Puppyvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Re: Puppyvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:08

Wij voerden onze pup brokken van prins.
Nu zijn we over gestapt op carocroc(hij is nu ruim 1 jaar), dit voer is nog wat goedkoper.
Ik heb tot noch toe altijd complimenten gehad van o.a. de dierenarts hoe goed en gezond hij eruit ziet.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 12:38

Jeetje wat een informatieve reacties :D Ik ga eerst even bijlezen en dan reageren.

Edit:
We lezen dat Acana en DLG favoriet is hier. Verder nog wat merken die ik niet kende en heb via de PB nog een berichtje gehad met een voermerk. Dus alles gaat op het lijstje en we gaan lekker aan de research!

Mijn moeder geeft aan dat onze Berner Sennen met Kenner is grootgebracht en uiteindelijk 11 jaar is geworden zonder veel problemen. De Boomer die wij hadden deed het erg slecht op Kenner en uiteindelijk wel erg goed op een Lam&Rijst versie van een ander merk (ik kan me alleen even niet herinneren welk merk).

Is het misschien een optie om deels vlees te voeren en deels brokjes? Dat droegen mijn ouders ineens aan. Die hadden van Rodi hondenworsten gezien en diepvrieshamburgers.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:33

Florenc schreef:
Kuggur schreef:

En daar zou ik me geen zorgen over maken TS, er is geen meerwaarde in het geven van vlees tov brok.

Minder drollen opruimen bij vers vlees :D, toch wel een voordeel...

En daar ben ik bijna een hond door verloren. Luie darmen en te weinig ontlasting waardoor hij de poep er niet uit kreeg. Was niet te zien omdat hij bij overvol zijn wel poepte. Hij poepte dus 1 a 2x per dag echter altijd zaten zijn darmen vol. Pas na veel problemen (onduidelijke oorzaak en giga pijn zo erg dat hij soort epileptische aanvallen had) en veel onderzoeken kwam deze conclusie. Gezien hoe nuchter hij ook was altijd zaten zijn darmen vol. Eer dat lichtje ging branden had mijn hond onnodig lang regelmatig erge pijn geleden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:43

Overigens heb hier 6 grote honden (niet voor gekozen maar is zo gelopen) en kies daardoor bewust goedkoper maar goed voer.

Echter een pup is maar 1x pup en moet daarna hopelijk vele jaren gezond actief leven. Niets zo belangrijk als goed opgroeien!! Kies dus niet voor 10 a 20 euro minder euro per maand of 1.5 maand minder kwijt zijn in deze oh zo giga belangrijke maanden.

Kies niet voor voer wat nog maar nieuw is en daarom erg goedkoop is omdat niemand het kent. Kies niet voor minder kwaliteot omdat dit nu goedkoper is.

Nee kies voor goed voer, goede kwaliteit en waar je 100% achter staat. Al is het maar tm de hond 8 maanden is maar deze enorm belangrijke opgroei periode heb je maar 1x en de rest van zijn leven is dat niet terug te draaien.

Om deze reden krijgt mijn pup greenheart summerstyle. 15 kg voor ergens in de 60 euro. Ik sta zelf 100% achter dit voer en zelf toen ik 2 honden had dit altijd gevoerd.
Pup is nu 5 maanden en groeit erg mooi op. Hopelijk ook gezond maar dat is afwachten niet alleen voer heeft daar invloed op natuurlijk ;)

Pup eet wel meer dan 2x zo duur als de rest. Echter ik weet dat hij met deze voeding gewoon een geweldige start krijgt. Overigens ga ik hem denk ik hier ook op houden. Hij is flink actief en als hij oke in elkaar zit gaat hij flink aan het werk als sporthond dus heeft deze voeding dan echt nodig. Misschien niet in zomer seizoen als we rust hebben maar dan gaan we gewoon over op voeding van hetzelfde merk maar dan voor huishonden. Dit voer wat ik nu geef is voor jonge honden en de erg actief werkende honden ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:47

Deels vers voeren is zeker een optie maar dan 3 dagen vers 4 dagen brok bijv. In elk geval niet op 1 dag beiden tenzij je geperste brok geeft al dan nog beter van niet ivm heel anders verteren.

Ik zou dan ook wederom gezien het een pup is niet voor bijv. Rodi of smuldier gaan maar voor kivo, carnibest, dat soort merken

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 14:21

Wij gaan de merken die genoemd worden even opschrijven en gaan er deze week voor zitten om te beslissen wat we gaan voeren aan de kleine druif :D

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:21

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:08

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:02

:') Fijn..

Nee, geintje, alle tips zijn welkom. We willen Sam zo goed mogelijk ondersteunen in de puppyfase zodat ze gezond kan opgroeien :D

Ik zal op voervergelijk kijken, eens zoeken wat daarop staat.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:27

En Cavom?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:33

Ik lees dat bij het puppyvoeder van carnibest calcium 0,48% en fosfor 0,43% is.. Moet dat niet in verhouding zijn? Zoals bij paarden 2:1?

@Schuur Ik lees in de reviews dat het vooral een dikmaker is, Cavom, en dat dus honden flink aankomen. Heb jij er ervaring mee?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:34

Cavim is absoluut goed voer maarrrrr een echte dikmaker. Daarom voer ik het zelf niet graag aan de volwassen honden die zijn naast hun werk erg lui haha en worden van cavom of te dik of ik moet zo weinig voeren dat ze gal spugen.

Vind ik sowieso snel nadeel bij welke geperste brok dan ook. Lijkt zwaar op de maag te vallen (hier 3 die de brokken steeds terug op geven) en de brok zelf is zwaar waardoor je qua volume weinig geeft en aantal hier kotsen dan steeds gal. Heb kivo, farmfood, cavom en zelfs eigen merk boerenbond gehad maar steeds zelfde resultaat

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:37

Sommige puppen zijn niet op gewicht te krijgen. Zo 1 heb ik nu ook maar heb ze graag schraal. Sommige puppen worden wel vlot dik ik zou cabom niet aanraden bij honden die enkel gezinshond worden en niet echt super actief aan het werk gezet worden.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:41

Deze puppen zijn allemaal mooi vol hoor, allemaal keurig op gewicht en netjes in de vacht!

Maargoed, mijn moeder wilt dus gemengd voeren. Ene dag brokken en andere dag vlees. Dus ik denk dat we dan wat worsten van Carnibest gaan halen (verkrijgbaar in de dierenwinkel hier) en dan een zak brokken van Wolf of the Wilderness. We doen er dan langer mee ivm dat ze natuurlijk ook wat vlees krijgt en we kijken even hoe ze het erop doet. Dan kunnen we altijd nog switchen op volledig brok of volledig Carnibest :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:40

Niet elke dag wat anders voeren ivm vertering. Veel beter is 4 dagen dit 4 dagen dat enz. Bijv.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:06

Hier nu een golden van bijna 6 maanden. Hebben vanaf het begin vers vlees gevoerd maar nu toch overgestapt op brokken. Wij voeren van het merk Healthy Dog 100% Natural en dan de puppy variant. Hiervoor gekozen omdat ik de samenstelling goed vind en het is geen commercieel merk. De prijs is 40 euro voor een zak van 15 kg. Onze pup vind het lekker, minder lekker dan het verse vlees maar dat is begrijpelijk. Het is erg klein schalig en is gemaakt door mensen die het hart op de goede plek hebben !

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:28

Wij voeren Nutro's Choice. Wij zij daar ooit op overgestapt omdat onze hond toen allergien had. En op Nutro geen last van gehad. Onze honden daarna hebben we ook Nutro gevoerd. We hebben nu ook een pup die het ook krijgt en die heeft er ook mooie ontlasting van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:31

Wanneer je Kvv voert, kies dan ook voor een kwalitatief goed merk. Dat is Rodi niet echt. De tip van voerwijzer.nl is al een paar keer gegeven. Je moet je daarin echt eens inlezen. Geeft antwoord op veel van je vragen. Daarin staat ook piekfijn de calcium-fosfor verhouding uitgelegd.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:25

Als je goed voer wilt kiezen, let dan op de ingredienten:

Begint dit met mais, dan weet je dat er meer mais in zit dan vlees. Hoofdingrediënt moet vlees zijn
Granen kunnen veel honden niet goed tegen, hierdoor laten ze vaak scheten.
Elke keer wat anders voeren is sterk af te raden, ze kunnen hierdoor veel problemen met de spijsvertering ontwikkelen.

Kies je voor vers, hou er dan rekening mee dat er veel slechte bacterien in kunnen zitten. Heeft een hond een keer minder weerstand, dan kunnen deze toeslaan. Daarnaast is de kans groot dat hij jouw een keer om de mond likt en jij deze bacterien binnen krijgt.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:41

Wij hebben ook net een puppy thuis en die van ons krijgt Acana.

Ik wilde ook graag een kwalitatief goede brok en na wat onderzoek zijn we bij Acana uit gekomen.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:29

quickie schreef:
Kies je voor vers, hou er dan rekening mee dat er veel slechte bacterien in kunnen zitten. Heeft een hond een keer minder weerstand, dan kunnen deze toeslaan. Daarnaast is de kans groot dat hij jouw een keer om de mond likt en jij deze bacterien binnen krijgt.

Gezonde honden zijn niet vatbaar voor deze bacteriën. De zuurgraad in de maag is dusdanig hoog dat tijdens het verteren de "slechte" bacteriën/wormen/parasieten worden gedood. Wat overblijft is wat voor het lichaam bekend en veilig is. Wat betreft het likken rond de mond, tja, iedereen die ik ken die vers voert die let daar niet extra op. Wij eten tenslotte ook weleens rauw vlees (tartaar) en we kunnen echt wel ergens tegen.

Verder zijn er genoeg fokkers die hun pups uitsluitend groot brengen op vers. Nooit wat negatiefs over gehoord en dat terwijl pups nog niet uitontwikkeld zijn. Ze kunnen er toch echt prima tegen en eten vaak ook beter dan pups op brok.

Om de dag switchen van vers naar brok is niet handig. Honden verteren vers met een hele andere zuurgraad dan brok. Dus hou liever een paar dagen brok en dan een paar dagen vers aan. Geef het in ieder geval nooit tegelijkertijd dan speel je serieuze spijsverterings problemen in de hand!

Wat nog een extra voordeel van vers over brok kan zijn is dat je vers maar 1 keer per dag hoeft te geven. Vers verteerd langzaam waardoor de hond gedurende de gehele dag een voldaan gevoel heeft. Brok verteerd snel daarom moet je dat 2 of zelfs 3x per dag geven. Dit geldt natuurlijk wel pas als de pup ouder is.

Daarnaast produceren ze bij vers aanzienlijk minder ontlasting. Eigenlijk gewoon hoeveel het zou moeten zijn.

En vers vinden nagenoeg alle honden veel lekkerder dan brok :).

Verder moet je met vers voor de hond natuurlijk net zo hygiënisch werken als met je eigen stukje rauw vlees. Als je dat doet loop je geen enkel "extra" gevaar.

Lees je vooral goed in op betrouwbare websites. Er zweeft nogal veel onzin over vers rond. Vooral gericht op mensen die doodziek werden nadat ze het aanrecht bij wijze van afgelikt hebben nadat ze het vers van de hond hebben bereid. Ja dan zou ik ook gaan waarschuwen....

Met alle voordelen van vers zou ik dat gewoon uitsluitend geven. Als je ouders het in eerste instantie toch al om de dag willen geven is de overstap naar volledig klein.

Mochten je ouders het enkel om de dag willen geven inplaats van 4 dagen brok, 4 dagen vers. Dan kunnen ze beter brok voeren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:45

Sowieso je pupje even de eerste tijd op voer houden wat ze gewend is. Ze maken al zo veel mee waardoor de darmen wat van slag kunnen zijn, dus zou zeker de eerste weken even nog het bij het oude houden :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 00:09

Wij voeren sinds een tijdje ook Acana aan onze 2 honden. Een stukje duurder dan de verschillende brokken die we daarvoor allemaal gehad hebben maar heel tevreden over. Ze waren allebei aan de dikke kant, staan nu op Acana Light & Fit en zijn allebei mooi aan het afvallen :) Je ruikt aan de brok dat het goed voer is, ik ruik echt vlees/vis. En de honden eten het graag en ze zijn nogal kieskeurig :D

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 09:04

lisem94 schreef:
quickie schreef:

Gezonde honden zijn niet vatbaar voor deze bacteriën. De zuurgraad in de maag is dusdanig hoog dat tijdens het verteren de "slechte" bacteriën/wormen/parasieten worden gedood. Wat overblijft is wat voor het lichaam bekend en veilig is. Wat betreft het likken rond de mond, tja, iedereen die ik ken die vers voert die let daar niet extra op. Wij eten tenslotte ook weleens rauw vlees (tartaar) en we kunnen echt wel ergens tegen.

Ik heb door ziekte een sterk verminderde weerstand en dit was mede de reden om brok te voeren... ik kan niet hebben....

Saar doet het super op brok.. gelukkig. Is bij de fokker groot geworden op vers en geen problemen met de overstap.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-17 17:21

Ik lees toch overal wel Acana. Zal eens overleggen met mijn ouders of we niet met bijbetaling van mijn kant toch die brokken kunnen halen dan.