Wat voer jij je hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien__

Re: Wat voer jij je hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:49

Mijn 4 Vizsla's krijgen in de week KVV, met 1 à 2 x per week een BARFmaaltijd.
De pups worden gespeend op KVV/BARF, maar ik laat hen ook aan geperste brok wennen. Niet elke pupkoper staat er voor open om KVV/BARF te voeren, hoewel ik het ten zeerste aanprijs.

Merken variërende van: Kivo, TinLo, Dogmeat, Degomeat, Hunters Home, Alaska,...

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:49

Wij voeren de hond 's avonds KVV van wisselende merken, soms Rodi maar ook wel carnibest, smuldier of Barfmenu. Om de toch wel hoge prijs van de KVV wat te drukken krijgt ze daarnaast 's ochtends brokken van Carocroc. Tot nu toe het enige merk wat ze lekker vindt en waarvan ze geen zachte ontlasting krijgt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:54

Ik ga de pup Orijen voeren met daarbij vers vlees, maar dat wordt gewoon rodi denk ik. De brok is uitgebalanceerd genoeg.

Royal canine, eukaneuba, hills al dat middelvoer kan daar gewoon niet tegenop als je de samenstelling bekijkt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:54

hier eet alles BARF,althans,ik voer volgens NRV percentages, af en toe krijgen ze kvv.

al vanaf onze eerste hond anno 1982 voer ik vers ( ik was toen nog kind,maar mijn ouders voerde haar vers),en buiten dat de honden het goed eten,ik het afwisselen in diersoorten geweldig leuk vind om te doen,vind ik het ook het 'natuurlijkste' voer wat je een hond kunt voeren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:59

De poedel steekt haar middelvinger op naar als wat lijkt op dood beest. Kvv eet ze soms, maar vaak speelt ze er alleen maar even mee. En barf kan ik vergeten. Muisjes zijn leuk om op te kauwen maar worden daarna midden in de kamer losgelaten om daar te blijven liggen. Kippenpoten/kipfilet idem dito, vogeltje idem dito, stukken cavia idem dito (was wel cool vlees). Ik was er wel klaar mee.

Ik ben er zelf ook nog vies van dus dat helpt niet mee.

@Amaris: ik kijk liever naar de honden dan naar de samenstelling. Wees erop bedacht dat vrij veel honden het niet lekker doen op orijen. Ik zou dan eerder voor acana graanvrij gaan als je wel via die insteek wilt voeren. Mooier voer (qua hoe de honden het erop doen) vind ik Dog Lovers Gold Passion Ocean fish & Sweet Potato. Valt ook onder de graanvrije lijn met veel dierlijk product.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:00

Ik ging mijn Goldendoodlepup ophalen en kreeg er wat rollen vers vlees bij. Ik heb er zelf nog bij gehaald maar na 14 dagen ging de pup aan de diarree en ondanks diarreeremmers en een behandeling tegen Giardia kreeg ik de ontlasting niet goed. Hij was na 3 weken diarree inmiddels erg mager en bleef achter in groei. Ben toen op aanraden van D.A.over gegaan op Eukanuba large breed puppenbrok en met 2 dagen was zijn ontlasing prima. Hij is nu bijna een jaar oud en meng het puppenvoer met de Adultbrokken en hij doet het er goed op. Mijn 3 Russels krijgen Meadowfield en dan s'ochtends brokjes en s'avonds diner met wat vlees er door.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:07

Afwisselende merken KVV ochtend en avond. 's Avonds is het voer afgetopt met groenten (boontjes, worteltjes, gekookte andijvie, etc.). Bij avondeten á la aardappelen-groente-vlees wordt er expres meer groente voor de hond gekookt. :D Bij gebrek aan groenten krijgt ze boontjes uit blik erbij. 's Middags krijgt ze een boterham (oud of kapje). Ook is er Farmfood geperste brok in huis, makkelijk als ze ergens mee naartoe gaat.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:11

Hier voeren we Kjen's op basis van rijst en kip.

Waarom? Ze kregen eerst voer van selection Croc maar ze stonken vaak en de stafford had vaak last van der buik.
Met dit voer stinken ze veel minder (oke nu door ouderdom stinken ze uit hun bek) maar hun vacht stinkt niet meer en de stafford heeft aanzienlijk minder last van der maag.

De labrador eet alles

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:11

Bravura schreef:
Wendy....ik voerde het laatste jaar van mijn vorige hond ook Trovet. Ik vond echter steeds weer kattenbrokjes in het hondenvoer. Voerde dit speciaal voor darmen en mn de huid. De hond werd er steeds weer ziek van. Tot ik dus die kattenbrokjes er tussen vond. Zat in meerdere zakken. Ze maken daar de machines niet goed schoon. En het voer luisterde bij mijn hond erg nauw. Trovet verkoopt mn hypoallergeen voer. Erg slordig dat dit dus gebeurde over langere tijd bij meerdere zakken.

Dit heb ik echt nog nooit gezien/gemerkt/gehoord. Heb je daar foto's van en toen ook contact gehad met ze dan?
Edit: en wanneer was dat dan? :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:04

Mizora schreef:
De poedel steekt haar middelvinger op naar als wat lijkt op dood beest. Kvv eet ze soms, maar vaak speelt ze er alleen maar even mee. En barf kan ik vergeten. Muisjes zijn leuk om op te kauwen maar worden daarna midden in de kamer losgelaten om daar te blijven liggen. Kippenpoten/kipfilet idem dito, vogeltje idem dito, stukken cavia idem dito (was wel cool vlees). Ik was er wel klaar mee.

Ik ben er zelf ook nog vies van dus dat helpt niet mee.

@Amaris: ik kijk liever naar de honden dan naar de samenstelling. Wees erop bedacht dat vrij veel honden het niet lekker doen op orijen. Ik zou dan eerder voor acana graanvrij gaan als je wel via die insteek wilt voeren. Mooier voer (qua hoe de honden het erop doen) vind ik Dog Lovers Gold Passion Ocean fish & Sweet Potato. Valt ook onder de graanvrije lijn met veel dierlijk product.

Ja, maar je moet ergens beginnen en ik begin dan het liefst met goede kwaliteit (dan heb ik het over het vergelijk RC ten opzichte van Orijen/DLG/Arcana).

Overigens krijgen ze Orijen bij de fokker, en pas als zij aangeeft dat de pup het er goed op doet ga ik het voer kopen. Met het kopen wacht ik bewust totdat ik dat zeker weet. De fokker heeft ook DLG gevoerd aan de volwassen honden en daar deden ze het ook goed op, dat heb ik als goede tweede opgeschreven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:14

Ik vind Rodi dan weer niet de 'beste' keuze qua kvv als je het vergelijkt qua prijs en samenstelling met anderen merken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:21

Mizora schreef:
Applaws droogvoer voer ik niet aan katten. Te veel katten met blaasgruisproblemen blijken dat gehad te hebben. En als je naar de analyse kijkt (extreem hoog eiwit-, calcium- en fosforgehalte) is dat ook te verklaren. De hoeveelheid magnesium staat er niet op, maar is als het goed is passend bij de hoeveelheid Ca en P. Dit zijn de 4 ingrediënten die aan de basis van blaasgruis staan.

Katten voer ik sowieso voornamelijk natvoer. Als ze met 200g natvoer nog meer bijvoer nodig hebben dan pak er eventueel wel brokjes naast.

Dit zie ik toch regelmatig bij jouw berichten terug komen. En ik geloof je best. Maar ik blijf er toch echt bij. Zoals eerder aangegeven heb ik een reden waarom ik (ook) brok wil voeren. En dat betekend niet dat ze nooit iets anders krijgen, maar de meeste brok die ik hier geprobeerd heb valt gewoon minder goed. Een van de katten heeft de afgelopen week meerdere nachten gekotst omdat ik door mn zak applaws heen was en wat kleinere proefzakjes had liggen die ik wel eens wilde proberen. De anderen aten het allemaal minder goed dan de applaws. Dus dat is voor mij best een ding. Ze doen het er goed op, krijgen als hoofdvoer kvv en bij de kvv krijgen ze extra water. Daarnaast zie ik ze meerdere keren per dag nog bij de waterfontein staan. Ze krijgen de brokken iedere dag afgewogen.(net als het vlees.) Meer vlees voeren wil ik niet en daarnaast worden ze er dan wel vet van. Nu blijven ze netjes op gewicht.

Ik zou applaws alleen niet als hoofdvoer geven om de redenen die jij noemt.

Ik ga er ook vanuit dat jouw bericht op mij gericht was, aangezien ik de enige ben die de katten benoemd in combinatie met applaws.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:33

Ik ga Rodi ook eigenlijk alleen voeren voor erbij. De brok is al zo compleet, dat komt wel goed. En dan gaat het me vooral om de makkelijke verkrijgbaarheid en porties (de hamburgers) van Rodi. Beide gezinnen waar ik oppas krijgen de honden ook Rodi erbij en het werkt gewoon fijn met ontdooien en de honden doen het prima.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:35

Niet specifiek kiwiwitje, hoewel jouw bericht wel een aanleiding was. Er staan hier meer mensen die graanvrij willen voeren. Ik vind mensen bewust maken van dat dit bij hoge kwaliteit voer ook voergekoppeld kan zijn belangrijk.

Als het een bewuste keuze is, dan is het prima, maar ik vind het sneu voor mensen als ze er pas naderhand achterkomen en ik heb zelfs wel gevallen gezien waarbij juist Applaws gekozen werd (met de gedachte goed graanvrij voer) om aan een ex-blaasgruiskat te voeren, die daardoor terug klachten kreeg. Het is een beetje zoals L4 enten. Er zit een risico aan, maar aan het niet doen zitten ook risico's (mijn hond wordt wel L4 geënt omdat ze vrij veel contact met ratten/rattenzeik heeft, de honden van mijn ouders niet omdat de ene niet tegen enten kan en de ander weinig risico loopt).

Overigens is het risico inderdaad het grootste als het als hoofdvoer gegeven wordt. Nu middelt het wel weer uit.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:48

Wendy, Foto's weg geknikkerd nadat de fabrikant in kennis is gesteld en de nVWA. Had het voer via dierenarts.Betrof de Venison, hert dus, en de struisvogel. Hond heeft ernstige problemen gekregen en is kort nadat deze kattenbrokjes aangetroffen werden ingeslapen.
Voor mij wat Trovet betreft definitief case closed.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 11:59

@Mizora, misschien heb ik er overheen gelezen, maar welk natvoer voer jij je kat(ten)?

Ik heb de site voerwijzer eens bekeken en daar werd tot mijn verbazing natvoer als best heel okee aangewezen, terwijl ik altijd dacht dat dat het slechtste was wat je kunt geven.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:01

Ieder heeft zo zijn voorkeuren, ervaringen en elke hond is anders.
Sommigen zijn tegen bepaalde merken en andere gaan graag in discussie over al dan niet brok of vers voeren.

Bij deze mijn voeding en dergelijke voor mijn honden.
Edit: 3 Duitse herders (2 werklijn 1 showlijn) en een Oost-Europese herder VEO.

Royal Canin Maxi Junior en Maxi Adult bij jonge honden.
Happy dog Supreme lijn en de Nature lijn voor mijn oudste hond lang gegeven.
Uiteindelijk nu alle 4 honden op de Royal Canin Club Special Performances Adult CC.

Royal Canin Maxi Junior geef ik vrij snel tot zo'n 6-8 maanden en dan ga ik over naar de Maxi Adult.
Reden hiervoor is dat ik wel meerwaarde zie voor de ontwikkeling.
Oudste reu reageerde wel allergisch op dit voer en is hierdoor op Happy Dog gezet vanaf 6 maanden.
Mijn jongste teef word 15 maanden en staat nu ook een dikke maand op de CC.
Dit omdat ze te dik werd van de Maxi Adult, zelfs met voer lager zetten in hoeveelheid.

Reden van de CC is deels ook prijstechnisch bekeken en omdat ze allemaal er het goed op doen.
Ik bekijk wel nog andere opties en ook naar vers gekeken maar bepaalde dingen houden mij tegen.
Sowieso dat er een paar honden zijn die het vertikken om iets als KVV of BARF te willen doen.
Ik blijf dus bij deze brokken. Geen voorbereidend werk, prijstechnisch goed, honden eten goed, geen problemen met vacht en dergelijke.

Ik geef wel ook supplementen bij het eten voor mijn jongste honden.
Hertengewei, Oren (ongerookt), bullenpezen zijn voornamelijk de extra's.

Luchtpijp ofzo vergaat hun niet goed...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:11

Hmm, ok. Zelf nog nooit iets van gemerkt of gehoord.

Mijne krijgen heel soms een weekend rauw. van tammenga en dan de paard variant ook. Helemaal de blijste hondjes die je je kan bedenken. Wel in 1 hap op. Maar voor mij is het persoonlijk niet te doen om alles uit de vriezer te halen elke keer.

Iedereen moet denk ik gewoon vooral doen wat bij het dier past. Bij de een is dat vlees, bij de ander brok. :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:19

Ik voer zelf animonda carny. Maar aan het eind van Poezekind haar leven heeft ze ook wel Gourmet gegeten. Toen was het simpelweg wat ze at was goed. Toen ze nog verder verslechterde hebben we haar toch maar gevangen en naar de dierenarts gebracht, waar ze direct ingeslapen werd vanwege tumoren/hartkwaal/buikvliesontsteking (boerderijkat en zeker niet tam, dus onderzoek was lastig en behandeling zou in ieder geval dagelijks pillen betekenen, wat niet mogelijk was). Maar tot op het laatst behoorlijk goed op gewicht gebleven, terwijl we haar 1.5 jaar daarvoor kregen (bij het huis) en ze broodmager, spierloos en met rare vacht was. Waarschijnlijk in ieder geval nierproblemen. Ze is van 200g animonda carny met 50g royal canin sensible 33 (in mijn ogen het beste RC kattenvoer) terug goed op gewicht gekomen en dat voor een jaar gebleven. Ze heeft korte tijd op onbeperkt RC gestaan naast 200g natvoer, maar toen werd ze te dik.

Voor katten is vocht heel belangrijk en bij voer heb je (op het moment) 3 soorten compleet voer:

- droge brokken (bij katten eigenlijk alleen krokant, geperste brok wordt door katten nauwelijks gegeten). Bestaande uit vetten, koolhydraten, eiwitten, vezels, 10% vocht en toegevoegde mineralen+vitaminen. Dit alles gemalen en door de extruder/expander gegaan en tot een brokje gevormd.
- natvoer (kuipjes, blikjes, zakjes, etc.). Bestaande uit vetten, meestal koolhydraten, eiwitten, meestal vezels, 60-80% vocht en toegevoegde mineralen+vitaminen. Dit alles gemalen en door de extruder/expander gegaan en tot een brokje gevormd. Dit soms gemalen, danwel in een gelei gestopt, daarna of verhit en dan in een verpakking of verpakt en dan verhit.
- kvv (worsten of bakjes, diepvries. Alles wat houdbaar is, is natvoer). Bestaande uit vetten, soms koolhydraten, eiwitten, soms vezels, 60-80% vocht en eventueel toegevoegde mineralen+vitaminen. Dit soms vermalen, daarna in een verpakking gestopt en ingevroren.

Het probleem zit hem erin dat de meeste soorten natvoer die je in de supermarkt koopt van supermarkt-kwaliteit zijn of heel duur voor de kwaliteit die je voert. Gourmet is met sommige smaken echt schappelijk natvoer, maar wel veel duurder dan vergelijkbaar natvoer dat je online kan kopen. het eiwit- en vetgehalte op droge stof basis mag voor katten vrij hoog zijn, hoewel het ook niet overdreven moet worden.

Natvoer heeft als nadeel dat de tanden veel minder schoongeschraapt worden. Het heeft als voordeel dat er veel minder zetmeel (of zelfs geen) in hoeft te zitten waardoor er veel minder tandplak aangezet wordt en dus de tanden veel minder schoongeschraapt hoeven te worden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor diner bij hondenvoer. Dat heeft een hele slechte naam gekregen doordat het goedkope voeding was met weinig voedingswaarde, betere merken hadden het niet. Maar eigenlijk kan je prima diner maken van een hoge kwaliteit hondenvoer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:23

BARF!!!

Als laatste redmiddel tegen de allergie en alleen op BARF gaat het goed. Ik bepaal zelf wat mijn honden binnen krijgen.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:35

Wij hebben een border collie pup in huis. Bij de fokker kreeg hij Barça premium puppybrok hier zijn wij nog mee door gegaan en bij t laatste beetje afgebouwd en over gegaan naar farm food brokken. Waarom, de fokker gebruikt dit ook en ook voor de volwassen honden farm food en zaten goed in hun vel en zagen er goed uit. Tot nu toe doet onze pup het er zeergoed op.
Daarnaast nog af en toe een puppy koekje of van farm food de gedroogde runderhart. Zo nu en dan een kleine dentastick.

Bbauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:44

KVV : Darf , Tinlo en soms Carnibest. Vanuit het nest grootgebracht met vlees. Nooit brok gehad.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:47

Mizora schreef:
Niet specifiek kiwiwitje, hoewel jouw bericht wel een aanleiding was. Er staan hier meer mensen die graanvrij willen voeren. Ik vind mensen bewust maken van dat dit bij hoge kwaliteit voer ook voergekoppeld kan zijn belangrijk.

Als het een bewuste keuze is, dan is het prima, maar ik vind het sneu voor mensen als ze er pas naderhand achterkomen en ik heb zelfs wel gevallen gezien waarbij juist Applaws gekozen werd (met de gedachte goed graanvrij voer) om aan een ex-blaasgruiskat te voeren, die daardoor terug klachten kreeg. Het is een beetje zoals L4 enten. Er zit een risico aan, maar aan het niet doen zitten ook risico's (mijn hond wordt wel L4 geënt omdat ze vrij veel contact met ratten/rattenzeik heeft, de honden van mijn ouders niet omdat de ene niet tegen enten kan en de ander weinig risico loopt).

Overigens is het risico inderdaad het grootste als het als hoofdvoer gegeven wordt. Nu middelt het wel weer uit.

Oke top! ''Misverstand'' uit de wereld :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:55

Kat brok, porta21, graanvrije versie.
Over gegaan hierop omdat mijn andere kat, die inmiddels niet meer leeft, huidproblemen had op andere brokken.
Zodoende een graanvrije brok gezocht en toen was het over.
De kat die ik nu heb eet dit ook prima, en doet het er goed op.

Hondje groot gebracht op verschillende brokken, met altijd misselijkheid en spugen tot gevolg.
Beestje spuugde meerdere malen p.d. en ook na tips e.d. van de DA knapte het niet op.
Uiteindelijk ingelezen op kvv, en toen de grote sprong maar gemaakt.
Binnen een week een wereld van verschil.
Hij blijft gevoelig op zijn maag, maar dat veelvuldige spugen en misselijk zijn is naar de achtergrond verdwenen.
Als hij nu 1x in de maand spuugt is het veel voor hem.
Geef ik hem een paar brokjes, staat ie binnen een uur weer te kotsen.

Ik ben altijd van mening dat je moet doen waar je dier het goed op doet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:15

Hier hebben ze jaren op een combi van kvv en barf gestaan.
Dit waren we uiteindelijk gaan geven aan een hond waarmee we al jaren aan het kloten waren met voer, echt heel veel soorten dieetvoer gehad.
Nu was ze een lastige, ook voor de da en de 2elijn kliniek. Geen van alle kon achterhalen waardoor het kwam. Ze spuugde dagelijks en veel last van diarree in combi met struviet. Nierwaarde's, bloedwaarde's waren prima alleen de ontstekingswaarde's lichtjes verhoogt.
Bleek uiteindelijk ontstekingen in d'r maag te hebben.
Tegen het advies in van de da overgestapt om kvv. Zelden zo snel een hond zien opknappen, en alle medicijnen konden de bak in.

Daarna onze andere honden ook altijd op kvv en later gecombineerd met barf gehad. Totdat de grootste dame een auto immuunziekte kreeg en het niet meer verdroeg.
Na een flinke zoektocht en veel geprobeerd te hebben, op een brok uitgekomen. Noblesse, ik had er nog nooit van gehoord, maar heeft het er de laatste paar jaar van haar leven super op gedaan.