Klaas15 schreef:Ik heb aga gekweekt voor shows en had er meer dan 100 zitten.
Jou aga's zijn waarschijnlijk broedrijp omdat het weer warm is en dus langer licht. Als het langer licht is gaan ze broeden.
Een aga gebruikt geen nest maar wel een nestkast.
Hierin zit een klein kommetje gefreesd, wij deden op de gehele bodem altijd houtkrullen. hierop broeden ze ook.
Wat belangrijk is als je de eitjes weghaalt en wilt bewaren ze steeds draait anders gaat de vrucht dood.
Dat je aga's nog jong zijn hoeft niets te betekenen, als ze bevrucht zijn brengen ze de jongen groot, al zal er praktisch altijd wel een sterven.
Hou de maagkiezel ( kleine steentjes om het voedsel te malen, vogels hebben geen maag )goed bij geef geen calcium dat hebben ze niet nodig.
Wel kun je ze een vitamine kuur geven, dit doe je in het drinkwater maar heeft voor de jongen geen effect.wat wel leuk is voor een nes te maken zijn verse wilgen takken, deze versnipperen ze graag.
Bedankt voor uw reactie!
In mijn nestkast zit geen kommetje, misschien wel een handig iets om even naar te kijken voor de volgendekeer inderdaad! Dan blijven de eieren tenminste beetje in het midden liggen want het rolt nu alle kanten op.
Nestmateriaal heeft ze al heel veel van gehad, ook wilgentakken, maar ze wenst niks in het hok.
Ik ga geen eitjes uit het broedhok halen, maar weet u misschien of het gebruikelijk is dat ze zo naast de eitjes zit te broeden zoals bij de hier bovenstaande foto? Of doet ze dit dus alleen omdat ze het niet begrijpt?