Heb al zoveel ODH en DH gezien met heupproblemen...
Ik wil als tip meegeven om bij de volgende fokkers je te oriënteren: http://dhcn.nl/00kennels/fokkers.html
Succes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MyWishMax schreef:Tja, ik houd me niet aan de 5 minuten regel,maar kijk naar de pup. Juist het spelen met andere honden laat ik zo min mogelijk toe(het achter elkaar aan rennen met schijnbewegingen, balletjes of stokken halen), maar rechtuit wandelen is juist heel goed voor de botten/spieren en pezen. Ik wandelde liever langer, dan dat ze door mijn huis gingen vliegen. Rust is belangrijk, maar correcte beweging juist ook.
_Alarm_wlkp schreef:Ik blijf er bij, ODH is er gekomen toen dat lang(stock)haar niet erkend was binnen de Duitse herders.
Dat ze nog vaak rechte rug vertonen (niet bij de werklijn maar showlijn) is omdat er nog niet zoveel generaties zijn waar op door gefokt is.
Ze zouden volgens sommigen liever, gemakkelijker zijn maar dat ligt denk ik gewoon aan de opvoeding en hoog je de honden in drift hebt staan
Hier werklijn Duitse herders.
Engelien (Willawander) fokt werklijn langstockhaar Duitse herders.
kamatz schreef:Wat jij zegt klopt totaal niet.
De DH is echt niet ontstaan uit langstokharige honden, want dan krijg je namelijk geen stokharen.
Er zijn verschillende herdershonden gebruikt die nog geen eens een rasstandaard hadden, dus kan je ook niet spreken over een ODH, aangezien er meerdere Stokhaar honden gebruikt zijn tot het tot standkoming van het ras de DH.
Zolang er Langstokhaar Duitse herders uit ouders met FCI stamboom geboren worden, praat je gewoon over een FCI Langstokhaar en is er niets ODH aan.
Jullie geven het enkel een andere benaming en een nieuw registratienummer vanuit jullie vereniging.
Dus dat de ODH rechtere ruggen zouden hebben is ook klinkklare onzin, aangezien negen van de tien honden die als ODH aangemerkt worden, uit FCI showlijnen komen.
Kijk naar mijn eerdere post hierboven met de kennelnamen en dat is nog maar een klein stukje van deze ijsberg.
Vorig jaar op de Winner in Amsterdam heeft Martin Gaus allerlei rassen besproken, waaronder de DH en de ODH.
De pups die besproken werden bij de DH waren stokharen. De pups die bij de ODH werden besproken waren toevallig broer en zus van de DH stokharen, dus met andere woorden Langstokhaar Duitse herders met FCI stamboom uit showlijn.
Enkel vertelde de eigenaar dat hij een nieuw registratienummer had aangevraagd bij de ODH vereniging, dus niets ODH's aan.
Imo sla je dan toch een behoorlijke flater....