Kat wordt mager op Dental care, what else?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:11

Tessa_93 schreef:
"vlees en dierlijke bijproducten" is geen echt vlees he..
Een kat is een carnivoor en heeft helemaal niks aan alles wat in die brokken zit. Een kat wilt vlees.. Geen granen enzo

http://www.voervoorkatten.nl/wat-zijn-d ... producten/

Overigens, bij de meeste brokken die veel vlees bevatten, zitten er groenten, fruit en kruiden in. Dit is zeker niet geheel nutteloos.
Zoek maar eens wat brokken op( zoals orijen, applaws en dergelijke) en ga eens neuzen wat de werking is van de groenten, kruiden en het fruit.

Ts, ik zou ook eens kijken of je het brok een beetje kan mengen. Dus eens ander brok erbij te pakken.

Anna79

Re: Kat wordt mager op Dental care, what else?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 20:28

Update: vandaag heb ik de uitslag van het bloedonderzoek gekregen. De schildklierwaarden waren inderdaad torenhoog!!! We zijn gelijk vanavond begonnen met medicijnen en over 6 weken wordt er opnieuw bloed geprikt om te kijken of de waarden richting normaal gaan.

Bij deze mijn dank aan bokker Raket voor jouw opmerkzaamheid. Want door jouw tip heb ik dit laten onderzoeken!!!

Wordt vervolgd!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:32

Oh dat is wel heftig! Beterschap en veel succes! Hopelijk knapt ie snel op!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 20:34

Dank je wel! Inderdaad wel even schrikken maar toch is het allemaal wel logisch als je de symptomen ziet... Gelukkig is het goed te behandelen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 20:37

Dat is in ieder geval positief! :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:01

Anna79 schreef:
Update: vandaag heb ik de uitslag van het bloedonderzoek gekregen. De schildklierwaarden waren inderdaad torenhoog!!! We zijn gelijk vanavond begonnen met medicijnen en over 6 weken wordt er opnieuw bloed geprikt om te kijken of de waarden richting normaal gaan.

Bij deze mijn dank aan bokker Raket voor jouw opmerkzaamheid. Want door jouw tip heb ik dit laten onderzoeken!!!

Wordt vervolgd!

Dank je wel en blij dat ik ziek op bed lag en daarom wat extra aan het lezen was. Anders had ik jouw topic niet aangeklikt, ik weet namelijk niets van dental care. Ik heb me wel schuldig gevoeld naar mijn kat omdat mijn oude kat naar mijn idee heel vrolijk was en levendig en het dus iets medisch bleek te zijn.... Maar nu heb ik jou en jouw kat toch een beetje kunnen helpen.
Mijn kat is nauwelijks vervoeren is, maar ben blij dat ik toch naar de dierenarts ben gegaan toen.
Mijn kat had eerst 1 tabletje voor de schildklier, dat bleek onvoldoende. Twee was echter te veel en hij begon ze te weigeren. Ik kreeg ze er wel in, maar mijn zachtaardige vriend niet en verstoppen in eten had hij door.
Hij staat nu op het dieetvoer. En ondanks dat dat niet mijn eerste keuze was gaat dat eigenlijk erg goed. Hij blijft mooi op gewicht en heeft nog wel lollige momenten, maar zijn gedrag past beter bij zijn leeftijd.
Het dieet was trouwens nog een gedoe, want hij lustte het natvoer wat er bij hoorde niet. Maar goed na het afbellen, mailen en bezoeken van dierenwinkels/ fabrikanten heb ik ook daar een oplossing voor.
Ik hoop dat je kat snel opknapt. Ik merkte met een week al wat verschil.
Overigens is er blijkbaar ook oorzalf en een operatie beschikbaar, maar dat was geen doen voor mijn stresskat.

Ik heb trouwens met de dierenarts afgesproken dat ik alleen terug kom bij veranderingen, dus ik hoef hem niet te vervoeren als het niet nodig is voor labcontrole. Ik heb alleen nog een keer laten prikken toen hij 6 weken op het huidige voer stond en toen was alles goed.

Ik hoop dat de jouwe zich ook weer snel goed voelt.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 23:24

@Raket: bijzonder hè, dat sommige dingen blijkbaar zo moeten zijn :)

Ik heb dat inderdaad ook, eerst vond ik het grappig dat hij zo speels was en nu denk ik steeds, arm dier, doe eens rustig... Ik had echt niet door dat het gedrag een medische oorzaak had. We zijn een paar jaar terug naar de stad verhuisd en sindsdien komen de katten eigenlijk niet meer buiten dus ze speelden altijd al flink. Zodoende is het me niet echt opgevallen, wel dat de andere kat rustiger werd, maar die is 14 en gedraagt zich waarschijnlijk normaal :+

We gaan eerst beginnen met 2 tabletten per dag. Gelukkig eet hij de tabletten wel in een hapje vlees, hij is niet zo snel achterdochtig, hihi. Daar ben ik wel blij om want als ik hem steeds moet pakken voor zijn pilletjes dan wordt het knap lastig en heel stressvol voor hem.

We gaan idd over 6 weken nog een keer checken en hopelijk is het dan goed en mag hij nog heel lang bij ons blijven! Fijn dat het bij jouw kat zo snel werkte!

Nogmaals bedankt!

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:39

Maartje1990 schreef:
Royal canin zit volgens mij best veel troep in. Wij voeren catloversgold, dit zijn gewoon brokjes maar hoog vleespercentage. Ze hebben ook blikvoer. Maar versvoeren is niet dat je kuikentjes moet gaan voeren, dat zijn vaak van die samengestelde paketten maar daaf heb ik me niet in verdiept

Wij voeren voor onze hond dan welteverstaan, dogloversgold en vers vlees. Heel goed voer maar helaas is onze hond ook erg gevoelig voor tandsteen. Daarom poetsen wij dagelijks de tanden van onze hond. Bij een kat gaat het natuurlijk net even anders, maar wie weet lukt dat ook wel? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:59

je kat wordt gewoon ook ouder.. ook al zijn de bloedwaarde nog goed, zijn lichaam is wel aan het verouderen.. ze blijven uiteindelijk geen 7 jaar vol in de spieren en vol in molligheid.

het kan dus gewoon een iets teruggelopen eetlust zijn tesamen met licht begin van spierafbraak..

bij mijn vorige kat begon dat pas zichtbaar te worden toen ze 17.5 jaar oud was (en toen zelfs al een ruim half jaar mindere waarden had met prognose, klein half jaartje... ze is uiteindelijk 20 jaar oud geworden).

bij mijn huidige kat zijn alle waardes perfect, ze is 13.5 jaar oud.. maar begint al een oude kat te worden kwa uiterlijk.. spieren beginnen al wat terug te lopen.. ze valt al iets af.. zelfs haar vacht begint de laatste twee maanden iets uit elkaar te staan.

ze worden allemaal op een andere wijze oud.. maar boven de 12 is je kat een senior..
ik zou mij niet heel druk maken over wat gewichtsverlies zolang de waarden goed zijn... hooguit dat je ze wat bij kunt voeren om gewichtsverlies zo gering mogelijk te houden.

tandsteen zou ik mij op een gegeven moment niet meer te druk om maken.. zolang ze goed zijn, kun je dat laten verhelpen.. voer dat goed is het ouder wordende lichaam van je katten is belangrijker denk ik.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:31

ElenaMM77

Topic geheel lezen ( of op zijn minst alleen de reacties van TS) was heel handig geweest..

Er was nl wel degelijk iets om je druk over te maken....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:00

Punz schreef:
ElenaMM77

Topic geheel lezen ( of op zijn minst alleen de reacties van TS) was heel handig geweest..

Er was nl wel degelijk iets om je druk over te maken....

punz, ik heb inderdaad de latere reacties van tS niet gezien, en ging uit van de OP.. 'bloedonderzoek' vorig jaar las ik als recent bloedonderzoek..

ik sprak ook van 'als de bloedwaarden goed zijn, dan hoef je je niet druk om wat gewichtsverlies te maken'. als de bloedwaarden niet goed zijn, zoals de schildklierwaarden nu blijkbaar niet zijn.. dan is medicatie aan de orde en voer dat past bij het ziektebeeld (helaas horen schildklierproblemen ook bij de ouder wordende kat).

maar ik ging dus uit van verslechterend beeld, maar met normale waarden (dus dat er al gecheckt was na de tandsteenbehandeling toen hij niet terug op gewicht raakte).

mijn excuses naar TS voor het missen van de schildklier uitslag (door het korte topic, er domweg overheen gescrolld op de een of andere manier)..
Sterkte daarmee, ik hoop dat de medicatie goed aanslaat en dat je nog een paar mooie jaren van je kat mag genieten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 09:32

@CKR we hebben een soort tandpasta meegekregen die je achterin de bek kan spuiten, je hoeft dan verder niet te poetsen. Dentasept heet dat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:37

Anna79 schreef:
@CKR we hebben een soort tandpasta meegekregen die je achterin de bek kan spuiten, je hoeft dan verder niet te poetsen. Dentasept heet dat.

Hebben wij ook gehad. Buiten dat het stinkt, al van meerdere dierenartsen gehoord dat het niets doet op tandverkleuring na bij langer gebruik,
En die van ons vind het zeeer smerig

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:38

@Kiwitje hmmm, dat is jammer... Ik vond het trouwens niet stinken, beetje vanillegeur. Heb het nog niet geprobeerd trouwens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:05

Anna79 schreef:
@Kiwitje hmmm, dat is jammer... Ik vond het trouwens niet stinken, beetje vanillegeur. Heb het nog niet geprobeerd trouwens.

Vind het ruiken naar fondant :P Heel zoet. Was hier echt een gevecht om het erin te krijgen. Terwijl pilletjes geen probleem zijn.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:37

Wie bedenkt dat dan, katten-tandpasta met een zoete geur/smaak :') Daar houden katten niet van.

TS 'fijn' dat je onderzoek bent gaan laten doen na de opmerkzaamheid van een van de Bokkers. Leuk om te lezen hoe we elkaar zo kunnen helpen. Ik ben benieuwd hoe het verder met de kat gaat! :)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 15:19

Tja, geen idee, misschien was zalmsmaak beter geweest :D

Hoewel mijn katten wel van vanillevla houden!

Mooi inderdaad dat we elkaar zo kunnen helpen! Ik plaats over een paar weken nog wel een update!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-17 21:11

Hallo, even een kleine update, het gaat goed met onze Sylvester, ik heb de indruk dat hij iets rustiger wordt. Ik heb alleen wel moeite om de pillen erin te krijgen. Ik doe het telkens in een klein beetje blikvoer maar vaak likt hij er omheen en dan moet ik het steeds opnieuw proberen. Hebben jullie nog ideeën waar ik het pilletje in kan stoppen? Ik wil het niet in zijn bek geven omdat hij al gauw van de mik is...

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met tandenpoetsen bij katten, heb de dentasept geprobeerd maar dat vond ie niet tof, ging er mega van schuimbekken... Hij is wel nerveus maar als de tandpasta een lekker smaakje zou hebben valt het misschien wel te leren...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:07

Smeerkaas doet wonderen hier. Dat is wat steviger :p

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 06:44

Ik deed het in een klein beetje haarbalpasta of leverworst. Katten yoghurt ging ook wel een tijdje.
Uiteindelijk had hij het telkens door en moest ik het echt in zijn mond stoppen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 09:19

Ah, super, dat ga ik eens proberen. Ik heb het vanmorgen in zijn bek gedaan en dat lukt op zich prima, maar ik denk dat hij zich straks niet meer laat pakken. Hij moet twee keer per dag die pillen hebben dus tja...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 20:53

Nou, het lijkt erop dat we een oplossing hebben voor het pillenprobleem. Even met de dierenarts gebeld en die hebben een goedje met een smaakje dat je om het pilletje heen kan kleien :D waardoor je er een klein snoepje/brokje van maakt, en ja hoor, dat at ie lekker op *\o/* Hopelijk blijft hij erin trappen!

Ik voel me net een apotheek zo langzamerhand, s avonds kat 1 laxapast (vermoedelijke haarbal, spuugt steeds) en schildklierpil, kat 2 goedje tegen verstopping (arm beest poept zo ongeveer stenen, eens kijken hoe dit uitpakt) en metacam voor zijn ouderdomskwalen, voel me net een verpleegster :+ , maar gelukkig zijn de oude(re) heren verder helemaal happy!

Als de boel wat op de rit is zal ik me nog eens verdiepen in voer. Omdat kat 2 dus niet zo goed poepen kan en kat 1 met zijn gebit zit. Zijn er mensen die ervaring hebben met brokken met een hoog vlees gehalte (orijen, e.d.) en hoe het dan gaat met het gebit en ontlasting e.d.?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 21:12

Ik voer mijn schildklierdieetkat zakjes van almo nature met kip. 99.9 procent kip. Klein beetje rijst. Het schildklierdieet vond hij echt niet te doen qua natvoer en om daar nu mee te stoppen... als je kat 17 is... dan had ik mijn nachtrust voorgoed vaarwel kunnen zeggen haha.

Ik hoop voor jou dat de pillen werken, want het dieet wordt dan een klus zeg met je andere katten... Dan mogen zes echt niets anders dan die dieetvoeding...

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 21:54

Gelukkig heb ik er maar twee... Maar dat schildklier voer helpt denk ik niet tegen tandsteen :(

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 22:15

Weer een kleine update: er is weer van alles gebeurd. Sylvester bleef spugen en toonde steeds minder interesse in het voer, was lusteloos, tegen het apatische aan. Maar weer eens met de DA gebeld en het lijken toch bijwerkingen van de schildkliertabletten. Ik was er zaterdag op eigen initiatief al mee gestopt, mede omdat ik het zo'n stress gaf om ze te geven en de klachten die hij had stonden ook in de bijsluiter.

In overleg met de DA gaan we nu schildklierdieet proberen. Eerst nog navraag gedaan omdat we nog een kat hebben. De assistente heeft met Hills gebeld en volgens hun kan de andere kat gewoon mee eten mits hij dagelijks ook een hapje gewoon voer krijgt om zijn Jodium op peil te houden.
Ik hoop van harte dat de heren het gaan lusten en dan uiteraard met name Sylvester, het is echt zaak dat hij snel gaat aankomen want hij is vel over been, sinds het begin van de behandeling is hij nog bijna 300 gram afgevallen (!) in drie weken tijd dus...

Gelukkig nemen de bijwerkingen al af en krijgt hij weer wat zin in eten en is ook weer wat helderder en heeft niet meer gespuugd.
Hopelijk krijg ik morgen het voer geleverd en dan kunnen we verder met de behandeling.