Zo, wat vele en leuke reacties! Aangezien we dus hier in september zijn komen wonen en we allemaal nieuwe meubels hebben, lijkt een kitten niet een erg goed idee. We staan er ook zeker voor open om een ouder dier te nemen uit een asiel. Maar hier in Friesland lijkt bijna geen enkele kat met een hond te kunnen of voldoet niet aan karakter omschrijving. (Hondje van mijn ouders komt wel eens over de vloer, dus zou graag een kat nemen die honden kent). Ik blijf om mijn heen kijken, misschien vinden we toch één die bij ons past! Tips mogen altijd
Kijk ook eens op marktplaats. Ik heb even voor je gekeken en zag wel wat leuke katten in Friesland. Sommige mensen willen hun kat liever niet naar het asiel herplaatsen maar zoeken zelf een nieuw baasje.
Wij hebben een half jaar geleden onze kat via de dierenambulance gekregen. We zochten juist een rustige oudere kat omdat we niet zo heel groot wonen én omdat we niet ons halve meubilair wilde opofferen aan de kat. Geen spijt, we zijn zo blij met hem!
Gewoon rustig om je heen kijken, het heeft toch geen haast? Ik bedoel, je heb zo'n kat nog jaren, dus dan liever een maandje of langer wachten tot je de juiste gevonden hebt toch?
Super leuk in ieder geval, het leven is leuker met een kat erbij.
wiifke
Geplaatst: 21-06-17 09:55
Als de hond redelijk rustig is kun je een kat er meestal redelijk makkelijk aan laten wennen in huis. Onze kat hebben wij sinds ze een kitten is en wij hebben regelmatig verschillende honden over de vloer en dat gaat altijd goed. Mevrouw zet ze wel te plek! Daarin tegen heeft mijn zusje een volwassen asielkat en dat gaat ook prima met de hond terwijl dat juist een hele schuwe kat is. Ze wennen er meestal wel aan als je ze de tijd en kans geeft.
Wij hebben een volwassen kat genomen, een poes. Vorige kat idem. Waarom? Wij wilden graag een kat die erg aanhankelijk was en die niet aan meubels deed krabben. Een volwasennkat heeft al een uitontwikkeld karakter en is als t goed is al opgevoed, kat van mn tante sliep bovenop je als kitten maar nu niet meer als volwssern kat.
dromertje2
Geplaatst: 21-06-17 15:27
Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-06-17 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt
dromertje2
Geplaatst: 21-06-17 15:29
Wij hebben een 12 jarige kat, in januari is er een kitten ([naam]) bijgekomen. Zij is nu 8 maanden. En morgen komt haar broertje van 12 weken bij.
[naam] heeft ook wel haar nagels in de zetel gezet en ze gebruikt ook soms haar tandjes. Maar het is niet zo dat ze heel de dag actief is. Ze slaapt altijd wat uurtjes na mekaar en tussendoor door heeft ze haar adhdmomenten S nachts slaapt ze ook heel de nacht. Ze ligt ook graag op mijn schoot.
_Mar3
Geplaatst: 21-06-17 15:32
Bij onze kat viel het wel mee. De eerste twee weken hebben we lakens over de bank gedrapeerd, dat krabt niet fijn. Daarna hebben we die eraf gehaald, af en toe krabt hij nog aan de bank, dan corrigeer ik hem. Het voordeel bij ons is, is dat hij onze bank niet kapot krabt. Met de gordijnen hadden we al helemaal geen probleem. Het hangt er wel vanaf welke kat je kiest, onze is niet heel speels.
Onze kitten was ontzettend lief en knuffelig, veel meer dan nu. Maar ze heeft echt verlatingsangst, wat zich resulteerde in vier maanden lang haarzelf in slaap miauwen voor onze slaapkamerdeur. Na vier maanden zijn we gesnapt en is ze superbraaf op de slaapkamer 's nachts, ze weet heel goed dat ze hier niet mag spelen en enkel mag slapen, en dat doet ze dan ook van zodra wij naar bed gaan
In het begin waren wij heel streng: niet op de tvkast, niet op de plantenkast, niet op de tafels. Tot poeslief had ontdekt dat, als zij aandacht wou, ze gewoon op het verboden meubilair moest gaan zitten zodat wij zouden opstaan Een spelletje dat ze tot twintig (!) keer na elkaar kon herhalen, en dan luid miauwend rondjes rennen als je boos werd. Inmiddels hebben we de tv opgehangen aan de muur, heb ik niets van dure spullen op de kasten staan, en mag ze ook gewoon overal op, behalve op de tafel als we eten Ik begrijp nog altijd niet van mezelf dat dat eerder niet mocht; ze is gewoon veel gelukkiger als ze kan klimmen en springen in huis.
Wij spelen heel veel met onze kat, maar in haar kittenperiode was dat soms gewoon niet genoeg. Ze heeft me een aantal keer lelijk aangevallen met dominantiespelletjes, dat ik echt bij mezelf dacht, hoe is ons babytje in deze demon veranderd? Maar op een dag hield ze daar mee op, en werd ze weer erg lief.
Inmiddels hebben wij een ontzettend lieve, aanhankelijke en speelse kat, die ik voor geen goud kan missen. Ze volgt me overal in huis als een tweede schaduw, en we zijn helemaal ingespeeld op elkaars ritme. de kittentijd was erg leuk, maar toch ook erg zwaar. Voordeel van de strenge opvoeding (waar 70% van de regels van gesloopt werd haha) is dat ze naar de resterende regeltjes wel erg goed luistert. Doordat we haar sinds haar kittentijd hebben, hebben we een ontzettend leuke band met haar. Maar inmiddels weet ik ook gewoon dat je met katten best niets waardevols en breekbaars in huis haalt, dat sloopt ze toch (vaak per ongeluk). Krabben doet ze niet zo zeer, maar haar spring- en klimcapaciteiten testen wel
Beetje verder rijden misschien een optie? Hier in het asiel in Limburg komen regelmatig mensen van ver, ook uit groningen mensen gehad. Volwassen katten laten meubels vaak wel met rust, garantie kan je natuurlijk nooit geven. Maar ze zijn wel rustiger .
Ik zou zeker de moeite nemen om eens wat verder te rijden als er ergens een asiel of opvang is waar meerdere oudere katten zitten. Zo heb je meer kans op een fijn maatje. Best vaak worden ook duo's aangeboden die niet meer zonder elkaar kunnen. Kijk regelmatig op ikzoekbaas.nl en laat afstand je vooral niet beperken, een keer anderhalf uur rijden is het zo waard!
Ir111
Geplaatst: 22-06-17 17:36
Nachtlampje schreef:
Kijk regelmatig op ikzoekbaas.nl en laat afstand je vooral niet beperken, een keer anderhalf uur rijden is het zo waard!
Helemaal mee eens.
Onze kat komt uit Den Haag terwijl we in omgeving Utrecht wonen. Was een uurtje rijden, maar helemaal prima. Hij is precies wat we graag wilden.