Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
IMJ schreef:Klopt bij raskatten gebeurt dit ook. Hier in NL ben je niet verplicht te castreren bij verandering van eigenaar. Ze willen de lijnen zuiver houden. Heeft niet met gezondheid te maken.
Volgens mij is het ook niet rechtsgeldig maar ik heb het me ook weleens afgevraagd.
Zou de reden echt zijn om de lijnen zuiver te houden? Ik weet het niet.
Kuggur schreef:Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro....
Koetjesreep schreef:Kuggur schreef:Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro....
Zo zit het dus wel bij de fjorden, als ik me niet vergispaardje goedgekeurd als dekhengst, moet je een bedrag betalen aan de fokker
Koetjesreep schreef:Kuggur schreef:Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Zo zit het dus wel bij de fjorden, als ik me niet vergispaardje goedgekeurd als dekhengst, moet je een bedrag betalen aan de fokker
Kuggur schreef:Koetjesreep schreef:Zo zit het dus wel bij de fjorden, als ik me niet vergispaardje goedgekeurd als dekhengst, moet je een bedrag betalen aan de fokker
Dit is niet vergelijkbaar; het paard is goedgekeurd als dekhengst, je koopt dus een getoetst hogere kwaliteit fokmateriaal, niks mis mee dáár meer voor op tafel te moeten leggen.
RaafSmits schreef:Veel fokkers gebruiken deze contracten om te voorkomen dat kopers lukraak aan een extra inkomstenbron gaan beginnen. ( sommige mensen zien nu eenmaal alleen de leuke dingen van het fokken, waaronder ook het vermeende leuke zakcentje. )
Bovendien zijn er ook erfelijk overdraagbare ziekten die pas na enkele jaren zichtbaar worden.
Zolang daar niet op getest wordt kan het dus zijn dat een van de ouder dieren iets overdragen aan hun kids wat een fokker een slechte naam kan geven als zijnde: Onzorgvuldig.
Zo een contract is zo lek als een deur......of het nu wel of niet rechtsgeldig is.
ALS ik zou fokken zou ik er op staan dat de dieren vroegtijdig gecastreerd/ gesteriliseerd zouden worden.
Of door dit zelf te doen vóór ze naar hun nieuwe eigenaar gaan óf pas een stamboom te overleggen op het moment dat men door middel van schrijven van de dierenarts kan aantonen dat het betreffende dier niet meer voor de fok ingezet kan worden.
Als je dus t.z.t. eens zou willen fokken met jou reu dan zou ik er voor kiezen dat dit zeker in goed overleg met de fokker gebeurt.
Die kan je ook goed begeleiden wat betreft een goede match voor jou dier ect.ect.
Maar waarom zou je het doen?
Kuggur schreef:IMJ schreef:Klopt bij raskatten gebeurt dit ook. Hier in NL ben je niet verplicht te castreren bij verandering van eigenaar. Ze willen de lijnen zuiver houden. Heeft niet met gezondheid te maken.
Volgens mij is het ook niet rechtsgeldig maar ik heb het me ook weleens afgevraagd.
Zou de reden echt zijn om de lijnen zuiver te houden? Ik weet het niet.
Welnee. Wat is een "zuivere" lijn überhaupt?
Het is het kunstmatig proberen een exclusiviteit te creëren, die uitsluitend het financiële belang van de fokker dient.
Mensen zouden en mase moeten weigeren aan dit soort praktijken mee te werken.
RaafSmits schreef:Veel fokkers gebruiken deze contracten om te voorkomen dat kopers lukraak aan een extra inkomstenbron gaan beginnen. ( sommige mensen zien nu eenmaal alleen de leuke dingen van het fokken, waaronder ook het vermeende leuke zakcentje. )
Bovendien zijn er ook erfelijk overdraagbare ziekten die pas na enkele jaren zichtbaar worden.
Zolang daar niet op getest wordt kan het dus zijn dat een van de ouder dieren iets overdragen aan hun kids wat een fokker een slechte naam kan geven als zijnde: Onzorgvuldig.
ALS ik zou fokken zou ik er op staan dat de dieren vroegtijdig gecastreerd/ gesteriliseerd zouden worden.
Of door dit zelf te doen vóór ze naar hun nieuwe eigenaar gaan óf pas een stamboom te overleggen op het moment dat men door middel van schrijven van de dierenarts kan aantonen dat het betreffende dier niet meer voor de fok ingezet kan worden.
Kuggur schreef:Als je controle wil houden over dergelijke zaken (wel/niet castreren, fokken etc) moet je het dier niet verkopen.
Zelfs gehoord van fokkkers die eisen stellen aan trainingsmethodes, dieet etc, idioot.
IMJ schreef:Klopt! Katten die binnen moeten blijven, nu komt de onze de tuin ook niet uit maar ik vind niet dat je het een nieuwe eigenaar op mag leggen.
dierenfan schreef:RaafSmits schreef:Veel fokkers gebruiken deze contracten om te voorkomen dat kopers lukraak aan een extra inkomstenbron gaan beginnen. ( sommige mensen zien nu eenmaal alleen de leuke dingen van het fokken, waaronder ook het vermeende leuke zakcentje. )
De mensen die lukraak fokken doen dat toch wel. Of ga je als fokker elke week alke nakomelingen controleren?
Als een nakomeling van een fokker gebruikt wordt en deze blijkt jaren later ziek dan was die lijn niet in orde en kun je nooit iemand kwalijk nemen. Als het niet te testen is dan kun je niet testen heel simpel. Je kan dan enkel kijken naar voorouders en hun kwalen ook op latere leeftijd. Je kan echter maar moeilijk alles uitsluiten voor de fok totdat ze 10 a 15 jaar zijn en nog gezond...
Net als de fokdieren sterk verminderen zodat je steeds minder verschillende bloedlijnen krijgt.
Niet gek dat toch steeds meer en meer mensen bewust kruisingen testen en er mee fokken en dat daar grote vraag naar is?
RaafSmits schreef:Over welke nadelen van vroeg castratie heb jij het dan Esther?