Kat schrokt en schranst. Wie heeft tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:59

En een voerbal ?

Ik heb 2 schrokhonden :roll: en biedt hun eten aan in een anti-schrokbak of in een voerbal. Werkt prima hier!

purny

Re: Kat schrokt en schranst. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 22:13

Was even vergeten door te geven dat Jackie maar 1 voorpoot heeft

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:17

julius_juut schreef:
Hier werkt het heel goed om de poezen gewoon onbeperkt te voeren. Eerst aten ze zich een dag of wat ongans, toen viel het kwartje en nu eten ze gewoon naar behoefte af en toe een hapje.

Gut, doet me denken...Ik had de kat van mijn ouders overgenomen. Beest was onbeperkt niet gewend (iets met een horde katten en onmogelijk de hele dag kunnen bijvoeren). Anyway, bij mij was het destijds onbeperkt brokjes. De stofzuiger kat die ik had deed het daar goed op als doordedaagse buikvulling. De kat van mijn ouders heeft drie keer het bakje leeg geschranst en bij de vierde keer keek hij naar me met een blik van "Why?!? %) " en vertrok naar de bank om uit te buiken en heel diep na te denken over deze Hoorn des Overvloeds.

Huidig poesdiertje is een boulimia katje; schrokken en spugen, dus daar werkt het dan niet bij. Wel heeft ze zelfgemaakt (door mij dan, niet dat ze zelf knutselt :D ) voederspeelgoed wat ze soms wel grappig vindt, dan loopt ze lekker te prutsen, en soms frustrerend. Dan krijgt het een paar opsodemieters, valt de hele bedoening eruit en is het alsnog vreetfest. Brokjes door de hele kamer verstoppen of gooien zodat ze er achteraan moet rennen vindt ze wel bijna altijd leuk. Als ze daar geen zin in heeft snuift ze en kijkt ze van "Nee. Gewoon niet doen nu :roll: .". Voerbal was ook geen succes. Dat had ze gelijk door (het is een verrekte slim ding, de kat dit keer, niet de voerbal) en liep met de neus tegen de bal al slurpend door de kamer.
Gelukkig voor mijn kat ben ik vrij veel en vaak bij huis, gewoon kleine beetjes voeren kan dan ook.
Natvoer wordt uiteraard niet gegooid en is ook niet smakelijk in speelgoed, dat krijgt ze in heel, heel kleine porties. Al zou je dat in bakjes nog wel door het huis kunnen verstoppen, moeten ze iig nog een beetje 'foerageren'. Moet je wel een heel huis hebben uiteraard. Op een klein appartementje lijkt het me een beetje zinloos.

Maar je hebt inderdaad ook wel van de voerdingen die op speciale tijden voer loslaten, wat je zelf kunt instellen. Al heb je daar dan wel weer filmpjes van van katten die dan de hele dag voor zo'n voerding zitten te wachten op de jackpot.

Voor normale katten zijn die speeldingen en torens inderdaad wel leuk, voor de slimme exemplaren wordt het nadenken en experimenteren (al worden ze daar dan nog slimmer van -O- ) maar voor die paar katten die hun laatste hersencellen zijn verloren en de weg naar de voerbak al een uitdaging is, daar lijkt het me dan weer net te ingewikkeld voor. Ik zie die kat van mijn moeder, schat van een beest maar serieus Dom, gewoon nog verhongeren als hij zijn voer in activity speelgoed moet krijgen. :')
Voor eenvoorpotige katten zou misschien zo'n voerloslaatding wel wat zijn, of de brokjes, als ze die krijgt, verstoppen op plekken waar ze bij kan. Al denk ik dat een beetje kat met een missende poot nog best snugger kan zijn in het vissen naar voer. Bij die paar katten met een missend onderdeel heb ik altijd het idee gehad dat dat gecompenseerd werd door extra snuggerheid.

En nee, ik kan inderdaad geen korte posts schrijven. Sorry.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 00:20

purny schreef:
Was even vergeten door te geven dat Jackie maar 1 voorpoot heeft

Oh... dit is onverwacht. Nog nooit over nagedacht hoe dat dan moet :')

Aangezien balanceren op de achterpoten en ondertussen puzzelen met de voorpoot misschien een te grote acrobatische uitdaging is, heb je ook nog automatische voerbakken. Daar kunnen ze gewoon uit eten zoals elke andere voerbak, alleen kun je deze instellen om brokjes vrij te geven om de zoveel tijd. Wel wat duurder in aanschaf dan zo'n voerpuzzel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-17 00:43

Ik ben gister begonnen met meerdere malen kleine porties te voeren. Ik voer nu 4 keer per dag. Dit gaat goed gelukkig.
Ik wil haar nu ook koolvis gaan geven. Dit extra in de avond zodat ze toch wat meer krijgt. Vind 46 gram toch wat weinig voor haar

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 00:57

Gekookte witte vis of gekookte kip kun je idd ook geven, dit is ook nog eens lichtverteerbaar dus heel fijn bij braken of diarree :)

Edit: en het kookvocht kun je als aantrekkelijk drinkwater geven. Goed voor katten die van nature slechte drinkers zijn (zoals de meeste katten), of wanneer uitdroging dreigt (zoals bij braken).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 04:56

Waarom gekookt en niet gewoon rauw?

Hier ook een voertoren, echter niet om het schrokken maar omdat ik een lui baasje ben en het een leuk speelding vind.
Hij is nog nooit omgevallen, behalve als ik hem omstootte, maar mijn mannen waren wel slim om van bovenaf te vissen. Dus dat is afgesloten bij mij.

Mijn eerste idee bij schrokken is ook, kleinere porties verdeeld over de hele dag.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 05:02

Rauw vind ik toch een beetje eng, met koken dood je de meeste bacteriën wel.
Bovendien eten die van mij niks wat rauw is :') behalve mijn bejaarde kater, die geef ik wel eens een eendagskuiken. Maar daar kan zijn gevoelige maag niet altijd tegen... gekookte kip gaat wel altijd goed!

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 05:18

Ik heb ook zo'n schrokop.Mijn kat krijgt nu 4x per dag een beetje uit de automatische feeder.Vind het ideaal.
1x per dag bij vullen en klaar.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:16

Euh, mijn schrokop puzzelt ook niet hoor.. Als ik de bovenkant van de toren niet afsluit (gewoon met een leeg bakje) dan steekt ie z'n hoofd door de opening (nieuwere model heeft kleinere opening, ik heb nog de oude). En hij ramt gewoon z'n poten in de openingen tot het eten naar beneden valt of, en dat heeft de voorkeur, het aan zijn poot blijft plakken zodat ie het zo van zijn poot kan eten. :')

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:20

Ik heb ook zo'n schrokkerd en gelukkig werkt de voertoren wel bij haar. Het duurde even voor ze het doorhad, maar gelukkig heeft ze hem nooit omgegooid. Krijgt haar eten wel in twee porties per dag verdeeld.