Een hamster aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:54

Ik heb mijn aqua voor €20 of €25 van marktplaats, dus vaak ook nog een stuk goedkoper!

Ik maak het eigenlijk bijna niet schoon. Vaak begint het wiel wel snel vies te worden en te stinken, dus die spoel ik wel geregeld af. Dat is ook eigenlijk het enige bij mij wat ook daadwerkelijk vies eruit ziet en ook stinkt, verder is hij heel schoon. Ik heb Bilbo nu ongeveer 5 maanden en heb hem maar één keer echt verschoond. Sommige verschonen de slaapplekken wel eens, maar die heb ik tot nu toe nog niet gevonden. Hij heeft nu wel wc papier en wat van dat blauwe carefresh gebruikt als nestmateriaal, dus hoop dat ik zijn nest nu wel ga vinden.. :') Ben van plan om dit weekend de bak weer wat te verschonen, dan zie ik het vanzelf...
Ik merk trouwens wel, hoe groter het verblijf, hoe minder deze gaat stinken. Tenminste, mijn verblijf die ik jaren geleden had (toen de minimum maten nog 50x30 waren) stonk wel, en bij deze grote stinkt dus eigenlijk alleen het wiel na een tijdje..

xDenies

Re: Een hamster aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:16

Eigenlijk word het heel weinig schoon gemaakt :) Grote oppervlakte is minder schoonmaken. Mijn 1.20bak verschoon ik puur om een nieuwe inrichting te maken haha.

Ik heb dan wel Rusjes dus die zullen qua viesmaken wel anders zijn gezien ze kleiner zijn.

Als ik het schoonmaak is het een kwestie van alles er uit scheppen, stofzuiger beetje uitzuigen, doekje er door en klaar! :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:49

Zo'n grote bak hoef je eigenlijk nooit helemaal schoon te maken. Enkel de zandbak en de plasplekjes moet je wekelijks schoonmaken, maar hier blijft de rest zo schoon dat het zonde zou zijn om alles eruit te halen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:04

xxShetLover schreef:
Zo'n grote bak hoef je eigenlijk nooit helemaal schoon te maken. Enkel de zandbak en de plasplekjes moet je wekelijks schoonmaken, maar hier blijft de rest zo schoon dat het zonde zou zijn om alles eruit te halen.

Zandbak blijft bij mij ook schoon bij Bilbo.. :') Ik had 15 kilo chinchilla zand besteld bij zooplus voor Bilbo, gezien mijn vorige hamsters (van jaren geleden dus) echt vies waren in het zand, nu zit ik dus met veel te veel zand thuis... _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:08

Dwergjes zijn soms nogal lastig te hanteren, dus vooral ivm kinderen zou ik kiezen voor een goudhamster :j Zijn vaak rustig qua karakter en wat groter (en iets langzamer dus).

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:11

Bij syren is het wel zo dat er gezegd wordt dat er verschil zit tussen de geslachten. De vrouwtjes zijn iets actiever en kunnen tijdens de willigheid sterk ruiken. De mannetje zijn iets sulliger. Ik heb zelf tot nu twee dwergen (gehad), maar dit is wat ik van meerdere mensen heb gehoord. Het verschilt uiteraard per hamster, maar dit is over het algemeen gezien.

In ieder geval zou ik op zoek gaan naar een goede fokker, dan weet je in ieder geval dat de hamster tam en gezond is (al is het nooit een garantie op een lang leven, maar het geeft wel meer zekerheid dan in een dierenwinkel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 23:16

Ik heb een vrouwelijke syr en een mannelijke syr gehad (apart), maar het vrouwtje stonk echt niet erger dan het mannetje of andersom. Het vrouwtje was inderdaad wel wat actiever, maar ook weer socialer. Was wel echt een grapjas. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 01:10

Mijn heer dwerg ruikt sneller en sterk dan de dame , vorige vent net zo

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:05

Vind het toch best oneerlijk dat er word gezegd dat russen onhandig te hanteren zijn. Met een goede huisvesting, een goede basis en een zuivere fok (dierenwinkel is hybrid) heb je een rustige hamster die zich simpel laat oppakken en op zijn gemak rond scharrelt op je schoot.

Een niet tamme Syr zal ook niet handig op te pakken zijn en als ze bijten dan kunnen ze dat behoorlijk hard en dat is toch echt harder dan een Rusje. Ze kunnen overigens nog vlugger zijn en zich helemaal opkrullen. Of als ze hun lichaam helemaal stijf maken is er weinig beginnen aan. Een bolletje rus vouw je hoe dan ook zo je hand omheen :D
Als iemand die in een dierenspeciaalzaak werkt en dus niet tamme dieren onder mijn neus krijg spreek ik uit ervaring.

Daarom ben ik zo blij met mijn tamme rusjes thuis. Waar ik heel veel mensen een groot plezier mee doe :)

Maar wel leuk, twee van die kampen met wijzende vingers :D

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:17

Zoals ik zei ik heb beide gehad, en vond mijn rusjes ook verreweg het leukst, maar die waren toch echt wel verdomd snel! Inderdaad wel uit de dierenwinkel overigens.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:32

Ik ben sowieso fan van Syren. Vind ze leuker om te zien en het formaat ook leuker.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:40

Ligt er natuurlijk aan wat je verwacht als huisdier van een hamster ongeacht het soort. Voor het knuffelen zou ik liever voor iets anders kiezen maar om te kijken hoe ze hun gang gaan vindt ik de roborvski ook heel erg leuk. :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:48

Samblabla schreef:
Ligt er natuurlijk aan wat je verwacht als huisdier van een hamster ongeacht het soort. Voor het knuffelen zou ik liever voor iets anders kiezen maar om te kijken hoe ze hun gang gaan vindt ik de roborvski ook heel erg leuk. :)

Roborovski's zijn inderdaad hele leuke kijk hamsters! Die zijn pas vlug! :')

Bilbo is trouwens een Russische dwerghamster. :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 13:30

Ik vind het al super om alles te lezen, ben een speurtocht op marktplaats begonnen inmiddels voor een hok/bak