contract niet fokken? België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: contract niet fokken? België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:12

Grote "zaadveredelings"bedrijven verkopen tegenwoordig zaden waarbij je dan van die planten later zelf geen zaad meer kunt oogsten. zodat een boer telkens weer opnieuw zaden moet kopen.Dit wordt dan voornamelijk verkocht aan arme boeren in India bijv. die hierdoor in de problemen kunnen komen.Ik vind dat er geen octrooi kan zijn op de voortplantingskracht van levende wezens.Dat is eigendom van de natuur,of zoals ik persoonlijk het zie, van de Schepper.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 10:47

Dierenfan. Ik weet dat er niets met mijn pup scheelt. Dit zetten ze standaard in het contract. Veel andere fokkers die ik ken of info gevraagd heb zetten dit ook standaard erin.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:53

IMJ schreef:
Klopt bij raskatten gebeurt dit ook. Hier in NL ben je niet verplicht te castreren bij verandering van eigenaar. Ze willen de lijnen zuiver houden. Heeft niet met gezondheid te maken.
Volgens mij is het ook niet rechtsgeldig maar ik heb het me ook weleens afgevraagd.
Zou de reden echt zijn om de lijnen zuiver te houden? Ik weet het niet.

Welnee. Wat is een "zuivere" lijn überhaupt?
Het is het kunstmatig proberen een exclusiviteit te creëren, die uitsluitend het financiële belang van de fokker dient.
Mensen zouden en mase moeten weigeren aan dit soort praktijken mee te werken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 10:56

Dit staat ook in het contract van onze koningspoedels.

Ik denk inderdaad omdat we anders 1) een hogere prijs hadden betaald en 2) denk ook wel om de kwaliteit van de honden te verzekeren. De fokkers nemen het ras heel serieus, gaan veel naar shows enz. Hun dieren worden over de hele wereld verkocht en ze selecteren op voorhand diegenen die ze zelf liefst in de showwereld terugzien, die gaan dan ook naar baasjes die aangeven te willen showen. Ze fokken ook voor blindegeleidehonden en ook die pups worden op voorhand geselecteerd.

Onze honden zaten dus bij de "huisdieren" pups :)) niet geschikt als geleidehond :(:) en met minder showkwaliteit.

(edit: was niks mis qua gezondheid hoor - even terug gelezen. Onze hond had een witte vlek op de borst, wat ongewenst is bij koningspoedels. Vandaar niet geschikt voor de show)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:06

heb het er met mijn vriendin nog over gehad. Een hond is voor de wet een voorwerp, dus als je het eenmaal betaald volledig van jou.
Het verkoopscontract heeft eigenlijk weinig waarde en het is maar hoeveel waarde jij en de fokker er aan willen hechten. Fokker kan een dure procedure starten, waarbij de kans dat hij zijn gelijk zal halen vrij klein is.
Je kan niet strenger zijn dan de wet.
Laatst bijgewerkt door petitparis op 08-04-17 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:08

Kuggur, dan kan je haast geen raskatten meer kopen.
Het is wel zo dat er aan fokken met rassen bepaalde eisen zitten. Zo worden ze langer bij de poes gehouden, entingen, chips, keuringen evt vroegcastratie. Ouderdieren moeten geshowd, gekeurd en gecontroleerd...

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben (hoewel ik het ook niet eens
Ben met lukraak fokken) maar ik begrijp wel dat het duurder is dan een boerderij katje.

Mijn kater kwam bij iemand vandaan die deze regel niet hanteert maar dat is echt een uitzondering hoor!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:10

Kuggur schreef:
Zouden julie een veulen onder dit soort absurde voorwaarden kopen?
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro.... _O-

Zo zit het dus wel bij de fjorden, als ik me niet vergis :') paardje goedgekeurd als dekhengst, moet je een bedrag betalen aan de fokker

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:16

Koetjesreep schreef:
Kuggur schreef:
Oh, hij kost 750 euro, wat, je wilt er misschien ooit mee fokken? Nou dán kostie 1200 euro.... _O-

Zo zit het dus wel bij de fjorden, als ik me niet vergis :') paardje goedgekeurd als dekhengst, moet je een bedrag betalen aan de fokker

Als hij wordt goedgekeurd nadat jij hem gekocht hebt,dan heeft de verkoper toch geen rechten meer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:19

Koetjesreep schreef:
Kuggur schreef:

Dit is niet vergelijkbaar; het paard is goedgekeurd als dekhengst, je koopt dus een getoetst hogere kwaliteit fokmateriaal, niks mis mee dáár meer voor op tafel te moeten leggen (dan voor een willekeurige andere fjord), in mijn vergelijking betaal je meer voor hetzelfde individu, omdat je als koper fokken niet wil uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 08-04-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:21

Kuggur schreef:
Koetjesreep schreef:

Dit is niet vergelijkbaar; het paard is goedgekeurd als dekhengst, je koopt dus een getoetst hogere kwaliteit fokmateriaal, niks mis mee dáár meer voor op tafel te moeten leggen.

Nee, je snapt het niet. Ik kocht een hengstenveulen en betaalde een bedrag bij aankoop. Mocht ik hem nu dit jaar naar de keuring sturen en hij wordt goedgekeurd, dan moet ik nóg een bedrag aan de fokker betalen.
En aangezien het fjordenstamboek een gesloten stamboek is, zou ik een veulen van een goedgekeurde hengst nooit in het stamboek kunnen inschrijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:25

Wow, serieus? Wat een absurde regelgeving. De fokker houdt dus een partieel eigendomsrecht over een allang verkocht dier...verbazingwekkend.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 11:46

Veel fokkers gebruiken deze contracten om te voorkomen dat kopers lukraak aan een extra inkomstenbron gaan beginnen. ( sommige mensen zien nu eenmaal alleen de leuke dingen van het fokken, waaronder ook het vermeende leuke zakcentje. )

Bovendien zijn er ook erfelijk overdraagbare ziekten die pas na enkele jaren zichtbaar worden.
Zolang daar niet op getest wordt kan het dus zijn dat een van de ouder dieren iets overdragen aan hun kids wat een fokker een slechte naam kan geven als zijnde: Onzorgvuldig.

Zo een contract is zo lek als een deur......of het nu wel of niet rechtsgeldig is.

ALS ik zou fokken zou ik er op staan dat de dieren vroegtijdig gecastreerd/ gesteriliseerd zouden worden.
Of door dit zelf te doen vóór ze naar hun nieuwe eigenaar gaan óf pas een stamboom te overleggen op het moment dat men door middel van schrijven van de dierenarts kan aantonen dat het betreffende dier niet meer voor de fok ingezet kan worden.

Als je dus t.z.t. eens zou willen fokken met jou reu dan zou ik er voor kiezen dat dit zeker in goed overleg met de fokker gebeurt.
Die kan je ook goed begeleiden wat betreft een goede match voor jou dier ect.ect.
Maar waarom zou je het doen?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:23

RaafSmits schreef:
Veel fokkers gebruiken deze contracten om te voorkomen dat kopers lukraak aan een extra inkomstenbron gaan beginnen. ( sommige mensen zien nu eenmaal alleen de leuke dingen van het fokken, waaronder ook het vermeende leuke zakcentje. )

Bovendien zijn er ook erfelijk overdraagbare ziekten die pas na enkele jaren zichtbaar worden.
Zolang daar niet op getest wordt kan het dus zijn dat een van de ouder dieren iets overdragen aan hun kids wat een fokker een slechte naam kan geven als zijnde: Onzorgvuldig.

Zo een contract is zo lek als een deur......of het nu wel of niet rechtsgeldig is.

ALS ik zou fokken zou ik er op staan dat de dieren vroegtijdig gecastreerd/ gesteriliseerd zouden worden.
Of door dit zelf te doen vóór ze naar hun nieuwe eigenaar gaan óf pas een stamboom te overleggen op het moment dat men door middel van schrijven van de dierenarts kan aantonen dat het betreffende dier niet meer voor de fok ingezet kan worden.

Als je dus t.z.t. eens zou willen fokken met jou reu dan zou ik er voor kiezen dat dit zeker in goed overleg met de fokker gebeurt.
Die kan je ook goed begeleiden wat betreft een goede match voor jou dier ect.ect.
Maar waarom zou je het doen?

Ik vind dat je dan nogal makkelijk over de nadelen van (vroeg)castratie heen stapt. Ik zou geen dier willen wat al (zo vroeg!) gecastreerd is, of waarbij ik verplicht ben het te castreren. Ook zonder een dier te castreren kun je voorkomen dat er nestjes komen.
En dan nog als ik voor mijn dier betaald heb dan heb je als verkoper er, sec gezien, niks meer over te zeggen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:08

Over welke nadelen van vroeg castratie heb jij het dan Esther?

Mijn indruk is dat het juist véél meer in opkomst is wereldwijd.
Vroeger werd nog al eens gedacht dat een dier zich dan niet goed zou kunnen ontwikkelen, echter het tegendeel is veelvuldig bewezen.
Bovendien is het "operatie risico "met de huidige middelen en kennis ook aanzienlijk terug gedrongen.
Destijds stonden er véél dierenartsen negatief tegenover omdat het onnatuurlijk zou zijn.
Tegenwoordig worden juist de voordelen van deze ingrepen steeds meer erkend.

Een dier een tijd lang aan hormoonpreparaten zetten heeft op den duur vaak een schadelijker effect dan een eenmalige ingreep.
Uiteraard zijn er altijd voor én tegenstanders van een bepaalde behandeling, en dat mág ook.
Maar mijn keuze is ten alle tijden boven genoemde.
Het is vaak de mens zélf die moeite heeft met dit gegeven omdat het on-natuurlijk zou zijn.
Nee......een poes of hond die 10 nesten in 9 jaar krijgt omdat de baas zijn verantwoordelijkheid niet neemt....dát is natuurlijk.

( Voor het beeld lijkt het aangegeven aantal nesten flink overdreven, maar écht.....het komt nog steeds te vaak voor )
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 08-04-17 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:16

Als je controle wil houden over dergelijke zaken (wel/niet castreren, fokken etc) moet je het dier niet verkopen.
Zelfs gehoord van fokkkers die eisen stellen aan trainingsmethodes, dieet etc, idioot.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 14:52

Ik zou, zeker een reu, nooit meer laten castreren en zou zo'n fokker dus nooit aanschrijven voor eventuele pups. Zitten nog best wat gezondheidsricico's aan vast en bij een reu bijna geen voordelen.

Het is idd niet rechtsgeldig om zo'n eisen te stellen, maar je kunt als fokker wel veel inspreken op de eigenaren. Mocht je er mee willen fokken gewoon shows lopen en dan toch eens met de fokker overleggen. Wat de voordelen voor het ras is als jij ook fokt met je reu.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:02

Als ik zo weinig vertrouwen zou hebben in mijn medemens of in mijn pup kopers dan zou ik nooit aan fokken beginnen!! Heb vele jaren in een asiel gewerkt en vind het niet meer dan logisch dat je met asielhonden niet fokt tenzij afkomst ed bekend is en alles top in orde is.

Echter met bewust gefokte dieren die uit gezonde lijnen komen vind ik het absurd dat je je kopers zoiets op legt.

Of vinden fokkers stiekum dat fokdieren geen goed leven hebben???

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:10

Kuggur schreef:
IMJ schreef:
Klopt bij raskatten gebeurt dit ook. Hier in NL ben je niet verplicht te castreren bij verandering van eigenaar. Ze willen de lijnen zuiver houden. Heeft niet met gezondheid te maken.
Volgens mij is het ook niet rechtsgeldig maar ik heb het me ook weleens afgevraagd.
Zou de reden echt zijn om de lijnen zuiver te houden? Ik weet het niet.

Welnee. Wat is een "zuivere" lijn überhaupt?
Het is het kunstmatig proberen een exclusiviteit te creëren, die uitsluitend het financiële belang van de fokker dient.
Mensen zouden en mase moeten weigeren aan dit soort praktijken mee te werken.

Volledig mee eens!! Ik ben zelfs erg huiverig voor dat zuiver houden. Ik sprak van de week zelfs een fokker die de lijn zuiver houdt dus pa moet in de verte familie zijn van ma. Want totaal onverwante pa geeft geen zuivere lijn...... het was ook zo jammer dat opa op ma niet meer mag

Ik blijf daar ver weg!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:17

RaafSmits schreef:

De mensen die lukraak fokken doen dat toch wel. Of ga je als fokker elke week alke nakomelingen controleren?

Als een nakomeling van een fokker gebruikt wordt en deze blijkt jaren later ziek dan was die lijn niet in orde en kun je nooit iemand kwalijk nemen. Als het niet te testen is dan kun je niet testen heel simpel. Je kan dan enkel kijken naar voorouders en hun kwalen ook op latere leeftijd. Je kan echter maar moeilijk alles uitsluiten voor de fok totdat ze 10 a 15 jaar zijn en nog gezond...
Net als de fokdieren sterk verminderen zodat je steeds minder verschillende bloedlijnen krijgt.

Niet gek dat toch steeds meer en meer mensen bewust kruisingen testen en er mee fokken en dat daar grote vraag naar is?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 18:10

Kuggur schreef:
Als je controle wil houden over dergelijke zaken (wel/niet castreren, fokken etc) moet je het dier niet verkopen.
Zelfs gehoord van fokkkers die eisen stellen aan trainingsmethodes, dieet etc, idioot.

Vind ik ook. Als je je dier verkoopt dan ben je het kwijt,dan is het van de nieuwe eigenaar.Anders moet je hem gewoon zelf houden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:44

Klopt! Katten die binnen moeten blijven, nu komt de onze de tuin ook niet uit maar ik vind niet dat je het een nieuwe eigenaar op mag leggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:22

IMJ schreef:
Klopt! Katten die binnen moeten blijven, nu komt de onze de tuin ook niet uit maar ik vind niet dat je het een nieuwe eigenaar op mag leggen.

Je kan het eisen maar het is nooit te controleren dus snap dat eisen niet. Gewoon normaal duidelijk gesprek voeren of informatie map maken en mee geven met tips moet voldoende zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:26

dierenfan schreef:
RaafSmits schreef:

De mensen die lukraak fokken doen dat toch wel. Of ga je als fokker elke week alke nakomelingen controleren?

Als een nakomeling van een fokker gebruikt wordt en deze blijkt jaren later ziek dan was die lijn niet in orde en kun je nooit iemand kwalijk nemen. Als het niet te testen is dan kun je niet testen heel simpel. Je kan dan enkel kijken naar voorouders en hun kwalen ook op latere leeftijd. Je kan echter maar moeilijk alles uitsluiten voor de fok totdat ze 10 a 15 jaar zijn en nog gezond...
Net als de fokdieren sterk verminderen zodat je steeds minder verschillende bloedlijnen krijgt.

Niet gek dat toch steeds meer en meer mensen bewust kruisingen testen en er mee fokken en dat daar grote vraag naar is?

Klopt wat je zegt, niet altijd geeft een test voldoende antwoorden, soms zijn testen niks anders dan momentopnames, maar dan nóg wilt een verantwoord fokker daar zijn goede naam niet aan verliezen.
( die zal ook zeker zijn of haar huiswerk doen wat betreft de uitleg van erfelijke ziektes of afwijkingen richting de nieuwe eigenaar )
En vaak is een nieuwe eigenaar die bewust de keuze heeft laten vallen op zo een dergelijk ras zich ook bewust van die risico's.

Dat al die kruisingen tegenwoordig vrij makkelijk tot "ras "worden gebombardeerd vind ik eigenlijk ook behoorlijk bedenkelijk.
Toen ik in "82 mijn stagejaar deed op de Uithof was men zich al bewust van het feit dat " vuilnisbakjes "al niet meer zo gezond waren als ooit gedacht.
Beroepsmatig moest ik veel hondenrassen kunnen benoemen, en nog heel lang ben ik daar erg goed in geweest.
Nu moet ik bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Hoeveel doedels en poedels er in relatief kort tijdbestek bij gekomen zijn.......de zogenaamde "designershonden " is bijna niet meer bij te houden.
Terwijl vroeger járen voorbij gingen voor men overtuigd was van de meer waarde van dat ras zodat het werd toegevoegd aan de lijst van erkende honden/ kattenrassen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 22:35

RaafSmits schreef:
Over welke nadelen van vroeg castratie heb jij het dan Esther?

Onder andere:
Het niet uitgroeien tot stabiele volwassen honden, hormonen zijn nodig om echt volwassen te worden, ook in het koppie.
Gecastreerde reuen die naar loopse teef ruiken en waar andere reuen dan steeds op duiken. Wat weer meer agressie kan uitlokken, of onzekerheid/bang voor andere honden.
Honden die sowieso onzekerder kunnen worden na castratie.
Honden die alles eten wat los en vast zit, als voorbeeld wat bij veel vooral labradors gebeurt is dat ze (veel) poep gaan eten. Sowieso willen castraten meer eten, maar mogen het niet, zelfs minder nodig hebben omdat de honden anders te dik worden. Wat dacht je van opeten van dingen die ze niet horen te eten met als gevolg verstopping of erger.
Bij langharige honden de plofvacht.
Spierverlies bij reuen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 08:10

Ik koop geen hond waarvoor ik betaal, als men daar dan voorwaarden aan hangt.
Als ik betaal voor iets, dan heb ik daar ook het volle beslisrecht over.
En dan mag dat nog zo'n deluxe pedigree zijn of zeldzaam ras dat ik absoluut wou hebben, dan nog bedank ik.

Ik heb persoonlijk ook echt iets tegen van die fokkers die zeggen: enkel voor goeie thuis => geen fokkers... euh... zoiets als "de pot verwijt de ketel"? want zijzelf fokken toch ook? Zijn zij dan ook geen goeie thuis voor hun eigen honden?