Welk middel tegen teken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:13

Advantix bevat inderdaad twee werkzame stoffen Permethrin en Imidacloperamid maar is meer een tekenmiddel wat ook tegen vlooien werkt. Net als dat frontline een vlooienmiddel is wat ook enigzins tegen teken werkt.

Er is geen resistentie tegen werkzame stoffen. Het word alleen vaak verkeerd gebruikt en de vlodruk neemt toe. Frontline zal in een besmet huis met vlodruk weinig doen maar werkt wel ter voorkoming van een besmetting. Men verwacht vaak teveel.

Bravecto en alle fluralaner troep zou ik heel ver van weg blijven. heb er al meerdere gevallen van gezien in directe omgeving en als je je verdiept in de werking dan kan je al gauw nagaan dat dat op den duur echt niet goed is.

Wij gebruiken al 12 jaar Advantix en aanverwanten en Frontline voor de kat. Ter alle tevredenheid.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:15

Al je geen banden wil blijven er tabletten of druppels over. Advantix is een heel fijn en goed werkend middel en veilig voor mdr1 lijders!

Bravecto word hier ook naar alle tevredenheid gebruik. Bravecto komt zeer binnenkort ook in een spot on variant voor de hond van ipv de tabletten!

Ik heb hier zelf een mdr1 lijder rondlopen. Wat voor hond heb je zelf? Zijn namelijk verschillebde rassen die dit kunnen hebben (vaak moet dat binnen die rassen ook getest worden voor je mag fokken met de ouder dieren) bij kruising zou het theoretisch gezien ook kunnen maar die kans is ontzettend klein!

Edit; ik ga er van uit dat je een hond hebt? Voor katten zou ik voor de bravecto druppels gaan. Een van de weinige middelen die goed en voor iets langere tijd tegen teken werkt. Meeste middelen is dat maar een week of 2 tegen over de bravecto voor 3maanden.
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 11-04-17 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:16

Pandora2 schreef:
Hier gebruik ik Broadline voor de poezels. Vlooien , teken en ontworming in 1 pipetje :)

Bevat Firponil net als Frontline dus beperkt tegen teken. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:37

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1917665

Hier staat al eea genoemd. Ik gebruik hier Vectra 3d bij MDR1 drager. Tegen volwassen vlooien, teken, muggen, steekvliegen en zandvliegen. 1x per mnd in de nek.

@Nikass,
Hier bestel je een MDR1 test https://www.vhlgenetics.com/Webshop/Zoekresultaten/tabid/1508/catid/6/language/nl-NL/Default.aspx?cbx1=1&b=Australian%20shepherd
Niet alleen collies en borders kunnen dit hebben. Ook oa Aussies, witte herders of kruisingen met dergelijke rassen. Als lijders of, in mindere mate dragers, bepaalde medicijnen of wormkuren / vlooienkuren krijgen kunnen sommige middelen zelfs dodelijk zijn. Testen bij dergelijke (kruising) rassen is dus wel in voordeel van je hond.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 17:16

XxDiandraxX schreef:
Al je geen banden wil blijven er tabletten of druppels over. Advantix is een heel fijn en goed werkend middel en veilig voor mdr1 lijders!

Bravecto word hier ook naar alle tevredenheid gebruik. Bravecto komt zeer binnenkort ook in een spot on variant voor de hond van ipv de tabletten!

Ik heb hier zelf een mdr1 lijder rondlopen. Wat voor hond heb je zelf? Zijn namelijk verschillebde rassen die dit kunnen hebben (vaak moet dat binnen die rassen ook getest worden voor je mag fokken met de ouder dieren) bij kruising zou het theoretisch gezien ook kunnen maar die kans is ontzettend klein!

Edit; ik ga er van uit dat je een hond hebt? Voor katten zou ik voor de bravecto druppels gaan. Een van de weinige middelen die goed en voor iets langere tijd tegen teken werkt. Meeste middelen is dat maar een week of 2 tegen over de bravecto voor 3maanden.

Ja honden, sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb een herder uit Spanje (geen rashond) en een Harzer Fuchs (wel rasgefokt, maar niet-erkend ras)

MDR 1 is dus dat gen?
Bravura thanks, ik ga me eens oriënteren op die test.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:21

WillemYntJee schreef:
Wel zelf ook blijven checken wat je zegt robert45, in advantix zit wel degelijk imidacloprid! Alleen gecombineerd met permethrin zodat t ook tegen teken werkt.
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... oor-honden

Ik heb het bericht inderdaad onvolledig geschreven. Ik bedoelde het wel zo alleen nu ik het nalees is het niet duidelijk.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:03

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:11

Met herderachtigen zou ik laten testen, net als collies en sommige retrieverrassen en sommige windhond rassen.

Het gaat niet alleen om ontvlooiing, maar ook om paardenontworming en narcose.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:21

Ik las in dat artikel dat ze ook gevoelig kunnen zijn voor Milbemax.
Mijn honden zijn altijd ontwormd met dit middel, zonder problemen.
Kun je dan zeggen dat ze goede genen hebben en ook tegen de andere middelen (zoals Advantix) kunnen? Of is dat te kort door de bocht?
Mijn oudste hond heeft ook wel Advantix gehad maar de jongste (Duitse herder) niet.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:44

Milbemax is wel veilig als je de juiste dosering neemt.

Jezrlf niet bang laten maken.. :(:) gewoon testen en dan weet je het zeker al acht ik de kans klein dat hij dit gen defect heeft. Heb nog nooit een zwerver/kruising gezien die dit gendefect heeft.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:55

Ik heb mijn schoonzusje gesproken en ik heb iets helemaal verkeerd gezegd, excuses!!
De honden zijn niet overleden door Advantix maar door Bravecto.

XxDiandraxX

Re: Welk middel tegen teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:57

Mag ik vragen of daar onderzoek naar is gedaan?

Hoor namelijk veel horror verhalen maar is nog nooit 100% zekerheid geweest dat het door de bravecto kwam. Ben dan wel benieuwd naar de evt onderzoeks resultaten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:58

Durf ik niet te zeggen, moet ik navragen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 22:23

Vond het ook al vreemd want dat heb ik van advantix nog nooit gehoord. Hooguit is huidirritatie of misselijkheid. Kruisingen hebben wel degelijk kans op MDR 1 gen deffect daar daar niet getest word en als risicorassen bij elkaar komen is de kans juist groot.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 22:28

Maar met dat defect kun je wel gerust advantix gebruiken?

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:20

Nikass schreef:
Maar met dat defect kun je wel gerust advantix gebruiken?

Ja!

Ik ben toch wel benieuwd hoor, er zullen geen cijfers van zijn maar denk echt dat dat lager is dan je denkt. Maar de enige manier om daar achter te komen is testen en dat zullen heel veel mensen niet gaan doen ben ik bang..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 05:43

Nikass schreef:
Ik heb mijn schoonzusje gesproken en ik heb iets helemaal verkeerd gezegd, excuses!!
De honden zijn niet overleden door Advantix maar door Bravecto.

De fabrikant zelf zegt dat er maar 1 hond in NL is waar sectie op verricht is en die overleed 3 weken na inname aan een maagkanteling ipv aan bravecto inname.
Een andere hond is het de eigenaar aangeboden maar die weigerde de sectie.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:00

Ik vind het zo jammer dar er iemand een keer een vermoede/beschuldiging richting bravecto heeft geuit en iedereen daar nu klakkeloos achteraan huppelt zonder gedegen onderzoek.

Maar als echt aangetoond word dat de bravecto niet veilig is zal ik de eerste zijn die het in de ban gooit maar voor nu nog niet. Werk zelf in een dierenartsen praktijk en hoor er ook daar van klanten alleen maar goede dingen over.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 07:50

Bij dragers van MDR1 kan Milbemax wel degelijk problemen geven. Staat ook op de bijsluiter dat Milbemax soms problemen kan geven. Maar zoals gezegd, exacte dosering kan wel. Mijn MDR1-drager pup heeft steeds exacte dosering maar braakt wel uur of 5 er na. Volgende keer weer en dan kan hij er volgens dierenarts dus echt niet tegen.
Maar goed, er zullen ook honden zonder MDR1 zijn die ergens niet tegen kunnen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 07:52

XxDiandraxX schreef:
Ik vind het zo jammer dar er iemand een keer een vermoede/beschuldiging richting bravecto heeft geuit en iedereen daar nu klakkeloos achteraan huppelt zonder gedegen onderzoek.

Maar als echt aangetoond word dat de bravecto niet veilig is zal ik de eerste zijn die het in de ban gooit maar voor nu nog niet. Werk zelf in een dierenartsen praktijk en hoor er ook daar van klanten alleen maar goede dingen over.

Ik huppel nergens achteraan hoor. Ik wil alleen wel weten waar ik voor kies als ik mijn honden iets geef.
En ik neem liever vooraf het zekere voor het onzeker dan dat ik met een dode hond sta en kan concluderen dat ik een te groot risico heb genomen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:30

Bravura, maar dan kan jouw hond er niet goed tegen maar komt dat niet door de mdr1/milbemax combi. Mijn lijder heeft het ook gehad en zolang je de goede dosering aan houd is er niks aan de hand. Maar elk individu kan natuurlijk ergens gevoelig op reageren.

Nikass, zeg ook niet dat jij ergens achteraan huppelt maar wel de mensen die gelijk roepen dat hun hond dood is door de bravecto zonder dat daar onderzoek naar is gedaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:55

Dat zou kunnen. Bij de fokker krijgen ze allemaal Milbemax. En ik doseer exact het gewicht. Of het aan de wormkuur ligt is ook maar de vraag. Hij had bij het braaksel van die zaden van de populieren de 2e x en de eerste x weet ik niet.