Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:15

banketstaaf en pijnlijk voor die kat
Maar die kat is iemands huisdier en niet per ongeluk uitgebroken zoals met hond of paard kan gebeuren
Maar bewust naar buiten laten gaan !
Ik vindt dat de eigenaar van de kat zelf verantwoordelijk is

Ik zou me wel zelf verantwoordlijk voelen als ik mijn katten bewust laat rond lopen
Dat ga ik overigens proberen te vermijden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:15

Leffroi schreef:
papagroom schreef:

Ik woon op een boerderij, met kippen paarden en alles wat daar bij hoort,,,dus ook ongedierte bestrijding....heb absoluut geen hekel aan katten, maar wens geen rekening te houden met de poezenbeesten van een ander.

Pas maar op dat je geen loslopend kind aanrijd. Schijnt ook een duur grapje te zijn...

Die zullen niet op zijn terrein lopen...

Ondanks dat het sneu is voor de kat, hij heeft niks op jouw terrein te zoeken, en dit is 1 van de risico's als je ervoor kiest je kat los te laten lopen...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:16

Ik word ook gek van de katten in de tuin. Heb je alles in de voortuin netjes gemaakt komt er een kat op poepen :( het stinkt en ik vind het er asociaal uit zien maar elke week is het wel weer raak. Vorige keer stond er een met zn poten tegen de vensterbank bij een open raam, blij dat deze niet naar binnen is gekomen ook ivm de hond

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:18

Azmay schreef:
callum schreef:
Misschien kunnen ze een dealtje sluiten. Hij haalt de klemmen weg als het poezebeest de ratten wrgjaagd. Klaar toch

Alsof eratten aan de kant gaan voor een kat :+

Hier ook 2 katten van de buren vrij constant op mijn erf, vind ik ook niet zo handig gezien ze in mijn hooi poepen enzo. Lijkt mij ook het risico van de kattenbaas als er iets gebeurt. Mijn hond mag ik inderdaad ook niet zo los gooien, evenals mijn paard, die vind het bermgras immers ook lekker en is gemaakt om te scharrelen naar voer :Y)

Ligt aan de kat idd. Ik heb er 1 die ze wel degelijk grijpt. Maar kak in je hooi is idd niet fijn

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:19

Leffroi, lezen is ook een kunst.
Dat dier komt dus binnen door de voordeur.... Als ik van boven naar beneden loop omdat spullen van boven naar beneden te brengen en vice versa. Niet door een raam oid.

En mijn loungebank staat onder een afdak, want vogelpoep op mn kussens hou ik idd ook niet van ;)

@papagroom, ik zou de vallen gewoon laten staan. Als je last hebt van ongedierte moet je die kunnen bestrijden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:22

Azmay schreef:
callum schreef:
Misschien kunnen ze een dealtje sluiten. Hij haalt de klemmen weg als het poezebeest de ratten wrgjaagd. Klaar toch

Alsof eratten aan de kant gaan voor een kat :+

Nou hier passen de ratten wel op. En mijn buurman zet geen klemmen, die weet dat ik een rattenvanger tussen mijn katten heb zitten :D Die is de afgelopen weken al zeker met 4 ratten aan komen zetten. Allemaal gevangen bij de buurman :j

Maar goed on-topic is imo risico van de katteneigenaar. De mijne lopen ook los, ook boerderij en ik ben de katten ook zeker nodig om het muizenbestand hier klein te houden. En het erf afzetten zodat ze niet bij de buren kunnen komen.......... wordt lastig zeg ik maar. Daarbij al mijn buren hebben katten. allemaal boeren en allemaal hebben ze ze voor de muizen en ratten. 1 buurvrouw heeft vallen staan, maar allemaal binnen waar geen kat komt.
Ik zou dus in zon geval gewoon eens overleggen de vallen zo te zetten dat de katten er niet bij kunnen. Maar niks verplichten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:24

Nou, dan jaag je hem weg. Ik snap niet wat er zo moeiljk en verschrikkelijk aan is. Desnoods gooi je je slipper of een plens water er achteraan. Leven en laten leven? Je gaat er niet dood aan.

Het is altijd zo typisch zwart of wit op bokt. En een andermans mening, die dan toevallig zwart is, is compleet raar omdat jouw mening wit is.

Natuurlijk is het vervelend dat een andermans kat in jouw tuin zit te schijten en ja, het is de verantwoording van de eigenaar als de kat om het leven komt. En ja het is van de zotte als de eigenaar jou gaat verwijten. Maar als je vervolgens je tuinkussens onder laat piesen of er haren op laat komen waar je een hekel aan hebt omdat je weigert ze binnen te halen (en dan even algemeen gesproken, niet op jou alleen gericht).. Wie is er dan dom?

mika11

Re: Kat in rattenklem...wel of niet aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:26

De buuf haar eigen verantwoordelijkheid, dan moet ze de kat op eigen terrein houden.

Wij wonen redelijk buitenaf.
En 2 honden die overal op erf en land kunnen komen (is omheind).
Daar lopen ook wel eens katten van de buren, die hebben er 3.
De kans bestaat dat ze eens gepakt worden door één van de honden.
Dan heb je hetzelfde.
Dat is het risico als je je dieren niet op je eigen terrein houdt.
Daar kan je een ander niet verantwoordelijk voor houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:28

Leffroi schreef:
Nou, dan jaag je hem weg. Ik snap niet wat er zo moeiljk en verschrikkelijk aan is. Desnoods gooi je je slipper of een plens water er achteraan. Leven en laten leven? Je gaat er niet dood aan.

Het is altijd zo typisch zwart of wit op bokt. En een andermans mening, die dan toevallig zwart is, is compleet raar omdat jouw mening wit is.

Natuurlijk is het vervelend dat een andermans kat in jouw tuin zit te schijten en ja, het is de verantwoording van de eigenaar als de kat om het leven komt. En ja het is van de zotte als de eigenaar jou gaat verwijten. Maar als je vervolgens je tuinkussens onder laat piesen of er haren op laat komen waar je een hekel aan hebt omdat je weigert ze binnen te halen (en dan even algemeen gesproken, niet op jou alleen gericht).. Wie is er dan dom?

Moet ik mijn hooi ook maar in de woonkamer gaan leggen dan?

Het gaat toch om het principe?
Dit is in principe zelfs vernieling van andermans eigendom door je huidsier vermoed ik zo.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:28

Heel simpel. Rattenklem, en voor mijn part een berenklem op eigen terrein is oké.
Een kat, voor mijn part een leeuw, op eigen terrein is ook oké.

Maar niet gaan huilen als de kat in de berenklem van een ander zit. En ook niet janken als een bij de buren geplaatste muizeval is opgegeten door de leeuw van de buren. :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:29

Gaan we hier nou echt de discussie 'wel of niet los laten lopen' houden? :D
Dat is nou echt bokt... :')

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:31

Azmay schreef:
Leffroi schreef:

Moet ik mijn hooi ook maar in de woonkamer gaan leggen dan?

Het gaat toch om het principe?
Dit is in principe zelfs vernieling van andermans eigendom door je huidsier vermoed ik zo.

Ik geef je verdomd weinig kans dat het ooit gaat lukken dat iedereen zijn katten binnenhoudt of op eigen terrein houdt. Maar hé als dat is wat je wilt, ik zou zeggen: maak een petitie aan. Ik zal hem graag voor je tekenen, dus 1 stem heb je al.

Je hebt ook de optie om je hooi af te dekken toch? Tja, klinkt heel banketstaaf. Maar als ik de optie niet had om de kat te verjagen, ging ik op zoek naar een optie om mooi hooi te beschermen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:34

AlwaysH schreef:

Dat is het favoriete onderwerp op Bokt, wist je dat niet?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:35

Jawel, haha :')

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:35

Leffroi schreef:
Ik geef je verdomd weinig kans dat het ooit gaat lukken dat iedereen zijn katten binnenhoudt of op eigen terrein houdt. Maar hé als dat is wat je wilt, ik zou zeggen: maak een petitie aan. Ik zal hem graag voor je tekenen, dus 1 stem heb je al.

Je hebt ook de optie om je hooi af te dekken toch? Tja, klinkt heel banketstaaf. Maar als ik de optie niet had om de kat te verjagen, ging ik op zoek naar een optie om mooi hooi te beschermen.

Maar dat maakt het niet minder asociaal om je eigen huisdier dan maar niet op eigen erf te houden. Dat is hetzelfde als een paard kopen, zelf (ik noem maar wat) 50m grond hebben, vervolgens het hek naar het gras van de buren opzetten en zeggen "Mijn paard heeft van nature 100m nodig".

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:37

8)7 |o

Ik denk interessant topic maar daar gaan we weer.

Ik vind dat de eigenaar van de kat gewoon alle rekeningen moet betalen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:37

Sunrise_ schreef:
Leffroi schreef:

Maar dat maakt het niet minder asociaal om je eigen huisdier dan maar niet op eigen erf te houden. Dat is hetzelfde als een paard kopen, zelf (ik noem maar wat) 50m grond hebben, vervolgens het hek naar het gras van de buren opzetten en zeggen "Mijn paard heeft van nature 100m nodig".

Tuurlijk niet, maar daar heb ik het toch ook niet over? Je moet geen dingen denken die buiten je macht liggen, als het ware. Dat is hetzelfde als dat mensen altijd te snel blijven rijden, ondanks alle restricties die je oplegt en consequenties. Je gaat het nooit voor elkaar krijgen dat iedereen zich aan de snelheid houdt, met soms alle gevolgen van dien. Dat maakt het ook niet minder asociaal.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:40

Wij hebben zelf geen katten, maar er komen er hier wel veel en ontkomen er niet aan om af en toe ratten te moeten bestrijden.
Maar wij proberen het altijd zo te doen dat de kans dat er een ander dier in komt zo klein mogelijk is er lopen hier ook egeltjes en allerlei andere dieren.
Ik vind het wel netjes om daar rekening mee te houden, we wonen nou eenmaal met heel veel mensen in een heel klein landje en daarin heb je niet altijd de ruimte voor jezelf die je zou willen, imo wordt het er gezelliger op als we allemaal een beetje rekening met elkaar en de dieren houden, dat is toch niet zo'n grote moeite?

Verantwoordelijk vind ik weer een ander verhaal, eigenaresse van de kat neemt een risico om haar kat naar buiten te laten, er kan nog veel meer met het beestje gebeuren.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 22:41

AlwaysH schreef:

Het gaat me niet om de discussie wel of niet los laten lopen, maar ben je verantwoordelijk voor de kat van een ander op jou terrein.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:42

Daarom juist, bokt blijft met dit onderwerp nooit volledig on-topic ;)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:45

Ik heb mijn katten ook buiten lopen, maar dat betekent wel dat het mijn eigen risico is als er iets met ze gebeurt. Als mijn kat op iemand anders terrein in een rattenval loopt, zou ik dat verschrikkelijk vinden maar ja, dan had ik mijn kat binnen moeten houden... Hetzelfde als hij overreden wordt, mijn risico. Verschrikkelijk, maar ik ga er nog steeds vanuit dat iemand dat niet met opzet doet. Ik denk dat de eigenaar van de kat hier een probleem heeft en aan het langste eind trekt als zij kosten wil 'claimen'...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:45

papagroom schreef:
AlwaysH schreef:

Het gaat me niet om de discussie wel of niet los laten lopen, maar ben je verantwoordelijk voor de kat van een ander op jou terrein.

En dat vraag je op Bokt? :=

Wil je het antwoord weten of wil je weten hoe iedereen er over denkt?

100 mensen, 100 meningen. 1 avp verzekering.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:49

Wij hebben een keer een van onze katten in een mollenklem van 1 van de buren gehad. Kan je niks aan doen, jij laat je kat loslopen en dat is je eigen verantwoordelijkheid. Wij willen dat ze buiten kunnen lopen, als er dan iets gebeurd dan is dat niet andermans verantwoordelijkheid :n kat had een poot verbrijzeld dus die moest eraf, niet eens in ons opgekomen om de kosten op de buren te verhalen. Kat doet het nu trouwens prima :D vangt zelfs weer muizen, haha.

Afbeelding

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:51

Uitzetter van de rattenvallen vind ik niet verantwoordelijk, maar ik zou zelf nooit voor dat type val kiezen. Dat een kat lastig binnen omheining te houden is nu eenmaal een gegeven en als mensen last zouden hebben van mijn kat op hun terrein, zouden ze wat mij betreft er zeker de tuinslang op mogen zetten. Ik lees hier een aantal dingen wat mensen doen, die ik echt zeer dieronvriendelijk vind, zoals ze een trap verkopen of erger (zoals luchtbuks). Koud water is voor een kat is genoeg om ze te leren, dat die plek niet fijn is, en een dier pijn doen zonder dat hij zelf weet dat hij iets verkeerd doet, is echt 100x fout. Tuurlijk mag je niet van katten houden, maar dat geeft je niet het recht om ze met opzet pijn te doen. Ik vind het spijtig om te horen dat mensen zulke dingen zouden doen en dat de meeste hier een eigen dier/paard hebben, dan zou je toch moeten weten dat een dier straffen met pijn niet de oplossing is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:54

Val op eigen terrein, dus nee de zetter er van is niet aansprakelijk voor kat in die klem. Echter als je hulp krijgt van de gratis profs op dit gebied (en er zijn onder katten goede rattenvangers), dan is het wel zo handig om rekening te houden met wat je in die val doet, zodat je enkel de rat aantrekt en niet je gratis hulp.

Katten waren er altijd voor de muizen/rattenbestrijding en ze zijn er nog steeds/juist weer ivm groeiende resistentie tegen gif voor nodig. En juist in de steden zitten veel muizen/ratten door de aantrekkingskracht van mensen die nu eenmaal veel eten laten slingeren waar rat/muis heel makkelijk bij kan komen. En voor wie konijnen/vogels/etc. in de tuin heeft als huisdier, ook marter en vos voelen zich beter thuis in de stad door het aanbod van makkelijk te halen voedsel. Bescherming tegen die roofdieren werkt ook tegen de kat van de buren en beide komen vaak af op de muizen/ratten die weer aangetrokken worden door je vogel/konijnenvoer.