Wanneer pup volwassen brok geven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Wanneer pup volwassen brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:03

Ik vind het alleen zo tegenstrijdig...
Veulens geef je ook veulenbrok
Kuikentjes krijgen ook kuikenmeel
Babys geef je toch ook niet een driegangenmenu

Als je snapt wat ik bedoel :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:06

Kabayo schreef:
Misschien is het inderdaad wel rasgebonden, ik denk persoonlijk dat dat met kleine rassen wel kan. Ik heb een rottweiler en stap pas over met 6 maand. Echt absurd hard groeit ze niet, heeft geen groeipijnen enz enz. Ik ben juist tevreden

Dan kan je beter niet zo stellig zeggen dat mensen zich moeten verdiepen en dat een pup puppybrok moet hebben tot 6 maanden.

Ik heb trouwens Duitse Herders, geen klein ras.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:07

Kabayo schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="Kabayo"
Sommigen mogen zich echt beter inlezen voor ze er brok in stoppen. Je moet ze tot 6-7 maanden puppybrok geven . Zit meer eiwit in en dat hebben ze nodig om te groeien.
[/quote
Dat is ook een ongefundeerde mening. Van alle overbodige rommel in puppybrok kregen ze prutsmuts gewoon diarre. Zit veel te veel van alles in en veel te weinig vlees zelfs in de goede merken. Na de overstap op naturis koudgeperste graanvrije voeding voor volwassenen nooit nog diarree gehad. Mijn reu is nu 6 maanden. Steekt stukken uit boven broers en zussen die wel puppybrok krijgen. Is veel mooier uitgezwaard en heeft een veel betere vacht.

Nog nooit last van diarree gehad hier. Ligt naar mijn idee totaal niet aan de brok

De ene hond kan al beter met die overvloed aan stoffen omgaan dan de andere. Op een week tijd geen diarree meer gevonden na overschakelen.

Genoeg studies die aantonen dat honden sneller problemen krijgen vab puppybrok dan van een goede volwassenbrok. Dus zoals groeipijnen, maagproblemen en op lageren leeftijd gewrichts en spierproblelen door te snelle groei

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:09

MyWishMax schreef:
Kabayo schreef:
Misschien is het inderdaad wel rasgebonden, ik denk persoonlijk dat dat met kleine rassen wel kan. Ik heb een rottweiler en stap pas over met 6 maand. Echt absurd hard groeit ze niet, heeft geen groeipijnen enz enz. Ik ben juist tevreden

Dan kan je beter niet zo stellig zeggen dat mensen zich moeten verdiepen en dat een pup puppybrok moet hebben tot 6 maanden.

Ik heb trouwens Duitse Herders, geen klein ras.

Ik ben nooit zo handig in formuleren :+

Achja ieder zn eigen. Ik geef mijn 'baby' gewoon 'baby eten'. Ik ervaar er geen problemen mee :)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:09

Meestal voer ik hier een zak puppybrok, dan een zak puppybrok voor grote rassen, vanwege het lagere calciumgehalte, en daarna over op volwassenenvoer.
Naast de brok af en toe vlees van voldoende goeie kwaliteit en af en toe een pens-lap om de tandjes te poetsen. Tot nog toe doen ze het daar goed op.

Hier op die manier nog nooit een pup met groeipijn of slechte botten gehad.
De 5 border collie pups uit verschillende lijnen die we zo grootgebracht hebben alle 5 A-heupen.
(En geen OCD aan schouders of slechte ellebogen o.d, de enige werkhond die ik ooit had met een slechte rug was erfelijk zwaar belast door de afstamming, o.a. ook met epilepsie)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:10

Kabayo schreef:
Sommigen mogen zich echt beter inlezen voor ze er brok in stoppen. Je moet ze tot 6-7 maanden puppybrok geven . Zit meer eiwit in en dat hebben ze nodig om te groeien.

Jij zou ook nog wat kunnen bijleren zo te lezen.
De samenstelling van puppybrok is anders en in geval van labradors is het advies dit vrij lang te geven, vanwege de verhouding van bepaalde stoffen en de kans op het ontwikkelen van HD/ED. Onze fokker raadde zelfs een specifiek merk brokken aan.
Het is niet perse zo dat puppy's sneller groeien van puppybrok, dit zou ook helemaal niet het doel moeten zijn, krijg je opeens hele grote honden allemaal.

Echter, voor een kleine hond zal dit anders zijn en voor een groot ras dat minder risico heeft op hd ook weer anders. Het is gewoon zoeken naar wat het beste is voor jouw (ras) hond.

Ik zou ts wel aanraden om over te gaan op volwassen brok. De pup is al 9 maanden, dan kan dat vaak prima. Probeer wel of ze ook nog wat puppybrok wil eten, gemengd met de nieuwe brok. Dit maakt de overgang van het een naar het ander kleiner en kan problemen met de darmen tegen gaan.

tengeltje11

Re: Wanneer pup volwassen brok geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:15

kan gerust al volwassen voer krijgen hoor.

grote honden zijn niet altijd gebaat bij puppyvoer.

wij hebben al behoorlijk wat duitse doggen gehad.
dierenarts heeft ons al altijd geadviseerd om nooit puppyvoer te geven aan de doggen.
puppyvoer is ervoor gemaakt dat ze vlugger groeien,en doggen,die enorm groot moeten worden,groeien beter wat trager ipv in de lucht te schieten.
onze honden komen ook gewoon gezond groot.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:20

love_western schreef:
Die van ons gaan met 3 maand al op volwassenbrok.

Ik zie puppybrok meer als commercieel gedoe.

Dit dus!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:25

Kabayo schreef:
Ik vind het alleen zo tegenstrijdig...
Veulens geef je ook veulenbrok
Kuikentjes krijgen ook kuikenmeel
Babys geef je toch ook niet een driegangenmenu

Als je snapt wat ik bedoel :o

Is dat niet zo omdat we ons veulen brok geven als toevoeging. Merriebrok of sportbrok is dan geen logische keuze. Maar uiteindelijk is brok voor paarden ook maar een toevoeging bovenop hooi en gras en daarmee in principe ook commercieel (wat dan weer past met wat wij vragen van het paard wat onnatuurlijk is dus moeten we onnatuurlijke toevoegingen zoals sportbrok geven).

Baby's geef je uiteraard geen lastig te kauwen eten, pittig gekruid of dingen die ze nog niet mogen eten op hun leeftijd. Dus dat vind ik logisch.

Kuikens heb ik geen verstand van :')

Voer is voor honden gewoon de basis. In het wild (zwerfhonden en wolven) eten als puppy's niet anders dan hun ouders. Zij krijgen niet het rijkere vlees of de betere organen oid.

Ik denk dus dat het verschil vooral is of de brok de basis is zoals bij honden of een toevoeging is zoals bij paarden.