Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:12

Wij betalen in Wijchen dit:

In 2017 zijn de tarieven:

€84,85 voor de 1e hond
€155,90 voor de 2e en elke volgende hond
€364,00 voor kennels

Ze gebruiken het naar eigen zeggen onder andere voor het aanleggen van uitlaatplekken en voor toezicht.

We hebben wèl veel uitlaatplekken (en dan niet van die omheinde postzegels) en wat omheinde speelvelden. Worden ook netjes onderhouden, dus heb er zelf niet echt problemen mee.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:12

Palmera schreef:
Maar hun informatie basseren ze dus op:
*vragen bij de buren (je buurman heeft een hekel aan je en zegt dat je 4 honden hebt i.p.v 1/2

*ze bellen bij je aan (en als de hond zich stil houdt is er dus geen hond, binnen laten moet, imo, met huiszoekingsbevel)

*Of gaan ze dagenlang onder een struik liggen om te kijken of jij met hond je huis verlaat? (En dan nog betekent dat niet dat die hond van jou is)

Dus ja, hoe komen ze aan het bewijs dat iemand een hond heeft?

Bij ons lag er een keer bij thuiskomst een brief in de bus dat ze geconstateerd hadden dat wij een hond hadden. Of we dat formulier binnen 14 dagen op wilden sturen en aan wilden geven hoeveel honden we hadden en hoelang.
Of dat ze nu zelf langs geweest zijn of dat een van de buren getipt heeft?!?
er zijn mensen die het netjes zelf aangeven. Anders kan het zijn dat je 'gesnapt' werd door een BOA.

Mijn god, wat een bedragen worden er gevraagd zeg -O-

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:14

Palmera schreef:
*vragen bij de buren (je buurman heeft een hekel aan je en zegt dat je 4 honden hebt i.p.v 1/2

*ze bellen bij je aan (en als de hond zich stil houdt is er dus geen hond, binnen laten moet, imo, met huiszoekingsbevel)

*Of gaan ze dagenlang onder een struik liggen om te kijken of jij met hond je huis verlaat? (En dan nog betekent dat niet dat die hond van jou is)

Ik herken nog uit een verhaal van mijn moeder van vroeger dat het ging zoals punt 2 (aanbellen/langs de deuren en luisteren of de hond aanslaat of zich laat zien als de deur open gaat). Bij mijn moeder thuis hadden ze geen hond, maar haar broer (mijn oom) dacht een keer grappig te zijn en ging blaffen (terwijl hij in een andere kamer was, maar waarschijnlijk het gesprek aan de deur wel gehoord had). :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:15

Ik heb niks tegen hondenbelasting. Wel heb ik iets tegen de manier waarop.
Bij ons in de gemeente betalen wij ook hondenbelasting:
Het tarief per hond per jaar is:

€ 69,00 voor de eerste hond
€101,00 voor elke volgende hond
Het tarief voor een hondenkennel is € 342,00.

Waar ik dan problemen mee heb:

- er zijn geen voorzieningen in mijn woonplaats, wel in de gemeente enkele dingen, maar niet in de woonplaats, of aan de andere kant van het dorp.

- dat het geld dus niet voor de honden gebruikt hoeft te worden..

- ik moet zelf poepzakjes aanschaffen, en dan dus ook de poep opruimen, en zelf afvoeren.

- een tweede hond poept niet meer dan mijn eerste hond, waarom is het tarief voor de tweede hond dan zoveel hoger?

- Handhaving op loslopende honden/niet opruimen van poep is er niet.

- Mijn honden komen in mijn woonplaats alleen in de tuin en op straat tot de auto(die voor het huis staat, tegen de oprit aan.)

- mijn honden zijn 90% van de tijd in een andere gemeente. In deze gemeente is er geen hondenbelasting. (iets waar we wel naar gaan kijken, Of de honden zakelijk ingeschreven kunnen worden.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:16

voor een eerste hond € 91,20
voor een tweede hond € 114,72
voor elke volgende hond € 138,24
per kennel € 510,12

Tarieven in onze gemeente -O-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:16

Kentaro schreef:
Palmera schreef:

Bij ons lag er een keer bij thuiskomst een brief in de bus dat ze geconstateerd hadden dat wij een hond hadden. Of we dat formulier binnen 14 dagen op wilden sturen en aan wilden geven hoeveel honden we hadden en hoelang.
Of dat ze nu zelf langs geweest zijn of dat een van de buren getipt heeft?!?
er zijn mensen die het netjes zelf aangeven. Anders kan het zijn dat je 'gesnapt' werd door een BOA.

Mijn god, wat een bedragen worden er gevraagd zeg -O-

Van mij zouden ze een brieft terug krijgen met het verzoek enig bewijs te tonen i.p.v te constateren en sugereren. ~~}>

@Bruintje123: ik snap je volledig, wat een absurde bedragen, zeg! %)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:19

Hier in Uden betaal je ook hondenbelasting, hoeveel dat is weet ik niet precies.
Zal zo rond de € 90 zijn ofzo.

Toen ik in Gameren (bij Zaltbommel)woonde en mijn voormalige schoonouders nog een hond hadden, en ze kwamen controleren, zeiden ze gewoon stug dat er geen hond was.
En als per ongeluk de hond zich liet zien: 'Ja, daar passen we op vandaag, die is niet van ons' :')

Zo lukte het ze wel keer op keer om de hondenbelasting te 'ontduiken'.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:19

Ach, de hondenbelasting is net als elke andere gemeentelijke belasting per gemeente anders. Bij ons zijn er meerdere uitlaatvelden en veldjes, losloopgebieden binnen de bebouwde kom enzovoorts. Lijkt me niet meer dan fair dat mensen met honden daarvoor betalen. Ik heb geen hond en wel de overlast. Iedereen hondenbelasting laten betalen, zou ik dan ook echt heel oneerlijk vinden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:20

palmere, wij hebben ramen tot aan de vloer en daar liggen de mannen bijna altijd pontificaal voor.... :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:21

Palmera schreef:

Controle in het dierenarts bestand..
Dat waren ze hier toen iig van plan, weet niet of het ook doorgegaan is

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:22

Ik ben wel benieuwd hoe ze het gaan doen bij gemeenten waar de belasting net ingevoerd wordt.... zie hier absurde bedragen langskomen voor de 2e of 3e hond, daar ben je dan mooi klaar mee. Je kan ze slecht op straat gaan zetten :\

Dan mogen ze alle dierenartsen wel bij langs gaan, er zitten hier meerdere verder weg :+

KarmaChansy

in dordrecht betaal je dit (waar ik woonde)

1 hond € 108,48
2 honden € 263,28
3 honden € 464,40
4 honden € 711,84
5 honden € 1.005,60
een geregistreerde kennel € 714,24

Gelukkig in zweden heb je geen hondenbelasting en veel voorzieningen voor honden :P

LadyMadonna

Tink89 schreef:
Ach, de hondenbelasting is net als elke andere gemeentelijke belasting per gemeente anders. Bij ons zijn er meerdere uitlaatvelden en veldjes, losloopgebieden binnen de bebouwde kom enzovoorts. Lijkt me niet meer dan fair dat mensen met honden daarvoor betalen. Ik heb geen hond en wel de overlast. Iedereen hondenbelasting laten betalen, zou ik dan ook echt heel oneerlijk vinden.

Hier heb je een punt, maar dan moet dat geld wel voor dergelijke voorzieningen gebruikt worden. En dat lijkt vaker niet zo dan wel zo

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:23

Kentaro schreef:
palmere, wij hebben ramen tot aan de vloer en daar liggen de mannen bijna altijd pontificaal voor.... :')

Bewijs dan maar dat het geen speelgoeddieren zijn :')

Honden tijdelijk elders onderbrengen en twee pluche hondjes voor het raam zetten.
Of zo'n wit keffertje van vroeger aan een draadje die kan lopen en blaffen _O-

Azmay

Re: Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:24

Hier is het gratis, vorige gemeente was 60 euro maar daarvoor werd ook veel geruimd en kreeg je veel losloopgebieden dus dat was allemaal prima.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:24

Zwolle is belasting vrij voor honden. Een collega uit Hasselt (10 km verderop) moest wel belasting betalen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:25

LadyMadonna schreef:
Tink89 schreef:

Hier heb je een punt, maar dan moet dat geld wel voor dergelijke voorzieningen gebruikt worden. En dat lijkt vaker niet zo dan wel zo

Hier poepzuigen ze regelmatig (en dat is ook nodig) en wordt een deel ingezet voor de boa en andere opsporingsmethoden. En verder hebben we dat soort voorzieningen dus. Geen idee van de bedragen overigens... ben wel nieuwsgierig. Ik ga even googelen.

Edit:

Voor een eerste hond
€ 47,40
Voor een tweede hond
€ 94,80
Voor elke volgende hond
€ 142,20
Voor een kennel
€ 426,60

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:26

LadyMadonna schreef:
Palmera schreef:

:wow: en dierenartsen werken daar aan mee?
Iets met privacy?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:26

Palmera schreef:
Kentaro schreef:

Bewijs dan maar dat het geen speelgoeddieren zijn :')

Honden tijdelijk elders onderbrengen en twee pluche hondjes voor het raam zetten.
Of zo'n wit keffertje van vroeger aan een draadje die kan lopen en blaffen _O-

Hier in de gemeente maken ze het wel makkelijk om de boel te ontduiken hoor :+
Ze doen tegenwoordig de controle aankondigen op internet.

http://www.unity.nu/Artikelen/oegstgees ... oegstgeest

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:28

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:30

Cayenne schreef:
:wow: en dierenartsen werken daar aan mee?
Iets met privacy?

Mijn idee idd... Maar weet niet hoe het destijds afgelopen is

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:31

Palmera schreef:

Dat ligt net aan de gemeente, bij mijn ouders hebben ze ook honden belasting en daar heb je gewoon pech gehad als er toevallig een hond in huis in tijdens de controle, ookal is de hond van een kennis en pas je een middagje op. Mijn ouders hebben dit gehad en mochten mooi bewijzen dat het niet hun hond was en anders mochten ze gewoon betalen

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:33

LadyMadonna schreef:
Palmera schreef:

Maar ik ga met mijn hond(en) niet naar de dierenarts in mijn gemeente.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:14

djinnie schreef:
Wij betalen in Wijchen dit:

In 2017 zijn de tarieven:

€84,85 voor de 1e hond
€155,90 voor de 2e en elke volgende hond
€364,00 voor kennels

Ze gebruiken het naar eigen zeggen onder andere voor het aanleggen van uitlaatplekken en voor toezicht.

We hebben wèl veel uitlaatplekken (en dan niet van die omheinde postzegels) en wat omheinde speelvelden. Worden ook netjes onderhouden, dus heb er zelf niet echt problemen mee.

Hier in Rotterdam is het iets duurder, maar inderdaad wel grote speelvelden en wat omheinde veldjes in de buurt. Er is zelfs een groot speelveld hier om de hoek, terwijl ik redelijk in het centrum woon. Bovendien stikt het van de uitlaatveldjes (ook in het centrum) waar ze wel vast moeten, maar waar je poep niet op hoeft te ruimen. Ik hoef dus bijna nooit een drol te rapen. Alles wordt onderhouden en schoongemaakt dus dan vind ik het prima! :D

x_Anne_x

Re: Hondenbelasting: Hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:32

Wow wat een bedragen voor meer honden :oo

Wij betalen geen hondenbelasting hier in t dorp. Wel heel veel uitlaatveldjes en losloopgebieden. Op 1 losloopgebied na hoef je geen poep op te ruimen.

Helemaal niet slecht dus.
Moet ook zeggen dat er echt heel veel honden zijn hier.