Help, mijn hond heeft zware darmoperatie ondergaan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouter123

Re: Help, mijn hond heeft zware darmoperatie ondergaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 09:55

Feit is wel dat de Orijen brok voor de operatie super goed was voor haar nu dus spuitende diarree geeft, wordt dus nog een hele zoektocht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:58

Orijen is voor een hoop honden een lastig verteerbare brok waar ze veel en dunnige ontlasting op hebben. Dus hoewel het op zich een prima brok is (ik vind alleen de prijs/kwaliteit verhouding niet reëel), is het niet gek dat je hond het nu niet meer verdraagt en is het dus ook geen reden om direct te denken dat je dus bijna niets anders zult kunnen vinden.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:31

echt sneu voor je hond joh!
Hoe oud is ze? Je kan een tijdje probiotica geven, dat kan ook goed helpen.. En vooral niet de hoeveelheid van de richtlijnen aanhouden als ze mager blijft, is natuurlijk heel logisch omdat alles er weer uit komt. Voor sommige honden kan vers vlees ook echt heel goed helpen!

Edit; sorry niet gekeken naar de leeftijd, 8 maanden zie ik.. Die van mij was 5 maanden en is helemaal goed gekomen. Dat heeft wel dik een jaar geduurd hoor! Hij kreeg in t begin elke keer weer diarree..
Laatst bijgewerkt door annibel op 07-05-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:32

Mijn oudje heeft het jaren perfect gedaan op orijen. Nu begint hij er van te spugen en winden. Hij doet het momenteel heel goed op Herrmanns en renske.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:36

Probeer eens Genesis. Een brok maar zonder granen en dergelijke onze honden doen t hier echt super op!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 10:58

Kabouter123 schreef:
@ Mysa: de dierenarts heeft idd al eens vermeld dat immodium kan worden gegeven als ze van de operatie volledig is hersteld. Echter kan ik me voorstellen dat dit ook niet mag op lange termijn, omdat de darmen dan lui worden zoals bij mensen het geval is. Weet jij dat?

Ik weet het niet precies, ik zelf gebruik al 25jaar eenmaal daags twee capsules. Mijn darmen zijn er absoluut niet lui van geworden en het is voor mij, ook zonder overgang dunne/dikke darm, de perfecte oplossing. Gewoon eens opnieuw overleggen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:16

Iris82 schreef:
Kabouter123 schreef:
WIllemYntjee, in het geval van de Fiber voedingen is dit spijtig genoeg wel het geval. Deze voedingen zijn o.m. gemaakt om obese honden te laten afvallen, en daardoor is het momenteel niet geschikt voor haar. HIlls WD bevat ook veel vezels, maar is dieetvoer in de letterlijke zin, dus aangewezen voor honden met overgewicht. Het is ook zo dat mijn hond ij volle groei is en deze types voeding dus niet ok zijn voor haar momenteel. Het feit dat een stukje dunne darm is weggenomen is eigenlijk niet het probleem. Het ergste is het verwijderen van Ileocaecale valve, dat is de oorzaak van deze miserie. Haar stoelgang raast nu veel te snel door van dunne naar dikke darm. Bovendien dient deze Valve ook voor de opname van vitamine B12, dus dat kan mogelijk ook nog problemen geven op termijn.

Dat is niet waar. Mijn hond heeft ivm chronische diarree RC Fibre Respons gehad en daar viel ze zeker niet van af.

Is inderdaag geen dieet voer, tenminste niet in de zin van afvallen en dat de onze afviel is denk ik eerder het probleem tumor geweest.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:31

Kabouter123 schreef:
@ Iris: gaf jij dan meer dan de aangewezen hoeveelheid?
@ Geerke: ja, die vraag stel ik mij ook, vezels worden aan mensen gegeven tegen obstipatie, dus ik weet ook niet goed welk effect het op haar zal hebben

Ik weet niet veel over honden, wel over mensen.
Vezels kun je zien als een soort sponzen die vocht opnemen. Bij obstipatie trekken ze vocht aan (daarom moet je ook goed drinken bij vezels) waardoor de ontlasting beter wordt. Bij diarree binden ze het vocht waardoor de ontlasting vaster wordt.

Immodium vertraagd de darmen, dus bij langdurig gebruik kan hetbde darmen steeds verder stil leggen. Vroeger had je dingen als norit, die veel vocht opnemen en daardoor de diarree verhelpen. Norit wordt niet meer gebruikt, maar je zou wel kunnen overleggen of er vergelijkbare producten zijn voor de toekomst...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 15:42

Let op dat je voldoende lang wacht met rauw voeren tot na de operatie! De darm moet zich eerst weer volledig sluiten/herstellen, voordat hij weer compleet ondoordringbaar voor bacteriën is. Rauwe voeding bevat meer/andere bacteriën dan brok en als die door de darmwand heen komen maken ze je pup erg ziek!

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:42

Bedankt allemaal voor de goede tips en het meedenken! Ik wacht dan idd nog een aantal weken met rauw tot de genezingsfase volledig is afgerond. Volgens de dierenarts is dit na 3 weken ok, maar pas na zes weken is alles weer definitief aangepast en stabiel, dus plan is om die termijn absoluut af te wachten. Ik wil ook niks overhaasten.

@ Secricible: ok nu begrijp ik waarom vezels dus goed zouden zijn voor dunne stoelgang, kan ik dit proberen door bv zemelen over haar eten te doen? Weet iemand in welke hoeveelheid?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 17:10

Misschien kun je ook psyllium geven, dat bindt het vocht, wel overleggen met d.a.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:49

Kabouter, in Hills i/D zitten al extra vezels, extra vitaminen, mineralen en elektrolyten.
Wat geeft je eigen dierenarts normaliter bij dunne darm diarree? En wat zegt de internist?

Ik begrijp je aversie tegen dat "konijnenvoer", maar inmiddels moet ik m'n mening bijschaven door mijn eigen ervaring nu met mijn hond (al krijgt hij alleen blik i/D). Voor zijn indicatie is dat soort voer nu wel ideaal en het doet wel wat het zegt. Hoog opneembaar, goed verteerbaar.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:38

@ Hannanas: ik moet idd zeggen dat de Hills ID het zeker beter doet dan de Orijen, dat gaat totaal niet. Maar omdat ik nu nog steeds zit met 8x daags diarree, ben ik op zoek naar een nog betere optie. Ik heb van een andere dierenarts gehoord dat de problemen sterk zouden kunnen verbeteren met Hills WD (de hoge vezelvoeding). Maar de dierenartsen van Hills zelf (die mijn dierenarts persoonlijk gecontacteerd heeft) hebben gezegd dat momenteel alleen de HIlls ID aan de voedingsbehoefte van een pup voorziet. Dus zij stellen voor om gedurende de volledige groeiperiode op ID te zetten en nadien pas aan Hills wd te beginnen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:39

Kabouter123 schreef:
Bedankt allemaal voor de goede tips en het meedenken! Ik wacht dan idd nog een aantal weken met rauw tot de genezingsfase volledig is afgerond. Volgens de dierenarts is dit na 3 weken ok, maar pas na zes weken is alles weer definitief aangepast en stabiel, dus plan is om die termijn absoluut af te wachten. Ik wil ook niks overhaasten.

@ Secricible: ok nu begrijp ik waarom vezels dus goed zouden zijn voor dunne stoelgang, kan ik dit proberen door bv zemelen over haar eten te doen? Weet iemand in welke hoeveelheid?

ik had een pup (van een handelaar) die darmproblemen had, da zei kan je wel dure medicijnen voorschrijven is het even over maar komt weer terug, gewoon een plukje zemelen over het voer strooien. Eerst volgende maaltijd gelijk gedaan en na 2 x uitlaten was er al verbetering in poepvorm te zien. gewoon een plukje tussen duim wijs en middelvinger was al genoeg, hebben we eigenlijk jaartje volgehouden en toen we een x op vakantie gingen tonnetje met zemelen vergeten, maar poep bleef toen goed zonder dus mee gestopt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 22:44

Het lijkt mij voor een jonge hond belangrijker om genoeg tijd te hebben om de voedingsstoffen uit het voer te kunnen halen en dat dat boven het feit gaat dat een voer minder geschikt is voor jonge honden. Je hondje is ' al ' 7 maanden. Dan is het tijd om van het puppy voer over te gaan op vier voor volwassen honden.

Misschien is het een idee om het voer wat hij nu heeft te mengen met het WD voer. Dan krijgt hij de extra vezels binnen samen met de extra vitamine.

Vers voer hoeft niet altijd het beste te zijn overigens. Mijn reu had na weken nog altijd ernstige diarree en na 1 dag terug op zijn brokken was dat over.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:49

@ speurneusc: gewoon zemelen die je in de supermarkt kan kopen?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 22:53

@ Stonedromy: ja dat klopt, maar de snelle transit zorgt er blijkbaar niet voor dat ze tekort komt. Om te schetsen. Voor de operatie woog ze 28 kilo, na de operatie slechts 22kilo . Ze is echt als een skelet teruggekomen na een korte week hospitalisatie. Nu weegt ze ondertussen met de Hills ID terug 26,5 kilo, dus ondanks de diarree komt ze wel bij. Ik moet wel 700gr per dag geven natuurlijk verdeeld over drie of vier maaltijden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 23:08

Kabouter123 schreef:
@ speurneusc: gewoon zemelen die je in de supermarkt kan kopen?

ja, juist die blanke standaard zemelen zonder andere dingen als noten etc.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:55

Hoe gaat het met je hond Kabouter?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 23:56

Eigenlijk gaat het goed met haar, ze is levendig. Maar voor ons is het een regelrechte ramp. De laatste dagen vinden we vaak diarree in huis. Ze kan zich dan niet ophouden, hoewel we net ervoor nog buiten waren en ze buiten ook geweest is. De transit is dus dramatisch snel. Ik stel me grote vraagtekens bij de toekomst eerlijk gezegd, want op deze manier bouwt ze ook tekorten op omdat haar darmen niet in staat zijn om de voedingsstoffen op te nemen. Ik begin wat moedeloos te worden... Vandaag ben ik gestart met het geven van Immodium, ik mag van de dierenarts twee pilletjes geven per dag, maar zie voorlopig geen verschil. Het volgende dat ik wil proberen is psyllium, misschien dikt dat de stoelgang in.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 00:06

Iso-gel proberen?

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 00:10

Dat ken ik niet, wat is dat juist?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:30

Dat vormt de ontlasting wat beter. Je kan even bij je DA informeren of het een optie is voor je hondje.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:54

Net als de protexin Kaolien pasta.

Wat ontzettend sneu voor jullie en de hond. Kun je niet een grote platte bak met vulling (kattenbak zonder deksel idee) in de kamer zetten? Wellicht zit er wel wat gevoel nog bij je hond en voelt hij wel dat hij moet, hetzij op het laatste moment. Dan kan hij iig op z'n minst de helft van z'n diarree op de bak proberen te mikken.

Hoe je het wend of keert, ik zou nog even doorzzetten. Alle probeersels en oplossingen bij maag/darm problemen kosten tijd.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 14:14

Ik heb vandaag gebeld met de dierenarts. Moet nu na elke diarree weer een Immodium bijgeven, tot de stoelgang in principe vaster wordt. Dit is echter niet het geval en ik zit nu al aan de 4de Immodium vandaag. Als ik zo voortga, ben ik bang om te overdoseren. Het effect is nihil momenteel. Deze nacht om 3h is mijn man moeten buitengaan met haar omdat ze weer moest gaan.