Zieke hond, mogelijk nierproblemen, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:31

WillemYntJee schreef:
Ik begrijp dat de hond onder behandeling is bij het mcd in Amsterdam en laat dat nou net een van de betere klinieken in Nederland zijn. Kan me dus niet voorstellen dat ze maar wat aanrommelen en al de bokkers hier het beter zouden weten.
Daarbij is ts geen eigenaar van de hond, dus t lijkt me dat beslissingen over wel of niet behandelen aan de eigenaar zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je je wel zorgen kan maken. Zolang je geen cijfers en feiten hebt, kan niemand hier echt iets over deze situatie zeggen.

Dat vind ik nou ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 18:29

WillemYntJee schreef:
Ik begrijp dat de hond onder behandeling is bij het mcd in Amsterdam en laat dat nou net een van de betere klinieken in Nederland zijn. Kan me dus niet voorstellen dat ze maar wat aanrommelen en al de bokkers hier het beter zouden weten.
Daarbij is ts geen eigenaar van de hond, dus t lijkt me dat beslissingen over wel of niet behandelen aan de eigenaar zijn. Wat natuurlijk niet wegneemt dat je je wel zorgen kan maken. Zolang je geen cijfers en feiten hebt, kan niemand hier echt iets over deze situatie zeggen.

Klopt, dit topic is bedoeld voor ervaringen en meedenken. Ik heb niet gevraagd om een diagnose. Hoewel het logisch is dat mensen ook gaan meedenken wat er nou precies aan de hand is.
Ik heb de eigenaresse net gesproken en hij heeft weer overgegeven en was vanmorgen ook sloom.
We hebben afgesproken dat ze: als de situatie vanavond verslechterd, naar de spoedkliniek gaat
Anders: morgenochtend regelt dat ze doorverwezen wordt naar de internist van het MCD. (dus voor een afspraak morgen!) Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:38

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze maar wat aanrommelen. Ken die klikiek verder niet.

Maar ik snap niet dat een hond met verhoogde nierwaardes niet aan het infuus gehangen wordt. Dat is namelijk het eerste dat sowieso moet gebeuren. Ook als de hond nog fit is en geen uitdrogingsverschijnselen heeft.
Tegen dat een hond met geblokkeerde nieren trouwens uitdrogingsverschijnselen vertoont is hij dood of is er zware onomkeerbare schade.

De hond vertoont alle tekenenen van intoxicatie door in dit geval nierinsufficientie (braken, niet eten, sloom) en daar gaat in eerste instantie geen dieet tegen helpen, poeder ook niet. Duurt te lang voor dat effect heeft.

Enige reden dat ik kan bedenken dat er niet gelijk drastisch ingegrepen wordt is dat de hond reeds chronische nierinsufficientie heeft en dit bekend is. Een infuus kan dan de waarden (tijdelijk) doen zakken maar genezen doet hij niet meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-17 20:18

Wij begrijpen het ook niet Thioro, vandaar morgen opnieuw contact. Want er is niet iets bekend over eerdere nierproblemen. Ik denk ook dat het mcd niet aanrommelt hoor, maar daar is hij vooralsnog alleen gezien door een radioloog (na doorverwijzing door de eigen da), dus vandaar mijn aandringen om een internist te raadplegen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-17 20:09

Voorlopige update: het mcd heeft vast gesteld dat de hond weliswaar hoge nierwaardes heeft (300 ipv de normale 125) maar pas 400 is het dusdanig hoog dat hij aan het infuus moet. Daarbij komt dat de oorzaak ergens anders ligt, nl: hij heeft een veel te hoog gehalte calcium in zijn bloed. Hier wordt nu verder onderzoek naar gedaan waar dit vandaan komt. (Kan bijvoorbeeld een tumor zijn, maar er zijn ook andere opties).
Hij heeft een injectie gekregen tegen de misselijkheid en maagzuurrrmmers, zodat hij weer zal gaan eten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:53

Dan word het inderdaad alweer een ander verhaal. Hopelijk kunnen ze snel de oorzaak vinden en is het iets wat goed op te lossen is. Wil hij inmiddels weer eten?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 20:22

Inmiddels is er weer wat tijd verstreken en zijn we nog niet heel veel opgeschoten.
`vastgesteld` is, dat de hond óf chronisch nierfalen heeft óf een tumor bij zijn schildklier.
Hij gaat de komende drie dagen aan het infuus en uit zijn reactie daarop zal eea moeten blijken.
(Ik begrijp dan dus niet waarom hij niet vandaag -gisteren!- al aan het infuus kan, maar ja, zal wel aan mij liggen dat ik het allemaal zo traag vind gaan).
In geval van een tumor wordt het advies waarschijnlijk een operatie van twee tot drie duizend euro. In geval van chronisch nierfalen wordt het advies waarschijnlijk inslapen. Beide geen beste prognose.

Ik voel me zwaar gefrustreerd vanaf de zijlijn en zou hem het liefste door Erik Laarakker laten behandelen (na het infuus uiteraard), maar wil mijn mening niet opdringen.
Dus we wachten nu maar weer even af wat het infuus gaat doen.

Ragdollcat

Re: Zieke hond, mogelijk nierproblemen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:49

Bij beide geen beste prognose dan zou ik zelf geen duizenden euro's aan willen besteden voor een operatie bij een 8 jarige hond.

Dus als de eigenaar besluit dat niet te willen gaan doen, dan zul je dat moeten gaan respecteren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-17 18:07

Ja uiteraard, volgens mij heb ik dat al tig keer gezegd.

Overigens is de hond pas op de helft van zijn leven.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:17

Als het toch de nieren blijken te zijn, lijkt het me de moeite waard om met een versvoer te kijken of het verbetert. Vaak zijn de eiwitten dan makkelijker verteerbaar, dan die uit brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:49

Nikass schreef:
Ik voel me zwaar gefrustreerd vanaf de zijlijn en zou hem het liefste door Erik Laarakker laten behandelen (na het infuus uiteraard), maar wil mijn mening niet opdringen.

Laarakker is een grote kwakzalver. Gaat je een hoop valse hoop geven en veel geld kosten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:48

Grobbebol schreef:
Nikass schreef:

Laarakker is een grote kwakzalver. Gaat je een hoop valse hoop geven en veel geld kosten.

Ook ik zeg: haal die Laarakker maar er niet bij.

Vaak kost het een hoop geld en degene die er beter van wordt is de Laarakker zelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 22:00

Ik heb best mijn kritiek puntjes maar ik heb een aantal zeer goede ervaringen met Eric Laarakker, waaronder mijn 1e hond die op sterven na dood was en door de reguliere da (verschillende goed aangeschreven praktijken) niet geholpen werd, die door Eric nog 4 heel goede jaren heeft gehad en voor alle bezoekjes aan Eric destijds heb ik bijna geen cent hoeven betalen (alleen medicatie, geen behandeling of consult) en tevens een paard met straalkanker volledig genezen zonder te hoeven snijden. Dus nee, een kwakzalver is hij niet.
Voor mij is het stuitend dat een mcd aangeeft dat een hond met nierproblemen alleen brokjes mag eten. Dat is imo geen deskundigheid maar kortzichtigheid.
Maar zo heeft iedereen bepaalde ervaringen en visie waardoor je je bij de ene beter op je plek voelt dan bij een ander. Ik zou ook naar Tannetje Koning gaan bijvoorbeeld. Overigens is het tegenwoordig lastig om Eric zelf je dier te laten behandelen.

Anyway, de hond knapt momenteel gelukkig iets op van het infuus en eet wat, dankzij zijn pillen tegen de misselijkheid.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:17

Slechte ervaringen met verhoogde calcium in het bloed. Niet vaak mee gemaakt, maar tot nu toe altijd een tumor uitgekomen.. Heel veel succes!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:41

Je zou kunnen kijken voor evt kidney compositum als ondersteuning.
Mijn oude kat met nierfalen krijgt rehmannia ( Chinees vingerhoedskruid) . Geen nierfalen meer gehad..overgeven is gestopt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 08:09

Dank je wel. De hond is vooralsnog een klein beetje opgeknapt sinds hij op advies van een holistisch dierenwinkeltje (?) door haar uitgezocht versvoer krijgt in combinatie met brandnetel thee.
Binnenkort gaat hij naar Den Hoek.