julius_juut schreef:Hier werkt het heel goed om de poezen gewoon onbeperkt te voeren. Eerst aten ze zich een dag of wat ongans, toen viel het kwartje en nu eten ze gewoon naar behoefte af en toe een hapje.
Gut, doet me denken...Ik had de kat van mijn ouders overgenomen. Beest was onbeperkt niet gewend (iets met een horde katten en onmogelijk de hele dag kunnen bijvoeren). Anyway, bij mij was het destijds onbeperkt brokjes. De stofzuiger kat die ik had deed het daar goed op als doordedaagse buikvulling. De kat van mijn ouders heeft drie keer het bakje leeg geschranst en bij de vierde keer keek hij naar me met een blik van "Why?!?
" en vertrok naar de bank om uit te buiken en heel diep na te denken over deze Hoorn des Overvloeds.
Huidig poesdiertje is een boulimia katje; schrokken en spugen, dus daar werkt het dan niet bij. Wel heeft ze zelfgemaakt (door mij dan, niet dat ze zelf knutselt
) voederspeelgoed wat ze soms wel grappig vindt, dan loopt ze lekker te prutsen, en soms frustrerend. Dan krijgt het een paar opsodemieters, valt de hele bedoening eruit en is het alsnog vreetfest. Brokjes door de hele kamer verstoppen of gooien zodat ze er achteraan moet rennen vindt ze wel bijna altijd leuk. Als ze daar geen zin in heeft snuift ze en kijkt ze van "Nee. Gewoon niet doen nu
.". Voerbal was ook geen succes. Dat had ze gelijk door (het is een verrekte slim ding, de kat dit keer, niet de voerbal) en liep met de neus tegen de bal al slurpend door de kamer.
Gelukkig voor mijn kat ben ik vrij veel en vaak bij huis, gewoon kleine beetjes voeren kan dan ook.
Natvoer wordt uiteraard niet gegooid en is ook niet smakelijk in speelgoed, dat krijgt ze in heel, heel kleine porties. Al zou je dat in bakjes nog wel door het huis kunnen verstoppen, moeten ze iig nog een beetje 'foerageren'. Moet je wel een heel huis hebben uiteraard. Op een klein appartementje lijkt het me een beetje zinloos.
Maar je hebt inderdaad ook wel van de voerdingen die op speciale tijden voer loslaten, wat je zelf kunt instellen. Al heb je daar dan wel weer filmpjes van van katten die dan de hele dag voor zo'n voerding zitten te wachten op de jackpot.
Voor normale katten zijn die speeldingen en torens inderdaad wel leuk, voor de slimme exemplaren wordt het nadenken en experimenteren (al worden ze daar dan nog slimmer van
) maar voor die paar katten die hun laatste hersencellen zijn verloren en de weg naar de voerbak al een uitdaging is, daar lijkt het me dan weer net te ingewikkeld voor. Ik zie die kat van mijn moeder, schat van een beest maar serieus Dom, gewoon nog verhongeren als hij zijn voer in activity speelgoed moet krijgen. 
Voor eenvoorpotige katten zou misschien zo'n voerloslaatding wel wat zijn, of de brokjes, als ze die krijgt, verstoppen op plekken waar ze bij kan. Al denk ik dat een beetje kat met een missende poot nog best snugger kan zijn in het vissen naar voer. Bij die paar katten met een missend onderdeel heb ik altijd het idee gehad dat dat gecompenseerd werd door extra snuggerheid.
En nee, ik kan inderdaad geen korte posts schrijven. Sorry.