Schapen aanschaffen, tips gevraagd !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Schapen aanschaffen, tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:35

oh dankje Sassy voor de tip. Ik had begrepen helemaal geen koper. Mijn ouessantjes staan op zandgrond inderdaad en hebben soms tekorten, ik geef ze dan een spuit met cobalt drench in hun mond.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:52

Cobalt drench is zeker ook goed als je ziet dat ze wat achterblijven.
De meeste mensen denken bij het woord schaap meteen aan helemaal geen koper, dat werd ook altijd gezegd vroeger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:55

Toen werden er waarschijnlijk nog niet zoveel rassen geimporteerd. Zowel shetland als soay (en hebridian vermoed ik ook) hebben koper nodig. Ouessant is ook een primitief eiland schaap, kan het daar mee te maken hebben?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 00:41

Laptopmuis schreef:
Heb ooit ook zo'n langharige schapen verzorgd, dat waren Wallische zwartneuzen. Die man zei ook: nooit meer als deze overlijden. Zoveel onderhoud door lange haren, telkens ontstekingen aan ogen en oren doordat de wol ontzettend nat werd met regen en vies werd. Heel snel problemen met de hoeven. En ook snel last van myasis door de lange vacht bij de kont.

Ja het geeft inderdaad meer werk, maar de planning was haar dan wel een 2e keer te scheren dat ze niet zo extreem dik in de vacht zit.

Helaas loopt alles waarschijnlijk anders dan verwacht, bij de vorige eigenaar liep ze samen met geiten, alleen met onze geitjes samen gaat het helaas niet goed. Echt heel zuur.

Afbeelding

Afbeelding

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 03:02

Laptopmuis schreef:
Heb ooit ook zo'n langharige schapen verzorgd, dat waren Wallische zwartneuzen. Die man zei ook: nooit meer als deze overlijden. Zoveel onderhoud door lange haren, telkens ontstekingen aan ogen en oren doordat de wol ontzettend nat werd met regen en vies werd. Heel snel problemen met de hoeven. En ook snel last van myasis door de lange vacht bij de kont.

Wij zweren juist bij de walliser schwarznase. Nooit problemen gehad met dit ras. Het is maar net hoeveel tijd en energie je in je dieren wilt steken.