Hond rent naar huis in angstige situaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Hond rent naar huis in angstige situaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 20:37

Die van mij is vooral zo'n fan van spelen met andere honden (is een keer een sloot van zo'n 5 meter door gegaan want hij moest en zou spelen met het hondje aan de overkant) dat hij de mensen vergeet.

Zijn angst voor mensen hoop ik wel aan te kunnen pakken met gewenning en training. Maar hoe pak je dat aan met blinde paniek? Dan valt hem niks meer te leren...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 21:31

Zijn er geen hondenspeeltuinen in de buurt die volledig afgesloten zijn? Hier in Assen maar bijvoorbeeld ook in Beilen zijn grote hondenspeeltuinen met hoge hekken er omheen. Dat lijken me mooie veilige plekken om te gaan trainen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 21:57

Nee daar heb ik al naar gezocht maar voor zo ver ik kon vinden zit er niks in omgeving Heerenveen. Er zit één flink losloopgebied maar dat is tegelijk een populaire zwemplek voor kinderen...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:00

zoekspelletjes daar krijg je hem wel moe mee lichamelijk en geestelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 23:30

Angst heeft helaas niets te maken met cognitie of vermoeidheid; mensen en honden die kunnen zelfs oververmoeid zijn maar te bang om te slapen en dan wint de slaap het niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 00:50

Nee daar merk ik inderdaad ook geen verschil in. Zelfs als ik uren met hem in het bos heb gespeeld is zijn reactie op mensen op straat exact hetzelfde. Ook zijn angst naar vreemden die binnenkomen verandert niet met of ik hem wel of niet heb uitgelaten (behalve dat er dan minder in z'n blaas zit voor angstplasjes :') )

Ik denk dat de beste methode voor hem nu dat tellen is in combinatie met 'kijk'. Maar ik wil dat hij daar voor succeservaringen mee krijgt dus voor nu zal ik vooral mensen vermijden en hem aan de riem houden of 's ochtends om een uur of 6 het bos in gaan. Ook heb ik genoeg ideeën opgedaan om hem voldoende uitdaging te geven aan de riem :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:22

Waar je traint kunnen ze je toch ook goed helpen? Het is krom als ze aan de ene kant wel al trainen, maar niet naar de basis kijken, wat echt belangrijk is. De angst is een probleem, maar een groter probleem is de focus van je hond. Zeker bij een cattle dog zou er aan te werken moeten zijn, dat die bij de baas ligt. Maar zodra ze iets anders gewend zijn en ze iets verkeerd aanleren, is het juist erg moeilijk om dat weer af te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:41

Ik denk dat daar ook weer het verschil zit tussen angst en een angststoornis: in theorie zou je willen dat de angst eerst helemaal weg is voordat je gaat trainen want dan wordt alles vanuit ontspanning/inspanning aangeleerd. Maar dat geldt alleen voor een normale angst waarbij de hond zichzelf mentaal verder nog helemaal onder controle heeft en ook nog voldoende bij zinnen is om te leren van actie/reactie, gedrag/beloning.
Bij écht angstige honden die eerder een soort angststoornis hebben kan dat niet want als je wacht tot de angst weggesleten is voordat je gaat trainen dan kun je dus heel lang niet trainen. Angst is dus niet hetzelfde als 'geen focus hebben voor de baas', en wordt dus ook niet opgelost door afleiding of meer focus op de baas. Een angststoornis staat echt los van dat alles. Dus in mijn ogen is het logisch dat de trainer weliswaar ook heeft voor de angst, maar tegelijkertijd ook vaardigheden aanleert. Die lossen de angst weliswaar niet op, maar geven beide partijen in elk geval wel wat tools voor de onderlinge interactie. Ook al lost dat de angst zelf nog niet op, het is wel erg handig om die in je zak te hebben. ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:57

Maar dat is moeilijk te beoordelen zo. Het is een hond met een verleden en ook een slechte basis.

Mijn moeder heeft een hondje uit broodfok die dezelfde neigingen had. Hij wordt vast nooit 100% maar hij is al veel stoerder dan toen ze hem pas had.

Wij hadden 15jr een Border Collie en daar zijn veel vooroordelen over. Je kan ze echt alles leren. Maar ook de foute dingen. De cattledog is een werkhond en heeft nu geleerd wat werkt. Dat eruit krijgen is vaak nog moeilijker, dan blanco beginnen.
Hij vindt alles eng, omdat hij geen goede basis heeft gehad. Dan zou ik toch bezig blijven met contact maken, veel mee laten maken. Veel rust na iets nieuws. En heel positief blijven.

Wij hebben broer en zus uit 1 nest. Teefje was met 11 weken bij ons, is overal mee naartoe geweest, kon goed meelopen, werd netjes zindelijk etc.
Haar broertje is met 9 weken uit het nest verkocht en heeft toen 2 huisjes gehad voor hij met 6 maanden bij ons kwam. Die was erg bang, kon niet meelopen, was niet 100% zindelijk, kende amper dingen etc. Dat kost tijd, veel tijd. Een jonge hond is flexibel en hij deed zijn best. Maar eigenlijk merken we zelfs nu na 1,5 jaar nog altijd verbeteringen.

Angst kan diep zitten, wat de reden ook is. Maar ik zou hem echt niet meer loslaten en toch met hem bezig blijven. Het gaat alleen langer duren dan je denkt. Hij zal echt wel hier komen als je dat traint, maar het gaat juist om die situaties die je zo moeilijk kan trainen.

TS, hoe reageert de hond eigenlijk op ''enge'' dingen als je aangelijnd met hem loopt?

Mijn Border Collie had nog nooit vastgelopen, maar werd doof. Toen heb ik een tuigje en lijn aangeschaft. Ik merkte dat ze het juist erg fijn vond, om die verbinding met me te hebben op wandeling. Normaal keek ze goed, maar nu voelde ze die connectie.

Als een hond bang is en thuis dus zijn veilige plek is, is daar wel iets wat vertrouwd is. Als jij nog belangrijker wordt als dat ''thuis'', kun je buiten ook die veilige haven worden. Mijn teefje gaat bij intimiderende/te drukke honden, achter me zitten bijvoorbeeld.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 03:31

Dat is dus ook waar ik tegenaan loop. Hij heeft nu door wat werkt in enge situaties met loslopen en dat is naar huis gaan. Ik laat hem dus ook niet meer los.

Als ik met hem aan de riem loop loopt hij op kalme stukken heerlijk naast aan een losse riem. Hij kijkt wel veel om zich heen maar trekt niet en heeft de aandacht op mij als ik tegen hem praat. Maar als er mensen komen wil hij weg. Dan trekt hij zo hard hij kan, vliegt bosjes in, duikt tegen de grond en plast of poept als het echt heftig word. Daarna kan hij die angst niet meer afvloeien tenzij hij kan rennen. Vandaar dat dat loslopen ook zo fijn was. Ik loop met hem met een sliplijn om in hals (die hem niet volledig stikt door een stop) en een k9 tuig vastgemaakt met een lijn om mijn middel. Dan ben ik in ieder geval niet bang hem te verliezen.

Ik wandel vaak maar één keer of hooguit twee keer op een dag met hem. Dat klinkt misschien sneu (ondanks dat de wandelingen vaak zo'n 2 uur lang zijn) maar zoals jij inderdaad ook al aangeeft. De wandeling is zo'n overprikkeling dat hij daarna flink rust nodig heeft. Gelukkig heb ik een grote tuin waarin ik veel met hem speel en train.

Ik ben alles voor de hond, maar op zo'n paniekmoment rent hij toch naar huis (of ik nou zelf thuis ben of bij mijn moeder thuis, hij rent naar het dichtstbijzijnde thuis). Daar ben ik op zich wel blij mee, hij weet in ieder geval nog waar hij heen moet.

Met het terugkomen luistert hij normaal dus perfect. Maar het is alsof je tegen een paardeneigenaar zegt dat het paard getraind moet worden om te blijven luisteren tijdens het op hol slaan. Dat is niet hetzelfde als een paard dat angstig is. Ze gaan op zo'n moment een grens over en zijn niet meer te bereiken.

Ondanks dat ik alles ben voor de hond verbaas ik mij er nu ik er over nadenk ook over dat ik in paniek situaties niet zijn veilige haven ben. Als er binnenshuis vreemden komen wil hij toch altijd wel erg graag naar mij toe (dan ga ik steeds wat dichterbij de bezoeker zitten en neem zo de hond ongedwongen mee), maar buiten wil hij alleen maar weg. Dan ben ik niks meer voor hem maar gaat thuis boven mij.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:13

Ik heb zelf een vrij angstige Australian Shepherd. Niet zo angstig als die van jou, maar is laatst ook een keer naar huis gerend toen hij heel erg schrok. Ik ben altijd zijn veilige haven, maar blijkbaar op zo'n moment niet.
Het was zelfs zo erg dat ik hem niet kon pakken toen ik thuis kwam. Hij liep voor ons huis op straat en kwam echt niet naar me toe. Zo verstijfd van angst.

Fijn dat je in een rustige buurt woont, want ik vraag me echt af hoe het bij jou gaat als je straks in een drukkere buurt woont. Zelf woon ik in de stad en ook al is mijn hond lang niet zo bang als die van jou en heeft hij wel een stabiele opvoeding gehad, het is soms echt een hele uitdaging.
Achteraf is mijn hond er echt niet voor gemaakt om in een druk gebied te wonen en zo klinkt het voor jouw hond ook...

Zie hier overigens wel goede tips. Zeker die van het hardop tellen en op drie wat lekkers krijgen ga ik eens proberen :)

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 16:23

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad hier.

Push de hond niet over zijn eigen grenzen. Als hij bang is van iets, lok hem er niet naartoe met koekjes, dat zorgde juist hier voor paniek; koekje was op en sh*t, hij was ineens wel heel dichtbij wat hij eng vond dus paniek en met zijn nagels schrapend over de grond naar huis. Niet bereikbaar, wilde geen koekje of vlees aannemen. Kijk goed naar je hond, je ziet vanzelf wanneer hij spanning opbouwt en wanneer het teveel wordt, ga terug naar huis voordat het zover is dat hij volledig in paniek raakt. Laat dat moment van blinde paniek niet zover komen. Zie je helemaal in de verte al een groep mensen aankomen en is hij nog bereikbaar, geef hem dan een beloning en loop de andere kant op of terug naar huis.
Wandelingen saai houden, niet te veel confronteren, en thuis aan de slag met hersenwerk. Gelukkig is mijn ras iets minder energiek dan een cattle dog maar ik kan me zo voorstellen dat jouw hond niet genoeg heeft aan een paar saaie rondes per dag...

Zo hebben wij het hier aangepakt. Ik hoop dat je er misschien wat aan hebt. Misschien helpen homeopathische middelen (Bach, Beaphar heeft ook spul geloof ik) hem om zichzelf iets beter onder controle te hebben.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 16:58

Wat jullie eigenlijk allemaal zeggen is zorgen dat die paniek niet ontstaat. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar hoe dan?

Als ik één persoon tegenkom is het oké. Dan wil hij weg en blijft achterom kijken totdat de persoon uit zicht is, maar dat is. Maar zodra het er twee of meer zijn is er paniek. Ik kan onmogelijk met hem überhaupt ergens komen zonder ten minste een paar mensen tegen te komen. Als ik dus wil dat hij onder die paniek blijft moet ik de tuin niet uit.

Ik kan wel eens proberen zijn angst te filmen. Dan kunnen jullie zien dat hij in principe nogsteeds reageert door te luisteren naar zit en snoepjes aan te pakken. Maar de paniek is heel hoog.

Simbaa, mijn hond komt gelukkig wel helemaal blij en overstuur naar mij toe als ik eenmaal thuis ben. Maar het is sowieso een mega blij beest :')

Edit: ik merk wel dat fietsen voor hem fijn is. Dan vloeit hij zijn spanning veel beter af dan wanneer ik met hem aan de riem loop. Maar hoe kan ik dat nadoen aan de riem?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:44

Ik lees dat je nu 2 lange wandelingen doet. Is het nu qua prikkels niet fijner om juist korte rondjes te doen? 1 persoon gezien en dan naar huis. Volgende keer 2 personen dan naar huis. Elke keer opbouwen als het aantal personen goed gaat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 12:48

Even een update na een paar weken.

Het gaat stuken beter! Hij is niet meer naar huis gerend en is stukken minder angstig.

Ik ben nu bezig met de aanpak om er maar een hele stroom van snoepjes in te stoppen zodra er wat engs is. Ondertussen kijkt hij nu dus automatisch naar mij voor een snoepje zodra er fietsers, wandelaars of kinderen zijn.

Zelfs langs scholen lopen gaat nu al met de aandacht op mij. Het blijft spannend maar hij vlucht niet (ik heb hem dan uiteraard aan de riem).

Ik woon vlak bij een politieacademie waar afgelopen weken veel heftige oefeningen waren met schreeuwen, geweerschoten en sirenes. Daar ben ik dan gewoon een uurtje naast gaan zitten en na afloop kwamen veel studenten even kijken en snoepjes in de hond stoppen :Y)

Ik ga zo langzaam aan bezig met wat meer persoonlijk contact maken met bijvoorbeeld kinderen enzo zodat hij hopelijk na een tijdje helemaal van zijn angst af is.

@Zonnebloem, korte wandelingen heb ik gemerkt werken juist niet. Nu met deze warme temperaturen speelt hij de hele dag in de tuin en laat ik hem 's avonds zo'n 2 uur uit. Dat ritme lijkt hij super te vinden. Ik heb geprobeerd meerdere malen op een dag even kort te lopen maar dan komt hij met die spanning thuis. Als ik lang met hem wandel komt hij juist uitgeput en moe thuis omdat hij tussendoor die spanning weer afvoert.