Hond aangevallen, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

StonedRomy

Re: Hond aangevallen, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 18:59

Maar uiteraard kan het dan eens gebeuren. Het moet niet zijn dat, omdat de akita misschien op een lijst komt waar maatregelen voor genomen gaan worden, de akita dan extra hard wordt afgestraft met de eigenaar. Wie weet wilt de eigenaar van de hond wel met ts gaan trainen om haar hond dit gedrag af te leren en komt haar hond alleen nog maar met een muilkorf op het veld? Helaas moet eens de eerste aanval zijn en gaat het baasje er alles aan doen. Dit had ook met een andere Griekse hond kunnen gebeuren oid.

Ik zou ze dus gewoon eens opbellen en ook even vragen naar haar hond en of hij ook gewond is geraakt etc. Dan geef je aan ook bezorgd te zijn om haar hond.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:14

Als mijn hond een andere bijt vind ik het maar normaal om de dierenartskosten te betalen. Heb ik overigens al eens meegemaakt en is gelukkig goed afgelopen, maar ik voelde me echt rot voor de andere hond en zijn baasjes.
Een akita is in de meeste gevallen best dominant en heeft vaak moeite met andere geslachtsgenoten, baasjes horen daarop in te spelen en de hond aan te lijnen als er onbekende honden bijkomen. Ook al kan een moment van onoplettendheid altijd voorkomen, maar dan dien je daarvoor wel je verantwoordelijkheid op te nemen vind ik.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:54

Ben ik de enige die, ondanks dat de hond van TS misschien heeft zitten staren oid, het niet normaal vind dat een hond aanvalt, maar dan ook niet stopt als de andere hond op zijn rug gaat liggen? Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:57

eclair98 schreef:
Ben ik de enige die, ondanks dat de hond van TS misschien heeft zitten staren oid, het niet normaal vind dat een hond aanvalt, maar dan ook niet stopt als de andere hond op zijn rug gaat liggen? Ik ben hier oprecht nieuwsgierig naar :j

Nee hoor. :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:03

eclair98 schreef:

Je bent idd niet de enige :(

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:05

Ik vind vijf bijtwonden ook wel wat veel voor een schermutseling!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:05

Ik begrijp dat je de gegevens van mevrouw in kwestie hebt? Dan verwacht ze misschien wel dat je contact met haar opneemt over het verdere verloop en heeft ze misschien een beetje slappe-hap gereageerd omdat ze zelf ook schrok. Is niet niks als jouw hond een andere hond in z'n donder bijt.
Bel gewoon even op, zeg wat de dierenartskosten zijn en vermeld dat je graag ziet dat de kosten verdeeld of vergoed worden. Of laat je vriend bellen om eventueel gemekker over 'jij was er niet bij' te vermijden.

eclair98 schreef:

Vreemd inderdaad. Mijn ouders hebben namelijk zo'n anti-held die bij een grom al op haar rug gaat liggen, maar de honden die op haar aan komen stoppen dan ook ogenblikkelijk.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 20:16

Oke we hebben gebeld!
Het was zo'n ontzettend positief gesprek, mevrouw was erg begaan met onze hond. Ook haar gevraagd naar wat naar haar idee de reden zou kunnen zijn. En eigenlijk had ze dezelfde reden die ik ook eerder al bedacht had (vergeten was en ook vergeten hier te vermelden). Bij een eerder incident waar haar hond niets aan kon doen is een hond uit dezelfde losloopweide gesprongen (met een hoog hek) en heeft haar hond aangevallen terwijl zij gewoon buiten het hek wandelde. Mijn hond en vriend waren daar toen echter ook in het losloopveld en later ook even daar om te checken of alles oke was.

Waarschijnlijk is deze ervaring zo heftig geweest voor de hond dat hij onze hond er ook aan heeft gelinkt en daarom zo uitviel. Ook is het nog een erg jonge hond van nog maar 11 maanden. Mevrouw had ook al met haar trainer overlegd en klonk als iemand die het beste met haar en andermans hond voor heeft. DA kosten vergoeden was geen probleem. Haar hond wordt ook gecastreerd en waarschijnlijk gaan we daarna met haar trainer en onze honden er voor zorgen dat en wij geen angst hebben, onze hond geen angst meer heeft en haar hond onze hond niet koppelt aan de traumatische ervaring.

Ik ben ontzettend blij en het lijkt me dus duidelijk dat wij verder niets gaan doen.
We hebben het ook nog over de reactie gehad en ze verstelde ook dat ze gewoon zo in shock was en ja dat begrijp ik goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:18

_Micha_ schreef:
Oke we hebben gebeld!
Het was zo'n ontzettend positief gesprek, mevrouw was erg begaan met onze hond. Ook haar gevraagd naar wat naar haar idee de reden zou kunnen zijn. En eigenlijk had ze dezelfde reden die ik ook eerder al bedacht had (vergeten was en ook vergeten hier te vermelden). Bij een eerder incident waar haar hond niets aan kon doen is een hond uit dezelfde losloopweide gesprongen (met een hoog hek) en heeft haar hond aangevallen terwijl zij gewoon buiten het hek wandelde. Mijn hond en vriend waren daar toen echter ook in het losloopveld en later ook even daar om te checken of alles oke was.

Waarschijnlijk is deze ervaring zo heftig geweest voor de hond dat hij onze hond er ook aan heeft gelinkt en daarom zo uitviel. Ook is het nog een erg jonge hond van nog maar 11 maanden. Mevrouw had ook al met haar trainer overlegd en klonk als iemand die het beste met haar en andermans hond voor heeft. DA kosten vergoeden was geen probleem. Haar hond wordt ook gecastreerd en waarschijnlijk gaan we daarna met haar trainer en onze honden er voor zorgen dat en wij geen angst hebben, onze hond geen angst meer heeft en haar hond onze hond niet koppelt aan de traumatische ervaring.

Ik ben ontzettend blij en het lijkt me dus duidelijk dat wij verder niets gaan doen.
We hebben het ook nog over de reactie gehad en ze verstelde ook dat ze gewoon zo in shock was en ja dat begrijp ik goed.

fijn dat het gesprek zo goed ging! *\o/*

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:31

Paar weken geleden zijn mijn honden ook aangevallen door twee flinke herdershonden. Van desbetreffende persoon heb ik nooit iets ontvangen aan verontschuldiging of dierenartskosten (nou waren die niet bijzonder hoog aangezien ik ook medicijnen uit eigen praktijk kon halen). Helaas woon ik in Duitsland en doet de politie hier dus helemaal niks aan. Ik zou het nog bij de gemeente kunnen melden maar ook daar gebeurt er niks mee, geen bijtrapport niks. In Nederland daarintegen kun je het inderdaad bij de politie melden zodat er een melding over de betreffende hond wordt gemaakt, maar ik zag dat je dat liever niet doet. Dan gewoon de mevrouw in kwestie opbellen (of langsgaan omdat het persoonlijk toch vaker beter overkomt) en het gesprek beginnen met hoe dit voorkomen had worden.

In mijn geval heeft Meneer van de woning het zien gebeuren, heeft mij horen schreeuwen en heeft zijn honden teruggefloten. Maar mevrouw beweert dat hij niks heeft gezien of gehoord. En mevrouw beweert bij haar leven dat haar honden nooit zoiets zouden doen. (Ja ze zou nooit haar kinderen met de honden alleen buiten laten voor de veiligheid en ze hebben ooit wel bijna een hondje verscheurt en op t land gejaagd toen die bij hun op het erf kwam.) Maar nee ze heeft ontzettend brave honden en die zouden zoiets noooooooit doen. We waren op ongeveer 10 meter van het erf van die mensen, mijn hondjes stonden in de berm te snuffelen en hebben daadwerkelijk die honden niet opgemerkt voordat ze werden gegrepen.

Ik kan ook met zelfverzekerd zeggen dat mijn hondjes niks hebben uitgelokt omdat ze de herdershonden niet eens door hebben gehad voordat ze de lucht in werden geslingerd. Verder zijn ze ook ontzettend sociaal naar andere honden, 1 van de 2 werd op de hondenschool ook gebruikt om agressieve/drukke honden te trainen om zich niks van andere honden aan te trekkken. Mentaal hebben de mijne meer schade opgelopen dan fysiek ondanks dat ze 2-3 keer zijn gegrepen en door elkaar zijn geschud. Ze hebben 1 week heel stijf gelopen en de week erop nog voorzichtig, 1 van de 2 heeft nog altijd een bultje van een bloederguss. De eerste paar dagen doken ze ook per direct in elkaar zodra ze een hond hoorden/zagen. Inmiddels gaat t al stukken beter maar met meerdere honden op 1 plek worden ze alsnog wat schuchter. Ik wil binnekort nog kijken of de herdershondenschool in de buurt een keer traint als ik vrij ben of ik die twee dan mee mag nemen en er bij mag zitten.

Oh ik zie net dat je al had gebeld :+

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 20:35

_Micha_ schreef:
Oke we hebben gebeld!

Dat kan er zeker mee te maken hebben!
Fijn dat het gesprek goed ging!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 01:13

Je kunt trouwens ook gewoon melding maken van iets zonder daar direct een aangifte van te maken
Maar met een melding kunnen ze wel in de gaten houden of het vaker gebeurd bij/door een specifieke hond

Dat hebben kennissen van me ook gedaan in een iets heftiger geval(uitgebroken hond die hen volgde en 1 van de hondjes doodbeet en meenam naar huis)
Die wilden aangifte doen maar de politie werkte hier niet aan mee dus werd het een melding ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 01:21

Hoe ik erover denk: Ja, het is een losloop weide. Maar in die losloopweide kunnen ook kinderen lopen. Wie weet is het de volgende keer een kind waar het beest z'n tanden in zet, aangezien kinderen niet altijd weten hoe ze zich rond een hond moeten gedragen. Maar is het dan het kind zijn schuld dat de hond bijt? Nee. Een hond HOORT NIET AAN TE VALLEN. Geen andere honden, geen kinderen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 02:07

Een hond die uitvalt naar een andere hond is heel wat anders en heeft geen ruk te maken met uitvallen naar kinderen/mensen
Laten we dat sowieso niet vergeten

Daarnaast horen kinderen wat mij betreft niet los rond te fladderen op een omheinde honden weide bestemd als losloopveldje/speelveldje tenzij er begeleiding aan vast zit geplakt (aan die kinderen he) aangezien honden en kinderen altijd alleen onder strikt toezicht bij elkaar zouden mogen zijn en al helemaal vreemde honden en kinderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 02:15

Sonja_vR schreef:
Een hond die uitvalt naar een andere hond is heel wat anders en heeft geen ruk te maken met uitvallen naar kinderen/mensen
Laten we dat sowieso niet vergeten

Daarnaast horen kinderen wat mij betreft niet los rond te fladderen op een omheinde honden weide bestemd als losloopveldje/speelveldje tenzij er begeleiding aan vast zit geplakt (aan die kinderen he) aangezien honden en kinderen altijd alleen onder strikt toezicht bij elkaar zouden mogen zijn en al helemaal vreemde honden en kinderen

Maar honden die uitvallen horen wel "rond te fladderen"? :) En ik heb het van dichtbij meegemaakt. Een hond die altijd uitviel naar andere honden. Iedereen heeft de eigenaar gewaarschuwd, maar nadat het beest in het arm van een kind hing drong het pas tot hem door dat het misschien niet héél veilig was om zijn onopgevoede hond los rond te laten lopen.

Je hebt gelijk, kinderen horen altijd onder toezicht te staan, vooral in contact met dieren. Helaas zijn niet alle ouders even oplettend of gewoon laks, en kan het gebeuren dat dat toezicht er niet is. Is het daarom oké dat het kind aan wordt gevallen? Denk het niet.

Een hond die andere honden aanvalt, kan zomaar een kind aanvallen. Zo'n dier hoort niet los te lopen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 02:29

Dat bericht (over hond die kind aan viel )had ik niet eens gelezen
Ik had het over een situatie als ts beschrijft

Ik ben zo simpel dat ik mijn honden niet eens los laat met kinderen of vreemden in de buurt
Ik weet namelijk exact wat ik van mijn honden kan en mag verwachten
Maar weet ook dat mensen nogal ondoordachte compleet stupide acties uithalen waardoor er gewoon dingen kunnen voorvallen dus vertrouw ik zE per definitie biet
(Mensen en kinderen )
Dus ter bescherming van mijn honden die daarvoor geheel van mij afhankelijk zijn , vermijd ik een aantal situaties gewoon :+

De hele hond en mens agressie discussie ga ik mij niet in mengen
Ik heb daar duidelijke gefundeerde meningen/gedachten over en die zijn niet dat een hond agressieve hond per definitie mens agressief os

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 05:51

Ik heb dit ook eens gehad met een hond lang geleden. Ik heb toen een brief gemaakt waarin ik ze aansprakelijk stelde voor de kosten samen met een kopie van de rekening. Toen heb ik de mensen opgebeld en gezegd dat de brief er aan kwam en dat de toon misschien wat zakelijk is maar ze die nodig hebben voor hun verzekering. Dan is het aan hun of ze zelf betalen of het aan hun verzekering doorgeven. het is nu eenmaal gebeurt en het heeft geen zin om als baasjes het erger te maken. Het moet alleen wel even opgelost worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:23

Fijn dat het zo opgelost is ts!

Ik vermijd daarom altijd losloopgebieden. Ik kan van mijn honden niet verwachten dat ze elk andere hond leuk en aardig vinden.

Ik mag ook lang niet iedereen :+

Plus het feit dat ze het al niet meer op andere kleine hondjes hebben. Omdat er van die lakse eigenaren zijn die hun kleine fluffy niet bij zich roepen, waardoor ze mijn honden aanvallen (mechelse herders)

Erg vervelend, want die van mij laten zich niet bijten. Alleen ik moet het wel proberen te voorkomen, want anders zijn de eigenaren helemaal van slag. Want zo'n kleintje wint het echt niet... En dan ook nog raar vinden als ik boos word, dat ze hun beesten gewoon bij zich moeten houden :')

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:57

Resistance schreef:
Hoe ik erover denk: Ja, het is een losloop weide. Maar in die losloopweide kunnen ook kinderen lopen. Wie weet is het de volgende keer een kind waar het beest z'n tanden in zet, aangezien kinderen niet altijd weten hoe ze zich rond een hond moeten gedragen. Maar is het dan het kind zijn schuld dat de hond bijt? Nee. Een hond HOORT NIET AAN TE VALLEN. Geen andere honden, geen kinderen.

Behalve dat kinderen mijn inziens niet rond horen te spelen/lopen in een losloopweide (behalve netjes rustig bij volwassenen in de buurt) gaat het in deze situatie blijkbaar om een nog jonge hond die niet eerder zoiets had gedaan. Natuurlijk zullen veel eigenaren dit zeggen maar voor iedere aanvallende hond is eens de eerste keer. Als dit bekend is van de hond hoort hij inderdaad niet in een losloopweide maar je kan dit niet altijd verwachten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:33

Tja hoe banketstaaf ook maar nooit is met 100% zekerheid te zeggen dat honden met alle honden goed gaan. Het risico dat het fout gaat is altijd aanwezig zodra er meer dan 2 honden zijn. Soms gebeurd er iets wat normaal nooit gebeurd. Kan zelfs zijn dat in spel een hond zich flink bezeerd en schrikt en snauwt waardoor een ander terug pakt. Meestal stopt het daarbij maar kan ook vlam in de pan zijn. Ligt aan zoveel dingen. Heb het gelukkig in en met mijn roedel nog niet mee gemaakt maar men zegt niet voor niets..... in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst ;)

Het blijven levende wezens! Wel super hoe het mogelijk aangepakt gaat worden

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 01:59

Snap niet waarom mensen er een probleem van maken dat ts vrij zeker zegt te weten dat haar hond niet de aanstichter van het incident was. Haar vriend was er bij en die heeft het dus wel gezien. (Zo moeilijk is dat niet te bepalen imo)
Als haar hond niet de aanstichter was dan is dat zo.

Ik vind een open gesprek met de eigenaar van de akita zeker op zn plek.
Daarnaast ook het verhalen van de kosten heel normaal, zeker wanneer het gewoon uit de verzekering kan.

En inderdaad, akitas zijn prachtige honden, maar niet voor elk baasje weggelegd (niet voor niets hrlijst idd) en ook niet altijd om maar vrij tussen andere honden te lopen in dit geval.

Lees net hoe het opgelost is/wordt. Helemaal super dat het ook zo kan!
Heerlijk dat er toch gewoon ook mensen zijn die begaan zijn met andere mensen en honden en hun beste beentje voor zetten.
Zonde dat de akita die slechte ervaring heeft gehad!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 06:44

Wat een super reactie van deze dame.

Een eigenaar die haar verantwoording neemt.
Hopelijk worden jullie honden nog eens de beste vriendjes met een beetje hulp.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 07:44

TS hier staat een hele uitleg mbt hoe eea wettelijk is geregeld mbt bijtincidenten
http://www.hondenpage.com/hondenforum/7712/schade-door-en/of-aan-honden.php

Hier staat eea (oa een download voor lijst I en II) mbt HR honden https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/05/17/staatssecretaris-van-dam-maatregelen-tegen-bijtincidenten-agressieve-honden En wanneer eea in werking gaat.

Iets om te overdenken...
Het nadeel van niet melden bij de politie is dat de bijtende hond voorlopig zijn gang kan gaan en niet verplicht gemuilkorft of verplicht aangelijnd wordt oid.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-05-17 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:13

Wat betreft de aangifte vind ik moeilijk.

1 Van mijn honden (die ook op de HR lijst staat) is nog niet zo lang geleden aangevallen door 2 Jack Russels. 1 Greep hem bij zijn keel en ging schudden en scheuren, de ander greep hem in zijn hals.
Ik zag dat mijn hond in paniek raakte en niet wist wat hij moest doen. Nadat ik een enorme brul gaf, bleef mijn hond stokstijf staan, waarna we de Jacks eraf hebben kunnen halen.
Wat als mijn hond wel terug had gebeten? Zo'n Jack Russel is even groot als de kop van mijn hond. Dan was het hap-slik-weg en is mijn hond de "gevaarlijke vechthond".

Ik ben wél aangifte gaan doen. Ondanks dat mijn hond geen verwondingen had. (Dikke huid waar ze niet snel doorheen bijten)
De eigenaar van de 2 Jacks is een arrogante eikel en denkt dat hij zijn keffende, rond rennende en gillende ADHD-hondjes overal maar los kan laten. (Is in een woonwijk gebeurd waar een aanlijnplicht geldt.)
Stel dat dit nog een keer gebeurd en mijn hond wél terug bijt. Dan ligt de eerdere aangifte er al en kunnen ze zien dat deze 2 hondjes vaker voor problemen zorgen. Of als het bij een ander gebeurd.

Dus aan de ene kant ben ik vóór aangifte doen, maar aan de andere kant s het bij jou wel echt netjes opgelost. En de eigenaar van de andere hond is meegaand.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:19

Ik denk dat je er goed aan het gedaan om melding of aangifte te doen. Het ligt dan vast.
Houd wel in de gaten dat melding maken iets anders is dan aangifte doen. Bij aangifte verzoek je om rechtsvervolging en zet je een handtekening onder je aangifte. Bij melding maken ligt het alleen vast maar wordt de eigenaar van de bijtende hondjes niet strafrechterlijk vervolgd.