Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:22

Mossel, ietwat offtopic maar door jouw standpunt wel een vraag van mij. Oke het is achterhaald prima, kan ik mee leven. Waarom zijn zoveel katten dan dominanter dan honden? Is dat puur en alleen ego? Kracht winnen ze never-nooit-niet. Plus het is toch altijd zo dat als je iets boven een hond plaats dat meer energie oproept? Kat, kind, andere hond, speeltje, eten etc. etc.?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:06

Waarop baseer jij dat een kat "dominant" is over de hond? Mijn hond heeft respect voor katten maar dat wil niet zeggen dat mijn kat dominant is over de hond, dat kan ook niet het zijn 2 verschillende diersoorten met allebei een andere taal.
Daarbij is een hond een roedel dier waar dus rangen in zijn, en zijn katten solitair, de enige die met elkaar leven zijn huis katten omdat het ze min of meer opgedrongen wordt, en familie ( en dan vaak alleen de poezen bij elkaar) leeft met elkaar.
Veranderd tegenwoordig wel meer trouwens, je ziet steeds meer groepen bij elkaar komen waar eten en onderdak is.

Een hond ziet een kind niet als een rang hoger dan hij/zij is.
"Een hond ziet een kind niet zoals hij een volwassene ziet: kinderen tot circa 10 jaar zullen door een hond zelden als ranghoger worden erkend."

En hoe kunnen een speeltje en eten een rang in de roedel hebben :')
En je zegt het goed, de energie de "dominantie" die een hond of persoon uitstraalt maakt het tot welke rang het behoort, niet of iets hoger zit dan een hond.

Nogmaals een hond en een kat spreken niet dezelfde taal, gaan ze ook nooit doen, wij mensen hebben in grove lijnen de taal leren spreken ( en sommige hond eigenaren totaal niet en sommige honden eigenaren kennen zelfs de kleinste signalen)

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:30

vervelend dat het minder goed ging als gehoopt.
Ik heb vorig jaar een kitten in huis gehaald bij mijn 2 honden, berner sennen x labrador en een friese stabij x labrador van toen 5 en 7. Ze hebben altijd een grote hekel (op straat zelfs richting agressie) tegen katten gehad maar thuis ging het gelijk vanaf dag 1 goed.

Ik heb altijd geleerd dat je iets nieuws in huis (in dit geval de kitten) niet ineens hoger plaatst als wat je al hebt. Ik heb bij mij het mandje van de kitten gewoon open gezet in de huiskamer en de kat laten bepalen wanneer hij het veilig vond om er uit te komen (ik had een bijdehandje en hij deed dit dus meteen :+ )
Ik ben er even bij blijven staan omdat ik wilde ingrijpen als het te ver zou gaan maar ik heb ze niet bij de eerste snauw naar elkaar gelijk groot gecorrigeerd.
Binnen 30 minuten lagen kat en hond samen op de bank alsof het nooit anders was.

Een week later kwam katje 2, een heel bang katje. Hier zat meer tijd in maar dat kwam omdat de kat zich steeds afzonderde. De honden vonden hem dus steeds weer 'nieuw' maar mijn andere kitten kon zijn gedrag ook niet waarderen. Na 2 dagen was dat ook helemaal prima.
Bij mij bleek dus echt dat het gewoon laten gebeuren veel sneller ging als een katje wat zich zo afzonderlijk houd van de honden en het huis.

Zo gaat het er bij mij thuis aan toe:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:38

Dat is ook niet wat ik bedoel te zeggen Mossel. In ieder geval bedankt voor je uitleg.

TS alweer een stapje verder?

Davina1402

Re: Kitten introduceren bij honden... tips & tricks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 21:33

Adriaan ligt nu op de bank, ik zit ernaast... mijn jongste hond ligt intussen aan mijn voeten te slapen... Die doet het zo goed met zijn 14 maanden.... hij wil aan hem likken en ruiken... Maar laat hem ook met rust als ik dat vraag ...

Dan de oudste... die ligt bij de andere bank... waar mijn vriend zit.... Hij is rustig... let wel op Adriaan.... hij is aan de lijn... net snuffelen... wilde hij toch weer happen... :-(... het is heel plots... heb de plantenspuit op hem gericht... dat helpt... tweede keer voelde we hem weer heftig worden... weer plantenspuit... Daarna was hij er klaar mee en is gaan liggen..

Ik heb goede hoop dat het onder begeleiding goed gaat komen....

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 21:34

Oh pradadaan.... wat een droom.... geweldig bij jou thuis!!!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:17

Jeetje joh, dat is schrikken! Dat had ik niet verwacht... Mijn hond zal een katje enkel plat likken van enthousiasme, maar nooit in zijn bek pakken en zeker niet (zachtjes) bijten.

Nu moet je inderdaad een stapje terug zoals je al doet en met meer begeleiding introduceren. Ik vind het wel goed om je hond aangelijnd te houden omdat je op die manier direct kan corrigeren. De kat kun je als het waren gewoon laten lopen, want hij moet er gewoon van af blijven.

Hopelijk krijg je het zo voor elkaar. Maar houdt ze inderdaad maar goed in de gaten. Zo'n klein ding is natuurlijk nergens in de bek van een hond.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-17 22:25

Ja was zeker schrikken.... de jonge hond doet idd alleen maar likken en ruiken... is super enthousiast...

Maar de oudere... het is niet echt van grijpen... maar meer een stiekeme snelle hap ofzo.... iig not done... Hij is aangelijnd maar wel los... geen spanning op de lijn...

Denk dat het ook gaat schelen al hey enthousiasme straks bij de jonge hond wat minder is... wat minder heftige energie en meer rust terug in huis....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:34

Nee inderdaad geen spanning of van te voren kort houden aan die lijn, maar wel kunnen grijpen en corrigeren als het nodig is. Dat doe je goed hoor. :)

Zou best kunnen hoor, dat het beter wordt als je jonge hond ook wat kalmeert. Hoge energie in huis kan zeker wel een rol spelen. Ik vermoed ook niet dat hij hem echt wil bijten want dan had hij dat wel gedaan toen hij de kitten in zijn bek had. Als hij fout had gewild dan was het al klaar geweest... Maar goed, ook dit kan je natuurlijk niet toestaan, want het kan toch ook fout aflopen. Dus heel goed dat je het nu zo aanpakt.

Hopelijk heb je over een paar dagen net zulke leuke foto's als de bokker hier boven heeft geplaatst! Succes!

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:50

Wat ik gedaan heb toen ik kleine Mollie vond was steeds samen voeren.
Mollie een hapje ( ze was 4 weken oud, in het bos geboren, zat dus in de bench ) Kai (hond ) een hapje. Mollie ene hapje, Kai etc...
Toen de bench open ging mocht hij snuffelen, contact maken, maar niet te druk doen. ( wat te druk was, gaf Mollie zelf aan, als zij ging vluchten / blazen heb ik Kai afleiding gegeven zodat ze wat ruimte kreeg. )

Met kater Victor was te wild niet aan de orde, binnen een dag renden hij en Kai samen door de kamer, en nog.

Samen eten / snoepen ( met voldoende afstand natuurlijk, niet dat de hond het eten gaat verdedigen of het katje iets afpakt. ) deed het hier heel goed.

Dominant, onderdanig, leider, rangorde doen wij hier in huis niet aan. ( buitenshuis ook niet trouwens )
Laatst bijgewerkt door _Rianne_ op 06-07-17 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 22:57

Fijn dat het beter gaat.
Wij hebben altijd alles gewoon bij elkaar gezet. Altijd een mechelaar gehad dus flink stuk groter dan een kitten.
Werd de hond te opdringerig stuurde we haar naar haar plaats.
Met ranghoogte, dominantie of wat dan ook hou ik me nooit bezig. Met geen enkel dier.
Vroeger thuis hadden we op een gegeven moment 2 katten, de ene mocht niet in de buurt komen van de hondebak van de hond. De ander at daar gewoon uit en de hond had het lef niet ook maar 1 stap in haar richting te doen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 00:51

Hier ging het gelukkig precies zoals ik voorspeld had. Met 1 van mijn honden vrij snel de dikste maatjes, de ander moest iets langer wennen.

Eerste 2 weken sliep het kitten (kwam met 13 weken) op onze slaapkamer, in die weken vanaf mijn schoot kennis gemaakt met de honden.

https://youtu.be/GdTH2TbFUqI

https://youtu.be/2qFnuZKaxTE

Afbeelding

Afbeelding

Soms gaat het echter helaas wel mis, laatst nog een verhaal gelezen waarbij een kitten aangevallen is door de 2 honden in huis daarom geen moment alleen laten samen tot je zeker weet dat het goed zit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 01:00

Mossel schreef:
Kitten gewoon los. Ik heb sinds gister een kitten er bij en die heb ik gelijk de vuurdoop gegeven ( hond is opgegroeid met kat) dus gewoon gelijk in huis gezet tussen de hond en andere kat, zolang ze op een plek kunnen zitten waar ze veilig zijn voor de hond loopt het allemaal wel los. Mensen maken het zichzelf veel te moeilijk met al dat omslachtige gedoe

Je kan het maar 1 keer goed doen. First impression. Als mijn Sheltie een snauw had kunnen gegeven had dat kunnen leiden tot een minder fijne band tussen de 2, dat wilde ik voorkomen. Als je hond opgegroeid is met katten is dat wel even anders. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:57

Hoe gaat het nu? :)

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 17:50

Het gaat heel goed.... :-)...

Onze jongste en de kitten zijn al helemaal aan elkaar gewend. De jongste hond laat hem steeds meer voor wat hij is... en vind de speeltjes van de kitten nog interessanter dan de kitten zelf... :-)

De oudste hond gaat ook goed... die hielden we eerst vast aan de lijn... Hij kijkt er niet naar om. Nu loopt hij los wel met een lijn... mocht er wat gebeuren.

Alles wel nog steeds onder wakend oog...

Lief dat je het vroeg! X

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:23

Wat fijn! :) Hele opluchting.. Nog even en het zou zijn alsof het nooit anders is geweest. Geniet er van!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:27

Even een update over de beestenboel thuis... 

Adriaan de kitten is nu 13 weken oud en dik een maand bij ons in huis.

Met onze jongste hond Janus van 1,5 jaar (van wie ik dacht dat die het probleem zou worden, door lompheid... :-0) Is Adriaan echt vrienden aan het worden... Hij daagt hem uit... en Janus is heel lief en voorzicht met hem... Dat is zo leuk om te zien.
Adriaan is voor onze Janus nog steeds heel leuk... maar niet meer een reden door het dolle te gaan van enthousiasme...  ... Af en toe als we Adriaan erbij hebben (eigenlijk elke avond... want nog steeds alleen als we erbij zijn)... gaat Janus zelf gewoon even een tukkie doen op zijn eigen plek...
Dus dat gaat erg goed....

Dan hebben we nog onze oude heer Gerrit (Engels Bull van nu bijna 10)... Van hem hadden we vewacht dat het hem niet zo veel zou kunnen schelen... (denk je je hond een beetje te kennen na bijna 10 jaar).... Na het eerste incident (dat Gerrit met de kleine Adriaan in zijn bek op de trap stond)... is er nog een klein incidentje geweest... waarbij Ger weer aanstalte maakte... Adriaan er vandoor ging... en Gerrit erachter aan... Adriaan kon toen mooi onder een stoel schuilen waar Gerrit niet bij kon.

Zo is het gekomen dat Adriaan echt aleen nog onder begeleiding met de honden samen los mag... En het gaat best goed... (even afkloppen)... Je ziet dat hij zelf ook heel goed weet bij welke van honden hij een bijdehandte kitten kan zijn... en bij welke hij het beste afstand kan houden ...

Ze zijn dan gewoon allemaal los... en wanneer Gerrit te veel focus op de kitten heeft... doen we ff een spuitje met de planten spuit... Dan snapped hij uit zijn focus... en gaat op zijn plek liggen. Gisteren lag de grote baas in zijn stoel te chillen... en de kleine Adriaan liep er zo voor langs... Geen reactie... heel braaf natuurlijk...

Het duurt allemaal wat langer dan gedacht... maar ben ik van overtuigd dat het helemaal goed komt met het schorrmorrie samen onder 1 dak.

Iedereen nog heel erg bedankt voor het meedenken en meeleven.

Groetjes, uit Den Helder.