Cayenne schreef:Bedankt voor alle tips!
Ik lees idd dat er toch meer nadelen kleven aan sterilisatie dan ik in eerste instantie had ingeschat.
Ik heb hiervoor altijd (gecastreerde) reuen gehad. Dit is mijn eerste teef. Het is dus echt even aftasten.
GDG, het is de bedoeling dat we in de toekomst (uiteraard pas wanneer ze helemaal gesetteld en op haar gemak is) naar de hondenschool gaan. Klopt het dat je teef tijdens de loopse periode dan vaak ook niet welkom is? Dat is dan ook iets om rekening mee te houden.
Dat ligt helemaal aan de school waar je heen gaat. Wij trainen juist wel tegelijk met loopse teven(zelfs dekrijpe
), maar toen we nog cursus volgden waren we niet welkom, jammer genoeg. Te veel afleiding voor de, allemaal gecastreerde, reuen.
Andere school zijn ze wel weer welkom, maar moest het wel gemeld worden.
Wij hebben onze onzekere DH teef op 4 jarige leeftijd laten castreren en in principe is ze minder onzeker geworden, maar ook vele malen pittiger naar andere honden. Voor het voorkomen van verschillende soorten kanker hoef je het niet meer te doen, daar is ze al te 'oud' voor, maar voor het voorkomen van een BMO zou het nog wel kunnen. Wij hebben het uiteindelijk om medische redenen gedaan, maar haar vacht is wel een ramp geworden en ze is qua karakter er niet op vooruit gegaan. Zij is ook wel ruim een week beroerd geweest, maar bij haar ging wel in 1 keer alles eruit ook de baarmoeder. Het kan namelijk in zeldzame gevallen wel gebeuren dat die alsnog gaat rommelen als de eierstokken eruit zijn en bij haar was de baarmoeder niet helemaal mooi/rustig.
Die klauwen kunnen geen kwaad en mogen ook niet weggehaald worden, tenzij het medisch noodzakelijk is. En dat is het eigenlijk pas als ze er echt last van hebben. Gewoon in de gaten houden dat de nagel niet te lang wordt.