Ervaringen met ivermectine injecties tegen schurft mijt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:45

Sjolvir schreef:
dierenfan schreef:
Vraag eens na of je moderin kan laten injecteren bij konijnen. Ook vanwege wat hij al gehad heeft ;)

Moderin is tegen onverklaarbare jeuk platweg gezegd voor exacte beschrijving even google bezoeken ;)

Schurft zit zeker onderhuids dat klopt wel ja maar is naar mijn ervaring bovenhuids eigenlijk altijd goed zichtbaar op het moment dat het dier het ook als een last ervaart ;)

modern is niet meer of minder dan een corticosteroid, dus zeg maar familie van de prednison, wat het konijn al gehad heeft.
Overigens is het dan verstandiger om gewoon tabletjes te geven met corticosteroiden, omdat je dan altijd weer kan stoppen als je er reden voor hebt, een spuit die je erin zet kan je er niet meer uithalen als het langwerkend is.

Familie van idd maar toch weer anders ;) het klopt van tabletjes maar elke dag tabletjes geven is bij vele konijnen erg stressvol. Stress is erg slecht voor konijnen die kunnen daar niet zo mee om gaan als de gemiddelde hond en kat. Daarom kan het voor het slagen van de behandeling soms toch beter zijn om een lang werkende spuit te zetten ;) . Immers met veel stress in het lijf is de reactie op medicijnen ook weer heel anders. Het ligt erg aan het karakter van het betreffende konijn wat mogelijk is denk ik.
Vloeibaar zou dan nog handiger zijn als het via wat groenvoer zo er in gaat. Deed ik met panacur op stukje brood. Was ideaal

Wat eet het konijn overigens allemaal? Ook voldoende hooi?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:24

Absoluut, jeuk vrij is prioriteit!!
Allergietesten worden eigenlijk nooit gedaan bij konijnen. Daarbij heb ik ook nog nergens gevonden dat een konijn een allergie had met deze symptomen. Onze knaagdieren dierenarts heeft dit ook nog nooit meegemaakt.

Maandagmorgen nemen we meteen contact op met de dierenarts. Even kijken wat haar voorstel is.

dierenfan schreef:
Ik snap dat je de oorzaak wil weten. Echter eerste prioriteit lijkt mij voor je dier om het jeuk vrij te krijgen.

Jeuk is heel lastig iets. Als mijn vorige hond veel jeuk leek te hebben dan had hij buikpijn (slecht werkende darmen) door de pijn ging hij bijten en krabben.

Kun je bij konijnen geen allergie test af nemen? Al denk ik dat zo'n test niet te dicht na het geven van bepaalde medicatie gedaan kan worden.

Ivermectine en prednison combinatie is al erg heftig maar wordt vaker gedaan bij schurft al geeft men dan ook soms nog een antibiotica erbij bij honden als het erg heftig is.

Persoonlijk ben ik echt geen voorstander van deze middelen als je geen duidelijke oorzaak hebt van de problemen omdat ze voor het lijf zo schadelijk zijn en ook voor veel problemen kunnen zorgen. Echter soms moet je.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:27

Onbeperkt kruidenhooi. Twee keer per dag groente en kruiden, witlof, loof, andijvie, selderij en peterselie en een bodempje brokjes SS.

dierenfan schreef:
Familie van idd maar toch weer anders ;) het klopt van tabletjes maar elke dag tabletjes geven is bij vele konijnen erg stressvol. Stress is erg slecht voor konijnen die kunnen daar niet zo mee om gaan als de gemiddelde hond en kat. Daarom kan het voor het slagen van de behandeling soms toch beter zijn om een lang werkende spuit te zetten ;) . Immers met veel stress in het lijf is de reactie op medicijnen ook weer heel anders. Het ligt erg aan het karakter van het betreffende konijn wat mogelijk is denk ik.
Vloeibaar zou dan nog handiger zijn als het via wat groenvoer zo er in gaat. Deed ik met panacur op stukje brood. Was ideaal

Wat eet het konijn overigens allemaal? Ook voldoende hooi?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:37

Die van mij hebben het een tijdje terug ook alle 8 gekregen (cavia's) dat hielp gelukkig wel. Prikjes waren wel pijnlijk maar ik heb er maar 2 gehad die een beetje bloedde. Geen grote wondjes gelukkig.

Heb je zijn leefomgeving ook ontsmet? Dit raadde mijn dierenarts aan, wij hebben echt alles ontsmet en ze de eerste 24 uur nog niet in hun hok gezet. Dat werkte top, na een paar dagen waren ze helemaal van de jeuk af.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 23:41

Ja, heb het hok ook al een paar keer met dettol geschrobt. Dankjewel voor de tip!

melody7 schreef:
Die van mij hebben het een tijdje terug ook alle 8 gekregen (cavia's) dat hielp gelukkig wel. Prikjes waren wel pijnlijk maar ik heb er maar 2 gehad die een beetje bloedde. Geen grote wondjes gelukkig.

Heb je zijn leefomgeving ook ontsmet? Dit raadde mijn dierenarts aan, wij hebben echt alles ontsmet en ze de eerste 24 uur nog niet in hun hok gezet. Dat werkte top, na een paar dagen waren ze helemaal van de jeuk af.

melody7

Re: Ervaringen met ivermectine injecties tegen schurft mijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:43

Wat balen dat dat niet werkt..
Heb je zijn vacht heel goed nagekeken? Ik heb hier nu 2 keer luizen gehad, dat zijn héél kleine kronkelende dingen. Op mijn lichte cavia's kon ik ze niet zien, alleen op de gene met zwart en choco kleur.
Zoiets zou wel verklaren waarom dit nu niet helpt..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:43

Heeft ze altijd al op kruidenhooi met allerlei soorten groenten en kruiden en SS-brokjes gestaan? Als de behandeling nu niet goed aan slaat zou ik kijken voor een baaltje hooi van enkel engels raai en verder alleen SS-brokjes (of eventueel juist een ander merk brokjes dat ze tot nu toe niet heeft gehad en anders samengesteld is). Want het zou kunnen zijn dat ze op bepaalde producten reageert.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 00:47

Ja de vacht is inmiddels al door twee dierenartsen inclusief microscoop nagekeken. Daarbij werkt ivermectine ook tegen luis!
Bedankt voor het meedenken.

melody7 schreef:
Wat balen dat dat niet werkt..
Heb je zijn vacht heel goed nagekeken? Ik heb hier nu 2 keer luizen gehad, dat zijn héél kleine kronkelende dingen. Op mijn lichte cavia's kon ik ze niet zien, alleen op de gene met zwart en choco kleur.
Zoiets zou wel verklaren waarom dit nu niet helpt..

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 00:49

We hebben een weekend gemengd voer (wat hij bij vorige eigenaren kreeg) en alleen hooi van de paarden gegeven. Verder niks van groente, kruiden, snoepjes oid gegeven. Die maandag daarop zijn we naar de dierenarts geweest en is hij met ivermectine en prednison gespoten. Da raadde toen aan gewoon weer SS en groente te gaan voeren! We hebben in dit weekend geen verandering gezien, is miss ook erg kort. Echter heeft de da nog nooit voedselallergieën meegemaakt bij konijnen dus hebben eerst ingezet op de ivermectine.. nu dit toch niet werkt... Misschien toch weer proberen waard

Mizora schreef:
Heeft ze altijd al op kruidenhooi met allerlei soorten groenten en kruiden en SS-brokjes gestaan? Als de behandeling nu niet goed aan slaat zou ik kijken voor een baaltje hooi van enkel engels raai en verder alleen SS-brokjes (of eventueel juist een ander merk brokjes dat ze tot nu toe niet heeft gehad en anders samengesteld is). Want het zou kunnen zijn dat ze op bepaalde producten reageert.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 01:08

ANOUKIEE schreef:
Afgelopen maandag heeft ons rammetje idd een prednison injectie gehad, de jeuk was niet ui te houdem. Dit hielp 3 dagen, sinds donderdag weer terug bij af. Misschien toch nog maar even volhouden met de ivermectine injecties? Wat anders als we al pipetjes, shampoo, oorgel hebben geprobeerd...!

Maar.. zag jij al resultaat naar de eerste injectie?

Taartje schreef:
Mijn cavia had ook enorme jeuk en trok z'n haar uit. Meerdere keren behandeld met pipetten, geen resultaat...
Dierenarts kon ook geen ongedierte vinden en we begonnen te denken aan een allergie.
Toch maar eerst een ivermectine injectie gegeven voordat we evt prednison zouden starten en zowaar bleek dat te helpen! Na 3 injecties groeit z'n haar weer en is de jeuk weg.
Andere cavia heeft en had nergens last van.
Ook echt geen idee wat het geweest is.

Ik niet! Maar de dierenarts vond zn huid wat minder vurig.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 09:26

Taartje schreef:
ANOUKIEE schreef:
Afgelopen maandag heeft ons rammetje idd een prednison injectie gehad, de jeuk was niet ui te houdem. Dit hielp 3 dagen, sinds donderdag weer terug bij af. Misschien toch nog maar even volhouden met de ivermectine injecties? Wat anders als we al pipetjes, shampoo, oorgel hebben geprobeerd...!

Maar.. zag jij al resultaat naar de eerste injectie?

[

Dan gaan we morgen maar even bij de dierenarts langs, kijken of zij het idee heeft dat het aanslaat!