe moeilijk ze spieren opbouwen.
Toen ik aan gaf dat hij 6 maanden was kreeg ik te horen dat hij dan wel erg goed bezig was ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:36

Kuggur schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik heb geleerd een minuut per week tot ze zijn uitgegroeid. Dus 9 weken oud is 9 minuten. 50 weken oud kan je natuurlijk al een uur van maken.
Maar uiteindelijk blijft het beste kijken naar jou hond :)

Bij 50 weken pas een uurtje uitlaten? Dat is een hond van bijna een jaar oud.
Je kunt die receptjes óók te letterlijk opvatten....

Als je maar 1 keer per dag gaat is dat weinig ja. Wij doen dit gewoon meerdere keren per dag.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:54

die 5 min per week oud regel is kwats, is ingevoerd door fokkers die met ouders met dubieuse uitslagen gefokt hebben en juist door gezonde! belasting dus niet TE veel (overbelasting) kwam de problemen eerder naar boven. (problemen met heupen en ellebogen is 75% genen werk de rest is trauma met een duidelijke oorzaak)

Een hond met problemen aal bv heupen heeft juist die spieren nodig om de boel bij elkaar te houden en ondersteunen bij te weinig spieren komen er juist eerder problemen.

en spieren opbouwen doe je niet met 5 min wandelen

kijk naar je hondje, geeft ie tekenen van vermoeidheid dan zit ie aan zijn tax wat betreft de afstand en tijd, dus minderen. Gaat ie thuis na wandelen nog ff een gekke bui krijgen en lopen stoeien dan mag het wat meer.

Gezond verstand gebruiken dat is het belangrijkste..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:59

Om eerlijk te zijn heb ik me er nooit aan gehouden. Mijn Stabij heeft echt dagelijks veel beweging nodig ook toen hij nog erg klein was (nu 4 maanden oud). Ik wandel nu max 45 minuten met hem per wandeling en dat 1x per dag. Voor de rest is hij los op het erf/tuin. En oefenen/spelen we ook minstens 1x per dag flink (apporteren, zoeken, gehoorzaamheid oefeningen enzo).

Toen we hem net hadden deed ik max 20 minuten, we hadden hem met 10 weken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:12

speurneusc schreef:
Een hond met problemen aal bv heupen heeft juist die spieren nodig om de boel bij elkaar te houden en ondersteunen bij te weinig spieren komen er juist eerder problemen.

en spieren opbouwen doe je niet met 5 min wandelen

kijk naar je hondje, geeft ie tekenen van vermoeidheid dan zit ie aan zijn tax wat betreft de afstand en tijd, dus minderen. Gaat ie thuis na wandelen nog ff een gekke bui krijgen en lopen stoeien dan mag het wat meer.

Gezond verstand gebruiken dat is het belangrijkste..

Mee eens. Ik heb me er ook niet aan gehouden en dan heb ik Duitse Herders die dan wel volledig verrot zouden moeten zijn. Het is een kwestie van je hond leren kennen. Mijn reu kon ik heel goed aan kleine dingen zien of hij moe werd. Dan paste we de tijd de volgende keer aan en droeg ik hem als hij moe was.
Jongste teef liet minder goed zien dat ze moe was, maar met wandelen was het juist rechte beweging ipv rare bewegingen en dat is stuk minder erg.

Ik ben juist voorzichtig met wild spelen met andere honden en in huis rennen. En met apporteren bijvoorbeeld. Beide honden op heupen, ellebogen en rug helemaal goed.

Ik kan jammer genoeg het stuk van een DA niet vinden die commentaar heeft op deze regeling juist vanwege spieropbouw enzovoorts. Hoe moet het lichaam sterk worden als ze amper mogen lopen?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:14

Heb niet alles gelezen maar zag al wel denkspelletjes voor bij komen

Zoek eens op hersenwerk voor honden vind je hele leuke dingen die je kunt doen en hoeft niet veel te kosten

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 14:35

Ik ben juist vrij vroeg (+-8 maanden) begonnen met fietsen. Mijn hond maakte tijdens het loslopen de meeste rare sprongen en salto's en ik hield regelmatig mijn hart vast of dat wel goed kwam met zijn rug en heupen.

Toen heb ik dus maar de voorkeur gegeven aan rustig draven naast de fiets.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:51

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:10

Het is sowieso belangrijk om steeds nieuwe dingen te doen met je honden. Nieuwe routes wandelen, of een route nog eens na een lange tijd. Zo blijven de geuren onderweg uitdagend.

Eerlijk is eerlijk, in Limburg is dat niet zo moeilijk, ik kan vanuit thuis minstens 15 andere routes lopen variërend van 2 tot 25 km.

Maar ik neem de honden ook vaak mee, ook naar het terras, naar de winkel waar ze naar binnen mogen, steeds nieuwe of andere dingen.

"Positieve reinforcement training" Ben ik sowieso een hele grote fan van.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 20:05

Ben trouwens drie kwartier onderweg :)
Is dit teveel? Afbeelding