Ruwharige Jack Russel scheren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:42

Ik heb een ruwharige terrier en die is vorig weekend geschoren. Ze hield het met haar dikke vacht echt niet meer van de warmte. En dan zijn al die theorieverhaaltjes wel mooi, maar als je iedere wandeling een oververhitte hond achter je hebt lopen die bij thuiskomst nog zeker drie kwartier aan het uithijgen is, dan weet je het wel. Scheermachine erover en nu loopt ze weer in een lekker drafje naast me.

Trimmen deden we tot voor 3 jaar ook zonder problemen, maar toen kreeg ze ineens huiduitslag. De trimster vertelde toen dat dat door de leeftijd komt, de structuur van het haar verandert wanneer ze ouder worden. Sindsdien werd ze door de trimster geschoren en nu laatst voor de eerste keer zelf gedaan. Ik en hondje zijn er blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 20:36

Ruwhaartje scheren kan wel. Mijn moeder scheert haar oude westie ook. Maar; omdat ze zelf nauwelijks verharen moet je wel goed opletten dat de vacht niet verstikt en je hotspots krijgt. Het oude dode haar moet er namelijk wel uit. Dus regelmatig met bijvoorbeeld zo'n rubberen handschoen er overheen is zeker aan te raden.

Ik heb 2 langharige borders en een stabij. Ook zij worden sinds een paar jaar geschoren en vinden het heerlijk. Van de hele dag hijgend van links naar rechts neerploffen in huis naar 3 honden die gewoon normaal functioneren en veel buiten in de tuin spelen.

Het isoleerverhaaltje vind ik maar onzin. Als je kijkt naar de oerrassen en wolven dan zie je dat die net zoals paarden 2x per jaar van vacht wisselen. Dat is bij lange na niet te vergelijken met dat beetje ondervacht wat onze doorgefokte huishondjes ruien.

bruintje123

Re: Ruwharige Jack Russel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:20

Welke maat kammetje gebruiken jullie om te scheren?
3mm van de paarden of toch een speciaal voor honden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:56

Hij is 16 heeft last van de warmte EN een vacht waarbij het HOORT dat deze er af gaat. Wel is waar via plukken ipv scheren maar kom op hij is 16!

Ja ik zou zeker scheren!

Ja vachten beschermen tegen kou. Mijn husky's zal ik zeker niet scheren want die horen niet kort te worden gezet. Echter wel goed uit borstelen want klitten en dood haar wat weg moet isoleert niet tegen de warmte maar gaat juist broeien.

Ik zou zeker wel een ervaren trimmer raadplegen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:11

Onze poedel heeft een dikke donkergrijze vacht en ligt voor haar lol in de zon, denk dus eigenlijk best dat het isoleert.

Alsnog is het wel kijken naar je hond, een niet plukrijpe hond plukken is ook gemeen en dan vind ik scheren in de zomer nog wat vriendelijker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:19

Azmay schreef:
Onze poedel heeft een dikke donkergrijze vacht en ligt voor haar lol in de zon, denk dus eigenlijk best dat het isoleert.

Alsnog is het wel kijken naar je hond, een niet plukrijpe hond plukken is ook gemeen en dan vind ik scheren in de zomer nog wat vriendelijker.

Dat doen de husky's ook hier maar de labrador x rottweiler met dubbele vacht en langhaar en korthaar duitsers doen het niet dat zonnen. Het zegt dus echt niets wel of niet in de zon liggen of de vacht lang dik dun of kort is. Ligt ook wel aan de hond zelf. Mijn labrador x rottweiler zal namelijk nooit in de zon gaan liggen ook niet in de winter. Zelfs in de winter in de sneeuw ligt hij uit de zon...

Immers water verkoeld ook maar nat in de zon is vele malen warmer dan droog in de zon.... toch verkoeld water wel zo lang ze er in zijn en in de schaduw blijven

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:41

Als trimster kan ik je maar één ding zeggen.. Op die leeftijd gewoon scheren.. Op zo'n leeftijd ga je voor het gemak en niet voor wat 'correct' is en wat 'hoort'.. Maar laat er ca 2 cm aan vacht op zitten.. Die 2 cm hebben ze nodig als paraplu/zonnescherm/regenjas/winterjas/zomerjas enz enz..

En als laatste advies.. Zet een soort van babybadje in je tuin/op je balkon, zodat je hondje kan afkoelen hij dat wil..

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:30

Wou al nijna een topic maken. Maar zag dat deze al bestond ;)
Nu is mijn vraag. Ik heb eem jack x westy
Afbeelding
(Haha kon geen andere foto vinden zo snel)

Ze is bijna 3

Maat kan ok haar scheren(4 mm). Met een tondeuse? Normaal heeft ze mog langer dan dit) voordat naar de "kapper gaat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 07:59

doezel2 schreef:
Wou al nijna een topic maken. Maar zag dat deze al bestond ;)
Nu is mijn vraag. Ik heb eem jack x westy
[ [url=m/6XE1Lf.jpg]Afbeelding[/url] ]
(Haha kon geen andere foto vinden zo snel)

Ze is bijna 3

Maat kan ok haar scheren(4 mm). Met een tondeuse? Normaal heeft ze mog langer dan dit) voordat naar de "kapper gaat

Waarom zou je dat willen?

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:23

Ze krijgt heel lang haar. ( gaat ok niet mooi liggen. Ligt in een schijding)
En ze verhaart veel. En. Zal evenf foton zoeken van hoe ze het heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:31

4mm is heeeeel kort hoor. Ik scheer met 9,5 mm en dan blijft het mooi dekkend tegen de zon en hebben ze het op een frisse dag zoals vandaag ook niet koud.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:32

Afbeelding
Dit haar krijgt ze. Alleen als het langer word. Krijgt ze een schijding over haar rug.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:33

rainbow8 schreef:
Als trimster kan ik je maar één ding zeggen.. Op die leeftijd gewoon scheren.. Op zo'n leeftijd ga je voor het gemak en niet voor wat 'correct' is en wat 'hoort'.. Maar laat er ca 2 cm aan vacht op zitten.. Die 2 cm hebben ze nodig als paraplu/zonnescherm/regenjas/winterjas/zomerjas enz enz..

En als laatste advies.. Zet een soort van babybadje in je tuin/op je balkon, zodat je hondje kan afkoelen hij dat wil..

Precies.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:43

Dier is 16, niet druk maken over vachtkwaliteit, gewoon scheren als hij dat nodig heeft.... en ja, ik heb en gok zelfs Jacks, ben tegen scheren, maar heb zelf ook mijn oudste hond geschoren toen ze niet meer geplukt wilde worden...

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:08

doezel2 schreef:
[ [url=m/uI0ICZ.png]Afbeelding[/url] ]
Dit haar krijgt ze. Alleen als het langer word. Krijgt ze een schijding over haar rug.

Voor zover ik het van een foto kan beoordelen een zeer plukrijpe vacht. Als je niet steeds van kort naar lang wil zou ik een stripvacht overwegen. Niet scheren in elk geval!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 12:59

Mijn ouwetje was net weer helemaal Terry de Terror Terriër *\o/* <3 . We hebben net weer gewoon 1 uur kunnen wandelen waarvan hij de eerste 5 minuten flink mijn andere hondje Daisy heeft lopen pesten _O- . En nu is hij de in de gaten aan het houden wat de buren allemaal aan het doen zijn ipv zijn dutje na het wandelen. Het is nu, met zijn geschoren vacht, dus de ideale temperatuur voor hem :) .

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:15

ik scheer mijn oude jacks ook,mijn ouwetje nu 16 jaar verliest veel haar als ik mijn hand erover haal dus nu hoeft het even niet.
Onze reu bijna 17 geworden deed ik 2 x per jaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:26

Ja ik weet dat het een oud topic is maar ik kan het niet laten te reageren.
Ts dit is overduidelijk zo'n vraag die je dus beter niet kan stellen op een paardenforum. Wat een reacties. wauw. Mensen hebben iets gehoord, weten iets en geven dus meteen een mening, maar eigenlijk weten ze veel te weinig om een mening te kunnen geven. Als trimster moet ik zeggen ik erger me best wel behoorlijk aan de reacties := Of tenminste, de meeste.
Er is hier 1 die een duidelijk en goed antwoord geeft en dat is Rainbow8, ik neem aan ook de enige trimster in dit topic.

Wil ik graag nog even mijn mening onderbouwen en hoop met mijn reactie ook wat mee te geven aan onwetenden, want dit topic staat nu natuurlijk online kan weer door velen anderen gelezen worden.

Ten eerste als je een vraag hebt kun je beter een professionele trimster bellen, of langs gaan, en niet op internet en vooral op fora lezen. Want je leest dus, net zoals hier 20 verschillende dingen waardoor het nog verwarrender wordt.

Goed, dan nu over deze kwestie en over de 'theorieën'
Dit is een jackrussel van 16 jaar, én een gevoelige huid, samen met de trimster besloten om hem niet te plukken. En dat is niet voor niks, ga ik vanuit. Normaal gesproken worden ze 2x per jaar geplukt waardoor ze dus van hun bovenvacht af zijn, dit is nu niet het geval. Dan over de ventilatie, ja die theorie klopt, maar zeker niet altijd en op alle vachten. Heb je het over vachten zoals border collies, herders, berner sennen ze hebben, dan werkt dat uitstekend. Míts ze een aantal keer per jaar een ontwolbehandeling krijgen. Want een hond met veel onderwol waar niks aan gedaan wordt, ja dat kan ook gaan klitten en zelfs vervilten en dan werkt de vacht zeker niet meer ventilerend. Scheren in zo'n vacht is dan ook nog weer slechter dan bij een ruwharige hond, omdat je in de onderwol scheert en dit allerlei problemen kan veroorzaken waar ik nu niet over uitweid.
Scheren in een ruwharige vacht is niet goed voor een vacht, het verandert van structuur, kleur en als je pech hebt krijgen ze meer haar en meer klitten ervoor terug. Ook is het weer moeilijk tot soms onmogelijk de vacht weer in de oude staat terug te krijgen. Maar toch, moet het niet overdreven worden, en bij een oude hond of om wat voor belangrijke reden dan ook, kan en mag er geschoren worden en is de kans zeer maar dan ook zeer klein dat hij huidproblemen of andere erge problemen van krijgt. Koste wat kost toch plukken schaadt het dierenwelzijn en overigens ook de huid.
Nog even terug naar die ventilatie. De vacht van een jack die 2x per jaar wordt geplukt zal helemaal prima ventileren, maar in dit geval is dat dus net even anders, en kan het inderdaad zijn dat ie er last van heeft. Ook bij honden die wél geschoren of geknipt mogen worden, wijst de praktijk uit dat een hond zich een stuk beter kan voelen dan met een dikke vacht, wat niet betekent dat ie dan kaal-kort moet want dat is weer een andere uiterste en ook zeker niet gewenst.

Ik laat het hier nu even bij maar ajb denk soms even iets langer na voordat je direct overal je mening over verkondigt want zo komen de vele misvattingen de wereld in.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 00:09

Saskiakefie, prima verhaal, goed onderbouwd. Alleen kun je diverse trimsalons bellen, en dus diverse adviezen/meningen krijgen.
De een wil koste wat kost blijven plukken, de ander effileert en weer een anders haalt er de tondeuse overheen.
Punt is dat het hondje oud is, gevoelige huid heeft en dus niet zit te wachten op een pluk behandeling van een goedbedoelde trimmer die koste wat kost de plukvacht wil behouden.
Hoe kun je als leek de goede van de slechte onderscheiden?

Ik ben bijna klaar met de trimopleiding van het hki. De uitleg over de vacht die jij schrijft, komt ook in de opleiding naar voren.