Hubertusklauwtjes/Wolfsklauwtjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:01

Mijn witte herder heeft ze al 11 jaar, de vorige witte herder had ze zelfs 15 jaar tot aan haar dood. Nooit problemen mee gehad. Ik houd de nagels wel keurig bij van al mijn honden. Heb een hekel aan dat getik op de vloer van de gewone nagels en ze kunnen dan ook niet ingroeien die klauwen.

Bij de Saarloos Wolfhond worden ze nog steeds in het nest verwijderd. Illegaal of niet.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 13:07

Mijn pup heeft ze ook. Ik vind het soms ook wat eng dat er niks achter blijft haken, maar tot nu toe geen problemen.

Verwijderen is inderdaad verboden
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:00

Wat betreft OVHX (castratie teef),
als je het voor ca 2 jaar doet heeft het ook nog voordeel dat het de kans op kwaadaardige melklijst tumoren verminderd, na die leeftijd ben je dat voordeel kwijt.

Blijft over, dat als ze gekastreerd zijn ze niet meer loops worden (vind ik persoonlijk heel practisch geen zooi in huis, geen honden achter mijn hond aan, hoef niet op te letten met uitlaten en kan gewoon los lopen en nooit kans op dracht),
voordeel van niet meer loops worden is dan weer dat kans op suikerziekte kleiner is (maar op moment dat je dat vermoed en je laat hond dan testen en is zo en je laat meteen kastreren ook nog kans dat dat zich weer oplost, mits je op tijd bent!!! ( bij teven door hormonen geinduceerde vorm van suikerziekte mogelijk, zijn ook andere, maar dit is wel een bekende) )
en wat ik practisch vind is dat ik niet met een teef van 12 zit die dan baarmoeder onsteking heeft en het dilemma.. moet ie dan nog wel of niet toch geoperereerd (nadeel dan leeftijd en veel meer risico van de operatie door de onsteking en daardoor ook stuk duurder en is spoed dus zal wel in het weekeind worden :D )

Geloof dat dat voor mij de voordelen waren.. Die van mij is op 6 a 7 een OVE ondergaan, dus eierstokken eruit, baarmoeder zit er nog in, maar doordat die geen invloed van hormonen krijgt zal die niets gaan doen.

Dan heb je nog de nadelen....
Pittige teef wordt vaak pittiger, je halt de eierstokken er uit en daarmee groot deel van de vrouwelijke hormonen.
Soms worden teven incontinent (meer risico naar mate grotere zwaarder ras).
Operatie risico en anesthesie risico uiteraard niet vergeten, dat is er altijd hoe vaak zo'n operatie ook wordt uitgevoerd.
Oh.. kosten... Afh. van kliniek en techniek, voor 30 kilo hond toch al snel 400 a 500 euro hier in de buurt.
En ja, telt ook, hond uiteraard aantal dagen van de leg, want is best wel flinke ingreep, al doen onze honden ons vaak snel geloven dat ze weer willen rennen en springen.

Kabayo

Re: Hubertusklauwtjes/Wolfsklauwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:04

Verkeerd topic sjolvir? :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 19:05

Nee hoor, ik vroeg om meer info :P

Ik vind het heel moeilijk om de voors en tegens af te wegen.
Maar goed, voorlopig zal er uberhaupt nog niets gebeuren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:07

Kabayo schreef:
Verkeerd topic sjolvir? :D

Noop goede :+ de castratie van de witte herder versus de niet castratie van de witte herder.
Kan Cayenne verder nadenken over wat wel of niet handig is.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:20

Onze hond had het ook, ik vroeg aan de Da of ze ze kon verwijderen, maar dat deed ze liever niet,
Ze vertelde dat de fokkers het meestal gewoon eraf draaien , als ze 1 dag oud zijn de pups,

Ze wilde het alleen verwijderen als ze gingen ontsteken.
Maar hond heeft er nooit last van gehad gelukkig,
Laatst bijgewerkt door 01San op 02-07-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:21

Cayenne schreef:
Bedankt voor alle tips!
Ik lees idd dat er toch meer nadelen kleven aan sterilisatie dan ik in eerste instantie had ingeschat.
Ik heb hiervoor altijd (gecastreerde) reuen gehad. Dit is mijn eerste teef. Het is dus echt even aftasten.

GDG, het is de bedoeling dat we in de toekomst (uiteraard pas wanneer ze helemaal gesetteld en op haar gemak is) naar de hondenschool gaan. Klopt het dat je teef tijdens de loopse periode dan vaak ook niet welkom is? Dat is dan ook iets om rekening mee te houden.

Dat ligt helemaal aan de school waar je heen gaat. Wij trainen juist wel tegelijk met loopse teven(zelfs dekrijpe := ), maar toen we nog cursus volgden waren we niet welkom, jammer genoeg. Te veel afleiding voor de, allemaal gecastreerde, reuen. :+ Andere school zijn ze wel weer welkom, maar moest het wel gemeld worden.

Wij hebben onze onzekere DH teef op 4 jarige leeftijd laten castreren en in principe is ze minder onzeker geworden, maar ook vele malen pittiger naar andere honden. Voor het voorkomen van verschillende soorten kanker hoef je het niet meer te doen, daar is ze al te 'oud' voor, maar voor het voorkomen van een BMO zou het nog wel kunnen. Wij hebben het uiteindelijk om medische redenen gedaan, maar haar vacht is wel een ramp geworden en ze is qua karakter er niet op vooruit gegaan. Zij is ook wel ruim een week beroerd geweest, maar bij haar ging wel in 1 keer alles eruit ook de baarmoeder. Het kan namelijk in zeldzame gevallen wel gebeuren dat die alsnog gaat rommelen als de eierstokken eruit zijn en bij haar was de baarmoeder niet helemaal mooi/rustig.

Die klauwen kunnen geen kwaad en mogen ook niet weggehaald worden, tenzij het medisch noodzakelijk is. En dat is het eigenlijk pas als ze er echt last van hebben. Gewoon in de gaten houden dat de nagel niet te lang wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:26

Mijn hond is toch ook echt wel week blehhhhhggh geweest na OVE en na dag of 10 had ze blijeidag en ik zei nog.. doe dat nou niet.. en ja hoor toen had ik 's avonds weer zielig hondje, is best pittige ingreep.
Vacht merk ik hier niet veel van maar is maar half lang haar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 20:15

Ik had een ijslandse mix, met enorme dubbele, aan zijn achterpoten. Nooit een probleem geweest.