Honden in een flat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:18

Wij hadden een Duitse Herder teef op een appartement van 50m2, inclusief berging, badkamer enzovoorts. Eigenlijk was de bruikbare ruimte dus minder. We hadden ook geen lift en woonden op de 2e verdieping. Het enige verschil tussen het appartement en het huis waar we nu wonen is de tuin. Het huis is wel groter, maar de honden komen alleen op de benedenverdieping (zolang wij beneden zijn dan). Daarbij vinden ze de tuin 5 minuten leuk als wij binnen zitten, dus die gebruiken ze alleen als wij erbij zijn. :+ Ik heb er toen wel bewust voor gekozen om geen pup te nemen zolang we nog in het appartement woonden, want dat dragen zag ik mezelf niet meerdere keren per dag doen voor een half jaar tot een jaar.

Ik ben sowieso van mening dat een tuin geen vervanging is voor uitlaten/uitdaging. Dus ook met tuin moet je de hond uitlaten en of uitdaging bieden. 3 keer 10 minuten wandelen vind ik voor een hond die in huis met tuin leeft net zo erg als een hond op een appartement. De meeste tuinen zijn lang niet groot genoeg om zich lang in te vermaken. Het spelen wat jij noemt kan ook in huis, daar heb je niet perse een tuin voor nodig. Dat moet je dan wel net goed vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:21

Ligt ook veel aan de hond zelf. De berner sennens van mijn vader snurken een hele dag en bewegen meestal maar 2 keer per dag een poot ofzo :+ Onze keeshond woont dan in een huis, heeft een tuin en dat is nog niet genoeg. Die zou eigenlijk een boerderij met 3 hectare nodig hebben. Veel hangt af van het karakter van de hond.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:23

Ninette schreef:
Oké wat specifieker, het gaat hier om een mechelse pup en twee stafford komen alleen op veldje en op balkon, geen lift aanwezig.

Maar wat heeft dat dan met een flat te maken? Er zijn ook honden die alleen een postzegeltuin zien, hebben die het dan standaard beter dan een hond in een flat?

Ik heb een grote Husky x Malamute en een Podenco (halfwindhond) op een woning van 60m2, alleen een klein balkon en op de 1e etage zonder lift. Ik heb er zelfs nog opvanghonden bij gehad, ook allemaal groot :)) We verhuizen over 3 weken naar een huis met tuin en daar verheug ik me wel op hoor. Maar ze liggen hier nooit in de weg. Ze spelen ook nooit binnen, mag wel maar ze doen het nooit. Ze spelen sowieso nooit eigenlijk. Elke dag lopen ze 1,5 tot 3 uur los en dan nog de standaard rondes. We laten ze vijf keer per dag uit.
Als we straks de grote tuin hebben willen we niet dat ze daarin hun behoefte doen. Het is gewoon wat meer frisse lucht in een ruimte aan ons huis om lekker te zonnen of juist af te koelen. Onze wandelingen en activiteit blijft dus exact hetzelfde ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:26

Ik zie het probleem niet van grote hond in flat, zelf ook gehad. In huis lag die ook doorgaans gewoon te snurken. Je moet natuurlijk wel voldoende op stap gaan met je hond, als je boerderij hebt met groot erf kunne ze allicht de hele dag rondhangen en zich vermaken (waarbij zonder baas dat ook al stuk minder leuk is dan met, want blijft een roedeldier).

Gemiddelde flat of huis met tuin heeft echt geen oppervlak dat ze daar helemaal los kunnen gaan, dus lekker op stap. In de winter maakt het al niet meer uit of je flat of huis met tuin hebt, aangezien de meeste mensen dan echt de achterdeur niet open hebben staan (en dan nog ligt die van mij te snurken ergens waar ik rondhang).

Bij een flat wel essentieel dat er een lift is, zie me geen 30 kilo de trap op tillen tig keer op een dag.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:29

Ik ben van mening dat als je een ruim appartement of flat hebt dat het prima kan.
Maar 4 grote honden op een flatje vind ik dan weer niet kunnen. Maar goed daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
Ongeacht of je nou in een flat of rijtjeshuis woont moet je gewoon veel lopen met de hond, niet alleen als je in een flat woont.

Zou zelf ook graag een hond willen maar ik vind mijn huidige appartement daar veelste klein voor.
Daarom wacht ik tot ik wat ruimer woon :)

Urona447

Re: Honden in een flat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:41

Het is ook erg afhankelijk of je een balkon hebt. Ik heb een duitse herder pup opgevoed in een flat. Flat beschikte over een lift en het appartement was erg ruim. Ook had ik een heel groot balkon, met zindelijk maken heb ik daar een zandbak opgezet en dat ging prima. Mijn hond vond het heerlijk om vanaf het balkon naar beneden te kijken.

Ik heb nooit het idee gehad dat mijn hond er moeite mee had maar ik vond het zelf wel een opluchting toen ik weer in een rijtjeswoning ging wonen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:05

Ninette schreef:
Oké wat specifieker, het gaat hier om een mechelse pup en twee stafford komen alleen op veldje en op balkon, geen lift aanwezig.

Goed voor de heupen van de mechelaar...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:10

Ik zie geen enkel probleem waarom dit niet zo kunnen. Of mensen er veel of weinig mee doen hangt mi weinig af waar ze wonen.

Eoweyn_x schreef:
Ninette schreef:

Goed voor de heupen van de mechelaar...

Want? traplopen is slecht voor heupen van alleen een mechelaar?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:13

Als je hond gewend is aan de flat en het bij de hond past zie ik geen probleem.

Kijk onze vorige hond was gewend om buiten te zijn toen we haar kregen, die ging graag met je mee wandelen, maar had niet de behoefte om naast je op de bank te liggen. Als het onweerde wilde ze naar binnen en anders krapte ze de deur bijna uit de sponning om weer buiten te komen. Ze had verschillende slaapplaatsen buiten, ook in de geïsoleerde schuur en was daar happy. Onze huidige hond wil altijd bij je zijn en is dus binnen als wij binnen zijn en buiten als wij buiten zijn, deze hond zou het prima doen op een flat. Beide honden worden/werden gewoon minimaal 3 maal daags een uur uitgelaten, naast tuin, mee het weiland in e.d.

Neemt niet weg dat de situatie die jij omschrijft klinkt als vragen om problemen en ongelukkige honden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:13

Ninette schreef:
Wat grappig dat ik de enige ben met deze mening, als ik savonds in de tuin zit kunnen mijn honden uren rondsnuffelen en spelen, ik zie ze genieten, die mogelijkheid zouden ze in flat niet hebben dus dat zou ik dan niet eerlijk vinden tegenover mijn honden. Daar is mijn mening op gebaseerd. En buiten dit train, speur en wandel ik erg veel met me honden dus niet alleen in de tuin...

Mijn honden rennen 's avonds de tuin in, springen 3x rond en rennen dan weer naar binnen om verder te maffen of gaan onder de tuintafel liggen om daar te maffen. :+

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:15

Ik heb 2 Ridgebacks, die zijn in huis lekker lui en liggen meestal te slapen of te luieren. Buiten zijn ze wel lekker actief en aan het rondlopen of rennen en spelen. Het maakt hun dus niet uit hoe klein hun huis is en of dat een flat of een huis is, als ze maar genoeg buitenkomen en de kans krijgen om daar hun energie kwijt te raken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:16

K zie eigenlijk liever een hond in een flat maar waar wel voldoende wordt buiten gelaten. Dan een hond on huis met tuin die maar 1 keer wordt buiten gelaten en de rest in de tuin zit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:18

Een tuin is voor een hond wat een weide voor een paard is. Het kan zonder, maar het is leuker met.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:18

Ninette schreef:
Na aanleiding in ander topic waar het niet discussiepunt was open ik deze topic. Mijn mening is een of twee kleine hondjes kan wel mits er heel veel mee gelopen wordt, een grote hond vind ik echter absoluut niet kunnen. Hoe denken jullie over grote honden in een flat?

Ninette schreef:

Ik snap het geloof ik niet helemaal. Vind jij mechelaars en stafford kleine honden?

Ontopic: Of je nu in een flat woont of een huisje met tuin, het gaat niet om het oppervlakte het gaat er om wat je met je hond doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:40

Ninette schreef:
Wat grappig dat ik de enige ben met deze mening, als ik savonds in de tuin zit kunnen mijn honden uren rondsnuffelen en spelen, ik zie ze genieten, die mogelijkheid zouden ze in flat niet hebben dus dat zou ik dan niet eerlijk vinden tegenover mijn honden. Daar is mijn mening op gebaseerd. En buiten dit train, speur en wandel ik erg veel met me honden dus niet alleen in de tuin...

Op grond van zo'n redenatie zou ik kunnen zeggen dat jouw manier van honden houden " niet eerlijk is" tegenover je honden. Wij wonen op een boerderij aan zee met erg veel land.
Maar dat doe ik niet omdat ik het niet eens ben met die redenatie, en je honden het ongetwijfeld prima bij je hebben.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:44

Mijn honden zijn altijd zo voldaan van onze dagelijkse activiteiten dat ze, ook in de tuin, gaan liggen slapen ;) Uren spelen en rennen? Daar hebben ze echt geen energie meer voor. En ik heb geen luie rassen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:46

Ga mee met de reeds eerder genoemde argumenten. Het kan mits de hond(en) genoeg beweging krijgen en er een lift aanwezig is. Het is algemeen bekend dat bij de grotere hondenrassen traplopen niet aan te raden is vanwege o.a. heupproblemen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:49

dromertje2 schreef:
K zie eigenlijk liever een hond in een flat maar waar wel voldoende wordt buiten gelaten. Dan een hond on huis met tuin die maar 1 keer wordt buiten gelaten en de rest in de tuin zit.

Mijn honden komen zeker 1x per dag in het bos en vaak nog wel 2x per dag. Verder wandel ik niet met ze, reden? We wonen aan een zeer drukke weg met alleen een fietspad en geen voetpad. Ze hebben een hele ruime tuin tot hun beschikking waarvan zeker een 1500m2 voor ze is afgezet zodat ze daar veilig in kunnen ravotten, waken, rond neuzen, kijken naar alles wat voorbij komt (dat is zeker favoriet bij beide kunnen dat uren doen in het gras naar de weg kijken), en alles wat ze maar meer willen doen op dat stuk.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:51

meggiemeg schreef:
Ga mee met de reeds eerder genoemde argumenten. Het kan mits de hond(en) genoeg beweging krijgen en er een lift aanwezig is. Het is algemeen bekend dat bij de grotere hondenrassen traplopen niet aan te raden is vanwege o.a. heupproblemen.

Nou, dat is wel wat achterhaald :j

http://www.fitdogprogram.com/traplopen-wel-of-niet/

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:51

die tuin heb ik ook, maar als ik binnen zit gaan mijn honden niet naar buiten om te snuffelen en doen. die liggen strak naast me om ook maar neits te missen.

ik heb het idee dat je dit topic meer geopned hebt om te kijken wat wij vinden van de behandeling van de honden die jij ziet bij jou in de buurt (de mechelaar en 2 staffords in een flat die alleen de flat en het veldje zien). En eigenlijk weet jij al wat je ervan vindt. Jij vindt dat niet kunnen. waarom hier de bevestiging zoeken?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 13:10

Nou omdat ik schijnbaar de enige ben die dat niet vind kunnen en daarom benieuwd ben naar andere meningen en daarom dit topic heb geopend. Het zou mijn keuze niet zijn, en benieuwd waarom anderen er wel voor kiezen om met honden in een flatje te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:15

Sommige flatjes zijn qua oppervlakte groter dan het gemiddelde rijtjeshuis. Snap eerlijk gezegd de zwart wit redenatie niet...

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:20

Ik heb een husky en een border collie op een flat gaat prima. Ik zorg er wel voor dat ze genoeg beweging krijgen met mentale stimulatie

Mijn honden weten beide binnen is rust, buiten mag je zo gek doen als je wilt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:24

ik zou dit niet erg vinden. Wij hebben grote honden in huis maar zij liggen binnen over het algemeen naast de stoel waar ik zit of in de mand/bench.

voorwaarde is wel dat er wel voldoende bewegingsruimte en mogelijkheid is. Dus langere wandelingen en naar gelang het ras meer actie.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:52

Het zal ook wel meespelen, wat je voor jezelf gewend bent als woning.

Ik zou er zelf bijvoorbeeld niet aan moeten denken, om in een flat te wonen. :o
Dus zou ik het voor m'n honden ook niet leuk vinden.
Nu zomers zijn we hier de hele dag buiten en de honden automatisch ook, die blijven bij je in de buurt.
En om dan in een flat te zitten, lijkt me zelf ook vreselijk.

Maar als je zelf wel in een flat woont en je woont daar met plezier.
Dan vind je dat daar ook best een hond bij kan, die kan daar ook met plezier wonen.
En als een hond verder genoeg buiten komt, afwisseling en beweging krijgt, is dat waarschijnlijk ook zo.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-06-17 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt