Hond inenten of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:17

Hier nooit getiterd, vind ik onnodig hondjepesten, een prik is een prik, dan maar meteen een prik met antistoffen, daar heeft een hond tenminste wat aan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:20

Als je hond nog voldoende bescherming heeft doet een enting niets, de afweer zit er dan al. Alleen als je op het dieptepunt van de afweer zit dan heeft enten zin.

Edit: het prikje voor het titeren stelt niks voor. Een druppel bloed uit een vat op de voorpoot.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:21

Wilawander schreef:
Hier enten we gewoon jaarlijks. Wil geen risico's en sinds het titteren en ook alle broodfok die binnen komt
zie je dat parvo steeds meer voorkomt en ook weill zie je steeds meer. Daar kun je niet voor titteren en vaak moet je dan 1 van de ziektes alsnog enten en dan is die niet leverbaar en moet je als nog de cocktail geven. Dus hier gewoon geent.

Juist! :j

Door al dat geneuzel om maar een paar Euro op vaccins te kunnen besparen (want daar komt het in feite op neer, plus blindelings kwakzalver websites geloven die beweren dat vaccins slecht zijn) komen allerlei rotziektes nu vaker voor.
Prikkie is minder zielig dan de ziekte waartegen de hond beschermd wordt dmv dat prikkie.

Wilawander

Re: Hond inenten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:24

Wat betreft L4 was ik ook wat huiverig voor maar kwamen we niet meer onderuit en niet enten is geen optie. Wonen buiten af dus plasjes water, muizen en ook zwemmen we veel. Dit jaar 4 volwassen honden en 7 pups inmiddels 2 x geent waarvan we de 2. keer bij 1 dachten dat hij wat ziek was maar bleek een verstopping te zijn. Heb extra opgelet en geen enkel probleem.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:32

Zoolgangster schreef:
Wilawander schreef:
Hier enten we gewoon jaarlijks. Wil geen risico's en sinds het titteren en ook alle broodfok die binnen komt
zie je dat parvo steeds meer voorkomt en ook weill zie je steeds meer. Daar kun je niet voor titteren en vaak moet je dan 1 van de ziektes alsnog enten en dan is die niet leverbaar en moet je als nog de cocktail geven. Dus hier gewoon geent.

Juist! :j

Door al dat geneuzel om maar een paar Euro op vaccins te kunnen besparen (want daar komt het in feite op neer, plus blindelings kwakzalver websites geloven die beweren dat vaccins slecht zijn) komen allerlei rotziektes nu vaker voor.
Prikkie is minder zielig dan de ziekte waartegen de hond beschermd wordt dmv dat prikkie.

Zoolgangster wat jij zegt is onzin,titeren is duurder dan enten.En de kwakzalvers werken aan de faculteit dierengeneeskunde utrecht.Als je dingen wilt vertellen ,ziet dan dat ze kloppen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:38

Besparen? Sommige pups worden wel 4x getitert voor er geent wordt. Enten is echt goedkoper. Maar waarom zou ik mn hond enten als het geen zin heeft?

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:48

Hier titeren. Mijn jonge hond van nu net een jaar heeft alleen haar puppyentingen gehad en hoeft pas in 2020 weer terug om opnieuw getitert te worden. En mijn 4 jarige hond is zelfs tot 2022 afgetekend.
Scheelt de beestjes toch weer onnodige entingen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:52

Sinds ik erachter ben dat mn hondje heel erg ziek wordt vd entingen doe ik het niet meer.
Elke keer als ze geent was kon ik in de avond naar de da ivm braken en 40graden koorst en de rest vh jaar had ze toevallen.
2 jaar niet geent en geen toeval gehad,weer wel enten en ze had ze weer wel.heeft lang geduurd voordat ik erachter was maar ik doe het niet meer!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 18:53

En zolang veel dierenartsen nog niet goed weten hoe het werkt en af te lezen zou ik daar niet op vertrouwen.... 2022 dat vind ik nogal wat stel nou dat dat niet zo is dan loopt je hond wel onbeschermt rond want neem aan dat je tussendoor niet nog eens gaat testen.

En qua besparen.. voorbeeld van Super, pas over 6 jaar weer enten. Bespaart ca. 50 euro per jaar. Dat is 300 euro. Dat kost een paar keer titteren niet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:02

Machie schreef:
Ik titer. L2/L4 ent ik niet en rabies wel elk 3 jaar. 3 van mijn honden zijn tot 2020 vrij gegeven en dan titer ik opnieuw hoe ze er dan voor staan. Mijn jongste laat ik binnenkort titeren.

Exact dit, en toevallig is mijn oudste ook tot 2020 vrij :P De jongste moet over 5 maanden denk ik voor zijn "1 jaar enting" en dan laat ik 'm ook titeren. Denk dat ik die oudste ook meteen nog eens laat doen, gewoon om eens te vergelijken hoe hij 3 jaar later is, zeg maar.

Overigens doe ik het niet uit besparing of omdat ik tegen vaccineren ben. Ik zie juist heel erg het belang van een goede vaccinatiedekking (iets met voldoende parapluutjes en dat het polio regent enzo). Maar vaccineren terwijl de hond nog voldoende beschermd is is onnodig (de entstof doet namelijk helemaal niks op dat moment) vandaar titeren :)

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:09

Ik titer ook, overvaccinatie kan vervelende gevolgen hebben voor de gezondheid en heeft geen enkele zin. Rabiës hou ik wel bij omdat we in het buitenland trainen en ze gaat ook mee op vakantie. Weil pas ik voor.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:09

Wat ik dan wel weer interessant vindt is waarom we dit (nog) niet bij baby's/kinderen (kunnen) doen. Discussie past misschien niet helemaal in dit topic, maar als we t bij honden kunnen waarom dan niet bij mensen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:18

Kinderen van de "anti-vaccinatie-lobby" zijn nooit geënt en hebben dus geen antistoffen, er valt dan met titeren niks aan te tonen.
Voor tetanus bestaat wel een titer, die is na vaccinatie wel toe te passen zodat hervaccinatie minder vaak nodig zou zijn.
Deze titer wordt op beperkte schaal ook voor paarden toegepast.
Paard laat ik maar een keer in de drie jaar tegen tetanus enten, influenza wel jaarlijks omdat day virus muteert. Moet je wel bestellen bij je DA anders krijg je een enting waar tetanus bijin zit.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:35

Ik laat mijn dieren met alles enten. Ik sta er misschien ook anders tegenover omdat ik paraveterinair ben, maar als je 1 keer een weil/parvo hondje hebt gezien dan ben je toch blij als je eigen goed beschermt zijn. Ik ben opzich niet tegen titeren maar ik vraag me wel af hoe ze willen bepalen dat je hond 4 jaar lang beschermt is als je 1 keer test. Gaan ze dan uit van de hoeveelheid antistoffen of denken ze dat die antistoffen zolang aanhouden?

Verder bestaan er daadwerkelijk andere stammen van de de ziekte van weill maar die komen ook net wat minder voor en lijken op de 4 stammen waarop er in Nederland (/europa) geënt wordt. Wat er dan gebeurd is dat je hond wel een besmetting oploopt maar het lichaam alsnog sneller kan reageren omdat het delen ervan erkent.

Wel zijn er de laatste tijd meer gevallen bekend van parvovirose, kennelhoest en ziekte van weil. Dan word ik toch wel heel kriegel als er dan iemand weer met een ongeënte hond bij ons op tafel komt die de dag ervoor in een meertje heeft gezwommen. Of als iemand met een pup met diarre binnekomt en die pup al bijna het loodje legt, kan ik ook echt boos worden als ze met trots verkondigen dat ze niet enten.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:37

Tigress schreef:
Hier wordt enkel getiterd, en aan de hand daar van geënt.
Rabiës zal hij wel moeten krijgen, aangezien wij dit jaar op vakantie gaan naar Frankrijk. Weil gaat er hier absoluut niet in :n

Hier precies zo! Pup is getiterd en aan de hand van die uitslag geënt. De controle titer doen we over anderhalve week ongeveer. Rabiës zal eind van het jaar wel gegeven worden ivm volgend jaar naar Oostenrijk. Leptospirose vaccinatie geven we niet, omdat ik de risico's van de vaccinatie te hoog vindt ten opzichte van de voordelen. Kennelhoest krijgt hij alleen vanwege opvang op werkdagen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:39

Kennelhoest vind ik complete onzin om te enten en enten tegen weil vind ik schijnveiligheid. Ik weet dat m'n honden niet geent zijn en ben me dus bewust van de risico's en ben er dus snel bij als er problemen zijn.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:45

Kennelhoest is in mijn ogen ook een zinloze enting, maar er zijn weinig opvangen die een hond zonder die vaccinatie accepteren.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:47

Ik heb t dus juist niet over de kinderen die helemaal niet geënt zijn tiwi, daar valt inderdaad niks aan te tonen. Maar juist bij kinderen worden entingen soms wel 2 x geboosterd volgens mij (heb zelf geen kleintje dus correct me if i'm wrong) volgens t schema van de overheid. Waarom wordt daar niet bij getitreerd?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:53

Hier wordt alles geent en ook alles inclusief kennelhoest en l4 weil. Twee graag zwemmende honden weil komt hier veel voor. Extreem hoge kennelhoest druk in de wijk helaas. Niet enten betekend twee steeds hoestende honden. En voor pension is enting verplicht. Gaan mee naar buitenland dus rabies moet ook. Die eens per drie jaar en afhankelijk van entstof eens per jaar eens per twee of eens per drie.

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:56

Ik vraag me idd ook af hoe dat zit met nog jaren beschermd tegen bepaalde ziektes. Wat ik begrepen heb is dat helemaal niet betrouwbaar. Ze tellen het aantal antistoffen maar bij een hond die een 'ziekte' doorstaat kan dat aantal antistoffen enorm afnemen in korte tijd.
Kan zijn dat ik er helemaal naast zit hoor maar ik ent sowieso ieder jaar. Er zitten hier vrij veel ratten in de sloten (grenst aan een natuurgebied) en er zijn oa ook vorig jaar nog gevallen van ziekte van Weil bekend bij mensen. Daarnaast geloof ik dus niet zo in de hype titeren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 21:59

Ik vind titreren (titeren is geen bestaand woord!!!!) een zinvolle ontwikkeling.
Echter zou ik bij dieren die eigenlijk geen bijwerkingen tonen gewoon eerder het prikje zetten. Zodra je merkt dat ze hangerig zijn na een prik zou ik eerder voor titer bepaling gaan.
In risicogebieden zou ik ook niet gaan experimenteren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:02

WillemYntJee schreef:
Ik heb t dus juist niet over de kinderen die helemaal niet geënt zijn tiwi, daar valt inderdaad niks aan te tonen. Maar juist bij kinderen worden entingen soms wel 2 x geboosterd volgens mij (heb zelf geen kleintje dus correct me if i'm wrong) volgens t schema van de overheid. Waarom wordt daar niet bij getitreerd?

Omdat je 3 buisjes bloed uit dat kleine vingertopje moet knijpen.

Wij hebben dat laatst wel een titratie laten doen voor BMR omdat we een hele heftige bijwerking doorgemaakt hebben de eerste keer. Nu hebben wij het geluk dat we een peuter hebben die niets geeft om prikjes in de vinger en dan hard knijpen om meerdere buisjes te vullen maar ik denk dat menig kind bij het idee al de buurt bij elkaar krijst.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 03:50

Titeren is hiet onzin. Weil moet jaarlijks punt. De rest is officieel 3 jaar geldig wat dierenartsen ook doen of zeggen het is officieel gewoon zo!! Misschien dat ik 1x per 3 jaar titer maar eerlijk is eerlijk 1x per 3 jaar laten enten vind ik ook goed.

Overigens mijn puber wordt op 1 jarige leeftijd nog eens volledig geent. Erg vaak hoor ik dat de entingen bij jonge honden niet goed aan slaan. Hij is niet volgens schema geent maar later om dit al hopelijk te voorkomen maar laat hem dit najaar nog eens enten.

Overigens kennelhoest moet ook jaarlijks maar die laat ik nooit zetten.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:22

Wilawander schreef:
En zolang veel dierenartsen nog niet goed weten hoe het werkt en af te lezen zou ik daar niet op vertrouwen.... 2022 dat vind ik nogal wat stel nou dat dat niet zo is dan loopt je hond wel onbeschermt rond want neem aan dat je tussendoor niet nog eens gaat testen.

En qua besparen.. voorbeeld van Super, pas over 6 jaar weer enten. Bespaart ca. 50 euro per jaar. Dat is 300 euro. Dat kost een paar keer titteren niet.

Ik heb het titeren ook laten doen bij een dierenarts die er zeer ervaren in is, zij doet dit echt al jaren en kan goed bepalen hoe lang ze een hond vrij kan geven. Uit de huidige onderzoeken blijkt dat de cocktail meestal een jaar 7-9 werkzaam is dus elke 3 jaar zetten is dan onzinnig. Het betekent niet dat de weerstand tegen de ziekte dan beter wordt, juist werkt een enting pas als je hem op precies het goede moment zet, en dat moment is goed te bepalen dmv titeren.
En ik doe dit zeker niet om te besparen op de kosten, als ik elk jaar zou moeten titeren ook prima, het gaat om onnodig vaccineren voorkomen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 10:25

Ik laat mijn honden ieder jaar enten. :)
Ik woon wat tropischer, ik (niet mijn honden, maar toch) heb regelmatige omgang met zwerfhonden en veel mensen laten hun honden hier niet inenten. Dus ik vind inenten een must.

De DA boodt ook een inenting aan tegen hartworm maar die heb ik geweigerd. Ik geef ze gewoon iedere maand hun pilletje = gespreide dosis.