allergie en voeding hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: allergie en voeding hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 01:13

Vis hebben ze wel al veel gegeten. Maar ik las dat het wel uitmaakt dat je verschil maakt in de soorten vis.

Bij kip reageert het reutje wel met wat hoge nood en dunnere ontlasting, dus dat durf ik sowieso niet goed.

Petitparis, waarom gekookte wortels en niet rauw? Hier aten ze die vrij veel rauw.

Vroeger hoorde je altijd bij gevoelige dieren dat je lam en rijst moest hebben. Of mensen kookte kip en rijst. Dat was bij mn border collie geen succes.
Voor deze schatjes een keer kipfile gekookt en dat spuugden ze net zo snel uit als het erin ging.

Misschien toch even rust met een hypo allergeen brok en dan weer vlees introduceren. Gaat wel weken overheen dan, want ze reageren wel langzaam. Althans voor ons waarneembaar. Maar ik geloof dat ik het wel prettig vindt dat ze niet weken op 1 soort dier staan, wat misschien niet eens werkt als dit het verkeerde dier is voor hun.

Dank jullie wel alvast!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 01:27

Zit nog even terug te lezen.

Mizora, die hout botten hebben we hier eigenlijk altijd en vinden ze wel lekker. Niet continu, maar ze kauwen er wel regelmatig flink op. Ze doen er ook een tijdje mee in tegenstelling tot andere botten. Hertengewei laten ze liggen.

Kivo geit is helaas 50% geit en 50% eend, dus 2 soorten door elkaar.

Ik kom iets tegen over farmfood en die zegt eerst alleen hart en pens te voeren en dan hun brok te introduceren.
Ergens anders zijn ze weer anti pens bij allergische honden.

Ik denk overigens wel dat we aardig op tijd zijn en kunnen voorkomen dat de allergie groter wordt en ze straks wel weer een aantal soorten dieren kunnen eten die ze al eerder hebben gehad. Met name omdat ze ook wel een periode rustig is geweest.

Het feit dat hun vacht nu op het uiterlijk mooi is en zacht aanvoelt geeft in mijn ogen wel aan, dat we moeten proberen het echt graanvrij te houden en zonder toevoegingen zoals smolke beweerd te werken.

Ik heb geleerd dat veel en slecht uitziende ontlasting door granen komt, maar vraag me wel af wat er dan in die brokken zit dat ze zoveel poepen. EN ook erg veel drinken.

In eerste instantie hoopte ik nog dat het een vorm van reinigen van door het voer.

Ik ga morgen bestellen of halen. Voor nu hebben ze geen brok gehad, maar wel vlees, waar ze doorgaans wel rustiger op zijn.

Nog een keer bedankt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 05:55

Hier heb ik jarenlang lopen tobben met mijn toller. Uiteindelijk bleek de oplossing brok van Bozita. Geen idee waarom dat wel goed gaat want er zitten dingen dingen im waar hij normaal niet tegen kon maar eindelijk hebben we een hondje zonder jeuk en met normale ontlasting.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:15

Granen zijn voor honden net zo lastig te verteren als mensen, rauw kunnen ze er vrij weinig mee, ontsloten kunnen ze het prima verteren (brood is ook ontsloten). Het probleem is dat ontsluiten duur is en dus bij de goedkopere brokken niet gedaan wordt (en bij sommige dure brokken heb ik er ook mijn twijfels over). Dit is een punt waar royal canin heel goed in is, zij kunnen heel goed goedkopere ingrediënten toch goed verteerbaar maken. Hun kosten zitten in het ontsluiten, hun (diervriendelijk! Ik ben er geweest) onderzoek en hun marketing. Ik vind rc voor gewone gemiddelde gezonde honden te duur. Maar labradors zet ik er bijvoorbeeld wel graag op omdat de tekst: "kies labrador adult of labrador sterilised" nu eenmaal logischer is dan "kies de koperarme zinkrijke light voeding of de koperarme zinkrijke extra light voeding". Maar een heel aantal labradors hebben wel de potentie tot koperstapeling en als je dat klachten van begint te zien is je hond al direct zeer ziek (leverfalen) en de behandeling is zeer onaangenaam en mogelijk dodelijk. Door een zeer laag kopergehalte te voeren blijven de honden die er niet extreem gevoelig voor zijn hun hele leven zonder klachten en de andere veel later in hun leven. Overigens zou ik, als ik een labrador vanaf 2 jaar onder narcose laat gaan, ook direct een lever punctie laten uitvoeren om te laten controleren of hij koperstapeling heeft.

Dus nee, het zijn niet de granen die voor veel en slechte ontlasting zorgt, het zijn de lastig verteerbare ingrediënten/zetmelen en dat kunnen granen zijn, maar aardappel, erwt, en andere graanvervangers kunnen het ook veroorzaken.

Bietenpulp neemt dan weer een aparte plaats in omdat het wel meer ontlasting geeft maar wel stuurt naar de perfecte hardheid. Het verzacht zoveel dat het obstipatie bij de meeste honden voorkomt maar het verdikt ook waardoor honden met een slechte darmflora meer kans krijgen om de voedingsstoffen op te nemen. Daarnaast zorgen de pectines in de bietenpulp voor het ondersteunen van de darmflora. Bietenpulp heeft behalve dat het meer poep oplevert dus geen nadelen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:29

rauwe groenten verteren ze niet, zelfs gekookt is imo suboptimaal. Dus ik geeft het voornamelijk als buikvulling. Betekent wel meer poep, maar anders is de hoeveelheid vlees wel heel zielig als ik die over 2 voerbeurten verdeel en de teef durft stenen eten.

Hier hadden ze vooral vette vis in combi met kip gekregen (zalm, makreel en haring). Dus was brok op basis van witte vis en aardappel wel een optie, of toch alleszins beter dan de opties met rijst. Ik kocht dan ook visfilet voor mensen voor erbij. Toen dit goed aansloeg, oren en huid eindelijk terug normaal waren systematisch diersoorten beginnen introduceren. Was dus wel even zoeken naar kvv's die geen gevogelte karkas gebruikten als botaandeel of visvarianten die een combi waren.
Inmiddels krijgt de allergische reu naast zijn brok en witte vis, rund, lam, kangoeroe, konijn en vis (zalm, makreel, haring, polak).
Met pens geef ik ook terug, maar niet vaak, want imo kunnen daar toch restanten van granen inzitten, afhankelijk van wat de koe gegeten heeft en hoe de boel opgeschoond wordt...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:40

De meeste groenten bestaan nu eenmaal voornamelijk uit vezels (erwten en aardappelen bestaan voor een groot deel uit zetmeel en eiwit, naast water, en kunnen dus veel meer verteerd worden. Maar die moeten dan wel verder ontsloten worden dan dat gebruikelijk is) en die verteren honden eigenlijk niet, daar is niets mis mee. Paarden verteren vezels ook maar voor een deel, alleen bij hen is veel poep normaal en heeft een paard ook gewoon veel vezels nodig, in tegenstelling tot een hond, die nauwelijks tot geen vezels nodig heeft (maar waarbij het op zich in principe geen kwaad kan en zoals de meeste honden in Nederland gehouden worden wel tegen obstipatie helpt).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-17 17:19

Wij hebben geen labradors, of bedoel je als voorbeeld?

Er verandert zoveel altijd. Heel vroeger at onze hond met de pot mee. Daarna hadden we een hond die elke dag een pakje vlees kreeg, kopvlees, kippevlees, pens etc.

Toen ik 13 was heb ik met eigen geld een hondje gekocht uit een etalage. Zat er alleen, maar vraag me nog steeds af, hoe ik als kind van 13 een hondje heb kunnen kopen in een winkel. Die stond op van dat weekvoer. Hij moest toen dat voer, want dat was beter.
Ik had geen idee natuurlijk, was laatste hondje. Maar een paar weken later zat die winkel weer vol en kocht mn buurmeisje ook een hond. Die is overleden. Maar zij hielden zich ook niet aan het schema van de dierenwinkel. Achteraf een slecht schema, maar toch heeft mijn hond het overleefd en is haar hond overleden.

Toen ik Mijn Border Collie kocht waren brokken het beste. Werd ook aangeprezen voor de tanden etc. Zij had een wormbesmetting vanuit de ( best bekende en goede ) fokker. We hebben lang problemen gehad. Op het voer van de dierenarts was ze rustig, maar ze was echt mager omdat ze het amper at.
Toen zij als laatste maal smolke koos en daar toch stabiel op bleef, hebben we per dag, week, maand gekeken. Ik heb nooit meer grote zakken durven kopen. Later werd dit bijgeloof. Zij is 15 geworden en zag er zelfs beter uit dan toen ze jong was. Wel wat schilfers op het laatst, maar het was allemaal zoveel beter dan in haar jonge jaren.

Omdat zij echt overal diarree van kreeg, ben ik best angstig met dingen voeren. Ik zou wel willen barfen, maar echte karkassen en bot, vind ik gewoon eng. Zeker onze honden, die amper kauwen durf ik dat niet goed mee aan.

Wortel en appel kregen ze zo. Misschien niet verteerbaar, maar ook voor de lekker. En ik ga er wel vanuit dat er altijd iets wordt opgenomen, zodra je kauwt en er ook sappen vrijkomen. Het is ook de afwisseling.

Natuurlijk is het fijn dat mn BC zolang stabiel is geweest op 1 soort brok, maar het is wel erg eenzijdig. Als het niet hoeft, wil ik ze wel graag veelzijdig voer aanbieden, dus ook qua structuur en moeite doen.

Het teefje had uit het nest wat dunne ontlasting. De dierenarts wilde ook meteen op giardia testen en speciaal voer erin. Maar ze stond op rc en ik wilde over naar vlees. Toen at ze een beetje mest op stal. Dat vond ik niet zo fijn, maar was al gebeurt. Daarna was haar ontlasting veel beter. Daarna was het weer minder en ben ik een grotere brok gaan zoeken, omdat ze die kleine rc zo naar binnen schrokte. Darop Carnis gekocht en ging het eigenlijk goed. Mooie ontlasting. Helaas werd haar vacht wat dun bij de oksels, achter dr oren etc. En haar broertje was bij ons komen wonen. Dus verder gaan kijken en denken, want mn voorkeur had nog steeds vlees.

Nu zijn we 2,5 jr verder en ik merkte bij het teefje wel gedragsverandering toen ik met deze smolke begon, maar wilde het toch tijd geven. Er zitten duidelijk ook dingen in, die wel werken als ik naar de vacht kijk. Maar helaas ook meer waar ze moeite mee hebben. helaas weet je dan niet wat wel goed werkt.
Hiervoor hebben ze een tijdje ecostyle huid en vacht gekregen. Eerst had ik dat naast vlees als beloning. Maar we gaven het ook als volledige voeding in de hoop dat de beloofde werking nog meer zijn werk kon doen.

Hoe denken jullie over de kleur van de ontlasting? Het valt me op dat honden die ik ken op vlees nogal donkere ontlasting hebben. Maar toch ook vaak niet zo stevig. Zo poept een hond die ik ken de hele weg wel en die staat altijd op iets als lotgering.

Die van ons kleuren wel iets naar de brok. Dus of kleurstoffen of de ingredienten.

Bij paarden merk je het ook wel aan de mest. Ik stond ergens waar een zielige pony continu binnen stond en wel bergen muesli kreeg. Als die 2x in een week gereden werd, mestte die echt wel 5x in een half uur. En dat is ook logisch.
Ik zie paarden die best zwarte mest hebben van alle rotzooi die ze krijgen. Maar mensen kijken er niet naar of zien het niet.

In mijn ogen weten we nu wel veel over voeding bij paarden. Nog lang niet iedereen handelt daar naar. En het blijven verschillende dieren en situaties. Ik zeg altijd; voer staat tegenover beweging.

Maar bij honden liggen de meningen echt zover uiteen.....Ik zag laatst een cursus hondenvoeding voorbij komen, maar zou hem niet durven te doen.
Natuurlijk zullen de vele rassen, het (door) fokken en manier van houden een probleem zijn geworden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:29

Hoe komen mensen er toch bij dat het ontsluiten van granen "duur" zou zijn. Het is een simpele bewerking, zo oud als de mensheid, niets duurs aan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:15

superpony schreef:
Zit nog even terug te lezen.

Mizora, die hout botten hebben we hier eigenlijk altijd en vinden ze wel lekker. Niet continu, maar ze kauwen er wel regelmatig flink op. Ze doen er ook een tijdje mee in tegenstelling tot andere botten. Hertengewei laten ze liggen.

Kivo geit is helaas 50% geit en 50% eend, dus 2 soorten door elkaar.

Ik kom iets tegen over farmfood en die zegt eerst alleen hart en pens te voeren en dan hun brok te introduceren.
Ergens anders zijn ze weer anti pens bij allergische honden.

Ik denk overigens wel dat we aardig op tijd zijn en kunnen voorkomen dat de allergie groter wordt en ze straks wel weer een aantal soorten dieren kunnen eten die ze al eerder hebben gehad. Met name omdat ze ook wel een periode rustig is geweest.

Het feit dat hun vacht nu op het uiterlijk mooi is en zacht aanvoelt geeft in mijn ogen wel aan, dat we moeten proberen het echt graanvrij te houden en zonder toevoegingen zoals smolke beweerd te werken.

Ik heb geleerd dat veel en slecht uitziende ontlasting door granen komt, maar vraag me wel af wat er dan in die brokken zit dat ze zoveel poepen. EN ook erg veel drinken.

In eerste instantie hoopte ik nog dat het een vorm van reinigen van door het voer.

Ik ga morgen bestellen of halen. Voor nu hebben ze geen brok gehad, maar wel vlees, waar ze doorgaans wel rustiger op zijn.

Nog een keer bedankt

Oooh Kivo geit zie ik nu idd! Dan hebben ze dit sinds kort aangepast. Evengoed 13,8% eiwit, dus moet kunnen. Eend opzich 100% is 13.9.

Mijn hond deed het perfect op geit in elk geval.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 18:41

Kuggur schreef:
Hoe komen mensen er toch bij dat het ontsluiten van granen "duur" zou zijn. Het is een simpele bewerking, zo oud als de mensheid, niets duurs aan.

Het is inderdaad simpel, maar dat maakt het nog niet goedkoop. Het is namelijk een combinatie van vocht, druk, tijd en hitte (en soort zetmeel). Als iets 0.10€/kg duurder is qua inkoop dan is de brok snel een euro duurder. Als het proces langer duurt is het al helemaal prijzig en de machines waarin geïnvesteerd moet worden gaan ook voor grote bedragen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:16

Hou het simpel, je hoeft het dieet waarmee je het test niet levenslang te voeren, dat is alleen om te kijken of het problem een voedsel intolerantie is.

Dus als je bv kiest voor geit van de islamitische slager (goedkoop en makkelijk in de diepvries), dan is dat geen volledige diervoeding kan je ook niet blijven voeren, maar wel heel eenduidig om te kijken of het voedselintolerantie is. (als het voor geit is zie je nog niets uiteraard)

Bij geen success na minimaal 6 wkn (8 wkn is nog mooier) dan zou je nog andere eiwitbron kunnen proberen zoals struisvogel.

Maar je haalde zelf al aan dat er wel eens wat bijgevoerd werd, doe dit echt niet in de testperiode, is zonde van de moeite van het testen, ook geen hypoallergene koekjes of wat dan ook, dan kan je net zo goed niet testen.

Hier overigens bij vorige hond geen blije Smolke ervaringen, goeiegrutten wat stonk die van de Smolke bleef winden laten :') . En werd snel dun, zeer actieve hond, dus heeft heel lang voer gehad met extra energie en op latere leeftijd nierdieet omdat zijn nieren naar zijn grootje waren (heeft overigens voor grote hond respectabele leeftijd van 16 jaar bereikt.) Huidige hond heeft sinds aanschaf ook al heel arsenaal aan voeders langs zien komen, kreeg haar stond ze op farmfood, maar kleine ding stonk uche... zo'n stinkend winderig ding wil je niet onder je neus hebben en had bovendien altijd veels te zachte ontlasting net geen diarree, heeft vervolgens halve internet aan voeding gehad ook elke keer ca week of 8 eet ondertussen Renske bakjes voor de lekker en Opti life brokken (was vroeger bento kronen), gaat nu best goed. Kan ook andere dingen erbij voeren zonder problemen, maar was even zoeken, mijn geluk heb het gewoon in het standard commerciele schap kunnen vinden, ben nogal van de gemakkelijk vandaar dat ik gewoon voor de brokken ga (oke en Renske bakjes voor de lekker, maar die zijn lang houdbaar en bewerkt in een geseald bakje 8-) ). :Y)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:22

Rund ( alles van, dus ook pensstaafjes, bullepezen enz), alles met kip en ondertussen ook lam geven bij mijn hoogbejaarde opa problemen.
Kvv verkoper zei ook dat dat bij steeds meer honden problemen geeft en ook eend begint al meer problemen te geven.

Hij krijgt al 11 jaar kvv. Absoluut geen granen, geen boterham brokje niks anders borrelbuik en stinkwindjes;-) hij komt uit asiel, zolang hebben we hem.

Hij krijgt gedroogde sprot als snack omdat hij dat nu nog weg krijgt vroeger ook konijnenoren en dat soort dingen.

Als hij konijn kvv heeft gegeten knetterharde keutels, bij kangoeroe weer mooi donker poepje. Ik wissel veel soorten af.

Had altijd last van pollen allergie rond deze periode, maar sinds ik hem olie van Doils geef is dat over. Krijgt hij jaar of 4 nu, niet goedkoop maar werkt wel. Nu krijgt ie seniorversie ook voor artrose.

Hij eet veel gekookte groenten, gek op rauw witlofblaadje en taugé. Fruit een hapje. Geen aardappelen en andere nachtschades krijgt hij niet.
Las laatst wel ergens dat je wel zoete aardappelen kan geven omdat dat eigenlijk een wortel is.

Ik denk dat je niet al te veel moet wisselen met vlees en brokken, dat is niet fijn voor de darmen en in brokken zitten echt spullen die niet goed zijn, ook van dierenarts. Die willen alleen maar zakken schuiven en alles wat vlees/natuurlijk is vinden ze niks. Waarom zit er in niervoeding van Da bijvoorbeeld natrium?

Opa hier is een dalmaat-mix van 16 dus ergens gaat het toch best goed denk ik dan.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:56

Smolke ging bij onze cane corso wel weer perfect! Hij moest overgeven van echt bijna alle soorten brok. Na een heeele poos op aanraden van onze dierenspeciaalzaak smolke gaan voeren en het ging weg.

Indd in de test periode écht niets anders voeren!! Belonen? Met de brok die je dan voert en anders met een aai oid!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 00:20

We geven nu niks meer bij. Dat is wel even wennen voor ze, maar moet maar.

Het probleem van elimineren met 1 soort dier is wel dat je weken onderweg bent, voor je weet of ze wel of niet daarop reageren. Als ze erop reageren en je begint met een ander soort, is het weer weken testen. Ondertussen heb je nog steeds de problemen. Of liever gezegd, je hond. Dat stond me eigenlijk tegen.

Een grote diepvries hebben we nog niet, maar misschien over een weekje.

Renske pakjes hebben wij hier ook. Is nu toevallig al op en ga het ook even niet geven, maar ik vind ze niet slecht ( als je geen problemen hebt ) en het is wel makkelijk.

Mijn Border Collie is jaren ouder geworden op Smolke. Het voer van de da at ze echt niet en ze viel op het laatst gewoon om. TOEN......wisten de dierenartsen het ook niet meer en was info via internet nog wat beperkter.
Ik jad al even gezegd dat ze haar laatste voer mocht kopen, dus was gaan scheppen bij de dierenwinkel. Afspraak voor inslapen stond voor eind van de week daarop. Maar ze at het goed en had daarna geen diarree, wat bij haar de problemen gaven. Ze was denk ik pas 4. Uiteindelijk altijd op Smolke gestaan en nooit iets anders gehad. Ze zag er echt goed uit, was actief en mooi op gewicht. Ze is uiteindelijk 15 geworden.

Wij gebruiken altijd al de brok zelf als beloningskoekjes, maar dat krijgen ze dus niet meer. De rest waren gedroogde producten en een puntje van het een of ander, maar dat echt niet vaak. Dat doen we dus NIET meer. Dat mag duidelijk zijn.

Een tijd geleden maakte ik bieten van bio voorgekookte bieten. De honden en die van mn moeder stonden te bedelen, dus ik gaf ze voor de grap alle 3 een plakje. Daarna hebben ze echt staan bedelen en waren er helemaal gek van. Maar ook dat dus niet nu!!

We hebben qua brok niet vaak gewisseld en alles een langere tijd de kans gegeven. Maar als iets niet bevalt, stap je natuurlijk over.

Qua vlees geef je natuurlijk wel meerdere soorten. Elke dag hart bijv is te beperkt.

Ze zijn gewoon ook een hele tijd stabiel geweest en ze reageren niet ziek in de zin van diarree, spugen etc. De brokken waar we niet over tevreden waren, gaven dan een verandering, dus stap je over. Nog niks wees op overgevoelig voor het 1 of ander.
Carnis leek een hele mooie brok. Op de rc had ze echt slechte ontlasting en de Carnis was ook een grotere brok. Maar gaf wel winderigheid en na een periode wat dunnere plekken in het haar.

Maar in eerste instantie waren we er blij mee, omdat ze betere ontlasting had. Haar broertje was er toen nog niet.

Ze hebben een langere tijd op barfmenu gestaan, maar het reutje was juist degene die een wat stuggere vacht had, wat krabte en een licht neusje kreeg. Daarop een keer een zak ecostyle huid en vacht meegenomen als beloningskoekjes. Toen we waren vergeten te ontdooien daar een keer een handje van gegeven. Maar hun vacht ging er enorm van stinken. Ik had verder wel positieve ervaringen gelezen. Ik kwam reclame tegen van smolke graanvrij en ben dat gaan lezen en opzoeken. Hij kwam er bij voervergelijk niet eens heel slecht uit, dus gaan proberen.

Het is jammer dat ze nu reageren. En ik ben nu lichtelijk jaloers op mensen met honden die de goedkoopste van goedkoopste brok hebben en nooit iets lijken te mankeren.
Maar daar tegenover natuurlijk ook op de mensen die een hond hebben die het super goed doet op barf of kvv, want dat blijft wel eens wens dat ze lekker als hond kunnen eten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 07:19

Zelf gebruik ik tegen m'n allergieën perilla olie. Het is een heel oud middel wat heel goed werkt tegen allerlei overgevoeligheden waar geen duidelijke oorzaak voor is. Misschien dat je zoiets kunt proberen. De oplossing kan in het voer zitten maar hoeft niet natuurlijk.

Hier krijgen ze Renske, Kivo of Herrmanns en daar doen ze het alle drie goed op. Mijn opaatje heeft altijd extreem verhaard, en nu niet meer.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 08:44

Snap dat het vervelend is voor de hond om telkens die aantal weken uit te moeten proberen, maar eerder kun je helaas gewoon echt niets vaststellen. Soms wordt de jeuk juist even erger voordat hij afneemt. Ook bij mijn hond heb ik echt 6 tot 8 weken nodig om te kunnen zien of ze er écht tegen kan of niet.

En dan heb ik bij haar in de afgelopen jaren ook echt ik denk wel 20 verschillende types voer gegeven, als het al niet meer is. Gelukkig heb ik dit samen met onze dierenspeciaalzaak gedaan. We hebben echt samen bijgehouden welk voer, welk type, welke ingrediënten en verhoudingen er in zaten, en hierop zijn we telkens gaan kijken welke diersoort (bijv) we dan gingen pakken als het niet hielp.

Uiteindelijk viavia uitgekomen op Doglovers Gold, onze dierenzaak levert deze niet helaas.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:33

Er is geen andere keuze.

Ook met hypoallergeen ben je weken onderweg. Zie je 12 weken alleen hypoallergeen (geen koekje kluifje etc) alle problemen oplossen? Kun je evt gaan uitproberen. Is het dan weer mis door een kluifje dan ben je weer terug bij af. Weer een paar weken alleen hypoallergeen. Dan weer wat proberen. En wie weet is het geen oplossing, moet je na 12 weken sowieso weer opnieuw met wat anders beginnen van voren af aan.

Wat je ook kiest, garantie op dat je hier zo nog dik een jaar mee bezig bent die kun je alvast in je broekzak stoppen.

Op goede voeding heeft een hond weinig, donkere en compacte ontlasting. Op vers poept een hond weinig, mooie harde keutels.

Lotgering is erg vet en niet het mooiste merk, zag dat iemand het merk noemde in combi met ontlasting van een hond.

Ik weet niet waar je woont, maar via internet zijn er zoveel merken te bestellen. Alaska, haaksbarf, Carnivoer, Bandit, darf etc.

In Beekbergen zit er een enorm fijne winkel met heel veel kennis: Via Natura

Je zou ook eerst blik kunnen proberen.
Simpsons heeft mooie, Terra Canis ook.